Jump to content

Sover dere , mens dieselvarmer går om natten..?


Ida Marie III

Recommended Posts

Martine29 skrev for 2 timer siden:

Er det strengt tatt nødvendig å ha dieselvarmer på om natten. Sesongen for de aller fleste av oss er jo fra mai til septober med unntak selvfølgelig. Og med en 10 ampers kurs så kan jo en liten ovn holde lunken på natta. Flesteparten av oss har jo heller ikke noe varme på soverommet heime heller. Ei god dyne og ev en varm matros gjør susen. Vel vel, ha en flott dag både på land og sjø. Jfr. Terje Vigen, "Der bodde en underlig frostsprengt en, på den ytterste nagne ø..." 

 

 

Du har helt rett Martine. Det er ikke sommercamping med landstrøm som diskuteres her, sjelden varmeren er på om natta  under slike forhold. Men mange av oss praktiserer helårs båtbruk, og til uthavn, det er da dette spørsmålet blir mest aktuelt.  Men selv da er det såklart frivillig. Jeg skrur ofte av varmeren på kvelden uansett, fra senga (har montert bryter der),  men våkner en sjelden gsng av at det er for kaldt, og da startes det igjen, med god samvittigjet og i trygghet om at co varslerene mine passer på. 

 

Det med varmende matros er også ett poeng, det hjelper godt, sover nok allermest med varmer på når jeg er alene eller med kompiser på vinterfisketur. 

Redigert av Erik (see edit history)

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Bruker båten hele året jeg også og dieselvarmer putrer og går. Prøver bare å "sprite" opp tråden litt og litt munterhet i all seriøsiteten i samfunnet generelt er gull verdt. Viktig å la varmeren gå med jevne mellomrom også i den varme årstiden. Som det meste i våre ikkekommersielle båter så "står" det meste seg ihjel. Akkurat nå prøver jeg å fiske uer mellom Fjellværøya og Kråkvåg ytterst på Trøndelagskysten og det er en flott og stille dag. Og selvsagt godt og varmt i båten. Blir ei fin tid utover nå, ha en fin dag. 

Link to post
Share on other sites

S/Y Emma skrev 1 time siden:

Det hele koker ned til en personlig risikovurdering. Om man "tar sjansen" på å sove med varme på, det være seg elektrisk eller diesel, eller om man vil være 100% trygg og skru av hovedsikringen i båten og ha samme temp inne som ute i vinterhalvåret.

Helt enig. Det er en personlig risikovurdering. Min vurdering er at har en har en gass alarm og CO alarm riktig installert, tror jeg vi kan "ta sjansen" på å sove trygt med diesel-varmeren på om vinteren i en uthavn. For uten varme i båten ville nok ikke "matrosen" min vært særlig varm heller...

 

angrywoman01.jpg

Link to post
Share on other sites

alidal skrev for 2 timer siden:

Da er ny eksos-slange montert, men har fremdeles litt lukt når varmeren går for fullt...

Vil ta en service på varmeren i tillegg.

Noen som kan anbefale et bra firma på vestlandet som tar service på Eberspacher?

 

Jeg mener å huske at jeg hadde litt lukt i etterkant etter jeg byttet min eksos slange...

Tror det varte noen dager..

Lukten sitter sikkert litt igjen i luftslangene..

Men følg godt med i begynnelsen..

 

Link to post
Share on other sites

alidal skrev for 9 timer siden:

Da er ny eksos-slange montert, men har fremdeles litt lukt når varmeren går for fullt...

Vil ta en service på varmeren i tillegg.

Noen som kan anbefale et bra firma på vestlandet som tar service på Eberspacher?

Jeg hadde også litt eksos lukt fra min d5. Plukket ut og tok service på den selv i fjor. Fant da at pakningen mellom brennkammeret og viftehuset var sprukket opp.  Denne pakningen blir sprø og sprekker opp med alder. Helt tydelig at det hadde lekket eksos ut der og ut i viftehuset. Skiftet pakning og lukten forsvant. Enkel jobb som du fint gjør selv. Fikk ny pakning på maritim. 

Link to post
Share on other sites

Johannes skrev for 11 timer siden:

 

Det synes som om denne angsten for dieselvarmer er omvendt proporsjonal med behovet,

Det stemmer nok.

