Jump to content

Snart forbud mot tømming av septiktank i Oslofjorden?


alidal

Recommended Posts

Er jo en enkel måte å innføre en nye avgift.

De som drifter fremtidige tømme stasjoner skal ha betalt, så legger klovnene på tinget inn en egen tømme avgift til staten i tillegg. Da får de plutselig inn ennå noen mill i skatter

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

I prinsippet er jeg absolutt for et mer miljøvennlig alternativ, og har ikke noe imot å få lagt inn septiktømming i båten (hadde planer om det i gamlebåten, og har samme planer for nybåten), så jeg har ingen store motforestillinger mot dette. Har ikke noe imot å gjøre min skjerv for å få et bedre miljø. Alle monner drar osv.

 

Men som flere er inne på, både i denne tråden og andre tråder som gjennom årene har tatt dette opp, så er jeg litt overrasket over at det er fritidsbåtene som skal "tas". Utslipp fra langt større båter og skip enn våre, samt diverse typer anlegg på land, er et mye større problem sett helhetsmessig, enn det utslippene fra småbåter bidrar med.

 

Det blir litt som å skyte spurv med kanoner, eller noe i den dur.

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Pequod skrev for 6 timer siden:

 

Det blir litt som å skyte spurv med kanoner, eller noe i den dur.

Vil si det blir som å skyte med kanonene rett i været.

 

Gjør også gjerne min del for en ren Oslofjord, men dette er det Yes Minister kaller ren politikerlogikk. "Vi må gjøre noe -> Dette er noe å gjøre -Da må vi gjøre dette."

 

Mulig jeg er i overkant kynisk, men dette gjøres nok fordi de ønsker at det skal se ut som de gjør noe, ikke fordi de regner med at dette vil gjøre en vesentlig forskjell.

Link to post
Share on other sites

Og hvor mye resurser blir det satt av for å kontrollere om det er noen som tømmer septiken midt i oslofjorden... absolutt ingen. Så det blir nok vanskelig å få bøtelagt noen, og tror ordensmakten kommer til å ha nok med å kontrollere bruk av redningsvester, fart og promille.

Link to post
Share on other sites

Havelle skrev for 8 timer siden:

........, men dette gjøres nok fordi de ønsker at det skal se ut som de gjør noe, ikke fordi de regner med at dette vil gjøre en vesentlig forskjell.

:thumbsup:

Som med mye annet fra den kanten . . . .

 

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

For de av oss som bor i båten kan det vel bli en utfordring. Kanskje spesiellt om vi ligger i isen. Ellers tenker jeg at dette er helt greit, det er noe ordentlig svineri på dasstankene. Ikke bare med tanke på næringstoffer, men også patogener, kjemikalier og tungmetaller. Tømmestuss er en enkel affære å montere.

Om den faktiske kostnaden ved å ta imot driten ikke er helt urimelig stor i forhold til annen rensing skulle det bare mangle at det ikke ble gjort asap. Vi langt på overtid med dette i de områdene hvor trykket av fritidsbåter er stort. Mtp at det er antatt ca 350m3 innsamlet fra bare noen få kommuner rundt Stockholm er det vel neppe urimelig å anta at den totale mengden utslipp i Oslofjorden godt overgår 1000m3. I mine øyne er det alvorlig mye drit, og et betydelig utslipp.
Og det har ingenting med den saken å gjøre at det også renner over andre steder. Whataboutism har vi simpelthen ikke råd til lenger så mye som vi allerede har ødelagt Oslofjorden.

 

Link to post
Share on other sites

Kjenner at jeg ikke har noe problem med et slikt forbud, så lenge det faktisk blir en økning i antall tømmestasjoner.

F.eks ved at båthavner over en viss størrelse må ha egen tømmestasjon.

 

Mtp. størrelsen på fritidsbåtflåten i Oslofjorden så er det rimelig opplagt at det er enorme mengder urenset og konsentrert septik som går i fjorden hvert år, så man skulle tro at folk hadde en interesse av å bidra til å holde vannet så rent som mulig, uten å ty til "whataboutism"?

 

Men, skal myndighetene ha noe håp om å få dette til å fungere i praksis, så må antall tømmestasjoner opp betraktelig. 

 

Link to post
Share on other sites

Sitat
4l64tro55 skrev 7 minutter siden:

så må antall tømmestasjoner opp betraktelig

 

...og de må være i orden! Jeg har flere ganger kommet til tømmestasjoner som har vært i ustand, med ekstra tur ut forbi 300 meters grensen for å tømme. Resultatet er at jeg heller rutinemessig tømmer i sjøen( i lovlig sone).

Jeg bruker mer enn gjerne tømmestasjon hvis den er tilgjengelig og i orden...

Redigert av TwisT (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

Dette problemet nok sterkt overdrevet. De aller fleste fritidsbåter har ikke toilett ombord. Og alle bruker selvfølgelig toiletter i marinaer og uthavner, der de finnes. Og det som går overbord når vi tømme dassen er rent biologisk avfall som naturen setter pris på. Nær land og der folk bader er det forbudt å tømme, og ingen vettuge folk gjør det heller . . .

 

Dette er nok et typisk eksempel på hvordan båtfolket er de første til å ville seg selv vondt med flere lovpåbud og innskrenkinger av friheten på sjøen . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Jeg er helt sikker på at denne tråden blir konstruktiv og blottet for konspirasjoner, Nord-Korea-analogier, hatske utfall mot folkevalgte, byråkrater spesielt og byfolk generelt. :yesnod: Jeg har troen!

