Jump to content

NMT450 kommer tilbake.


jonol

Recommended Posts

Nei Anonym - du får I DAG ikke høyere hastighet enn standard 1.generasjon UMTS fra Telenor eller Netcom. Hvem som har det raskeste nettet av disse og ICE i sommer..... om 1 år og 2 år kan du bare gjette på for du vet ikke. Jeg har brukt BÅDE UMTS/EDGE fra Netcom og ICE fra "NMT" og er ikke i tvil om hva som er best, særlig litt utenfor allfarvei. Har du i det hele tatt brukt ICE over litt tid og flere steder så du har egenerfaring å snakke ut fra?

 

Jeg kjenner tilfeldigvis en del som har drevet omfattende testing av ICE, og kritikken derfra var ganske kraftig..

En begrensning i volum lagt såpass lavt som de legger det er også uheldig, 1GB er ikke mer enn noen dagers bruk, 2GB litt over en ukes bruk..

 

Med Telenor bareDATA som jeg har i dag har man også tilgang til alle telenors trådløse soner, noe som igjen gir vesentlig bedre hastighet når man befinner seg innenfor en slik.

Akkurat nå er jeg i en trådløs sone, og opererer med en hastighet på ca 1,5-2Mb/s nedlasting, og ca 1Mb/s opplasting.

 

Normalt sett har jeg med 3G en hastighet tett oppunder teoretisk maksimalhastighet.

 

Forrige uke var overført datamengde ca 3GB, noe som er for mye til å ha ICE-greiene.

Det verste er at ICE ikke opplyser tydelig nok om volumbegrensningen, det er faktisk mulig å bestille UTEN å lese om den i det hele tatt, når de samtidig markedsfører tjenesten som trådløst bredbånd vil jeg personlig mene det er godt over grensen for villedende markedsføring.

Forrige uke ville jeg fått en ekstrafaktura på ca 937,50 for overbruk, og det er altså pr. uke, en dyr tjeneste er det uten tvil!

Link to post
Share on other sites

Er glad jeg ikke har samme forbruket av datamengde i båten min som Anomyn har i båten sin... Da hadde jeg neppe fått tid til annet enn å sitte foran skjermen..

 

Jeg sjekket etter noen timer på nettet med Telenor sine tråløse soner og betalte via mobilen. Da fikk jeg se hva jeg lastet ned og opp. I løpet av tre timer på nette blant annet baatplassen.no gikk det med 30Mb som jeg betalte for, ganger jeg dette med 30 dager i måneden så havner jeg 900Mb, når er jeg ikke i båten 30 dager i måneden og sikkert ikke 3 timer i snitt om dagen heller.

 

Men det som er opplagt for meg er at jeg laster inne ned eller opp enorme datamengder når jeg er ombord, da benyttes tiden stort sett til andre hyggelige ting med familein.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Nuvel.....noen av oss bor jo i båten eller har bodd i båten. Selv synes jeg det f.eks er greit å laste ned ting om natten så jeg får litt valuta for pengene når jeg betaler 500 pr mnd for fri bruk ;) Grunnen til at jeg har dette er at jeg bor delvis på en hytta der vanlig bredånd ikke finnes.

Link to post
Share on other sites

Det er jeg klar over Sebaldus, men det er nok et mindretall av oss her på baatplassen som bor i båten året rundt formoder jeg, så da blir neppe det vi vanlige brukerne trenger og det som de fastboende trenger ikke samme sak...

 

Dermed blir det fullstendig dødfødt å sammenligne siden forutsetningene for bruken ikke er lik. Det som rekker for en normal fritidsbruker er nok ikke det samme som en fastboende trenger...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det er jeg klar over Sebaldus, men det er nok et mindretall av oss her på baatplassen som bor i båten året rundt formoder jeg, så da blir neppe det vi vanlige brukerne trenger og det som de fastboende trenger ikke samme sak...

 

Dermed blir det fullstendig dødfødt å sammenligne siden forutsetningene for bruken ikke er lik. Det som rekker for en normal fritidsbruker er nok ikke det samme som en fastboende trenger...

 

Så lenge ICE markedsfører produktene sine som bredbånd er vel det vi bør sammenlikne med muligens bredbåndet du har hjemme i stua..

Hadde du vært happy med en 1GB/mnd-grense der? eller 2GB?

