Hulda Svart 12.Mai.2021 Del på Facebook Svart 12.Mai.2021 (redigert) Gudrun skrev On 11.5.2021 at 9.59: Problemet er det er ingen som aner tilstanden på det som er inni isolasjoen, ja om vibrasjon etc, har svekket den så den lekker ørlite, så bytt når den drar på årene. "Bare tull" har svarene vært.. I jobbsammenheng har jeg opplevd folk som har latt alt fra kompressorer til hovedmotorer gå på egenhånd uten noe tilsyn, da "det er jo alarm/automatikk som sier ifra/stopper den".. Da jeg sjekket noen av alarmene som har vært nevnt i div diskusjoner for en del år tilbake savnet jeg en mulighet til å løse de ut kontrollert ved å tilføre en "dash av gassen" de skulle gi alarm for. Den gangen (glemt årstallet) var det mer en sjekk av at den akustiske alarmen virket. I manualen stod det og at de ikke tålte noe særlig av lav temperatur og fuktighet. Vel det var den gangen. Ja uansett så skjønner dere hva mitt svar er. Mja, vi er vel nokså på linje der, Gudrun. Story: Vi hadde en MOL-pumpe som jeg fikk frysninger av hver gang jeg gikk forbi den. Låten var rett og slett uhyggelig. Jeg ba kontrollrommet å stoppe pumpen med en gang. De kunne legge over til en av de to andre standby-pumpene. 'Vi har ingen alarmer, områdeansvarlig sier det er OK, vi kjører videre'. Et par uker etterpå nærmest eksploderte pumpen da lagrene skar seg og biten føyk veggimellom. Det siste dødsfallet jeg har lest om, var en varmer type 'eber' beregnet for bil som ble montert i båt. Der viste det seg at eksospotta lakk i punktsveisingen. Spiller ingen rolle under en bobil, men ble fatalt inne i en båt. Dette var ikke i Norge, engelsktalende land, etter husken. Det er ikke ofte det skjer. Jeg slår av varmeren, og slår av høyamp-strømmen når det ikke er folk om bord som er våkne. Jeg skal være den første til å innrømme at jeg muligens er litt overforsiktig. Er nok preget av et langt liv med havarier på diverse innretninger. Redigert 12.Mai.2021 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jens_P Svart 13.Mai.2021 Del på Facebook Svart 13.Mai.2021 (redigert) Hulda skrev for 20 timer siden: Er nok preget av et langt liv med havarier på diverse innretninger. Har samme holdning til elektronikk og tordenvær. Har et langt yrkesliv med elektroniske styringssystemer montert grisgrendte steder og sett my som har brent opp. Blir en form for yrkesskade som ikke utløser rett på erstatning. Blir litt skeptisk med denne bakgrunn til å legge livet fullstendig i hendene på elektronikk i form gassdetektorer og røykvarslere som står utestet i lang tid. Men flotte innretninger som definitivt redder liv når de fungerer, noe de normalt gjør. Redigert 13.Mai.2021 av Jens_P (see edit history) Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post Share on other sites More sharing options...
Jannmar Svart 13.Mai.2021 Del på Facebook Svart 13.Mai.2021 Hulda skrev for 21 timer siden: Jeg skal være den første til å innrømme at jeg muligens er litt overforsiktig. Er nok preget av et langt liv med havarier på diverse innretninger. Greit å være på den sikre siden når det gjelder dette, når vi vet at CO både er fargeløs, usynlig og luktfri. Altså umulig å oppdage med de sansene vi er utstyrt med. CO sin tilbøyelighet til å binde seg til blodet (hemoglobinet) er 250 ganger så stor som oksygenets. Dette har som følge at CO forholdsvis raskt fortrenger oksygenet i blodet, og hemoglobinets evne til å transportere oksygen. Resultatet = døden. Jens_P skrev 1 time siden: Har samme holdning til elektronikk og tordenvær. Har et langt yrkesliv med elektroniske styringssystemer montert grisgrendte steder og sett my som har brent opp. Blir en form for yrkesskade som ikke utløser rett på erstatning. Blir litt skeptisk med denne bakgrunn til å legge livet fullstendig i hendene på elektronikk i form gassdetektorer og røykvarslere som står utestet i lang tid. Men flotte innretninger som definitivt redder liv når de fungerer, noe de normalt gjør. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
alidal Svart 19.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2021 Til dere som har skiftet eksos-slange på Eber... Ser den slik ut som på bildet? Midterste delen inni lyddemper er perforert. Forstår at det kan være slik på bil hvor eksos-slange er utvendig, men inni en båt så skal det jo lite til før det blir lekkasje gjennom isolasjonen i lyddemper? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ida Marie III Svart 19.Oktober.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Oktober.2021 (redigert) Jeg skiftet for noen år siden, nettopp pga eksos lekkasje i eksos slangen.. Men jeg rev ikke opp isoleringen slik du har gjort, så jeg vet ikke hvordan den så ut innvendig.. Merkelige greier...er du sikker på at hullene går helt inn..? Glad vi aldri sover med varmeren på...men mange gjør det... Redigert 19.Oktober.2021 av Ida Marie III (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
alidal Svart 19.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2021 Ja hullene går helt inn.... Slangen er fra 2011 og det var nå antydning til lukt. Varmer har vært på service for 3-4 år siden. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Brigg Svart 19.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2021 Ja, innerslangen er perforert og ligger inni en tett ytterslange med glassvatt mellom. Det er dette som er lyddemperen, uten perforeringen ville lyden gått rett gjennom og ut i friluft. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post Share on other sites More sharing options...
