Jump to content

Sover dere , mens dieselvarmer går om natten..?


Ida Marie III

Recommended Posts

Vi har kjørt dieselvarmer i flere tusen timer de siste par årene, 24/7 i lengre perioder om natten og sover uten bekymring.

 

Vi har selvsagt både røyk, gass og CO varsler ombord, alternativet har til tider vært å fryse ihjel omtrent så det er i realiteten ikke noe tema.

Hadde vi kun brukt båten som mange andre altså fra rundt påske til ut september så kunne vi kanskje tenkt annerledes.

Jeg vet om folk som aldri har slått den av på nesten 10år, selv om sommeren, den bare våkner på termostaten og tusler og går om det skulle være behov for å øke tempen

Link to post
Share on other sites

Vi bruker vår Ebersprächer om natten når det er kaldt, F.eks i forrige helg da tempen bare var nede i 2 C° på natten. Har 3 CO vaslere og 2 røykvarslere. Føler meg trygg. 

I tillegg til varme gir den også frisk luft. Opplevde en gang at CO-alarmen begynte å varsle forhøyet Co-nivå i lugaren der vi sov. Det var helt vindstille, så luften i lugaren ble i liten grad skiftet ut av den mekaniske ventilasjonen.

Link to post
Share on other sites

Har ingen problemer med å sove med den på nei. Uttak i kabinen stengt, men greit med varme på badet om man må der på natten. CO merker man ikke, så i prinsippet er det like farlig å være i båten i våken tilstand også med varmeren på. Man sovner jo bare rolig inn om man får lekkasje om dagen også. Er ikke alltid man kjenner eksoslukten ved lekkasje. Vedlikeholdt varmer og Co - varsler er en selvfølge. Om vinteren startes varmeren dagen før avgang, og stoppes når vi er i hjemmehavn igjen.

Redigert av Amfea (see edit history)

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Styremedlem i SagaKlubben

Link to post
Share on other sites

 

Amfea skrev for 2 timer siden:

Er ikke alltid man kjenner eksoslukten ved lekkasje. Vedlikeholdt varmer og Co - varsler er en selvfølge. Om vinteren startes varmeren dagen før avgang, og stoppes når vi er i hjemmehavn igjen.

 

Nja...ikke enig der...med mindre en muligens er storrøyker,  så kjenner en lett lukten av dieseleksos i våken tilstand ...

Tror vi får fortsette med gjestehavner og EL oppvarming de kaldeste nettene, så lenge vi har bikkja...

Link to post
Share on other sites

Too Much skrev for 10 timer siden:

 

Det dør av og til folk av dette om ikke så mange så risikoen er reel.

Har du noen eksempler på ulykker med båtvarmere produsert av de kjente merkene? De ulykkene jeg har hørt om har vært med diverse ukurante installasjoner som bærbare aggregat og ovner beregnet for utendørsbruk.  
 

Jeg har den også på om natten, har 2 Co varslere og røykvarsler.

Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev 51 minutter siden:

 

 

Nja...ikke enig der...med mindre en muligens er storrøyker,  så kjenner en lett lukten av dieseleksos i våken tilstand ...

 

Uforbrent diesel/eksos lukter, men CO gassen er omtalt som luktfri, og dette er noe av det som gjør den farlig.

Link to post
Share on other sites

Ja, men bare om det er virkelig kaldt. Det hender vi tar noen vinterturer og da går varmeren non stop. Kipt å våkne til frossent vann. Men er det plussgrader så pakker vi oss inn 😄 

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Link to post
Share on other sites

Nei,  slå av sånt, selv om vi har alarmer.  be on the safe side.  Så er det kjekt å stå opp å fyre opp hvis det er kaldt. våkner litt fortere,

Og under dyna er det godt å varmt.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Liker å leve farlig og har selvfølgelig varmeren på om natten. Nå skal det sies at dersom det skulle bli eksoslekkasje om natten vil dette være uproblematisk på grunn av at kun motorrommet vil fylles med eksos, mens friskluftinntaket til varmeren er et helt annet sted. Ikke kan eksosen treffe noe som kan ta fyr heller.

Link to post
Share on other sites

Bergen skrev for 10 timer siden:

Har du noen eksempler på ulykker med båtvarmere produsert av de kjente merkene? De ulykkene jeg har hørt om har vært med diverse ukurante installasjoner som bærbare aggregat og ovner beregnet for utendørsbruk.  
 

Jeg har den også på om natten, har 2 Co varslere og røykvarsler.

Ingen konkret informasjon om hva slags montering, den siste jeg kommer på var vel en hjemmelaget bobil.

Link to post
Share on other sites

X10an skrev for 7 timer siden:

Liker å leve farlig og har selvfølgelig varmeren på om natten. Nå skal det sies at dersom det skulle bli eksoslekkasje om natten vil dette være uproblematisk på grunn av at kun motorrommet vil fylles med eksos, mens friskluftinntaket til varmeren er et helt annet sted. Ikke kan eksosen treffe noe som kan ta fyr heller.

 

Er du sikker på det...som du leser lengre oppe, fikk jeg for noen år siden brent hull i brennkammer på min D4...

