Jump to content

Snart forbud mot tømming av septiktank i Oslofjorden?


alidal

Recommended Posts

Neppe mer enn 500 tømmestasjoner. Fremdeles er det vel også slik at båtene stort sett ligger i brygga hele sesongen. Som vi sa den gangen jeg bodde i Oslo: "Vi har aldri sett mer enn ca. 20 % av båtene vekk fra brygga samtidig". Kan være at dette har endret seg siden den gangen jeg bodde der. Så bruken er nok meget konsentrert over en meget kort periode i løpet av året. 

Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev 32 minutter siden:

Man bør ha i mente at ikke alle båtfolk går i fast rute mellom marinaer med tømmestasjoner. Vi er også mange som stort sett foretrekker naturhavner og nyter båtlivet på sjøen med utgangspunkt i hjemmehavna. Det skal et enormt apparat til for at alle skal være rimelig dekket med tømmestasjoner. Jeg tror ikke det er fornuftig bruk av resurser og heller neppe realistisk å få til.

:yesnod:

 

Mouche skrev 25 minutter siden:

Som det stadig blir skrevet her så er jo Indre Oslofjord full av fritidsbåter, ja man kan jo gå nesten tørrskodd mellom båtene i f.eks Middagsbukta. 

Jeg støtter det NilsPils skriver om emnet, men det kan godt tenkes at situasjonen i indre Oslofjord er en annen. Med så stor båttetthet som det ofte blir beskrevet herfra, og antagelig begrenset utskiftning av vannet, er det sikkert riktig å ha tømmestasjoner der. Det er stor forskjell på indre og ytre Oslofjord. Bæsj og tiss er ikke giftig, det er heller ikke den sanitærvæsken vi bruker i dag. Men dersom det blir for mye dumping på et sted kan problemer oppstå. 

Link to post
Share on other sites

Kanskje ett marked for en septiktømmebåt i bl.a indre Oslofjord?

 

En båt som kjører rundt på de populære plassene og tilbyr tømming og gjennomspyling for ett par hundrelapper.

 

 

Jeg skjønner at dette delvis nå subsidieres av det offentlige, men man oppnår ihvertfall i større grad at septiken blir samlet opp, og det til en langt billigere penge enn installering, drift og vedlikeholdt av dusinvis av tømmestasjoner som desverre ikke blir brukt allikevel.

 

 

Selv benytter jeg meg av tømmestasjonen i Langesund ved 90% av alle turer i sesongen.

 

Ikke nødvendigvis p.g.a miljøaspektet, men den ligger meget lett tilgjengelig, jeg får tømt tanken og gjennomspylt hele systemet med rent ferskvann, dessuten er det aldri opptatt der😉

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

27 minutes ago, NilsPils said:

Det er jo likevel stort sett bare piss, som neppe noen ville reagert på om det hadde gått rett i sjøen uten omvei om tanken. Ofte gjør det også det . . . :rolleyes:

Både fra et smittevernsperspektiv og et yuck-perspektiv er det også vesentlig forskjell på gult og brunt.  Vi har relativt liten septiktank - dersom vi blir liggende lenge i uthavn pleier jeg å oppfordre til at "små" ærender gjøres rett i sjøen (vi har et sekundærtoalett uten septiktank), slik at vi kan benytte kapasiteten på septiken til viktigere ting.  Bortsett fra mens folk bader eller rett før folk bader i vannet, da oppfordrer jeg til å benytte septiktanken i stedet.  Ja, noen pisser mens de bader også - men det kan da i det minste gjøres litt mer diskret enn når man må bruke toalettpumpe eller ved pissing over rekka.

 

Det er en myte der ute at piss er "sterilt", det stemmer ikke - men mengden potensielt farlige bakterier er mye lavere, og det skal være fritt for parasitter.

 

I det store perspektivet bidrar urin til problemet med overgjødsling - men igjen, utslipp fra fritidsbåter er et helt insiginfikant bidrag i den store sammenhengen, og jeg antar også at gult er et vesentlig mindre problem enn brunt mtp overgjødsling og oksygenmangel på dypt vann. 

Link to post
Share on other sites

On 8/8/2021 at 9:41 AM, hnrk said:

Er det forresten meningen at man skal kunne tømme en portapotty fra en tømmestasjon? Hadde en tur på tømmestasjonsflåten på Padda, men fant ikke noen lur måte å bruke avsugslangen på den lille septikdunken. Så da ble det en tur på fjorden isteden 🙈💩

Ingen som vet? 🤔

Link to post
Share on other sites

26 minutes ago, nomen said:

En båt som kjører rundt på de populære plassene og tilbyr tømming og gjennomspyling for ett par hundrelapper.

 

Det tror jeg aldri ville kunne fungere, betalingsviljen er nok lav for en slik tjeneste.  Det foreligger også en nordisk samarbeidsavtale om at septiktømming skal være gratis i hele Norden.

 

Eneste er dersom man ligger på samme plass i uthavn i lengre tid, da vil man jo helst ikke "drite i eget rede", og det kan kanskje være et bedre alternativ å betale et par hundrelapper i stedet for å oppgi plassen sin og dra ut for å tømme.

 

26 minutes ago, nomen said:

 

Jeg skjønner at dette delvis nå subsidieres av det offentlige, men man oppnår ihvertfall i større grad at septiken blir samlet opp, og det til en langt billigere penge enn installering, drift og vedlikeholdt av dusinvis av tømmestasjoner som desverre ikke blir brukt allikevel.

 

 

I Norge i dag er vel de aller fleste tømmestasjonene eid og driftet av kommunene.

 

I Sverige, slik jeg har forstått det, er det opp til hver enkelt båthavn å ta den fulle kostnaden med tømmestasjonene - og det er vel lovpålagt at større havner og gjestehavner skal ha et tilbud (rett meg dersom jeg tar feil).  Det har jo den konsekvens at det for båthavna kanskje kan være ønskelig at færrest mulig benytter tilbudet (vedlikeholdskostnader og strømregning avhenger vel av hvor mye pumpa er i bruk?).  Jeg har observert at enkelte båthavner har relativt "bortgjemte" pumper.  Kanskje det bare er meg, men jeg opplever at tømmestasjonene er enklere å finne i Norge enn i Sverige.

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

tobixen skrev 33 minutter siden:

Jeg har observert at enkelte båthavner har relativt "bortgjemte" pumper.  Kanskje det bare er meg, men jeg opplever at tømmestasjonene er enklere å finne i Norge enn i Sverige.

 

Tømmestasjonene her i Sverige er godt merket og ikke vanskelige å finne. Men beliggenheten er så som så. Her på Dyrön er den helt innerst i kroken i havnen, trangt å komme til. Men der er det ihvertfall stille, ikke som i Kungshamn ved en høy dampskipsbrygge i innløpet til havnen med stor passerende trafikk.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...