Swingswong Svart 19.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2021 Min knakk i en bøy. Byttes nå i vinter. Skummel greie. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ida Marie III Svart 19.Oktober.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Oktober.2021 alidal skrev for 2 timer siden: Ja hullene går helt inn.... Slangen er fra 2011 og det var nå antydning til lukt. Varmer har vært på service for 3-4 år siden. Men da er den 10 år...min holdt ikke så lenge...mener å huske ca 6 år.. Det var eksos lukt vi merket det på også.. Mener den røk rett før den flexi slangen gikk inn i isoleringen...muligens det var lengre inne.. I teorien kan jo disse begynne å lekke eksos når isolasjonen smuldrer opp... Merkelig at isolasjonen er alt som holder den tett Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
baatsman Svart 19.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2021 Har 2 varmere ombord. En ny ifjor. Da ble alle slanger skiftet på begge. De gamle så bra ut, men var det ikke Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post Share on other sites More sharing options...
Brigg Svart 19.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2021 (redigert) @Ida Marie III Nei, isolasjonen (glassvatten) er der for å dempe lyd og redusere varmeoverføringen til omgivelsene. Eksosslangen består av en tynn slange som løper hele lengden fra varmer til skroggjennomføring. Den delen av slangen som fungerer som lyddemper er perforert. Rundt dette partiet er det en større ytterslange. I endene av denne ytterslangen er det tettet mot innerslangen med et gipslignende stoff nærmest varmeren og noe elastisk fugemasselignende lengst fra varmeren. Min erfaring er at når disse slangene begynner å lekke eksos skyldes dette lekkasje i det gipslignende stoffet nærmest varmeren. Redigert 19.Oktober.2021 av Brigg (see edit history) Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post Share on other sites More sharing options...
S/Y Emma Svart 19.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2021 Vil bare sjekke inn og si at jeg fremdeles lever etter et sted mellom 30.000 og 40.000 driftstimer med Eber 👍🙂 Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post Share on other sites More sharing options...
Nils Svart 19.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2021 (redigert) Dette var min eksosslange. Stod med dusjlangen i hånda, brent av i kontakt med eksosslangen, det var slik eg oppdaga dette. Kunne fått alvorlege konsekvensar. Alder på slangen var ca 15 år. Redigert 19.Oktober.2021 av Nils (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ida Marie III Svart 19.Oktober.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Oktober.2021 S/Y Emma skrev 1 time siden: Vil bare sjekke inn og si at jeg fremdeles lever etter et sted mellom 30.000 og 40.000 driftstimer med Eber 👍🙂 Men ikke samme eksosslange...eller..? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
alidal Svart 19.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2021 Brigg skrev for 1 time siden: Min erfaring er at når disse slangene begynner å lekke eksos skyldes dette lekkasje i det gipslignende stoffet nærmest varmeren. Er nok dette som har skjedd hos meg.. Nå er i alle fall ny på vei! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ida Marie III Svart 19.Oktober.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Oktober.2021 Brigg skrev for 1 time siden: Min erfaring er at når disse slangene begynner å lekke eksos skyldes dette lekkasje i det gipslignende stoffet nærmest varmeren. Ja, det var i den enden min også røk.. Kom til å tenke på at det er snart 6 å siden jeg byttet den nå... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
dude Svart 19.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2021 (redigert) Brigg skrev for 2 timer siden: @Ida Marie III Eksosslangen består av en tynn slange som løper hele lengden fra varmer til skroggjennomføring. Den delen av slangen som fungerer som lyddemper er perforert. Rundt dette partiet er det en større ytterslange. I endene av denne ytterslangen er det tettet mot innerslangen med et gipslignende stoff nærmest varmeren og noe elastisk fugemasselignende lengst fra varmeren Takker så mye for denne informasjonen! Jeg har ikke finstudert dette, og trodde det var bare en tynn slange med isolasjon rundt, og ei kapsling uttapå, og ikke noe mer "hi tech", slik at man kunne snu den slik man