Jump to content

Sover dere , mens dieselvarmer går om natten..?


Ida Marie III

Recommended Posts

Vi foretrekker alltid å ligge i uthavn...

Men når tempen kryper ned mot 4 til 5 g om natten blir det for kaldt uten strøm ombord...dermed blir det gjestehavn så tidlig på året...

Men jeg hadde en diskusjon med en i helgen, som mente det bare var tull å frykte en dieselvarmer som går om natten...

Personlig får jeg meg ikke til å gjøre det...

Men er dette overdreven frykt...? 

Link to post
Share on other sites

Dette er det delte og tidvis sterke meninger om. Det handler mest om hva man føler seg komfortabel med, og om man vil ha varm båt.

 

Vi bor om bord, og har dieselvarmeren på 24/7 i vinterhalvåret. Har sikkert mer enn 30.000 driftstimer. Vi lever fremdeles, og har ingen betenkeligheter med å la varmeren gå hele tiden. Når det er sagt, tar vi også andre risikoer, som å seile over hav og kjøre bil til jobb.

 

Husk CO-varslere i alle lugarer med uttak, og se til at varmeren er korrekt montert i henhold til bruksansvisningen. Det er nok her den største fellen ligger.

Redigert av S/Y Emma (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg slår av varmeren om natten. Men vår og høst er det nødvendig å starte varmeren noen timer før man står opp dersom man ønsker sånn noen lunde komfort. Og da sover vi selvfølgelig utpå etter at varmeren er startet. 

 

Men vi har CO-varslere i begge lugarer. Disse vil også være nyttige om det skulle skje noe med varmeren på dagtid også, feks mens man sover middagslur. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Jeg gjør det:

- Dieselvarmeren er fortsatt ikke så gammel (4 år), moderat brukt og av anerkjent (?) merke (Eberspächer).

- Jeg har CO-alarm.

- Jevnlig vedlikehold/ettersyn: Vedlikehold: Dieselvarmer (batmagasinet.no) 

 

og: 

- Jeg ville jo uansett brukt den om kvelden/tidlig om morgenen, når jeg lett kan slumre, og hvis jeg skulle få en lekkasje da som alarmen ikke tar, spørs det om jeg uansett ville oppdaget det.

- Jeg har ikke registrert noe større antall CO-ulykker som følge av dieselvarmere (anekdotisk, kan godt hende at det er flere som har gått meg hus forbi).

 

De tre første er risikoreduserende tiltak selv om de ikke innebærer noen garanti, og de to siste er bare observasjoner, men summen av dette gjør at jeg aksepterer risikoen.

Link to post
Share on other sites

Vi sover ikke med varmeren på, har CO alarm.

Dette er en risiko der sannsynligheten for at noe skjer er lav, konsekvensen er dog uakseptabel.

Vi trives dog best med kalde soverom og vi bruker båten fra etter 17. Mai til August/September.

Det dør av og til folk av dette om ikke så mange så risikoen er reel.

Link to post
Share on other sites

Jeg sover med dieselvarmeren på ved behov. Det er det skjeldent det ikke er. Varmeren er en Safire 2400Di hvor avgassrøret går inne i forbrenningsluftrøret. Ved lekkasje på avgassen vil det bare komme inn i forbrenningkretsen. Blir det lekkasje på begge rørene har jeg kanskje et problem. Virkningsgraden blir også bedre med et slikt opplegg. Min andre varmer Eber D4 brukes ikke om natta. Her kan en lekkasje komme inn i båten for friskluftinntaket er ikke godt nok separert fra avgassen.

Link to post
Share on other sites

Har hatt flere båter med varmere av ulike merker, brukt de en del, men aldri om natten. Det skyldes delvis risikoen, skjønt den er liten, men også fordi jeg ærlig talt ikke forstår hensikten med å varme opp en hel båt når man sover. Vi har heller ikke på varmeovn på soverommet hjemme. Tvert om står vinduet åpent for å slippe inn frisk luft, tilsvarende i båten. Dersom man fryser når man sover vil jeg sterkt anbefale å investere i en god varm dundyne. Om morgenen kan man slå på varmeren, slappe av en halvtimes tid i køya, og så stå opp til romtemperatur.

 

Har det aldri travelt med å stå opp når jeg er på båttur. Hvorfor skulle jeg det? Jeg har jo fri. 

Link to post
Share on other sites

Nei, for vår del (Fruen og meg ) går det greit med helt kald båt om natten... vi har det alltid kaldt på soverommet også...

Jeg har også start displayet Eberen rett ved køyen.. 

Men lettmatrosen (bikja) fryser, og blir urolig om det blir for kaldt oppe i salongen... og vekker oss...

For noen år siden fikk jeg eksos lekkasje på min Eber D4, hull i brennkammere...en snikende eksos lukt kom i båten....har det friskt i minne...

Jeg har både co alarm, og gass alarm...

Link to post
Share on other sites

Jeg prøver å unngå å sove med varmeren på, men hvis alternativet er ikke å få sove fordi det er for kaldt så bruker jeg den.

 

Har to CO detektorer i en 21 fots båt, jeg vet at disse virker siden alarmen går hvis jeg bruker propankokeapperatet inne i kabinen uten å lufte. Har selvsagt også røykvarsler. 

Redigert av abbor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vi slår av når vi legger oss. Har ikke behov for den når vi sover. 

 

Vår sesong starter til påske, og jada, det er litt kaldt om morgenen, men det går fort over. 

 

Vi hadde vel et tilfelle i gjestehavna i Grimstad i vinter med dieselvarmer. Dette gikk visstnok nesten galt. Det jeg hørte var at eksos hadde lekket inn i båten. Det ble da sagt at det var gått galt i forhold til montering av eksosen...., men jeg kan ikke gå god for at dette stemmer.

Link to post
Share on other sites

Aldri! Både CO og varme vurdere jeg som en risiko. Er nok litt skadet etter at jeg som dykker i marinen på 90 tallet var tender under kammerdykk med  CO forgiftede personer. Fikk da se to unge mennesker etter CO forgiftning. En hadde sovnet foran en TV som tok fyr, og en hadde sovet i en hytte der det hadde oppstått en ulmebrann. Ingen av dem våknet igjen.. Med CO og røykalarm er du nok trygg. Selv slår jeg av om kvelden, og bruker ulltøy på kalde netter. Så slår jeg på om morgenen, og venter under dyna til det blir varmt... 

Link to post
Share on other sites

S/Y Emma skrev 7 minutter siden:

Det tar ofte fyr i strømanlegg om bord i fritidsbåter. Kobler dere også ut hovedstrømbryteren når dere legger til for kvelden?

 

Når vi leide båt for noen år siden gjorde jeg det. Egen båt kjenner jeg godt, og vet at el anlegget er i orden, da kobler jeg ikke ut på natten.  Jeg vurderer også faren ved varmeanlegg som langt større enn et strømanlegg som nesten ikke har belastning. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...