Jump to content

Snart forbud mot tømming av septiktank i Oslofjorden?


alidal

Recommended Posts

Chiefengineer skrev Just now:

Du kan vel ikke mene at det er organisk avfall fra menneske- eller dyrekroppen, enten det er fra fisk, fritidsbåtene eller dyr som frekventerer i området er det som evt. tar knekken på faunaen i Oslofjorden?

Nei, det var en stråmann du konstruerte og er ikke min mening i det hele tatt.

 

Men at menneskelig aktivitet i indre Oslofjord påvirker faunaen mer enn under vikingtiden vil jeg jeg være villig til å påstå.

Chiefengineer skrev 3 minutter siden:

Probelmatikken rundt befolkningsveksten og hva som evt. skal gjøres for å stanse denne, snu trenden og dermed eksponeringen diskuteres ikke engang.

 

Jeg synes dette snakkes om stadig vekk. Det er en viktig problemstilling som ikke er løst i en håndvending, men vi er kommet lengre på vei enn vi var for 40 år siden. Igjen tenker jeg at man fint kan gjøre flere ting på en gang.

Link to post
Share on other sites

Grønnskollingen skrev 26 minutter siden:

 

Dette ser ut som ganske ganske typisk misbruk og forvrengning av statistikk. Hvilke totaler er det du prater om? Er det totalt utslipp av nitrater i hele Sverige fra kyst til høyfjell og fra nord til sør? Du prøver å fremstille et spesielt utslipp som musepiss ved å vise til et mye større tall, men tallet kan ikke nødvendigvis sammenlignes eller opplyse om noe utover at et tall er høyere enn et annet.

 

 

Dette ser ut som bla,bla bla....Dette er ikke misbruk av statistikk! Vi snakker om det totale utslipp av fosfor og nitrat i hele Sverige. I Sverige og Finland har de en helt annen fokus på dette enn vi i Norge. Grunnen er at hele Bottenviken er i ferd med å bli ødelagt. 

Link to post
Share on other sites

Du sier at det ikke er misbruk av statistikk, men det jeg ser er at du tar et stort tall, sammenligner med et lite tall og så sier at det lille tallet ikke har betydning fordi det store tallet er så mye større, uten at det er underbygget med annet enn at stort er større enn mindre. Tallene er ikke verdt så mye uten analyse, er mitt poeng.

 

Alle her, såvidt jeg vet, er enige om at for mye nitrater i sjøen ikke er bra. Alle er også enige om at det finnes utslippere som har større betydning enn andre og at vi burde gjøre noe med de største utslippene.

 

Men tråden handler jo om hvorvidt utslippene fra lystbåtflåten har en effekt i Oslofjorden og om effekten er stor nok til at den burde forbys.

 

 

Link to post
Share on other sites

Grønnskollingen skrev 19 minutter siden:

Jeg synes dette snakkes om stadig vekk. Det er en viktig problemstilling som ikke er løst i en håndvending, men vi er kommet lengre på vei enn vi var for 40 år siden. Igjen tenker jeg at man fint kan gjøre flere ting på en gang.

 

Nei vi har tvert imot bare gasset på og økt befolkningen enda mye mer. Det har ikke vært gjort noe reelle forsøk på å stanse befolkningseksplosjonen siden Adolf's tid i 40-45, da med metoder vi helst ikke vil se brukt i dag.

 

Befolkningsveksten må stanses helt og befolkingstallet reduseres med 20-30% for at dette sammen med mer miljøvennlige løsninger over hele fjøla skal få jorda bærekraftig igjen.

 

Link to post
Share on other sites

Grønnskollingen skrev 1 minutt siden:

 

 

Men tråden handler jo om hvorvidt utslippene fra lystbåtflåten har en effekt i Oslofjorden og om effekten er stor nok til at den burde forbys.

 

 

 

Og der er vel de fleste enig om at den ikke har særlig målbar effekt...etter som landbruket er den store synderen...

At politikere vrir seg unna med symbolpolitikk er muligens forståelig....at vanlig mening mann støtter slik symbolpolitikk er derimot helt uforståelig...

