Hulda Svart 10.Mai.2021 Del på Facebook Svart 10.Mai.2021 Ja, jeg skrur av det en-polede høy-amp-anlegget om natta. Da kan ingen elektromotorer kjøre. Lav-amp 2-polet er på, lys og lanterner. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 10.Mai.2021 Del på Facebook Svart 10.Mai.2021 Det enkle svaret er nei. Så lenge vi "bare" er på vanlig tur så kler vi oss heller godt for natta Men på langtur i arktisk farvann tror jeg nok det prinsippet ryker... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Enzo Svart 10.Mai.2021 Del på Facebook Svart 10.Mai.2021 Vi har kjørt dieselvarmer i flere tusen timer de siste par årene, 24/7 i lengre perioder om natten og sover uten bekymring. Vi har selvsagt både røyk, gass og CO varsler ombord, alternativet har til tider vært å fryse ihjel omtrent så det er i realiteten ikke noe tema. Hadde vi kun brukt båten som mange andre altså fra rundt påske til ut september så kunne vi kanskje tenkt annerledes. Jeg vet om folk som aldri har slått den av på nesten 10år, selv om sommeren, den bare våkner på termostaten og tusler og går om det skulle være behov for å øke tempen Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kaskazi Svart 10.Mai.2021 Del på Facebook Svart 10.Mai.2021 Vi bruker vår Ebersprächer om natten når det er kaldt, F.eks i forrige helg da tempen bare var nede i 2 C° på natten. Har 3 CO vaslere og 2 røykvarslere. Føler meg trygg. I tillegg til varme gir den også frisk luft. Opplevde en gang at CO-alarmen begynte å varsle forhøyet Co-nivå i lugaren der vi sov. Det var helt vindstille, så luften i lugaren ble i liten grad skiftet ut av den mekaniske ventilasjonen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
nordan family 27 Svart 10.Mai.2021 Del på Facebook Svart 10.Mai.2021 I arkivet her så er det gjort noen poller på dette spørsmålet tidligere. Delte meninger nå som da. Selv sov vi aldri med den på om natta. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Pequod Svart 10.Mai.2021 Del på Facebook Svart 10.Mai.2021 Jeg unngår det. Hvis det er såpass kjølig at jeg trenger varme, så legger jeg meg i gjestehavn og bruker vanlig varmeovn. I akterlugaren, der jeg sover når jeg er alene om bord, så er det ikke uttak fra dieselvarmeren uansett. Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post Share on other sites More sharing options...
Kjelli Svart 10.Mai.2021 Del på Facebook Svart 10.Mai.2021 Nei, bruker båten nesten hver helg hele året, men sover aldri med dieselvarmer på. Bruker heller ikke vifteovn på fullt om natten, halv effekt er ok. Kan elektro, men kommer ikke til alle koblinger, så tar ikke sjansen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Amfea Svart 10.Mai.2021 Del på Facebook Svart 10.Mai.2021 (redigert) Har ingen problemer med å sove med den på nei. Uttak i kabinen stengt, men greit med varme på badet om man må der på natten. CO merker man ikke, så i prinsippet er det like farlig å være i båten i våken tilstand også med varmeren på. Man sovner jo bare rolig inn om man får lekkasje om dagen også. Er ikke alltid man kjenner eksoslukten ved lekkasje. Vedlikeholdt varmer og Co - varsler er en selvfølge. Om vinteren startes varmeren dagen før avgang, og stoppes når vi er i hjemmehavn igjen. Redigert 10.Mai.2021 av Amfea (see edit history) Sitér dette innlegget Frod'n Fjellet nytes best fra fjorden Styremedlem i SagaKlubben Link to post Share on other sites More sharing options...
Ida Marie III Svart 10.Mai.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mai.2021 Amfea skrev for 2 timer siden: Er ikke alltid man kjenner eksoslukten ved lekkasje. Vedlikeholdt varmer og Co - varsler er en selvfølge. Om vinteren startes varmeren dagen før avgang, og stoppes når vi er i hjemmehavn igjen. Nja...ikke enig der...med mindre en muligens er storrøyker, så kjenner en lett lukten av dieseleksos i våken tilstand ... Tror vi får fortsette med gjestehavner og EL oppvarming de kaldeste nettene, så lenge vi har bikkja... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bergen Svart 10.Mai.2021 Del på Facebook Svart 10.Mai.2021 Too Much skrev for 10 timer siden: Det dør av og til folk av dette om ikke så mange så risikoen er reel. Har du noen eksempler på ulykker med båtvarmere produsert av de kjente merkene? De ulykkene jeg har hørt om har vært med diverse ukurante installasjoner som bærbare aggregat og ovner beregnet for utendørsbruk. Jeg har den også på om natten, har 2 Co varslere og røykvarsler. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bergen Svart 10.Mai.2021 Del på Facebook Svart 10.Mai.2021 Ida Marie III skrev 51 minutter siden: Nja...ikke enig der...med mindre en muligens er storrøyker, så kjenner en lett lukten av dieseleksos i våken tilstand ... Uforbrent diesel/eksos lukter, men CO gassen er omtalt som luktfri, og dette er noe av det som gjør den farlig. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
-Luna- Svart 10.Mai.2021 Del på Facebook Svart 10.Mai.2021 Ja, men bare om det er virkelig kaldt. Det hender vi tar noen vinterturer og da går varmeren non stop. Kipt å våkne til frossent vann. Men er det plussgrader så pakker vi oss inn 😄 Sitér dette innlegget Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375 Link to post Share on other sites More sharing options...
