Jump to content

Sover dere , mens dieselvarmer går om natten..?


Ida Marie III

Recommended Posts

Kappa skrev 39 minutter siden:

Bortsett fra å prøve testknappen, hvordan sjekker man om CO alarmen faktisk reagerer på gass?

 

CO(karbonmonoksid) er selvsagt en gass, men siden dette er et svært viktig tema så vil jeg bare nevne at man må skille mellom det man oftes omtaler som "gassalarm" og CO-alarm. Godt mulig du er kjent med dette, men kan ikke gjentas ofte nok.

 

Den vanlige "gass-alamarmen" reagerer på propan (og lignende) som benyttes i gassaparater til feks. matlaging. Skal monteres lavt, under og i nærheten av gassanlegget.

 

CO-alam reagerer på karbonmonoksid som er en kvelende gass. Skal monteres "høyt" og ikke i nærheten av steder med "trekk".

 

I tillegg fins det også røyk/brannvasler som alle kjenner til.

 

Så finnes det kombialarmer som er en eller annen kombinasjon av disse.

Alle disse tre alarmtypene bør man ha i båten. Iallefall med gass eller varmeanlegg installert.

 

 

Redigert:

For å også prøve meg på et svar på spørsmålet så vet jeg det finnes sertifisert utsyrt for testing, men kjenner ikke til noen andre måter man kan gjøre selv. Kanskje er det andre som kan mer om dette?

 

Gassalarm(propan ol.) Kan testes med å utsette den for brennbar gass.

Redigert av "LISE" (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kappa skrev for 2 timer siden:

Bortsett fra å prøve testknappen, hvordan sjekker man om CO alarmen faktisk reagerer på gass?

Jeg har to Co alarmer. Den ene er kombi alarm for flere ting, og på strømsløyfen til båten og ikke flyttbar, så den er vanskeligere å teste, men den andre  dedikerte Co alarmen har display som viser faktisk målt mengde Co, så ved å puste på den så vil den normalt vise forhøyet verdi i display. Ikke nok til at den går av, men nok til at man ser at sensoren registrerer Co ihvertfall. Den er også mobil da den går på batteri, så den kan sikkert holdes foran ett eksosutløp for å se at den faktisk går av.

 

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Vær også oppmerksom på at de fleste Karbonmonoksid-alarmer har måle-celler som har begrenset levetid.

 

F.eks. denne fra Clas Ohlson, har et innebygget Litium batteri med levetid på ca. 7 år. Når batteritiden løper ut så må hele alarmen fornyes. Batteriet kan ikke byttes da også måle-cellen har nådd sin tiltenkte levetid!

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

 

Sitat
Erik skrev for 9 timer siden:

Jeg har to Co alarmer. Den ene er kombi alarm for flere ting, og på strømsløyfen til båten og ikke flyttbar, så den er vanskeligere å teste, men den andre  dedikerte Co alarmen har display som viser faktisk målt mengde Co, så ved å puste på den så vil den normalt vise forhøyet verdi i display. Ikke nok til at den går av, men nok til at man ser at sensoren registrerer Co ihvertfall. Den er også mobil da den går på batteri, så den kan sikkert holdes foran ett eksosutløp for å se at den faktisk går av.

 

 

 

 

Du kan ikke puste ut CO. Det binder seg til blodet og kveler deg innvendig.

Link to post
Share on other sites

Mest sannsynlig er det en brenselcelle som måler CO, og da vil du få utslag på sensoren. Men det er da CO2 i luften man puster ut, den reagerer på. Prinsippet tror jeg er som følger: CO reagerer med en elektrolytt, og omdannes til CO2. Man måler da forbruk av O2 i denne prosessen, og omgjør dette til CO nivå. Co nivå måles  konsentrasjon over tid, og ikke øyeblikksnivå (som i røykdetektor)

 

Men er helt rett som @paxoskriver. Man puster ikke ut CO. CO er gass fra en ufullstendig forbrenning, og kommer fra all bruk av åpen ild og forbrenningsmotorer. (telys f.eks. avgir litt CO ved bruk) Det er stort sett CO2 som kommer ut fra lungene etter de har gjort jobben sin.