Link to post
Share on other sites

Er glad jeg ikke har samme forbruket av datamengde i båten min som Anomyn har i båten sin... Da hadde jeg neppe fått tid til annet enn å sitte foran skjermen..

 

Jeg sjekket etter noen timer på nettet med Telenor sine tråløse soner og betalte via mobilen. Da fikk jeg se hva jeg lastet ned og opp. I løpet av tre timer på nette blant annet baatplassen.no gikk det med 30Mb som jeg betalte for, ganger jeg dette med 30 dager i måneden så havner jeg 900Mb, når er jeg ikke i båten 30 dager i måneden og sikkert ikke 3 timer i snitt om dagen heller.

 

Men det som er opplagt for meg er at jeg laster inne ned eller opp enorme datamengder når jeg er ombord, da benyttes tiden stort sett til andre hyggelige ting med familein.

 

Jeg har tjenester gående som fortløpende henter ned en god del informasjon, disse tjenestene medfører alene et forbruk på et par GB/mnd, selv uten at jeg rører maskinen.

Så har man behovet for musikk, filmer, osv.

 

Konklusjon:

ICE sitt såkalte "bredbånd" markedsføres på en villedende måte.

Link to post
Share on other sites

Til min helårsbruk hadde ICE vært helt topp det uten nedlastingsbegrensningen og jeg skal bytte den dagen den oppheves. (trur eg)

 

Men til feriebruk 4 uker om sommeren vil jeg nå ihvertfall si at man klarer seg lenge med mobilen. Blir jo enda værre å forsvare en tusenlapp eller to for nytt modem kun for noen få uker når mobilen man alt har kan gjøre det samme nesten like bra? Men mobilen MÅ støtte edge....3g telefon som ikke har edge blir bare tull.

Link to post
Share on other sites

Hva ICE reklamerer med er jeg ikke så opptatt av, men respkterer at for andre så betyr det mye. Det som jeg trenger er muligheten til å koble meg opp på nettet de gangene jeg er i båten og finner at jeg vil på nettet. Da betyr dekningen mye mere for meg enn hva nedlastingskpasiteten er. Jeg ligger ikke å dupper i Oslo fjorden med god dekning på 3g til enhver tid, jeg forsøkte dette med 3g da jeg hentet båten i Asker i fjor og det funktet bra (460k hastighet) til jeg så åpent hav utenfor Færder... da ble 3g skremt og forsvant.

 

Så jeg har mine behov til nettbruk ombord mens andre har andre behov.. enkelt og greit at vi da har valg muligheten da..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det som jeg trenger er muligheten til å koble meg opp på nettet de gangene jeg er i båten og finner at jeg vil på nettet. Da betyr dekningen mye mere for meg enn hva nedlastingskpasiteten er.
Samme her og. Befinner meg ofte i mobildøde soner (der mobilen kan snakkes i men data er helt umulig) og så langt har ICE berget meg glimrende. Kunne selvsagt ønske meg høyere hastigheter men da er jo spørsmålet om det i det hele tatt finnes...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Konklusjon:

ICE sitt såkalte "bredbånd" markedsføres på en villedende måte.

Du som snakker så varmt for Telenor 3G bør kanskje huske på at det var Telenor som i sin tid fant på databegrensning/måned for "bredbånd" :blush: Til slutt innså de (men først etter en lang stund) at dette kunne de ikke fortsette med da ingen av konkurrentene var "villige" :lol: til å gjøre det samme. Nå flere år senere får vi håpe at "nykommeren" ICE også går bort fra slike begrensninger slik at de som ønsker ICE som "fastnett" får bedre betingelser. Jeg gjentar påstanden om at 2 GB/mnd vil holde til de aller fleste som kun trenger ICE til fritidsbruk.

 

"Såkalt bredbånd"? Betegnelsen bredbånd kommer vel av hastigheten i kbps eller Mbps og ikke av mengden data en får lov å laste ned i løpet av en hel måned? Kalte Telenor sine ADSL-abonnement for noe annet enn bredbånd når de hadde en begrensning på 1 GB/mnd.....?

 

Men joda, jeg også synes ICE burde informere litt tydeligere om begrensningen pr.måned. Når det er sagt har jeg fått inntrykk av at de ikke så nøye forfølger moderate "overskridelser".

