svendmb Svart 9.November.2021 Del på Facebook Svart 9.November.2021 Dette ligner veldig på hvordan min så ut! Kunne følge avleiringene fra eksos i godset på lokket bak denne pakningen. Pass på å gjøre skikkelig rent. Når det gjelder eksos slangen så ville jeg ha brukt litt eksos bandasje på stussen ut fra varmeren. Så klemmer du fast med syrefaste slangeklemmer. Da bør det holdet tett. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
S/Y Emma Svart 9.November.2021 Del på Facebook Svart 9.November.2021 Pakingen som er mellom brennkammeret (den grønne) må være hel. Er det sprekk i den, drar det luft inn og brennkammeret soter igjen på innsiden. Det gir også dårlig effekt. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post Share on other sites More sharing options...
Swingswong Svart 9.November.2021 Del på Facebook Svart 9.November.2021 alidal skrev for 6 timer siden: Slik så pakningen ut.... 10 år gammel. Har ikke fått testet om det er mindre lukt nå, men regner nesten med det. Noen som har brukt pakning-stoff på koblingene til eksosrøret? Har ikke fått tak i skikkelig klemmer til dette, bare ABA slangeklemmer. Google 24mm eksosklemme så får du mange treff. https://mc2k.no/produkt/rustfri-eksosklemme-26-28-mm/ Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Werlin Svart 9.November.2021 Del på Facebook Svart 9.November.2021 Kan være greit å huske på at det sjelden er et lett ja/nei svar på spørsmålet «er noe farlig». Eksempelvis er risikoen ved å kjøre en dieselvarmer ombord i @S/Y Emma som har god kontroll på alarmer, gode rutiner, velprøvd utstyr og en velholdt dieselvarmer antageligvis en brøkdel av risikoen ved å gjøre det samme i en båt uten alarmer og en dieselvarmer som går ti timer i året og sist fikk vedlikehold i forbindelse med brannen i Ålesund. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
S/Y Emma Svart 10.November.2021 Del på Facebook Svart 10.November.2021 (redigert) For å utdype litt: Det er to pakninger i en Eber D4, en før og en etter forbrenningen. Den første (sort) sitter mellom vifta og brennkammeret. Denne er laget av tynt metall og kan brukes flere ganger. Den er ikke så ekstremt viktig. Den andre (grønn) er viktigere. Den sitter mellom brennkammeret (sylinder) og varmeveksleren (stor aluminiumsklump med riller). Denne pakningen er laget av et materiale som gjerne blir porøst og sprekker etter en stund i høy temperatur. Bare en tynn sprekk er nok til at forbrenningen blir ujevn og det blir masse sot inne i varmeveksleren. Teoretisk sett kan det nok lekke ut eksos her som kan blande seg med "friskluften", uten at jeg har erfart det i praksis. Legger ved et bilde av en varmeveksler som ble helt full av sot pga. sprekk i pakningen. Soten var veldig løs, så det var bare å vaske varmeveksleren i oppvaskkummen med en kost. Om man har varmeren ute for inspeksjon, kan man like godt skifte denne pakningen. Det er fort gjort og den koster bare førti kroner. Kan regnes som en slitedel/forbruksvare. Vil anbefale å ta ut varmeren en gang i året og skru den opp for inspeksjon og eventuelt rens. Det er veldig beint fram og selvforklarende hvordan den henger sammen. Du trenger bare et bitsett med torx. @alidal lurte også på tetning til eksosrøret. Ja, du kan bruke eksospasta som selges på alle bilverksteder. Den grønne pakningen er den til høyre. En varmeveksler som har sotet igjen pga. utett pakning. Etter en vask med vann og oppvaskkost. Redigert 10.November.2021 av S/Y Emma (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 10.November.2021 Del på Facebook Svart 10.November.2021 Helt utmerket @SY Emma. Linken der funket ikke. Hvor får man kjøpt deler? Nå har D4'en vår sittet der i 10 år. Kunne tenkt meg litt preventivt vedlikehold. Mener du kjøper vifter fra Kina til grei pris. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
S/Y Emma Svart 10.November.2021 Del på Facebook Svart 10.November.2021 (redigert) Viftene kjøper jeg fra eBay (ja,det står 5kw i annonsen, men det stemmer ikke). Ca 1/5 av originaldelprisen i Norge, og de fungerer tilsynelatende like godt. Resten kjøper jeg lokalt. Det man ellers trenger å skifte er glødegitter (det blir fullt av bek etter en stund) og den grønne pakningen mellom brennkammer og varmeveksler. Resten av komponentene er "evigvarende" og trengs bare byttes om de faktisk går i stykker. Har god erfaring med nettbutikken Nettbaat når det gjelder eber-deler: https://webshop.nettbaat.no/categories/-eber-reservedeler Redigert 10.November.2021 av S/Y Emma (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 10.November.2021 Del på Facebook Svart 10.November.2021 Takker, da er kortet mitt belastet med ca. USD 71 :-) Så tar jeg gitter og pakning når den tiden kommer. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Swingswong Svart 10.November.2021 Del på Facebook Svart 10.November.2021 Nå ble jeg inspirert. Jeg tar ut min Webasto i løpet av vinteren for å sjekke. Den virker bra i dag, men med tanke på at eksosrøret hadde røket har sikkert ingen vært inni den for å ta en sjekk. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.