Jump to content

Sover dere , mens dieselvarmer går om natten..?


Ida Marie III

Recommended Posts

Gudrun skrev On 11.5.2021 at 9.59:

Problemet er det er ingen som aner tilstanden på det som er inni isolasjoen, ja om vibrasjon etc, har svekket den så den lekker ørlite, så bytt når den drar på årene.      "Bare tull" har svarene vært..

 

I jobbsammenheng har jeg opplevd folk som har latt alt fra kompressorer til hovedmotorer gå på egenhånd uten noe tilsyn, da "det er jo alarm/automatikk som sier ifra/stopper den"..

 

Da jeg sjekket noen av alarmene som har vært nevnt i div diskusjoner for en del år tilbake savnet jeg en mulighet til å løse de ut kontrollert ved å tilføre en "dash av gassen" de skulle gi alarm for. 

Den gangen (glemt årstallet) var det mer en sjekk av at den akustiske alarmen virket.

I manualen stod det og at de ikke tålte noe særlig av lav temperatur og fuktighet.   Vel det var den gangen.

 

 

Ja uansett så skjønner dere hva mitt svar er. :giggle:

  

 

Mja, vi er vel nokså på linje der, Gudrun. Story:

Vi hadde en MOL-pumpe som jeg fikk frysninger av hver gang jeg gikk forbi den. Låten var rett og slett uhyggelig. Jeg ba kontrollrommet å stoppe pumpen med en gang. De kunne legge over til en av de to andre standby-pumpene. 'Vi har ingen alarmer, områdeansvarlig sier det er OK, vi kjører videre'. Et par uker etterpå nærmest eksploderte pumpen da lagrene skar seg og biten føyk veggimellom. 

 

Det siste dødsfallet jeg har lest om, var en varmer type 'eber' beregnet for bil som ble montert i båt. Der viste det seg at eksospotta lakk i punktsveisingen. Spiller ingen rolle under en bobil, men ble fatalt inne i en båt. Dette var ikke i Norge, engelsktalende land, etter husken. Det er ikke ofte det skjer. Jeg slår av varmeren, og slår av høyamp-strømmen når det ikke er folk om bord som er våkne.

 

Jeg skal være den første til å innrømme at jeg muligens er litt overforsiktig. Er nok preget av et langt liv med havarier på diverse innretninger. 

 

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 20 timer siden:

Er nok preget av et langt liv med havarier på diverse innretninger. 

Har samme holdning til elektronikk og tordenvær. Har et langt yrkesliv med elektroniske styringssystemer montert grisgrendte steder og sett my som har brent opp. Blir en form for yrkesskade som ikke utløser rett på erstatning. :yesnod:

Blir litt skeptisk med denne bakgrunn til å legge livet fullstendig i hendene på elektronikk i form gassdetektorer og røykvarslere som står utestet i lang tid. Men flotte innretninger som definitivt redder liv når de fungerer, noe de normalt gjør.

Redigert av Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 21 timer siden:

Jeg skal være den første til å innrømme at jeg muligens er litt overforsiktig. Er nok preget av et langt liv med havarier på diverse innretninger. 

 

Greit å være på den sikre siden når det gjelder dette, når vi vet at CO både er fargeløs, usynlig og luktfri. Altså umulig å oppdage med de sansene vi er utstyrt med.

CO sin tilbøyelighet til å binde seg til blodet (hemoglobinet) er 250 ganger så stor som oksygenets.

Dette har som følge at CO forholdsvis raskt fortrenger oksygenet i blodet, og hemoglobinets evne til å transportere oksygen. Resultatet = døden.   :saint:

 

 

 

Jens_P skrev 1 time siden:

Har samme holdning til elektronikk og tordenvær. Har et langt yrkesliv med elektroniske styringssystemer montert grisgrendte steder og sett my som har brent opp. Blir en form for yrkesskade som ikke utløser rett på erstatning. :yesnod:

Blir litt skeptisk med denne bakgrunn til å legge livet fullstendig i hendene på elektronikk i form gassdetektorer og røykvarslere som står utestet i lang tid. Men flotte innretninger som definitivt redder liv når de fungerer, noe de normalt gjør.

 

          :thumbsup:

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Til dere som har skiftet eksos-slange på Eber...

Ser den slik ut som på bildet? Midterste delen inni lyddemper er perforert. Forstår at det kan være slik på bil hvor eksos-slange er utvendig, men inni en båt så skal det jo lite til før det blir lekkasje gjennom isolasjonen i lyddemper?

 

4490E5FE-91B9-4E48-94DE-F5DA3F2ED3AB.jpeg.6127259f63d8bc1b1acc8c34322faa42.jpeg

Link to post
Share on other sites

Jeg skiftet for noen år siden, nettopp pga eksos lekkasje i eksos slangen..

Men jeg rev ikke opp isoleringen slik du har gjort, så jeg vet ikke hvordan den så ut innvendig..

Merkelige greier...er du sikker på at hullene går helt inn..?

 

Glad vi aldri sover med varmeren på...men mange gjør det...

Redigert av Ida Marie III (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja, innerslangen er perforert og ligger inni en tett ytterslange med glassvatt mellom. Det er dette som er lyddemperen, uten perforeringen ville lyden gått rett gjennom og ut i friluft. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

alidal skrev for 2 timer siden:

Ja hullene går helt inn....