Link to post
Share on other sites

Du som snakker så varmt for Telenor 3G bør kanskje huske på at det var Telenor som i sin tid fant på databegrensning/måned for "bredbånd" :blush: Til slutt innså de (men først etter en lang stund) at dette kunne de ikke fortsette med da ingen av konkurrentene var "villige" :lol: til å gjøre det samme. Nå flere år senere får vi håpe at "nykommeren" ICE også går bort fra slike begrensninger slik at de som ønsker ICE som "fastnett" får bedre betingelser. Jeg gjentar påstanden om at 2 GB/mnd vil holde til de aller fleste som kun trenger ICE til fritidsbruk.

 

"Såkalt bredbånd"? Betegnelsen bredbånd kommer vel av hastigheten i kbps eller Mbps og ikke av mengden data en får lov å laste ned i løpet av en hel måned? Kalte Telenor sine ADSL-abonnement for noe annet enn bredbånd når de hadde en begrensning på 1 GB/mnd.....?

 

Men joda, jeg også synes ICE burde informere litt tydeligere om begrensningen pr.måned. Når det er sagt har jeg fått inntrykk av at de ikke så nøye forfølger moderate "overskridelser".

 

Telenor var flinke til å opplyse om begrensningen, og de reduserte kun hastigheten når man oversteg grensen, ICE fakturerer ovenskytende!

Telenor hadde også hele tiden alternativer uten volumbegrensning, noe man bør merke seg at ICE mangler.

Jeg kjenner godt til definisjonen av bredbånd, men du vil kanskje fortelle litt om den? Det virker slik.

 

ICE sitt tilbud er slik det er i dag ubrukelig for alle som faktisk bruker internet litt, og kan i beste fall være et dårlig supplement til en fast løsning, både telenor og netcom sine løsninger er velegnet som en fast løsning.

 

I dag lanserte forøvrig NetCom neste generasjon..

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=171973

Redigert av Anonym (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Telenor var flinke til å opplyse om begrensningen, og de reduserte kun hastigheten når man oversteg grensen,

Mulig Telenor var flinkere til å opplyse om det, men det var likevel de som fant på det "tullet" :lol: Videre var Telenor (om jeg ikke husker feil) "brutale" og uten varsel snørte ned hastigheten til 64 kbps i det man passerte 1 GB. I følge ICE support vil kundene deres bli VARSLET FØR det får konsekvenser for kunden mht pris eller hastighet.

 

ICE fakturerer ovenskytende!

Etter at man som kunde FØRST er blitt varslet om at man har passert og fått muligheten til å velge om man skal fortsette "kraftig" nedlasting vel og merke.

 

Telenor hadde også hele tiden alternativer uten volumbegrensning,

Ja det husker jeg GODT og det kostet HVA :lol: Det var en av flere grunner til at jeg trivdes svært godt som kunde hos NextGenTel (ADSL 2+) og er det fortsatt i heimen med i praksis 16 til 21 Mbps inn og 1,2 Mbps ut (målt med FTP filoverføring begge veier)

 

noe man bør merke seg at ICE mangler.

Det har du helt rett i - det mangler ICE og derfor vil det ikke være noe godt alternativ for de som har en aktivitet/behov som medfører mange GB i måneden. Jeg har ikke det da jeg bruker ICE som et rent reise-/fritidsnett.

 

Jeg kjenner godt til definisjonen av bredbånd, men du vil kanskje fortelle litt om den? Det virker slik.

Hadde jeg hatt "behov" for det hadde jeg skrevet mer om det i forrige innlegg. Jeg ville kun påpeke din urettmessige slakt av ICE bare basert på en begrensning i datamengde for et tidsrom på en hel måned.

 

ICE sitt tilbud er slik det er i dag ubrukelig for alle som faktisk bruker internet litt,

Det er en av de mer hårreisende påstandene jeg har sett. Ubrukelig kan det nok være for de som bruker internett veldig MYE og laseter ned mye data, men ikke la ditt syn på hva som er "LITT" være definisjonen på hvor mange det er brukbart for. Har du tall på hvor mange MB/GB som "bredbånd gjennomsnittskunden" i Norge laster ned pr. måned?

 

og kan i beste fall være et dårlig supplement til en fast løsning,

Totalt uenig. Jeg for min del synes ICE er helt supert som supplement til fast hjemmenett og har gitt meg tilgang på typisk 500 til over 1000 kbps internett på mange steder man i dag ikke er i nærheten av UMTS-dekning.

 

både telenor og netcom sine løsninger er velegnet som en fast løsning.