Link to post
Share on other sites

Chiefengineer skrev 3 minutter siden:

 

Nei vi har tvert imot bare gasset på og økt befolkningen enda mye mer. Det har ikke vært gjort noe reelle forsøk på å stanse befolkningseksplosjonen siden Adolf's tid i 40-45, da med metoder vi helst ikke vil se brukt i dag.

 

Befolkningsveksten må stanses helt og befolkingstallet reduseres med 20-30% for at dette sammen med mer miljøvennlige løsninger over hele fjøla skal få jorda bærekraftig igjen.

 

 

Helt riktig...dette er den største trusselen menneskehet står ovenfor i dag...og den er ikke engang på dagsorden ...

Ikke rart naturen slår til med pandemier....det er jo slik naturen fungerer...men selv da blir ikke denne problemstillingen nevnt...

Dagens avsporing...

Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev 1 minutt siden:

Og der er vel de fleste enig om at den ikke har særlig målbar effekt

 

Jeg tar det som en liten seier om én forumkriger beveger seg fra "overhodet ingen effekt" til "ikke særlig målbar effekt" :wink:

 

Så gjenstår det å se hva forskningen vil vise og om det vil kunne påvirke folks adferd eller ikke. Jeg håper at du har rett - at det ikke har målbar effekt - for da kan jeg gjøre som jeg alltid har gjort.

 

 

Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev 4 minutter siden:

 

Helt riktig...dette er den største trusselen menneskehet står ovenfor i dag...og den er ikke engang på dagsorden

 

Vi snakker om dette stadig vekk. Erna har stått på riksdekkende fargetelevisjon og snakket om at vi må få flere barn. Debatten tas. Kanskje ikke på den måten dere ønsker, men tematikken tas opp.

Med lavere barnedødelighet og bedre utdannelse ser vi en utflating av befolkningsveksten globalt. Kvinnehelse og utdannelse er tiltak som funger for å få ned befolkningsveksten selv om det kanskje ikke ser sånn ut ved første øyekast. Vi blir flere folk, men vi blir færre flere folk enn vi ble før :yesnod:. Framskrivningene fra FN viser en utflating når vi nærmer oss 2100. Deretter spås det en nedgang. Det er lenge til, men vi kan ikke si at det ikke blir bedre.  

Link to post
Share on other sites

JRK skrev for 13 timer siden:

Jo selv om du er konservativ så er dette ubetydelig!  Folk med toalett i båtene, bruker den minst 4 måneder i snitt. Da kan du gange tallene mine med 3, og da får du 1,5% og 0,9 % i disse månedene. 

Ok denne rapporten fra 2005 konkludere med at utslippene ikke er ubetydelige, og kan sammenlignes med utslippene fra 500 til 800 personer. Så kan vi anta at båtparken kanskje er dobbelt siden2005?

 

Screenshot_20210409-194329.png.f18d6d481d8571173872c87018ab31ca.pngScreenshot_20210409-224910.png.b4e85769bf8dbeb6acaffe254cb7e5ac.png

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg tror nok dette kommer enten vi ønsker det eller ei. Og det kommer nok først i tett befolkede områder som Oslofjorden. Og da kan det nok være bra for båtfolkets omdømme at vi støtter opp om tiltaket, samtidig som vi forlanger funksjonelle tømmeordninger der det trenges. 

Dette vil føre til større press på andre forurensere, og sluttresultatet vil bli renere fjorder.  Og vi som tilbringer mye tid på sjøen må vel se nytten av rent sjøvann?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Konstatere at folk i å rundt Oslo lukker ut for mye Piss og Lort

 

Løsning.

Spis mindre å det vil lukkes ut mindre Lort

Drikk mindre, å det vil lukkes ut mindre Piss

Så på neste tur, ta med mindre mat/drikke.

Problem solved:giggle:

 

PS: Både Piss og lort kan komme fra 2 steder på kroppen:giggle:

 

PS:PS: Noen som pisser i vannet i svømmehallen??

 

Skål, det er lørdag.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Okkaby skrev for 5 timer siden:

PS:PS: Noen som pisser i vannet i svømmehallen??

 

Ting vi helst ikke vil vite noe om?

 

Forskerne har ifølge rapporten regnet ut at et stort basseng, av den typen du finner i svømmehaller, inneholder rundt 800 000 liter vann — og hele 74 liter ren urin! Mens et lite privatbasseng har ca 8 liter urin. Og de vanlige hotellbassengene har 40-50 liter urin.

