Jump to content

NMT450 kommer tilbake.


jonol

Recommended Posts

Hei.

 

Det spørs hvor mye jeg kan hjelpe til med, men vi får i hvert fall testet "krappylet" mot en vanlig PC (har to stasjonære og en bærbar) med Windows og ikke bare mot Mac'en din. Håper det blir tid til at du stikker innom. Det var ordentlig trivelig sist du var her.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hastighetstest men DinSide's Surfometer, signalstyrke 4-5, Storesund (Nord Karmøy's østside)(Ned/Opplasting):

Test1: 351/112 kbit/s

Test2: 339/109 kbit/s

Test3: 183/81 kbit/s

Ikke de helt store tall men fungerer greit nok til mitt bruk. Det mest kritiske for min del er i litt mer grisgrendte strøk der GPRS/3G ikke duger lenger (og en skal ikke langt "på landet" før det sier stopp...).

 

Admin passordet virker ikke på min heller. Har sendt e-post til tek.supp. om det men ikke fått svar enda...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Var på besøk hos Telko i dag, og med 2 PC-guruer klarte vi å komme inn på "Krapylet".

DERRrrrr funget det!!

www.linjesjekk.no viste nesten 500 kb/s... Hjemme har jeg trådløs 256kb fra provider, og DET går raskere enn dette..

Skal teste mere de neste dagene...

Telko har kjøpt "mini-utgave" (USB) og har testet den på Sørrlandet i sommer, og er godt fornøyd....

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Hastighetstest men DinSide's Surfometer, signalstyrke 4-5, Storesund (Nord Karmøy's østside)(Ned/Opplasting):

Test1: 351/112 kbit/s

Test2: 339/109 kbit/s

Test3: 183/81 kbit/s

Oi, det var merkelig... :confused: Ikke at det er mulig å få såpass lave hastigheter altså (ved dårlig signalstyrke), men at du får det med så bra feltstyrke som 4 og 5 dioder (80-100 %).

 

Her må jeg kanskje teste litt mer selv også? Jeg har så langt hatt kun 2 dioder på ett av stedene jeg har testet og der var det bare såvidt jeg fikk dataflyt :nonod: men fra 3 dioder føles det bra med hensyn til hastighet og fra 4 dioder har det så langt fungert utmerket med fra 1 Mbps til 1,5 Mbps. Det kan kanskje være interessant å sammenligne hastighet ved test med FTP filoverføring med Dinsides og ITavisens surfometer/speedometer.

 

Ikke de helt store tall men fungerer greit nok til mitt bruk. Det mest kritiske for min del er i litt mer grisgrendte strøk der GPRS/3G ikke duger lenger (og en skal ikke langt "på landet" før det sier stopp...)

På hytta hos meg er det langt fra UMTS (0,38 Mbps) dekning og dårlig EDGE (0,2 Mbps) dekning. ICE gir meg imidlertid mellom 1 og 1,5 Mbps der :yesnod:

 

Admin passordet virker ikke på min heller. Har sendt e-post til tek.supp. om det men ikke fått svar enda...

Ser dessverre ut som NMT/ICE har for dårlig kvalitetskontroll på ruterne nå i oppstartsfasen... :nonod: I min var det feil brukernavn og passord selv om det står at dette skal være satt korrekt i ruteren før du mottar den. Videre kommer du og Marwin ikke inn i setupmenyen som med passordet som skal være "default"....
Link to post
Share on other sites

Var på besøk hos Telko i dag, og med 2 PC-guruer klarte vi å komme inn på "Krapylet". DERRrrrr funget det!!

HVORDAN kom dere inn i rutermenyen? Med hvilket passord (admin?) ?

 

www.linjesjekk.no viste nesten 500 kb/s... Hjemme har jeg trådløs 256kb fra provider, og DET går raskere enn dette..

??? Forstår jeg deg dit hen at du "opplever" 256 kbps som raskere enn 500 kbps...? :confused:

 

Da bør vel det i så fall bety ustabilt forbindelse på grunn av for svake signaler? Når jeg snakket med support på NMT/ICE for å få korrekt brukernavn og passord som det dessverre ikke var i min ruter da vi fikk den hevdet support at man bør ha minst 3 av 5 signalstyrkedioder tent for å få skikkelig stabil forbindelse.

 

Telko har kjøpt "mini-utgave" (USB) og har testet den på Sørrlandet i sommer, og er godt fornøyd....

