Jump to content

NMT450 kommer tilbake.


jonol

Recommended Posts

Det skal være sikkert og visst.

Jeg har svettet og strevd i flere dager

nå med å installere Nokias versjon (TMR-880 Tetra) i et helikopter. :headbang:

Denne uniten er definitivt ikke laget for å monteres i luftfartøy.

 

Idèen bak er imidlertid glimrende og er vel nettopp hva politiet her i landet

har ønsket seg imange år, uten å få.

Link to post
Share on other sites

Det skal være sikkert og visst.

Jeg har svettet og strevd i flere dager

nå med å installere Nokias versjon (TMR-880 Tetra) i et helikopter. :headbang:

Denne uniten er definitivt ikke laget for å monteres i luftfartøy.

 

Idèen bak er imidlertid glimrende og er vel nettopp hva politiet her i landet

har ønsket seg imange år, uten å få.

Det du prater om her er vel mer likt den Nokian som ligger ved siden av meg her.. THR850, også Tetra..

Forøvrig morsomt system, med utrolig mange muligheter!

Har brukt Tetra daglig nå for kommunikasjon siden år 2003.

Link to post
Share on other sites

Det finnes et Tetra nettverk i Oslo, dette nettet fungerer hele veien fra Lillestrøm, Moss, Nittedal, og ut til Drammen omtrent.

Det er TDC (Tele Danmark) som drifter det, og OS (Oslo Sporveier) som bruker det.

 

Den er ikke helt lik, de en relativt gammel modell jeg har, får vel snart de nye fancy motorolagreiene snart, de har bedre batterikapasitet, og er mye mindre enn det gamle dråget jeg har.

Den ligner egentlig ganske mye på Nokia 6150, men er noe større, og har høyttaler.

 

Er forøvrig morsomt med folka som mener Tetra-nettet er avlyttingsfritt :)

Link to post
Share on other sites

Dette blir litt OT, men jeg ville gjerne høre litt om bakgrunne for at tola monterer TETRA-terminal i helikopter. Lenger sør i Europa har man jo arbeidet med TETRA ground-to-air frekvenser, såvidt jeg vet er dette ikke enda gjort i Norge. Såvidt jeg vet er hverken TDK-systemet i Oslo eller TETRA systemet på Gardermoen klargjort for den aktualiteten.

Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...
  • 4 uker senere...

ICE leverer 2 typer modemer:

Modem (sommertilbud 995,-) med USB-utgang, 1 Gb gratis datamengde/mnd, stiller krav til type maskin og oprt.system. (IKKE brukbart for meg med Mac!!)

 

Server (pris1995,-) har 4 Lj-utganger(std nett-utg.) 2 Gb gratis datamengde/mnd, er plattform-uavhengig!! Funker for Mac og andre systemer.

 

Begge har antenneinngang for 450MHz antenne, såhh hvis du fortsatt har slik antenne fra det gamle mobiltelefonsystemet, vil den funke ok.

 

For begge koster det kr. 0,75 / Mb i datamengde ut over 1(2) Gb, altså ganske kostbart for større nedlastinger. (Det er mulig at den begrensa datamengden vil kunne dobbles i løpet av et års tid, opplyser ICE.no

 

Men du værden, for meg å nå mail og lese noen nettsider fra (yrkes-)bobil og båten, så er jo dette kjæmpeløsning. Skype vil også funke, men returkanalen er kun på 110 kB/sec. så hvis det noe trafikk, vil kvaliteten på dette bli dårlig... ( Ca. 16 timers skype-bruk tilsvarer 1 Gb datamengde)

 

Konklusjon: Jeg betillte server-løsningen i dag. Får den i midten av neste mnd.

 

(ICE sier at de kommer med digital telefon i dette båndet om et års tid, og da vil de ha samme dekningsområdet som den gamle 450-telefonen :flag:

Link to post
Share on other sites

Er vel omtrend samme lureri som Telenor brukte for noen få år siden da de hadde mengdebegrensning på bredbåndstilkobling. De fortalte oss denne gangen hvor mange 10000-vis av eposter du kunne hente uten å ta hensyn at det aller aller meste av trafikken allerede denne gangen ikke hadde noe med epost å gjøre. :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

DAahh er 450-modemet i hus. Drar på jobb til Østlandet og kommer til å teste "vidunderet".

MEN:

Det er en begrensing på 2 Gb i abbonementet :cryin: Etter DET koster det 700kr!!! / Gb. :eek::cryin::headbang:

Dette har sikkert vært dikutert tidligere, men:

Hvordan hindrer jeg å få ned store datamengder i innlegg (bilder og kart+++) når jeg leser på BP??

Link to post
Share on other sites

Det er flere muligheter.

Dersom du bare skal lese kan du bruke Lo-Fi (velges nederst på siden). Da vil bilder vises, men selve html koden er sterkt redusert.

PDA, laget av Andreas, er en annen mulighet. Les om dette her.

 

Ellers kan man også skru av direkte visning av bilder og avatarer i Kontrollpanelet. Bilder vil da bare vises som linker og man kan klikke på de man ønsker å se.

 

Blir spennede å høre om dine erfaringer med dette, ICE ble fullstedig slaktet av PCWorld

Link to post
Share on other sites

DAahh er 450-modemet i hus. Drar på jobb til Østlandet og kommer til å teste "vidunderet".

MEN: Det er en begrensing på 2 Gb i abbonementet :cryin: Etter DET koster det 700kr!!! / Gb. :eek::cryin::headbang:

Hei Marwin

 

Vi har hatt vår "ICE Huawei-ruter" i et par uker og er så langt meget fornøyd. Årsaken til at jeg kalte den ruter er fordi den er både DHCP-server, HUB og WLAN aksesspunkt i tillegg til mottaker/modem mot 450-nettet.