Careka Svart 10.Mai.2021 Del på Facebook Svart 10.Mai.2021 Nei, slå av sånt, selv om vi har alarmer. be on the safe side. Så er det kjekt å stå opp å fyre opp hvis det er kaldt. våkner litt fortere, Og under dyna er det godt å varmt. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post Share on other sites More sharing options...
X10an Svart 10.Mai.2021 Del på Facebook Svart 10.Mai.2021 Liker å leve farlig og har selvfølgelig varmeren på om natten. Nå skal det sies at dersom det skulle bli eksoslekkasje om natten vil dette være uproblematisk på grunn av at kun motorrommet vil fylles med eksos, mens friskluftinntaket til varmeren er et helt annet sted. Ikke kan eksosen treffe noe som kan ta fyr heller. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Too Much Svart 11.Mai.2021 Del på Facebook Svart 11.Mai.2021 Bergen skrev for 10 timer siden: Har du noen eksempler på ulykker med båtvarmere produsert av de kjente merkene? De ulykkene jeg har hørt om har vært med diverse ukurante installasjoner som bærbare aggregat og ovner beregnet for utendørsbruk. Jeg har den også på om natten, har 2 Co varslere og røykvarsler. Ingen konkret informasjon om hva slags montering, den siste jeg kommer på var vel en hjemmelaget bobil. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ida Marie III Svart 11.Mai.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mai.2021 X10an skrev for 7 timer siden: Liker å leve farlig og har selvfølgelig varmeren på om natten. Nå skal det sies at dersom det skulle bli eksoslekkasje om natten vil dette være uproblematisk på grunn av at kun motorrommet vil fylles med eksos, mens friskluftinntaket til varmeren er et helt annet sted. Ikke kan eksosen treffe noe som kan ta fyr heller. Er du sikker på det...som du leser lengre oppe, fikk jeg for noen år siden brent hull i brennkammer på min D4... Dette var ikke uvanlig i følge repratør... Følgende ble eksos inn via varmluften... Kan være en stygg sak om det skjer om natten... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gullfisk Svart 11.Mai.2021 Del på Facebook Svart 11.Mai.2021 Har røyk og co varsler, og skrur av eber om natten, hvis det ikke er for kaldt. Men synes det er viktigere å kunne fjernstarte den om morgenen, så jeg slipper å gå ut av dyna før det begynner å bli varmt, enn at den går om natten. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
nordan family 27 Svart 11.Mai.2021 Del på Facebook Svart 11.Mai.2021 Det er få som skifter Eber eksosen på intervall. Aluminiumsrøra korrodere opp med lit sjøsprøyt inn eksosen i ny og ne. Da jeg byttet min varmer var den gamle eksosen helt løs kjeks de siste 10 cm ved skroggjennomføringen. Fikk da forståelse av at det var et visst antall års skifte-intervall på Eber original eksosslange, nesten som gass slangene. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gudrun Svart 11.Mai.2021 Del på Facebook Svart 11.Mai.2021 Har ikke endret standunkt i den saken i dag kontra alle de andre gangen denne diskusjonen har vært oppe: Stoler aldri på noe som surrer og går helt på egenhånd uten noe form for tilsyn. Spesielt nattestid. Her snakker vi om sikkerhet til familen og mulighet for brann/eksoslekkasje og påfølgende dødsfall. Jeg har i flere tråder tidligere nevnt å bytte ut gamle eksosslanger til varmere, men blitt nedsablet.. Problemet er det er ingen som aner tilstanden på det som er inni isolasjoen, ja om vibrasjon etc, har svekket den så den lekker ørlite, så bytt når den drar på årene. "Bare tull" har svarene vært.. I jobbsammenheng har jeg opplevd folk som har latt alt fra kompressorer til hovedmotorer gå på egenhånd uten noe tilsyn, da "det er jo alarm/automatikk som sier ifra/stopper den".. Etter å ha signert på en gedigen faktura etter verkstedsopphold måtte de innrømme det var et men i det regnestykket de ikke hadde tatt høyde for. Da jeg sjekket noen av alarmene som har vært nevnt i div diskusjoner for en del år tilbake savnet jeg en mulighet til å løse de ut kontrollert ved å tilføre en "dash av gassen" de skulle gi alarm for. Den gangen (glemt årstallet) var det mer en sjekk av at den akustiske alarmen virket. I manualen stod det og at de ikke tålte noe særlig av lav temperatur og fuktighet. Vel det var den gangen. Overnattet i en havn og i løpet av natten hadde en annen båt lagt seg på utsiden. Da flagget skulle opp fant jeg ene fenderen punktert, Var smeltet et merke i den som passet med plassering av eksosen på varmeren til den andre båten. Ja uansett så skjønner dere hva mitt svar er. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