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Medlem i SagaKlubben

Link to post
Share on other sites

paxo skrev for 12 timer siden:

 

 

 

Du kan ikke puste ut CO. Det binder seg til blodet og kveler deg innvendig.

Når du sier det, så er det selvfølgelig slik. Det er Co2 vi puster ut. Mulig Co alarmen reagerer på Co2 også da? Jeg har egentlig ikke tenkt over det, bare observert at indikatoren synes å reagere bittelitt når jeg puster på den.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Kinavarmer på vei, så da blir det og kjøpe 2 stk sånne CO detektere også, til nå har jeg bare 2 stk brannalarmer i båten.

Bruker bare et lite sånn gasskjøkken med en liten gassbeholder jeg setter på utsiden før jeg legger meg til og sove.

Bruker også et spritkjøkken ala Origo/dometic, det lukter føl så her lufter jeg godt når det brukest.

 

Tar dette greiene alvorlig, har også wallas som går på parafin i båten, men den sover jeg aldri med på, har også 3 ventiler oppe i båten, og hender jeg også har en luke på gløtt når jeg sover for ekstra luft.

Mulig med litt nye alarmer at jeg kan sove med varme på, for det er ikke kjekt og våkne med 3 grader inni båten til tider.

 

Mye gode tips her, og påminnelser at dette må vi ta seriøst!

 

Ja det kunne våre kjekt med en detektor som vi kunne sett luftkvaliteten i båten på, feks at når jeg merker det blir dårlig luft i båten, dugger på vinduene osv, at vi hadde en liten detektor som vi kunne se at det kommer mindre frisk luft inn enn det vi bruke,  noen som vet om en sånn ?

 

Link to post
Share on other sites

Nortonis skrev 8 minutter siden:

Ja det kunne våre kjekt med en detektor som vi kunne sett luftkvaliteten i båten på, feks at når jeg merker det blir dårlig luft i båten, dugger på vinduene osv, at vi hadde en liten detektor som vi kunne se at det kommer mindre frisk luft inn enn det vi bruke,  noen som vet om en sånn ?

Finnes mange slike detektorer. Her er to eksempler, har ikke prøvd noen av de selv:

https://www.clasohlson.com/no/Mill-Sense-Air-luftkvalitetsmåler/p/36-8155

https://www.kjell.com/no/produkter/smarte-hjem/smarte-hjem-losninger/aqara-smarte-hjem/aqara-tvoc-sensor-og-luftkvalitetsmonitor-p51804

Link to post
Share on other sites

En pinne i brasan.

 

Undrar om det normalt är koloxid i värmarens avgaser?

Jag vill minnas att jag fick med mig från kontakter med servicefolk på KG Knutsson som är återförsäljare för Webasto att 'dom går ju alltid med luftöverskott'.....

 

Själv råkade jag sitta och jobba i det aktra lastrummet i min båt dvs i samma utrymme som Eberspächer D5 värmaren.

Värmaren var igång, men avgasslangen var demonterad.

 

Givetvis inget att rekommendera, men jag blev inte sjuk av det...

 

Kanske någon här som gjort mer veverifierbara prov?

 

:fishing:

Redigert av ebonita (see edit history)
Link to post
Share on other sites

ebonita skrev 3 minutter siden:

En pinne i brasan.

 

Undrar om det normalt är koloxid i värmarens avgaser?

Jag vill minnas att jag fick med mig från kontakter med servicefolk på KG Knutsson som är återförsäljare för Webasto att 'dom går ju alltid med luftöverskott'.....

 

Själv råkade jag sitta och jobba i det aktra lastrummet i min båt dvs i samma utrymme som Eberspächer D5 värmaren.

Värmaren var igång, men avgasslangen var demonterad.

 

Givetvis inget att rekommendera, men jag blev inte sjuk av det...

 

:fishing:

 

Ja, det er definitivt CO  i eksosen til en Eber D5...på lik linje med en motor som brenner diesel..