 

https://www.dagbladet.no/tema/dette-vil--du-neppe-vite-men-sa-mye-urin-er-det-trolig-i-bassenget-du-bader-i/67397789

 

Og den undersøkelsen det vises til et par innlegg lenger opp er vel for alle fritidsbåter fordelt over hele landet?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev for 2 timer siden:

Forskerne har ifølge rapporten regnet ut at et stort basseng, av den typen du finner i svømmehaller, inneholder rundt 800 000 liter vann — og hele 74 liter ren urin!

 

Den som drikker 1 liter bassengvann får da i seg 1/10.000 liter ren urin. Skrekk og gru! ?

 

Trolig andre greier også i det vannet........... Om da ikke bassenget på forhånd er fylt opp med destillert batterivann.

 

 

 

 

Redigert av Jannmar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev for 23 timer siden:

Ja antall individer på vår planet er langt mer å bekymre seg for, en noen lystbåter som tømmer septik i Oslo fjorden noen sommerdager...

Største problemet med Oslofjorden er at områdene rundt er Norges tettest befolkede. Og befolkningen er økende,

Det andre som gjør særlig indre Oslofjord spesiell er de grunne områdene i Drøbak-sundet. Denne terskelen bidrar til at utskifting av vannmasser, og særlig de dype vannmassene, er dårlig innenfor Drøbak. Tilføring av næringsstoffer fører til at dypere vannmasser blir oksygen-fattige.

 

En parallell til kloakkutslipp er råolje. Råolje er faktisk biologisk nedbrytbar. Så utslipp av råolje er i seg selv ikke et problem, naturen fikser det. Problemet kommer når utslippene blir store, f.eks. en tankbåt som forliser. Da overskrides de mengdene naturen kan håndtere på egenhånd.

 

Det er dette vi sliter med i områdene rundt Oslofjorden. Naturen overbelastes, kapasiteten til å "rydde opp" på egenhånd overskrides. Det er stadig flere mennesker som bosetter seg rundt Oslofjorden og bruker fjorden til rekreasjon. Et hvert utslipp av "ubehandlet råstoff" er et negativt bidrag. Fjorden tilføres mer dritt en naturen kan rense i perioder. Og utslipp fra små-båt er med og bidrar i det totale regnskapet.

 

 

Redigert av Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev On 7.4.2021 at 16.08:

 

Skal dette forbudet innføres før man vet om det har noen beviselig effekt, forskningsbasert, bare for å vise handlekraft og vilje til å bidra til løsning? Jeg er lite tilhenger av hva som synes å være, eller kunne bli, svært kostbar symbolpolitikk.

 

 Trenger vel ingen fakta  for du har jo forklart oss tidligere at kloakk fra fritidsbåter er et musepiss i havet.

Link to post
Share on other sites

Jens_P skrev for 1 time siden:

Fjorden tilføres mer dritt en naturen kan rense i perioder. Og utslipp fra små-båt er med og bidrar i det totale regnskapet.

Amen.

 

Så jeg synes derfor vi som båteiere bør bidra. Vi kan ikke gjøre noe med landbruket, industrien, vindmøller eller Kina.

Men vi kan:

- benytte tømmestasjoner

- bruke miljøvennlige vaskemidler

- bruke miljøvennlig bunnstoff.

- ikke fiske og ikke kaste søppel

 

Egentlig ganske enkle tiltak, som bidrar litt.

 

 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

ydalir skrev 9 minutter siden:

- ikke fiske . . .

 

Alvorlig . .?

Det må være det drøyeste tiltaket jeg har fått med meg hittil . . .  :fishing:

 

 

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

index skrev On 9.4.2021 at 23.53:

Jeg tror nok dette kommer enten vi ønsker det eller ei. Og det kommer nok først i tett befolkede områder som Oslofjorden. Og da kan det nok være bra for båtfolkets omdømme at vi støtter opp om tiltaket, samtidig som vi forlanger funksjonelle tømmeordninger der det trenges. 

Dette vil føre til større press på andre forurensere, og sluttresultatet vil bli renere fjorder.  Og vi som tilbringer mye tid på sjøen må vel se nytten av rent sjøvann?

:thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...