S/Y Emma Svart 11.Mai.2021 Del på Facebook Svart 11.Mai.2021 (redigert) Ja, de varer ikke evig. Det kan være greit å ta en kontroll av og til. Når jeg skifter vifte ca hver 3000. time, tar jeg også ut brennkammeret og sjekker, eventuelt renser det og varmeveksleren. Har aldri opplevd farlige defekter i de interne komponentene, men eksosrøret har begrenset levetid. I utgangspunktet bør innsugsluften (ikke til forbrenning) hentes fra et sted separert fra varmeren og eksosen. På vår D4 hentes det luft fra akterspeilet, mens eksosen går ut på siden. Redigert 11.Mai.2021 av S/Y Emma (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post Share on other sites More sharing options...
sunnmøre Svart 11.Mai.2021 Del på Facebook Svart 11.Mai.2021 Har Eber vannvarmar ombord i båten. Då vi kjøpte båten merka vi eksoslukt i akterkabinen, eksosslangen var syndaren. Ca 15 år gammal og porøs, sjølv om der vart tørt og fint rundt. I og med at det er vannbårenvarme, så er der ikkje vifter som tek med seg luft og eksos frå der brennaren står og sender det til kahyttane. Føler meg rimeleg trygg når nbåten er godt utrusta med alarmar. Når temperaturen går ned mot null, så blir varmaren brukt heile døgnet. Har også alarm i stuerommet der varmaren står, trur eg vil høyre dette om natta. Har vurdert samankobling av alarmar, og då trur eg at å sove ombord er noko av det mindre farlege eg gjer. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bonus Svart 11.Mai.2021 Del på Facebook Svart 11.Mai.2021 Bilde av original eksosslange til en Eberspächer D4, 10 år gammel. Innmaten var som løs kjeks, og det begynte å lukte eksos inne. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
S/Y Emma Svart 11.Mai.2021 Del på Facebook Svart 11.Mai.2021 (redigert) Det der er klassisk eber-eksosslange etter noen års drift. Edit: Det er faktisk mitt bilde. Det er sikkert ca 15000 driftstimer på den slangen der. Har ny nå Redigert 11.Mai.2021 av S/Y Emma (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post Share on other sites More sharing options...
"LISE" Svart 11.Mai.2021 Del på Facebook Svart 11.Mai.2021 Har vannvarmer montert i eget rom som er rimelig tett mot resten av båten. Dermed kan ikke lekkasje i brennkammer eller slange bli bragt videre inn. CO-alarm og brannvarsler i dette lukkede rommet, samt i kabinene. Kjører likevel lite varmer om natten, men dette skyldes støy og ikke sikkerhetshensyn. Viktig å huske på at både eksosslanger og alarmer har begrenset levetid! Sitér dette innlegget Guttedrømmen - Sandvik 945. Prosjekttråd åpen for innspill! Guttedrømmen – Shetland 2018 – Sandvik 945 Link to post Share on other sites More sharing options...
Steini Svart 12.Mai.2021 Del på Facebook Svart 12.Mai.2021 (redigert) Me sover godt ombord mens den går. Men me tar også forhandsregler. Sjekker dieselbrenneren og eksos slangen med jevne mellomrom. Og hadde selfølgelig co alarm og brannvarsler. På natta satt me den ner til ein plass mellom 10-12 grader. Kaldeste natta me hadde ombord var minus 12, og dei kan jo prøve dei som vil å sove uten varme i slike tilfeller. Vintersoveposen min har eg ikkje med ombord Det året me budde ombord i bavariaen, så stod dieselvarmeren på konstant når me ikkje hadde landstrøm. Men eg må jo sei at det kan stå om liv dersom det går gale, så det er viktig at ein har prøvd brenneren ei god stund først, og at ein stoler på den. Det er bra om ein er litt skeptisk, og tar forhandsregeler. Redigert 12.Mai.2021 av Steini (see edit history) Sitér dette innlegget -Steini https://baatplassen.no/i/topic/128201-midgard-på-tur/ Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.