Dette var ikke uvanlig i følge repratør...

Følgende ble eksos inn via varmluften...

Kan være en stygg sak om det skjer om natten...

 

Link to post
Share on other sites

Det er få som skifter Eber eksosen på intervall. Aluminiumsrøra korrodere opp med lit sjøsprøyt inn eksosen i ny og ne. Da jeg byttet min varmer var den gamle eksosen helt løs kjeks de siste 10 cm ved skroggjennomføringen. Fikk da forståelse av at det var et visst antall års skifte-intervall på Eber original eksosslange, nesten som gass slangene. 

Link to post
Share on other sites

Har ikke endret standunkt i den saken i dag kontra alle de andre gangen denne diskusjonen har vært oppe:

 

Stoler aldri på noe som surrer og går helt på egenhånd uten noe form for tilsyn. Spesielt nattestid.

Her snakker vi om sikkerhet til familen og mulighet for brann/eksoslekkasje og påfølgende dødsfall.

Jeg har i flere tråder tidligere nevnt å bytte ut gamle eksosslanger til varmere, men blitt nedsablet..

Problemet er det er ingen som aner tilstanden på det som er inni isolasjoen, ja om vibrasjon etc, har svekket den så den lekker ørlite, så bytt når den drar på årene.      "Bare tull" har svarene vært..

 

I jobbsammenheng har jeg opplevd folk som har latt alt fra kompressorer til hovedmotorer gå på egenhånd uten noe tilsyn, da "det er jo alarm/automatikk som sier ifra/stopper den"..

Etter å ha signert på en gedigen faktura etter verkstedsopphold måtte de innrømme det var et men i det regnestykket de ikke hadde tatt høyde for.

 

Da jeg sjekket noen av alarmene som har vært nevnt i div diskusjoner for en del år tilbake savnet jeg en mulighet til å løse de ut kontrollert ved å tilføre en "dash av gassen" de skulle gi alarm for. 

Den gangen (glemt årstallet) var det mer en sjekk av at den akustiske alarmen virket.

I manualen stod det og at de ikke tålte noe særlig av lav temperatur og fuktighet.   Vel det var den gangen.

 

Overnattet i en havn og i løpet av natten hadde en annen båt lagt seg på utsiden. Da flagget skulle opp fant jeg ene fenderen punktert, Var smeltet et merke i den som passet med plassering av eksosen på varmeren til den andre båten. 

 

Ja uansett så skjønner dere hva mitt svar er. :giggle:

 

 

 

 

  

Link to post
Share on other sites

Ja, de varer ikke evig. Det kan være greit å ta en kontroll av og til.

Når jeg skifter vifte ca hver 3000. time, tar jeg også ut brennkammeret og sjekker, eventuelt renser det og varmeveksleren. Har aldri opplevd farlige defekter i de interne komponentene, men eksosrøret har begrenset levetid.

I utgangspunktet bør innsugsluften (ikke til forbrenning) hentes fra et sted separert fra varmeren og eksosen. På vår D4 hentes det luft fra akterspeilet, mens eksosen går ut på siden.

Redigert av S/Y Emma (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har Eber vannvarmar ombord i båten. Då vi kjøpte båten merka vi eksoslukt i akterkabinen, eksosslangen var syndaren. Ca 15 år gammal og porøs, sjølv om der vart tørt og fint rundt. I og med at det er vannbårenvarme, så er der ikkje vifter som tek med seg luft og eksos frå der brennaren står og sender det til kahyttane. Føler meg rimeleg trygg når nbåten er godt utrusta med alarmar. Når temperaturen går ned mot null, så blir varmaren brukt heile døgnet. Har også alarm i stuerommet der varmaren står, trur eg vil høyre dette om natta. Har vurdert samankobling av alarmar, og då trur eg at å sove ombord er noko av det mindre farlege eg gjer.

Link to post
Share on other sites

Har vannvarmer montert i eget rom som er rimelig tett mot resten av båten. Dermed kan ikke lekkasje i brennkammer eller slange bli bragt videre inn. CO-alarm og brannvarsler i dette lukkede rommet, samt i kabinene. 

 

Kjører likevel lite varmer om natten, men dette skyldes støy og ikke sikkerhetshensyn.

 

Viktig å huske på at både eksosslanger og alarmer har begrenset levetid!

Link to post
Share on other sites

Me sover godt ombord mens den går. Men me tar også forhandsregler.

Sjekker dieselbrenneren og eksos slangen med jevne mellomrom. Og hadde selfølgelig co alarm og brannvarsler.

På natta satt me den ner til ein plass mellom 10-12 grader.

Kaldeste natta me hadde ombord var minus 12, og dei kan jo prøve dei som vil å sove uten varme i slike tilfeller. Vintersoveposen min har eg ikkje med ombord :giggle: Det året me budde ombord i bavariaen, så stod dieselvarmeren på konstant når me ikkje hadde landstrøm.

 

Men eg må jo sei at det kan stå om liv dersom det går gale, så det er viktig at ein har prøvd brenneren ei god stund først, og at ein stoler på den. Det er bra om ein er litt skeptisk, og tar forhandsregeler.

Redigert av Steini (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...