Hææææ.... velegnet som fast løsning :eek: Ikke hos meg i alle fall. Jeg vil absolutt beholde min ADSL 2+ linje hjemme der jeg synes at til og med den nye UMTS generasjonen er for treg.

 

I dag lanserte forøvrig NetCom neste generasjon..

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=171973

Jada - flott det og som vanlig i Oslogryta først, der det fra før er så få tilbydere av hurtig bredbånd gjennom TV-kabler, fiber og telelinjer.... Når kommer dette eksempelvis til Nordvestlandet da liksom?

 

Redigerer innlegget ved å legge til dagens dekningskart for Netcom UMTS, Telenor UMTS og ICE for en del av Norge der jeg ferierer mye: EDIT en gang til : byttet til kart som alle tar med dekningsområde over vann/sjø.

Netcom - beklager, elendig.

deknnetcomumtsv.jpg

 

Telenor - vel, litt bedre i alle fall

dekntelenorumtsv.jpg

 

ICE

deknicev.jpg

Redigert av Helge (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det relevante å sammenlikne med er EDGE dekningen til Netcom og hva man enn gjør ikke kjøpe en telefon som mangler dette. Etter min mening er UMTS mye hype og tull. Er hastigheten man får med EDGE som blir det reelle alternativet.

Fremtiden ser i alle fall lys ut med mye konkurranse og flere aktører. Prispolitikken frem til nå har jo vært ren melking.

Link to post
Share on other sites

Redigerer innlegget ved å legge til dagens dekningskart for Netcom UMTS, Telenor UMTS og ICE for en del av Norge der jeg ferierer mye:

Netcom - beklager, elendig.

 

Telenor - vel, litt bedre i alle fall

 

ICE

 

De dekningskartene er ikke sammenliknbare, hverken NetCom eller Telenor viser dekning på sjøen, selv om det er det, de viser kun dekning på landområdene ser det ut til..

Link to post
Share on other sites

Det relevante å sammenlikne med er EDGE dekningen til Netcom

Ja Sebaldus :yesnod: , EDGE dekningen til Netcom er mye bedre enn UMTS dekningen i det området jeg viste. Ulempen med EDGE i forhold til UMTS og CDMA (ICE) er vel at UMTS og CDMA er teknologier som med større sikkerhet vil videreutvikles, ikke minst mht hastighet og er allerede i dag bedre i hastighet.

Redigert av Helge (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg kjenner godt til definisjonen av bredbånd...

Flott! Fint om du da kan forklare det for meg, for det vet ikke jeg. Jeg har tidligere forsøkt å finne ut av akkurat det (anslagsvis 3-4 år siden), og da var konklusjonen - selv fra eksperthold - at noen entydig og klar definisjon av det begrepet fantes ikke. Spesielt ikke når det gjaldt krav til hastighet og evt. begrensinger i nedlastet mengde. Bl.a. var dette en debatt som pågkk når Telenor lanserte ADSL - mange mente da at det ikke kunne kalles bredbånd (man tilbød da typisk hastigheter godt under 1Mb), mens andre mente det motsatte. Ettertiden har vel vist at ADSL helt fra 300 kbs og oppover blir omtalt som bredbånd...

 

Ting kan ha endret seg siden da - jeg er lutter øre for å få høre definisjonen.

 

Ronald.

Link to post
Share on other sites

De dekningskartene er ikke sammenliknbare, hverken NetCom eller Telenor viser dekning på sjøen, selv om det er det, de viser kun dekning på landområdene ser det ut til..

Beklager Anonym, MIN feil. Jeg har nå lagt inn nye kart som jeg hentet på nytt OG krysset av for å vise dekning over vann/sjø for både Netcom og Telenor. Det er fremdeles meget store forskjeller!

Redigert av Helge (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Virker som noen her har kontakter med ICE. Er det ikke mulig å legge inn et godt ord for å fjerne denne 2gb grensen? Skjønner at årsaken er kapasitetsproblemer i nettet men en alternativ løsning må jo være å strupe hastigheten i slike tilfeller?

Jeg for min del har dessverre ikke kontakt med ICE utover å være kunde av dem. Jeg har i forbindelse med telefon til ICE support ifm belastningen på Melhus basestasjon og på prinsippielt grunnlag, sagt min mening om grensene på 1 og 2 GB til tross for at disse ikke ser ut til å bli noe problem for oss. Jeg tror imidlertid det har svært lite virkning hva jeg som enkeltkunde sier. Dersom 90 % av kundene klager på det vil det kanskje stille seg annerledes(?).