 

Et tømmeforbud blir ubeleilig for meg som har liten septiktank og småbarn. Men det er aldri langt til land i Oslofjorden, og om et forbud følges av utbygging av tømmestasjoner tenker jeg at det å pumpe septiken kan bli en vane på lik linje med kildesortering og setebelte. 

 

 

Link to post
Share on other sites

SamH skrev 19 minutter siden:

Det er ingen tvil om at et påbud trengs.. Skylappene er grodd fast.

 

Tja, hvem som har de største skylappen skal være usagt...

Men politikere som lukker øynene for tonnevis av drit fra oppdrettsnæringen hver dag, men lager stort nummer av at "Hansen" tømmer 30 liter kloakk noen få ganger om sommeren , er neppe de rette til å snakke om skylapper...

Som båtboer, der du åpenbart bor 365 dager i året stiller det seg helt anerledes...

Tømmer du din septik bare på tømmestasjon...?

Her er jo en annen "naturværner" her inne som er båtboer, og uten skjemsel lett innrømmet at han lot det gå i sjøens...inne i havnebassenget...

Men det er vel det vanlige...." gjør som jeg sier, men ikke som jeg gjør...":rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev 16 minutter siden:

Men politikere som lukker øynene for tonnevis av drit fra oppdrettsnæringen hver dag, men lager stort nummer av at "Hansen" tømmer 30 liter kloakk noen få ganger om sommeren , er neppe de rette til å snakke om skylapper...

Det må da gå an å mene noe om kloakkutslipp i Oslofjorden uten å trekke inn  oppdrettsanlegg? Ja oppdrettsnæringen er noe svineri, det fritar ikke deg og meg for å gjøre det vi kan for å redusere vårt avtrykk. 

 

Jeg støtter forbudet fullt ut og ser få problemer med dette. Klarer du fylle diesel vann og øl, klarer du å tømme tanken på egnet sted.

Redigert av ydalir (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kan ikke dere som ikke klarer å se problemet ta en titt på rapporten jeg postet over, fra Sverige riktinok, men antagelig represantabel.  Ha litt facts, værsåsnill.. Synsogtroroghvamedalledeandredaogjegbryrmegikke har ødelagt fjorden her. 
Ta vare på deres egen lokal fjord før den også er ødelagt og enda mer gis restriksjoner.

Og jeg?
Vi har ikke fungerende tømmestasjoner her, jeg har konvertert begge de originale vanntankene mine på 2x300l til septik for ikke å måtte tømme nært land,  bygd og installert watermaker som feeder en enkel fw-tank, og septik går jeg ut i Skagerak og tømmer. Jeg ønsker velkommen tømmestasjon og kommer til å bruke den så langt råd er. Det er en helårsstasjon på gang i Porsgrunn, også med vintervann, forhåpentligvis er den klar til bruk i løpet av sommeren så jeg kan tømme der når jeg er i båten over tid.

Link to post
Share on other sites

ydalir skrev 1 minutt siden:

Det må da gå an å mene noe om kloakkutslipp i Oslofjorden uten å trekke inn  oppdrettsanlegg? Ja oppdrettsnæringen er noe svineri, det fritar ikke deg og meg for å gjøre det vi kan for å redusere vårt avtrykk. 

 

Jeg støtter forbudet fult ut og ser få problemer med dette. Klarer du fylle diesel vann og øl, klarer du å tømme tanken. 

 

Der er jeg uenig med deg...

De får begynne der det monner...

Jeg er ikke tilhenger av banal symbolpolitikk...det skaper bare politiker forakt...det trenger vi ikke...

 

SamH skrev 2 minutter siden:


Ta vare på deres egen lokal fjord før den også er ødelagt og enda mer gis restriksjoner.

 

Helt enig...har du et forslag til hvordan vi kan stoppe tonnevis av daglige kloakkutslipp fra oppdrettsnæringen...

Det dreper fjordene på vestlandet...

 

SamH skrev 2 minutter siden:

 


Og jeg?
Vi har ikke fungerende tømmestasjoner her, jeg har konvertert begge de originale vanntankene mine på 2x300l til septik for ikke å måtte tømme nært land,  bygd og installert watermaker som feeder en enkel fw-tank, og septik går jeg ut i Skagerak og tømmer. 

 

Jaja, da er du i allefall bedre en han som tømmer i havnebassenget, og er naturværner...

 

Link to post
Share on other sites

2 minutes ago, SamH said:

Det er "Helhetlig tiltaksplan for en ren og rik Oslofjord med et aktivt friluftsliv" det dreier seg om. 

Og BTW. 
Det er ikke oppdrett i Oslofjorden.

Nei, men Oslofjorden har Nesodden - det er det vel mye som går rett i sjøen, eller er det slutt på det? 

Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev 18 minutter siden:

Der er jeg uenig med deg...

De får begynne der det monner...

Jeg er ikke tilhenger av banal symbolpolitikk...det skaper bare politiker forakt...det trenger vi ikke...

 

 

 

 

Dette er ikke symbolpolitikk. Det er et av mange konkrete tiltak som tilsammen vil bedre vannkvaliteten i indre Oslofjord.

 

og nei, det er ikke sånn at det er ett tiltak som fikser alt. Verdens miljøutfordringer består av mange små forurensningskilder.

Alt avhenger av oss som enkeltindivider. hvordan vi oppfører oss, hva vi forbruker og ikke minst hvilke politikere vi stemmer på.

 

Vil du gjøre noe med oppdrettsanleggene på Vestlandet må du stemme på politikere som vi ta den kampen - gjør du det?

 

Redigert av ydalir (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...