Noen er noen godt fornøyd (meg inkludert) og andre er ikke. Så spørs det hva dette skyldes? Er det "brukertrøbbel", trøbbel med utstyret (feil oppsett) eller dårligere dekning enkelte steder enn hva dekningskartet lover (også BEDRE dekning enkelte steder faktisk enn dekningskartet indikerer)? Det er nok sikkert en blanding.

 

Foruten den første skuffelsen med at riktig brukernavn og passord ikke var lagt inn som lovet har jeg så langt kun funnet en ting jeg misliker. Trafikktelleren i ruteren som jeg først ble så positivt overasket over å finne, nullstiller seg hver gang man slår av ruteren :headbang: Kanskje greit om dette utstyret skal stå fast på hytta, men ikke om man skal flytte det med seg slik som vi gjør.

 

Har i går kveld (hjemme) og i morges (på jobb) lekt litt med hastighetsmåling av ICE. Begge steder ligger jo innenfor det NMT/ICE kaller "innendørs" dekningsområde. Hjemme (inne i trehus) får jeg hele tiden 4 av maks 5 dioder signalstyrke (men får ikke 5) og på jobb (inne i murhus) får jeg litt svakere signal som varierer mellom 3 og 4 dioder. Alt dette er med den innebygde antennen på ICE-ruteren. Til sammenligning får jeg på hytta på fjellet 3 dioder med den innebygde antennen og "fast" 4 dioder med utendørs retningsbestemt antenne. Der skulle jeg i følge dekningskartet ikke hatt dekning i det hele tatt uten retningsbestemt antenne :confused: men :cheers:

 

Det som ER tydelig er at både hjemme og på kontoret ser hastighetsmåling av ICE med ITavisens speedometer ut til konsekvent å være lavere enn Dinsides surfometer. Videre er begge disse hastighetene lavere enn det jeg får med FTP-overføring av to filer på 2,8 MB (nedlasting) og 1 MB (opplasting).

 

Hjemme (fast 4 dioder av 5 i signalstyrke)

ITavisen speedometer: 720 kbps til 850 kbps INN og 114 til 138 kbps UT (4 målinger)

Dinsides surfometer: 860 kbps til 1040 kbps INN og 124 kbps til 144 kbps UT (3 målinger)

FTP-overføring av filer: 1120 kbps til 1560 kbps INN og 132 til 156 kbps UT (3 overføringer hver vei)

 

På kontoret (3 til 4 dioder av 5 i signalstyrke)

ITavisen speedometer: 650 kbps til 740 kbps INN og 102 til 128 kbps UT (kun 2 målinger)

Dinsides surfometer: 740 kbps til 840 kbps INN og 130 kbps til 138 kbps UT (kun 2 målinger)

FTP-overføring av filer: 942 kbps til 1080 kbps INN og 136 til 150 kbps UT (2 overføringer hver vei)

 

Posted ImagePosted Image

 

Man skal sannsynligvis stole mest på tallene fra FTP-overføringen av filer. Teknisk support hos NextGenTel (som jeg har hatt bredbånd gjennom i heimen i over 4 år) hevder i alle fall at man skal stole mye mer på hastighetsmåling ved FTP-overføring mot hurtige webhotell/FTP-servere enn på "diverse speedometer" på internett.

Redigert av Helge (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er åpenbart at:

Selgerne i ICE har gitt support og service skikkelig hodebry (solgt bjørnen før skinnet var skutt!),

 

ANTENNE er alfa og omega; Innebygget er dårlig: Telko satte på skikkelig mobilantenne og signalet gikk opp fra knapt "1" til "4" på indikatoren,

 

På min er det TNC-plugg, og overgang til BNC ligger hjemme, så jeg får ikke testet utv. antenne før senere. (VIL BLI GJORDT!!),

 

Ja, passord admin; Ellers fulgte vi oppskriften du gav Pjolter.

 

(Årsaken til at JEG ikke klarte det fra Mac, var at jeg kjører en steingammel versjon av Explorer (Mac har spart meg for gigantbeløp de siste årene!!) og at dette ble kjørt på eldre opr.-syst.),

 

Ja, jeg opplever at 256 (som jeg har hjemme på kontoret) er raskere enn hva de såkalte speedometrene på nettet angir; Men mere om dette når jeg får testet mere.

(Tillegger at hjemme har jeg en rask G4-maskin, ute en PowerBook... Det KAN være at den bærbare er noe tregere... Mwere om dette senere, når jeg får testet under ellers like forhold.