Her i bobåthavnen er det en jevn summing fra båtene om vinteren.

Min har ikke vært av siden august.

Virker som de som er redde dieselvarmere bruker de ca 1 time i året.

Link to post
Share on other sites

S/Y Emma skrev for 1 time siden:

Det stemmer nok.

Her i bobåthavnen er det en jevn summing fra båtene om vinteren.

Min har ikke vært av siden august.

Virker som de som er redde dieselvarmere bruker de ca 1 time i året.

 

I disse tider...hvordan er det med miljø samvittigheten i den sammenhengen...??:saint:

Ingen andre boligeiere i Norge får lov til å varme boligen sin med diesel...:rolleyes:

Link to post
Share on other sites

alidal skrev 4 minutter siden:

Er det andre ting man bør skifte når man først har demontert og åpnet den?

Det er et metallgitter rundt glødepluggen som ofte kan kladde seg litt med koks. Denne kan nok med fordel inspiseres eller skiftes. Avhengig av modell finnes det minst to typer glødeplugger, glødespiral og keramisk glødeelement. Dersom du har et keramisk element er dette ganske skjørt slik at det fort gjort at dette tar skade ved demontering dersom man ikke holder tungen rett i munnen. 

 

Med forbehold: Jeg har åpnet noen av disse varmerne opp gjennom årene, men jeg har ikke bred nok erfaring til å si hvor stort dette problemet egentlig er... 

Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev 1 time siden:

I disse tider...hvordan er det med miljø samvittigheten i den sammenhengen...??

 

Ingen grunn til dårlig samvittighet pga dieselvarmeren. 

 

Eber D4 avgir 4 KWh med et forbruk på 0,5 l/time. Energiinnholdet i diesel er 10 KW/liter. Dvs at dieselvarmeren har en effektivitet på 80 %. 

 

Et kullkraftverk har til sammenligning en effektivitet på rundt 40 %. Så den dårlige samvittigheten kan du spare til du begynner å fyre med strøm. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Nja. Den strømmen vi ikke bruker i Norge vil redusere behovet for kullkraft i Europa i og med at vi er koblet mot det Europeiske strømnettet. Og fordi den dyreste strømmen å produsere i det Europeiske markedet kommer fra kull, så det er her produksjonen reduseres først ved redusert etterspørsel. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Brigg skrev for 1 time siden:

 

Ingen grunn til dårlig samvittighet pga dieselvarmeren. 

 

Eber D4 avgir 4 KWh med et forbruk på 0,5 l/time. Energiinnholdet i diesel er 10 KW/liter. Dvs at dieselvarmeren har en effektivitet på 80 %. 

 

Helt enig...👍 men boligen din på land får du ikke lov å varme med olje...😉

 

S/Y Emma skrev for 1 time siden:

Miljøsamvittigheten er ca lik de som har motorbåt 😉

 

Støtter deg på den...her er det både dieselvarmer og 2 motorer som går på diesel...

Men så er jeg heller ikke den som moraliserer over utslipp...😜 ...muligens ikkje du heller...men mener å erindre at du har en nabo der som...😉😉

 

Link to post
Share on other sites

Sitat
Ida Marie III skrev On 27.10.2021 at 23.03:

 

Men tviler på at dieselvarmere har fullstendig forbrenning som du sier, derfor produserer den CO, og en bør ha det i bakhodet når en går til sengs med varmeren på...

 

 

 

Jeg skrev ikke at dieselvarmere har fullstendig forbrenning, tvert imot skrev jeg at man ikke skal puste inn eksos.

Viktig å lese riktig når det gjelder noe så farlig som kullos =(karbonmonoksyd, CO2)

Redigert av paxo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Johannes skrev for 23 timer siden:

 

Det synes som om denne angsten for dieselvarmer er omvendt proporsjonal med behovet,

 

Det syns eg ikkje er rart. Om eg hadde prøvd fallskjermhopping hadde eg vært livredd for å dø første gongen, men etter 50 hopp hadde det sikkert føltes trygt. Bruk av dieselvarmer om natta kan vel være både trygt og utrygt, avhenging av kva ein føler rundt det. 

Redigert av Vestlandssong (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...