 

Angående hastigheten så jeg 2,4 Mbps ble nevnt her, men det er langt over mål. Selv NMT/ICE sier 2 Mbps er teoretisk maksimal hastighet. I praksis vil du ikke erfare mer enn mellom 1 og 1,5 Mbps selv der signalene/feltstyrken er meget bra. Jeg har sjekket med FTP filoverføring og oppnådd maksimal uthastighet på ca 150 kbps og maksimal innhastighet på ca 1,5 Mbps.

 

For oss som har hytte langt oppe på fjellet, båt, campingvogn/bobil etc etc eller kanskje flere av de nevnte er imidlertid dette en SUPER løsning som kan tas med fra sted til sted, hytta til båt osv. Med "portabelt" alternativ har en også 4 TP-porter og WLAN så man kan henge på både 2 og 3 samtidig (flere bør en vel ikke være med så moderate hastigheter).

 

Jeg har blitt positivt overasket med dekningsområde langt utenfor "dekningskartet" (på web) til ICE.

 

Angående nedlastingsbegrensningen på 2 GB/måned på dette abonnementet så kan du SELV følge med ved å logge deg på ruteren (192.168.1.1) og klikke på trafikk-tab'en. Med mindre man driver med fildeling skal 2 GB holde til ganske mye - særlig når dette ikke nødvendigvis brukes hele tiden. Selv har vi jo ADSL 2+ hjemme så ICE-bruken blir på hytta, i båten og på enkelte andre reiser. Da vil 2 GB/mnd holde i massevis.

 

Jeg tror statistikken over gjennomsnittlig nedlastet datamengde til norske bredbåndskunder kan feiltolkes og muligens trekkes opp av enorme datamengder blant fildelerne. Er det mange av brukerne HER på forumet som VET hvor mye trafikk DE har på sin linje? Jeg har kjørt Paessler Traffic Grapher i ca et år nå og har full oversikt på min ADSL 2+ linje. Med 4 personer i husstanden som alle bruker nettet ganske mye (derav en som laster ned en del musikk og en og annen film) er ikke trafikken så stor som jeg tidligere trodde. Den høye hastigheten på ADSL 2+ har vi jo bare nytte og glede av i kortere perioder. Gjennomsnittlig over dager og måneder blir traffikken ikke rare greiene. Med fildeling derimot........

 

Slaktingen i PCWorld som Ingar refererte til kjenner jeg overhode ikke igjen i min korte erfaring med systemet. Jeg vet ikke hva de sterkt ulike erfaringene skyldes, men mistenker at det kanskje er STOR forskjell i følsomhet og dekning (mye større enn ICE antyder?) mellom den "mobile" USB enheten kontra den større ruter/WLAN enheten man får med "portabelt bredbånd". Sistnevnte har en stor, vridbar innebygget antenne.

Redigert av Helge (see edit history)
Link to post
Share on other sites

For å utdype litt rundt den kjempepositive erfaringen vi fikk med ICE dekningsområde: Vi sjekket dekningskartet til ICE og konstaterte at selv for "portabelt bredbånd" (som har størst dekning) så lå vår hytte utenfor dekningsområdet dersom man ikke kjøpte en retningsbestemt antenne. Se kart:

Posted Image

Den røde prikken til venstre i kartet indikerer stedet vår hytte står. Dette er et tosifret antall km fra der NMT/ICE selv hevder man har innendørs dekning (mørkegrønn) og såvidt utenfor områder der det antydes utendørs dekning (lysegrønn). Derfor betalte vi over 400 kr for en retningsbestemt antenne fra NMT/ICE.

 

Da vi kom på hytta kunne imidlertid ruteren stå INNE på stua med kun innebygget antenne og ta inn ICE med 60 % signalstyrke :yesnod: Med den retningsbestemte antenne får vi nesten fullt signal. De 5 stedene jeg har forsøkt så langt har vi hatt dekning alle steder og ytterligere et av disse stedene var utenfor dekningsområdet på NMT/ICE sitt kart. Men.... som jeg har antydet.... kanskje er det mye dårligere med den lille USB-enheten som følger med den "mobile" løsningen/abonnementet.

Link to post
Share on other sites

Takker for tilbakemelding. Det var jo ikke akkurat lystelig lesing i de linkene det ble referert til :cryin:

Men skal i hvert fall PRØVE "dingsen". Den rimeligste utgaven funker ikke på Mac, så jeg skjøpte router-versjonen (plattformuavhengig!), med en snodig antenne. Har ikke prøvd den enda, har ikke hatt tid, men skal montere opp på Lillestrøm og i Svelvik etter helga. Kommer tilbake med rapporter etterhvert. (Mulig jeg må en tur innom VestTelemark også.)

Men jeg ringte til ICE og beklaget den "lille" datamengden som ligger i abb.; De sa at jeg bare kunne returnere det hele hvis jeg ikke ble fornøyd (innen 2 uker).

Time vill sjow :yesnod:

Redigert av Marwin (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har bestilt boksen for noen dager siden, kanskje jeg burde finne fram "slakterutstyret" med en gang :lol::lol::lol:

 

Bruker GPRS/3G til vanlig i båten men sliter periodevis mye med datakvaliteten. ICE-boksen med WLAN har jeg en nødmulighet med om forholdene skulle bli for ille: Montert i en vanntett kapsling med batteri kan jeg heise den 18 meter over vannflaten og det burde hjelpe en god del.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...