Jump to content

Hentetråd Stavanger-Arendal-Skjebergkilen - Viksund St.cruz 310


VegJoh

Recommended Posts

Høsten 2020 solgte vi vår Marex 280 Holiday etter 3 og en halv sesong. Når den ble brakt til Skjebergkilen høsten 2017, ble den hentet i Kr.sand av @Komodo og undertegnede. 

Siden salget i høst har vi hatt en tung båtløs høst og vinter og gleden var stor når vi kom over en Viksund St.cruz 310 i Stavanger. Vi fikk gjort en grei deal og kan igjen se frem til våren og sommer i båt. 

Som følge av jobb og andre forpliktelser for undertegnede den nærmeste tiden har vi rukket hånden ut til @Bjørn Løvjomås  som har sagt seg villig til å bistå med henting av båten fra Stavanger til Arendal. Den siste turen fra Arendal til Skjebergkilen har jeg tenkt å foreta selv, og kanskje hvis ting passer også denne gangen sammen med @Komodo. Det formelle skal etter planen være i boks i løpet av de nærmeste dagene, så da er det @Bjørn Løvjomås som får stå til rors i denne tråden når etappen starter.

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

VegJoh skrev for 3 timer siden:

Den siste turen fra Arendal til Skjebergkilen har jeg tenkt å foreta selv, og kanskje hvis ting passer også denne gangen sammen med @Komodo.

Takk for invitasjonen, det blir jeg gjerne med på :flag_bp:  Det var veldig hyggelig sist da vi hentet i Kristiansand, så nå er det jo på tide med en ny tur. Du må bare fortsette å bytte båt av og til så vi får oss en liten guttetur :lol:

Link to post
Share on other sites

Moro! Hentet selv en St. Cruz i Stavanger i fjor sammen kompisen som kjøpte båten. 
St Cruz imponerer med sjødyktighet og en utrolig utnyttelse av plassen ombord!

Flott båt!

Og med @Bjørn Løvjomås på laget er får ikke dette blitt feil!😊😊😊

Gleder meg over ny hentetråd!😄😄

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med ny båt og lykke til med henting!

 

Det er et tap for oss andre med 280 Holiday at du ikke lenger har denne båten. Har hatt stor glede og nytte av arbeidsbeskrivelsene dine. 

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Link to post
Share on other sites

Det ser veldig lovende ut med et høytrykk som kommer fra Island til mandag. Så da bør det absolutt være en mulighet. Er det helt stille, så hadde det vært flott med en sakte tur på flyvebroen fra Tananger til Farsund. Det har jeg faktisk aldri gjort.  Er det noen som kjenner høyden på denne båten, med tanke på Spangereid? 

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Bjørn Løvjomås skrev 1 minutt siden:

Er det noen som kjenner høyden på denne båten, med tanke på Spangereid? 

 

Vi gikk Sprangereidkanalen med storebroren, Viksund 340. Måtte legge ned VHF-antenna, bortsett fra det var det god klaring. Så jeg vil anta at også en 310 går greit gjennom der. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 8 timer siden:

Takk for invitasjonen, det blir jeg gjerne med på :flag_bp:  Det var veldig hyggelig sist da vi hentet i Kristiansand, så nå er det jo på tide med en ny tur. Du må bare fortsette å bytte båt av og til så vi får oss en liten guttetur :lol:

Ja, jeg tenkte det var på tide å få lufta deg litt igjen... og ikke minst at sjøkrepsen i Hvalerskjærgården skal få seg et par angstfrie dager mens du er borte :giggle:

 

Trond123 skrev for 10 timer siden:

Med @Bjørn Løvjomåser båten i trygge hender.

Grattis med ny båt!

Takker, dette gleder vi oss virkelig til. Båt med skyvedør og lettere ankomst ombord har vi ønsket oss lenge.

 

 

JonnyBoy skrev 1 time siden:

Gratulerer med ny båt og lykke til med henting!

 

Det er et tap for oss andre med 280 Holiday at du ikke lenger har denne båten. Har hatt stor glede og nytte av arbeidsbeskrivelsene dine. 

Takk og takk for hyggelige ord. Vi har vært VELDIG fornøyd med Marex 280 også, men når den bedre halvdelen av mannskapet fikk ryggen operert for et par sesonger siden, så har klatringen inn og ut på siden av båten vært en utfordring. Jeg kommer nok fortsatt til å være aktiv på tråder om 280 også. Har krøpet mye på 4 i den båten der. 