Du har hatt flaks, eller det har vært stor utlufting i rommet...

Link to post
Share on other sites

Ida Marie skrev 'Ja, det er definitivt CO  i eksosen til en Eber D5...på lik linje med en motor som brenner diesel.. '

 

Men förbränningsprocessen i en dieselvärmare har väl inte mycket gemensamt med en förbränningsmotor?

Min poäng var att förbränning med luftöverskott inte ger upphov till koldioxid.

 

Men vet Du mer om detta Ida Marie?

 

Redigert av ebonita (see edit history)
Link to post
Share on other sites

CO er en av avfallstoffene ved en hver forbrenning av organisk materiale. Vedfyring, stearinlys, parafinlampe, forbrenningsmotor, dieselvarmer osv.osv.

For å få til en fullstendig forbrenning tror jeg man må tilføre rein O2, og det er vel heller sjeldent man gjør.

 

CO varsler i båten, er et viktig redskap.

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Medlem i SagaKlubben

Link to post
Share on other sites

Kappa skrev On 25.10.2021 at 8.52:

Bortsett fra å prøve testknappen, hvordan sjekker man om CO alarmen faktisk reagerer på gass?

Hva om du setter co varsleren sammen med noen tente telys i en bøtte med lokk over? Vil tro at etter som oksygenet i bøtta blir konvertert til co, vil varsleren slå ut før lysene slukkes. Bare en vill ide. Jeg har ikke tilgang på co varsler her for hånden. Har jeg hatt det skulle jeg prøvd det.

Redigert av navid (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er det ingen her som ser fordelen i å benytte mest mulig elektrisk varme den tiden man har landstrøm tilgjengelig?

 

Både mht. evt. avgassing ved feil/defekter på brenner, brann, fare for at båter legger seg utenpå og tetter utløp med fender osv.

 

Etter monteringen av Kronigs heat benytter jeg omtrent ikke dieselvarmeren mer om natta. Definitivt aldri der det er landstrøm tilgjengelig. Den tjener behovet den tiden man er i drømmeland.

 

Link to post
Share on other sites

Testet en gang CO-alarm ved å holde den foran eksosutløpet på Webasto. Fikk ingen alarm før jeg slo av varmeren. Da kom alarmen under nedstengingsyklusen.

Kan derfor tyde på at riktig justert brenner gir minimalt med CO.

Er ikke kjemiker så har ingen forutsetninger for å uttale meg om hva som skal til for at en forbrenning vil generere CO eller ikke.

Link to post
Share on other sites

Chiefengineer skrev for 1 time siden:

Er det ingen her som ser fordelen i å benytte mest mulig elektrisk varme den tiden man har landstrøm tilgjengelig?

 

Jo, men er det skikkelig kaldt er det langt fra alle havner som leverer nok strøm...fremdeles en del havner her vest med bare 10 amper kurser til hver båt..

 

 

Link to post
Share on other sites

Chiefengineer skrev for 2 timer siden:

Er det ingen her som ser fordelen i å benytte mest mulig elektrisk varme den tiden man har landstrøm tilgjengelig?

 

 

 

Tror de fleste bruker landstrøm når de kan. Men det er ikke alle plasser det er strøm, nok strøm eller nok uttak i rimelig avstand til båten. For oss uten et isolert aggregat, så blir det diesel varmeren som da blir alternativet når motoren ikke går.

 

Link to post
Share on other sites

Amfea skrev On 26.10.2021 at 18.58:

CO er en av avfallstoffene ved en hver forbrenning av organisk materiale. Vedfyring, stearinlys, parafinlampe, forbrenningsmotor, dieselvarmer osv.osv.

For å få til en fullstendig forbrenning tror jeg man må tilføre rein O2, og det er vel heller sjeldent man gjør.

 

CO varsler i båten, er et viktig redskap.

 

Heldigvis er det ikke sånn.