Slangen er fra 2011 og det var nå antydning til lukt.

Varmer har vært på service for 3-4 år siden.

 

 

Men da er den 10 år...min holdt ikke så lenge...mener å huske ca 6 år..

Det var eksos lukt vi merket det på også..

Mener den røk rett før den flexi slangen gikk inn i isoleringen...muligens det var lengre inne..

I teorien kan jo disse begynne å lekke eksos når isolasjonen smuldrer opp...

Merkelig at isolasjonen er alt som holder den tett

Link to post
Share on other sites

 

@Ida Marie III

Nei, isolasjonen (glassvatten) er der for å dempe lyd og redusere varmeoverføringen til omgivelsene. 

 

Eksosslangen består av en tynn slange som løper hele lengden fra varmer til skroggjennomføring. Den delen av slangen som fungerer som lyddemper er perforert. Rundt dette partiet er det en større ytterslange. I endene av denne ytterslangen er det tettet mot innerslangen med et gipslignende stoff nærmest varmeren og noe elastisk fugemasselignende lengst fra varmeren.

 

Min erfaring er at når disse slangene begynner å lekke eksos skyldes dette lekkasje i det gipslignende stoffet nærmest varmeren. 

Redigert av Brigg (see edit history)

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Brigg skrev for 1 time siden:

 

 

 

Min erfaring er at når disse slangene begynner å lekke eksos skyldes dette lekkasje i det gipslignende stoffet nærmest varmeren. 

 

Ja, det var i den enden min også røk..

Kom til å tenke på at det er snart 6 å siden jeg byttet den nå...:pray:

Link to post
Share on other sites

Brigg skrev for 2 timer siden:

 

@Ida Marie III

Eksosslangen består av en tynn slange som løper hele lengden fra varmer til skroggjennomføring. Den delen av slangen som fungerer som lyddemper er perforert. Rundt dette partiet er det en større ytterslange. I endene av denne ytterslangen er det tettet mot innerslangen med et gipslignende stoff nærmest varmeren og noe elastisk fugemasselignende lengst fra varmeren

 

Takker så mye for denne informasjonen!

 

Jeg har ikke finstudert dette, og trodde det var bare en tynn slange med isolasjon rundt, og ei kapsling uttapå, og ikke noe mer "hi tech", slik at man kunne snu den slik man ville. noe som sikkert er gjort oppgjennom åra også ettersom det har vært flytta rundt.  Men har synst det lukta litt og faktisk at det kom røyk ut av isolasjonen når varmeren har trengt to økter for å komme i gang. så jeg har ny liggende som jeg var tenkt å sette på sjølv om den gamle  slangen er fin som ny på enden. Om det virker naturstridig tenkte jeg det må ha korrodert hull inni innnerslangen der inne et sted.

 

Når jeg studerer litt nå så ser jeg jo at på den nye er dette arrangementet med faktisk tre rør inn mot den sida som skal til varmere. Her er forøvrig noe svart stoff som tetter mellom nr en og nr to.

Der er jo også en tape rundt ytterslangen ca 8 cm fra enden der det er merket pil, og der står heater på, så om man bare gidder å lese bruksanvisning ser man det.. Slikt ligger ikke for Nordmenn generellt, og for meg spesiellt så vi får inn lærdom på den tunge måten..   Kanskje kan andre også dra nytte av din opplysning her Brigg.

 

Nok en gang, takk for informasjonen.

Redigert av dude (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sendte spørsmål til Eber Norge og her er svaret:

 

Sitat

Perforeringen er for lyddemper funksjon, og er normal. Det er ikke nødvendig med lyddemper i båt, det er teknisk mulig å kjøre bare med eksosrør, eller en mindre lyddemper. Men pga behov for så støysvak gange som mulig blir denne lyd-demperen benyttet i så godt som 100% på båtsiden.

Ethvert eksosanlegg er gjenstand for tæring og slitasje både innenfra og utenfra, og spesielt i en båt i saltvannsmiljø, og bør derfor etterses årlig, og skiftes oftere enn etter 10 år.

 

Link to post
Share on other sites

Me bruker ikkje dieselvarmer om natta, til tross for kullosalarm. Men ein kan jo spørre seg om det er så mykje sikrere med elektrisk oppvarming, som me også bruker på kalde netter. Ein ovn kan i teorien kome borti brennbare materialer, eller ein kan få feil på ovn eller elektrisk anlegg. Det kan verke som mange (inkludert meg) stoler meir på at røykvarsleren skal redde meg frå ein brann enn at kullosalarmen redde meg frå kvelningsdøden. Kor rasjonelt dette er veit eg ikkje.

 

Skal ein være heilt trygg bør ein vel ikkje ha på varme i det heile tatt. 

Redigert av Vestlandssong (see edit history)
Link to post
Share on other sites

S/Y Emma skrev for 1 time siden:

Det blir litt stusselig å være i båten hele vinteren uten varme :-)

 

Ja, det er nok en glemme sak...

Men Vestlandssong har er poeng her...av en eller annen grunn stoler mange av oss kanskje mer på røykvarsler en kullosvarsleren...

Hvor rasjonelt det er,  er jeg usikker på...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...