 

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

Bjørn Løvjomås skrev 22 minutter siden:

Mange takk @Brigg, jeg regnet faktisk med at du hadde full kontroll på dette 

Da er jo den muligheten også åpen.  Ikke fordi jeg tror været vil hindre passeringen på utsiden. Men det er koselig med en tur gjennom kanalen og. 

Jeg måtte vippe ned topplanterna og vhf antenna på St Cruz når vi gikk gjennom med kompisen sin båt. Sjekk høyden for sikkerhets skyld.....😊😊😊

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Jeg har målt 4,3 meter fra vannlinje til topplanterne på vår Viksund 340. Kanalen er 4,5 meter, og når det i tillegg neppe er maks vannstand bør det gå greit. 

 

Men 310 er ikke nødvendigvis lavere selv om båten er noen fot kortere. Så å være oppmerksom på høyden kan uansett være fornuftig. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Tror nok på ingen måte at jeg ikke stopper å sjekker før jeg fosser gjennom kanalen i 5 knop.  👍 dessuten liket jeg meg godt på utsiden av Lindesnes og, så rutevalget blir vel ikke gjort før jeg nærmer meg. Er jo ikke sikkert det er så lett å legge ned antenne på denne båten. 

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Ser lovende ut for været
Jeg skal og ha en hentetur "lokalt" på Lørdag eller Søndag fra Mandal -Kr-sand og retur ikke lange turen men godt å komme seg på fjorden en tur
Båten jeg skal ha i retur er en Windy 23 den kommer visstnok fra Arendal så da blir det bytte båt i "byen" en plass ;-)
Denne båten som bytter eier
Kan være et bilde av innsjø og natur

Redigert av LALUNA II (see edit history)

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

 

Bjørn Løvjomås skrev 1 time siden:

Er jo ikke sikkert det er så lett å legge ned antenne på denne båten. 

 

Det er topplanterna som stikker høyest på denne, og så vidt jeg husker ved befaring, så er det ikke noen vippe funksjon på denne, så den må isåfall demonteres for å legges ned, men det gir nok ikke mer enn en ca 15cm lavere båt. Alternativt er det jo hele riggen på targaen, men den er også fastmontert, så vidt jeg kan se.

 

image.png.6c47ff3902838d9b2d75e8b34568272c.png

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

4,5 meter er høyden i kanalen  Jeg tror lanternemasta er noe høyere på den båten vi hentet enn originalt. Men mål for sikkerhets skyld   vi hadde 15 cm klaring når vi gikk gjennom  med høyvann 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Må si jeg gleder meg til denne turen. 

Først å fremst fordi planlegging og tilrettelegging av ny eier på denne båten har vært utrolig grundig.  

Dernest så ser været ut til å være ganske så samarbeidsvillig til uken. 

Dette lover bra🙂👍

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Bjørn Løvjomås skrev 52 minutter siden:

Det var en flott skisse. Den sier 4.25 på tanga.

 

Men det er vel fra kjølen om jeg ikke misforstår skissen.

 

Solbris II skrev 22 minutter siden:

Jeg er temmelig sikker på at det er to bolter som trengs for å legge ned lanterna. Og da går du under!😊😊

 

På vår 340 er det to skruer som må løsnes for å legge ned hele stålbøylen som står oppe på targabøylen. Dvs jeg har aldri prøvd dette men antar at det vil være mulig. Uansett er jeg ganske sikker på at 310 ikke er høyere enn at den kommer greit under selv med lanternen på plass. 

 

Lagt til: På styrbord feste for stålbøylen vises den svarte skruen som holder bøylen mot targabøylen. Om det er tilsvarende på 310 vet jeg ikke. 

 

77CB4A4E-25AF-4F96-9C45-68D0A7E3C56F.jpeg.f4798a3ed346071a304b0cf225f01236.jpeg

Redigert av Brigg (see edit history)

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Brigg skrev 9 minutter siden:

Men det er vel fra kjølen om jeg ikke misforstår skissen.

Det er nok fullt mulig du har rett. Jeg var kanskje litt snar med å tolke det som vannlinjen. Kunne ikke se roropplegg og propell. Men ser nå at det er noe antydning til drev på skissen. Er det riktig, så er det nok fra kjølen det måler 4.25. Dermed ny konklusjon.  Båten stikker  vel 0.9 antar jeg. Så da er det 3.35 til Targa og kanskje 3.80..hvis vi tar i litt på lanterne. Men da er det jo ikke samme mål som @Solbris IIoppgir, med 15 cm klaring. 

Skal ikke være enkelt...å er jeg i tvil...så vet jeg hva jeg gjør..😉

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...