Jump to content

Sover dere , mens dieselvarmer går om natten..?

Ida Marie III

Recommended Posts

De fleste som dør (eller må reddes av andre) av Co forgiftning, gjør det fra våken tilstand. Co forgiftning kommer snikende og tar bevisstheten gradvis, så man sløves uten å forstå hva som skjer. 

Å basere overlevelse på å være våken når varmeren eller andre co kilder går er dermed falsk trygghet. Skikkelig alarm oppsett må til, kun da er mann trygg.  Og er man først trygg, kan man og legge seg å sove med den på, mann vekkes i tide av alarm. 

Selv har jeg 2ulike alarmer på ulike strømkilde, og sover godt med varmeren på om vinteren. Ellers i året har vi den av, men kan skru den på fra køya, så det er lunk på før vi står opp. 

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Erik skrev 22 minutter siden:

De fleste som dør (eller må reddes av andre) av Co forgiftning, gjør det fra våken tilstand. Co forgiftning kommer snikende og tar bevisstheten gradvis, så man sløves uten å forstå hva som skjer. 

Å basere overlevelse på å være våken når varmeren eller andre co kilder går er dermed falsk trygghet.

Har du kjelder på dette? Kullosforgiftig kan i følge Helsenorge gje ganske mange symptom (svimmelhet, hodepine osv), og eg vil tru det er sjeldan ein berre fell om utan å merke at noko er gale, dersom ein er våken? Dersom det er fleir personer i båten vil jo også dei andre legge merke til det dersom ein i familien vert sjuk. At alle skal falle døde om på samme tid er nok usannsynlig. 

Når ein derimot ligg å søv merker ein ikkje nødvendigvis symptoma, og CO-lekkasjen får utvikle seg så lenge at det vert fatalt for alle, dersom alarmen ikkje går.

Eg ser også no at Helsenorge anbefaler å slå av slike apparater når ein skal legge seg (link nederst).

Sjølv kjem eg nok til å fortsette med å ikkje bruke det om natta. Men dersom du har to separate kullosalarmer så burde jo sjansen være temmelig liten for at begge alarmene svikter på samme tid. 

Kan du være kullosforgiftet? Giftinformasjonen - helsenorge.no

Redigert av Vestlandssong (see edit history)

Det er også farlig å ha motor i båten.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/d3yAo/oscar-24-reddet-vennene-fra-kullos-doeden-kan-skje-med-hvem-som-helst

Husker å tidligere ha lest en sak om en som også "sovnet" mens han kjørte båt, for det ble turbulens bak båten som dro eksosen inn igjen.

Så pass på alle som har motorbåt...

Vestlandssong skrev 1 time siden:

Har du kjelder på dette? 

Det finnes dessverre mange tragiske eksempler.

Her er en kjent sak, der 10 mann som satt i en turbuss mistet bevisstheten av ett aggregat uten tilstrekkelig lufting.  Alle 10 måtte berges ut av andre, da de ikke oppdaget dette selv og kunne redde seg selv før de mistet bevisstheten.

2 av dem døde :nonod:.

https://www.adressa.no/kultur/festivaler/article1114960.ece

Og som Emma skriver, det er flere kilder til dette enn varmeapparat.  Folk under dekk mens man kjører, eller ett strømaggregat som går, eller en nabobåt med eksosen feil i forhold til deg/vind, kan fort være like farlig.

Løsningen er god nok varsling/alarm.

Du får en helt grei batteridrevet alarm for under 500,- https://seatronic.no/co-alarm-batteridrevet

Redigert av Erik (see edit history)

S/Y Emma skrev 22 minutter siden:

Så pass på alle som har motorbåt...

Jeg tror at sjansen for at jeg skulle fått bommen i hodet og strøket med i en seilebåt er større enn at jeg skulle sovne inn av CO i min motorbåt!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Erik skrev 5 minutter siden:

Det finnes dessverre mange tragiske eksempler.

Her er en kjent sak, der 10 mann som satt i en turbuss mistet bevisstheten av ett aggregat uten tilstrekkelig lufting.  Alle 10 måtte berges ut av andre, da de ikke oppdaget dette selv og kunne redde seg selv før de mistet bevisstheten.

2 av dem døde :nonod:.

Men dette var vel eksos fra bensinmotor...som lukter mye mindre en fra dieselmotor..

Jeg har, som tidligere nevnt, selv hatt eksoslekkasje på min Eber D4, og merket det ganske godt...

Sterk eksoslukt uten at jeg fikk vondt i hodet, eller følte meg trøtt eller andre symptomer...

Men for all del, kullos alarm er absolutt å anbefale, og definitivt om en skal sove med varmeren på...

Kan ikke svare for akurat dine prognoser Lars, men statistikken generelt er ihvertfall klar : Hvert år dør og skades det folk i Norge pga kullosforgiftning (ikke bare i motorbåter da, men camping er ofte felles nevneren enten det er båt, campingvogn eller hytte.  Senest på en leirskole hytte i forrige uke (ikke dødsfall heldigvis).

Så faren for Kullosforgiftning er høyst reell, og man skal ta det på alvor og ha alarm.

Faren for å bli drept av en bom i hodet kjenner jeg ikke nøyaktig, men jeg kjenner ikke personlig til noen tilfeller i Norge siste 10 år hvertfall.

Ja jeg sover med dieselvarmeren på om nødvendig og har gjort det i alle mine båter. Det samme gjør titusenvis av fiskere i norges land vinterstid. Dødsfall av denne årsak er stort sett aldri omtalt i media.