ville. noe som sikkert er gjort oppgjennom åra også ettersom det har vært flytta rundt. Men har synst det lukta litt og faktisk at det kom røyk ut av isolasjonen når varmeren har trengt to økter for å komme i gang. så jeg har ny liggende som jeg var tenkt å sette på sjølv om den gamle slangen er fin som ny på enden. Om det virker naturstridig tenkte jeg det må ha korrodert hull inni innnerslangen der inne et sted. Når jeg studerer litt nå så ser jeg jo at på den nye er dette arrangementet med faktisk tre rør inn mot den sida som skal til varmere. Her er forøvrig noe svart stoff som tetter mellom nr en og nr to. Der er jo også en tape rundt ytterslangen ca 8 cm fra enden der det er merket pil, og der står heater på, så om man bare gidder å lese bruksanvisning ser man det.. Slikt ligger ikke for Nordmenn generellt, og for meg spesiellt så vi får inn lærdom på den tunge måten.. Kanskje kan andre også dra nytte av din opplysning her Brigg. Nok en gang, takk for informasjonen. Redigert 19.Oktober.2021 av dude (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
alidal Svart 20.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2021 Fant en gammel tråd om samme tema.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
alidal Svart 20.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2021 Sendte spørsmål til Eber Norge og her er svaret: Sitat Perforeringen er for lyddemper funksjon, og er normal. Det er ikke nødvendig med lyddemper i båt, det er teknisk mulig å kjøre bare med eksosrør, eller en mindre lyddemper. Men pga behov for så støysvak gange som mulig blir denne lyd-demperen benyttet i så godt som 100% på båtsiden. Ethvert eksosanlegg er gjenstand for tæring og slitasje både innenfra og utenfra, og spesielt i en båt i saltvannsmiljø, og bør derfor etterses årlig, og skiftes oftere enn etter 10 år. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Vestlandssong Svart 20.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2021 (redigert) Me bruker ikkje dieselvarmer om natta, til tross for kullosalarm. Men ein kan jo spørre seg om det er så mykje sikrere med elektrisk oppvarming, som me også bruker på kalde netter. Ein ovn kan i teorien kome borti brennbare materialer, eller ein kan få feil på ovn eller elektrisk anlegg. Det kan verke som mange (inkludert meg) stoler meir på at røykvarsleren skal redde meg frå ein brann enn at kullosalarmen redde meg frå kvelningsdøden. Kor rasjonelt dette er veit eg ikkje. Skal ein være heilt trygg bør ein vel ikkje ha på varme i det heile tatt. Redigert 20.Oktober.2021 av Vestlandssong (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
S/Y Emma Svart 20.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2021 Det blir litt stusselig å være i båten hele vinteren uten varme :-) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post Share on other sites More sharing options...
Ida Marie III Svart 20.Oktober.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Oktober.2021 S/Y Emma skrev for 1 time siden: Det blir litt stusselig å være i båten hele vinteren uten varme :-) Ja, det er nok en glemme sak... Men Vestlandssong har er poeng her...av en eller annen grunn stoler mange av oss kanskje mer på røykvarsler en kullosvarsleren... Hvor rasjonelt det er, er jeg usikker på... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gullfisk Svart 20.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2021 Noen som har forsøkt uten lyddemper? Bytte av slange kommer på todo liste. Jeg synes det går greit uten varme om natten, det jeg er ute, men synes det er veldig digg å kunne starte den uten å gå ut av dyna. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Førstefender Svart 20.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2021 Gullfisk skrev 5 minutter siden: Noen som har forsøkt uten lyddemper? Har forsøkt vannvarmer uten, det blir vel samme greiene, ingen betydning inne i båten, men betydelig mer støy for omgivelsene, ble faktisk litt upopulær på Kyrkosund en gang ;-) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gullfisk Svart 20.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2021 Førstefender skrev 20 minutter siden: Har forsøkt vannvarmer uten, det blir vel samme greiene, ingen betydning inne i båten, men betydelig mer støy for omgivelsene, ble faktisk litt upopulær på Kyrkosund en gang ;-) Da er det ingen vits å prøve det. Takk. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.