Link to post
Share on other sites

Flott! Fint om du da kan forklare det for meg, for det vet ikke jeg. Jeg har tidligere forsøkt å finne ut av akkurat det (anslagsvis 3-4 år siden), og da var konklusjonen - selv fra eksperthold - at noen entydig og klar definisjon av det begrepet fantes ikke. Spesielt ikke når det gjaldt krav til hastighet og evt. begrensinger i nedlastet mengde. Bl.a. var dette en debatt som pågkk når Telenor lanserte ADSL - mange mente da at det ikke kunne kalles bredbånd (man tilbød da typisk hastigheter godt under 1Mb), mens andre mente det motsatte. Ettertiden har vel vist at ADSL helt fra 300 kbs og oppover blir omtalt som bredbånd...

 

Ting kan ha endret seg siden da - jeg er lutter øre for å få høre definisjonen.

 

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Senterpartiet, viser til at Regjeringen i St.meld. nr. 49 (2002-2003) Bredbånd for kunnskap og vekst, la til grunn en bruksorientert tilnærming hvor man definerte bredbånd som et « toveis kommunikasjonsnett som kan overføre ulike former for data som tekst, lyd og levende bilder og som må kunne bære nye tjenester og tillate at mange bruker nettet samtidig ». I praksis innebærer det at man regner kapasitet fra ADSL og oppover som bredbånd.

Flertallet er enig i departementets vurdering om at en eventuell definisjon fort kan bli utdatert på grunn av den raske utviklingen av bredbåndsteknologi. Datakompresjon sørger for at behovet for kapasitet reduseres for en enkelt isolert oppgave, mens økt bruk av nettet, og at stadig flere vil bruke nettet til å motta og ikke minst sende informasjon raskt, vil kunne føre til at en definisjon av bredbånd vil bli for snever.

 

Noe mer presist enn dette finner man ikke.

Link to post
Share on other sites

Definisjon av bredbånd?? :rolleyes:

Åsså jeg som trodde JEG hadde bredbånd hjemme.. Har trådløst bredbånd av billigste sort; 280 kB!!!

Det holder fatisk til å surfe på nettet, laste ned mail OG samtidig kjøre skype!!

Vel, LITT dårlig (men fullt lesbare samtaler) på Skype mens 2 andre maskiner er "på nettet mitt", men det er billig!

Neida, store nedlastinger av filmer og musikk driver jeg IKKE med; I motsatt fall hadde det gått for tregt.

Og JEG kaller det "bredbånd" :blush: :blush:

ICE-modemet gir "ræserfart" i sammenligning, med DET blir kun brukt når jeg er på reise (eller i båten); Har ukes-abbonement. Blir billigere totalt, fordi modemet ligger på hylla mesteparten av året.

2 Gb nedlasting? Holder i bøtter og spann for mitt bruk!! :cool:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Noe mer presist enn dette finner man ikke.

Nettopp. Og det stemmer ganske bra også med min oppfatning.

 

Det er derfor jeg ikke helt uten videre er enig i din påstand/konklusjon fra tidligere (og bruk av anførselstegn) - vist under. Er enig i at de-facto oppfatning nok endrer seg gradivs underveis i takt med teknologisk utviklng og ditto forventninger, men det er ikke (nødvendigvis) det samme som at ICE sitt tilbud ikke kan omtales som bredbånd.

...

Konklusjon:

ICE sitt såkalte "bredbånd" markedsføres på en villedende måte.

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nope!

Du kan ikke ta med deg PC-en hvor som helst ombord og ha nett-tilgang. ICE-boxen må være med også...

Men det ER jo mulig å koble til en "trådløsbox" i tillegg på ICE-boxen :rolleyes:

I så fall kan du ta med deg PC-en alene i jolla og ha nett-tilgang :wink::cool:

her har jeg (som flere antyder) missfortsått totalt :blush: :blush: :cryin:

 

Takk til Helge som oppdaterte meg pr. tlf. :cheers:

:blush: :blush: :blush:

 

Hadde, av gammel vane som Mac-bruker, IKKE lest bruksanvisningen... :blush:

(OG koblet til med KABEL... I snart et ÅR!!) :blush: :blush:

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Med andre ord så er så trenger jeg ikke kabel om jeg har denne wlan routeren..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...