MEN bruken av dieselvarmer nattestid har avtatt svært mye etter at jeg installerte denne elvarmeren:

https://www.campstuff.no/kronings-easymech-heat-1500.html

Den brukes konsekvent nattestid så lenge landstrøm er tilgjengelig og har bidratt til at bruken av dieselvarmer ligger på et veldig mye lavere nivå om natta enn tidligere. Omtrent fraværende. Den er tilkoplet samme luft-distribusjonssystem som dieselvarmeren og er tilskrekkelig til å varme opp bad/lugar slik at man holder det komfortabelt der gjennom natta.

Resten av båten stenges ned om natta varmemessig.

Redigert av Chiefengineer
Skriveleif (see edit history)
Ida Marie III skrev 9 minutter siden:

Men dette var vel eksos fra bensinmotor...som lukter mye mindre en fra dieselmotor..

Jeg har, som tidligere nevnt, selv hatt eksoslekkasje på min Eber D4, og merket det ganske godt...

Sterk eksoslukt uten at jeg fikk vondt i hodet, eller følte meg trøtt eller andre symptomer...

Men for all del, kullos alarm er absolutt å anbefale, og definitivt om en skal sove med varmeren på...

Kjent eksempel på kullosforgiftning ved bruk av diesel aggregat :  https://www.aftenposten.no/oslo/i/e82w5R/mange-kullosforgiftet-paa-ulovlig-fest

Nå skal vi ikke male fanden på veggen, men samtidig bare erkjenne at dette er en kjent og reell fare som man med enkle midler og tiltak kan sikre seg mot, og først da er mann trygg, og er man først sikret , ja da kan man også sove trygt.

Erik skrev 10 minutter siden:

Hvert år dør og skades det folk i Norge pga kullosforgiftning (ikke bare i motorbåter da, men camping er ofte felles nevneren enten det er båt, campingvogn eller hytte.  Senest på en leirskole hytte i forrige uke (ikke dødsfall heldigvis).

Er faren for kullosforgiftning mindre om en har den på om natten i en seilebåt kontra en motorbåt?

Erik skrev 11 minutter siden:

Faren for å bli drept av en bom i hodet kjenner jeg ikke nøyaktig, men jeg kjenner ikke personlig til noen tilfeller i Norge siste 10 år hvertfall.

Jeg kjenner heller ikke noen "personlig", men jeg er redd jeg hadde blitt en av dem.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Lars H. skrev 1 minutt siden:

Er faren for kullosforgiftning mindre om en har den på om natten i en seilebåt kontra en motorbåt?

Jeg kjenner heller ikke noen "personlig", men jeg er redd jeg hadde blitt en av dem.

Jeg tipper faren for kulosforgiftning er større i seilbåt generelt, pga større del av skroget under vann/mindre lufting, mens faren for å trekke sin egen eksos inn i båten under fart pga backdraft tipper jeg er større med motorbåt, grunnet både båtform (type plattgattere) og fart.

Vi seilbåt folk er så tjukke i pappen at en bom i knollen går helt fint, men hvis en sart motorbåt mann skulle forville seg ombord i en sådan skute så vil jeg nok anbefale å bruke hjelm ja :wink:

Erik skrev 9 minutter siden:

Vi seilbåt folk er så tjukke i pappen at en bom i knollen går helt fint, men hvis en sart motorbåt mann skulle forville seg ombord i en sådan skute så vil jeg nok anbefale å bruke hjelm ja

Takk for et realistisk svar.

Erik skrev for 4 timer siden:

Nei, det er ikke så lenge siden at en franskmann fikk bommen i hodet, falt i sjøen i Hjeltefjorden...ble aldri funnet igjen..

Seiler savnet etter å ha fått bom i hodet – har funnet et par sko (aftenposten.no)

For 10 år siden, et par måneder etter at jeg kjøpte seilbåten, fikk jeg lyst til å teste ute den gamle eber’n.  Båt fra 83. 

fyrte den opp og la meg til å slappe av i salongen, det var seint på kvelden. 

27 grader blei det og jeg lå og døset. Etter en tid begynte jeg å reparere noe greier ombord. Syntes lampene var litt " tåkete" og tenkte jaja, jeg er vel litt trøtt etter ei lang arbeidsuke. 
tente ei lommelykt for å sjekke noe… og syntes jeg så lysstråler… hmmm det lukter egentlig litt ekstra eksos i all gammel båtlukt… 

under eberen var det hull i eksosslangen. Lekkasjen kom ut i cockpitbenken hvor friskluft til eberen også ble tatt fra. 

flaks. 

Eureka skrev for 14 timer siden:

gammel båtlukt… 

under eberen var det hull i eksosslangen. Lekkasjen kom ut i cockpitbenken hvor friskluft til eberen også ble tatt fra. 

flaks. 

Flaksen var at det var såpass eksos at det luktet.

CO/karbonmonooksid/kullosen som dreper, er usynlig og uten lukt. 

Redigert av Jannmar (see edit history)
MaSa skrev 5 minutter siden:

så lenge det er kontroll på friskluftinntaket kontra eksos så er jeg aldri bekymret….. 

Det er utfordringen i mange båter, også her ombord. Eksosslangen går gjennom samme rommet som varmeren tar luften fra. Og da vil en eksoslekkasje medføre eksos og risiko for CO inn i kabinen. 

CO-vasler et helt nødvendig om man har dieselvarmer i båt, enten man sover med varmeren på eller ikke. Jeg har en i hver lugar. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

MaSa skrev for 3 timer siden:

Sovet med den på bestandig!

både i bil og båt de siste 18 årene. Ca 200-280 netter i året.

så lenge det er kontroll på friskluftinntaket kontra eksos så er jeg aldri bekymret….. 

En kan også brenne hull i brennkammera...da blir oppvarmingsluften full av eksos..om jeg har forstått det rett..

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...