Ved en fullstendig forbrenning av karbon dannes det CO2. Et stoff som planter bruker for å leve. I tillegg dannes det vann da det gjerne er hydrokarboner vi brenner. Hydrogenet i hydrokarbonene forbrenner til H2O (vann). Ved forbrenning av metangass, dannes to vannmolekyler og ett CO2 molekyl. Alle gir energi. Ved forbrenning av rent karbon (koks) får vi kun CO2. Vi får altså mindre energi fra koks enn fra metangass i forhold til mengde CO2. Nyttig opplysning for de som er redd for CO2.

CO (karbon monoksyd) bør derimot alle være redd for. Ikke bare er det forferdelig giftig og har ingen motgift, men det er veldig reaktivt og kan eksplodere i et svært vidt blandingsområde. CO dannes kun når vi har en ufullstendig forbrenning, dvs. for lite luft (oksygen) tilstede. Vi kan ha en ufullstendig forbrenning i en veke også, f.eks et stearinlys som soter, men CO vil raskt reagere med oksygen i lufta og danne CO2.

Det farlige her er altså å oppholde seg i tette rom med eksos eller flamme, eller å stikke nesa i ufullstendig forbrente forbrenningsgasser som enda ikke har rukket å reagere ytterligere med luft.

Ikke sov med nesa mot eksosrøret og ikke lukk vindu og dører for tett ved åpen flamme. Forøvrig inneholder sigarettrøyk såpass mye CO at jeg i allfall lærte før at røykere konstant har 10% av blodet bundet opp av CO....

Link to post
Share on other sites

paxo skrev 50 minutter siden:

 

Heldigvis er det ikke sånn.

Ved en fullstendig forbrenning av karbon dannes det CO2.Et stoff som planter bruker for å leve. I tillegg dannes det vann da det gjerne er hydrokarboner vi brenner. Hydrogenet i hydrokarbonene forbrenner til H2O (vann). Ved forbrenning av metangass, dannes to vannmolekyler og ett CO2 molekyl. Alle gir energi. Ved forbrenning av rent karbon (koks) får vi kun CO2. Vi får altså mindre energi fra koks enn fra metangass i forhold til mengde CO2. Nyttig opplysning for de som er redd for CO2.

CO (karbon monoksyd) bør derimot alle være redd for. Ikke bare er det forferdelig giftig og har ingen motgift, men det er veldig reaktivt og kan eksplodere i et svært vidt blandingsområde. CO dannes kun når vi har en ufullstendig forbrenning, dvs. for lite luft (oksygen) tilstede. Vi kan ha en ufullstendig forbrenning i en veke også, f.eks et stearinlys som soter, men CO vil raskt reagere med oksygen i lufta og danne CO2.

Det farlige her er altså å oppholde seg i tette rom med eksos eller flamme, eller å stikke nesa i ufullstendig forbrente forbrenningsgasser som enda ikke har rukket å reagere ytterligere med luft.

Ikke sov med nesa mot eksosrøret og ikke lukk vindu og dører for tett ved åpen flamme. Forøvrig inneholder sigarettrøyk såpass mye CO at jeg i allfall lærte før at røykere konstant har 10% av blodet bundet opp av CO....

 

Men tviler på at dieselvarmere har fullstendig forbrenning som du sier, derfor produserer den CO, og en bør ha det i bakhodet når en går til sengs med varmeren på...

Link to post
Share on other sites

Er det strengt tatt nødvendig å ha dieselvarmer på om natten. Sesongen for de aller fleste av oss er jo fra mai til septober med unntak selvfølgelig. Og med en 10 ampers kurs så kan jo en liten ovn holde lunken på natta. Flesteparten av oss har jo heller ikke noe varme på soverommet heime heller. Ei god dyne og ev en varm matros gjør susen. Vel vel, ha en flott dag både på land og sjø. Jfr. Terje Vigen, "Der bodde en underlig frostsprengt en, på den ytterste nagne ø..." 

Ida Marie III skrev On 26.10.2021 at 22.31:

Jo, men er det skikkelig kaldt er det langt fra alle havner som leverer nok strøm...fremdeles en del havner her vest med bare 10 amper kurser til hver båt..

 

Nedising_None.full_.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...