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Fikk nettopp telefon fra ICE-Support. De anbefalte å bruke en annen nettleser enn MSIE. Kom inn med Opera 9.01 med en gang :headbang::headbang::headbang: Opera virket ikke i går.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Fikk nettopp telefon fra ICE-Support. De anbefalte å bruke en annen nettleser enn MSIE. Kom inn med Opera 9.01 med en gang :headbang::headbang::headbang: Opera virket ikke i går.

En anbefaling om å bruke noe annet enn MSIE er vel ikke så dum :lol::lol::lol:

 

....men at MSIE skal skape problemer med ICE, eller var det admin-funksjonen av ruter du mente? Vel uansett skjønner jeg ikke helt dette :confused: Jeg kom i alle fall inn i setup umiddelbart på første forsøk med MSIE og har vært inne i setup i ruteren med MSIE flere ganger siden. Vanlig surfing fungerer selvsagt fint med de to nettleserne jeg har prøvd (Firefox og MSIE).

 

Er det de på support som er litt mumbo jumbo eller er det ruterne deres som er litt "uferdige" eller av varierende kvalitet? Heldigvis ser min ut til å fungere helt supert.

Link to post
Share on other sites

Er det de på support som er litt mumbo jumbo eller...

De på support visste at flere hadde disse problemene men klarte ikke å rekonstruere feilen selv. Da er det jo ikke så lett å finne feil heller...

 

Min fungerte fint fra første øyeblikk men jeg kom ikke inn i admin-menyen. Synes jo ikke det er helt greit å kringkaste fritt internet når jeg må betale for bruk sånn litt etterhvert...

 

Tipper der kommer en FW-oppgradering etterhvert som retter opp slike tåpelige feil.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

De på support visste at flere hadde disse problemene men klarte ikke å rekonstruere feilen selv. Da er det jo ikke så lett å finne feil heller...

Nei det høres jo unektelig ikke så greit ut. Det kan vel indikere at de har sluppet produktet på kundene litt i tidligste laget og lar enkelte av kundene bidra til uttesting/feilfinding. Synd på en måte, men så lenge det fungerer fint her hos meg er jeg egentlig bare glad til at jeg fikk denne tilgangen (hytta/båt mm) så tidlig som mulig :cheers:

 

Min fungerte fint fra første øyeblikk men jeg kom ikke inn i admin-menyen. Synes jo ikke det er helt greit å kringkaste fritt internet når jeg må betale for bruk sånn litt etterhvert...

Ikke vanskelig å skjønne med 2 GB/mnd tilgjengelig. Forøvrig sa han som jeg snakket med på kundeservice mht brukernavn/passord at ingen må betale for MB utover kvoten FØR ETTER de har mottat varsel om at de nærmer seg grensen. Det morsomme var at han ikke visste hvordan "vi" ville bli kontaktet :lol: brev? telefon/SMS? e-post ....eller ved hvilken mengde allerede nedlastet man ville bli varslet :lol: ?

 

Tipper der kommer en FW-oppgradering etterhvert som retter opp slike tåpelige feil.

Yupp. Vi som er ivrige nok og er tidlig ute, må nok som du er inne på forvente å ta en oppgradering av programvare i ruteren etter hvert.
Link to post
Share on other sites

.... Yupp. Vi som er ivrige nok og er tidlig ute, må nok som du er inne på forvente å ta en oppgradering av programvare i ruteren etter hvert.

:yesnod: nettopp.

Prøvde forbindelsen på nytt oppe i heia over Svelvik, og fikk "2" på signalstyrke og god forbindelse!

Kom nettopp hjem fra Østlandet i natt, og skal teste "Vidunderet" i nærmiljøet. Skal sammenligne med samme maskin og 256k-forbindelsen jeg har hjemme.

Mere siden.

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

DAaahh er det testet: :cool: (Testet mot www.linjetest.no = flott testsite!!)

Har trådløs internett (antenne på taket rettet mot fjelltopp) med 256kbps (280 kr/mnd).

Har vært fornøyd med DET til mitt bruk: mail, denne siten, litt skype osv. FUNGERER.

Testet til 230 - 280 kbps.

SÅååhh satte jeg på "vidundret" og oppnådde 4 på signalstyrekeskalaen UTEN extern antenne!! (går til 5), og fikk fra 780 til 1270 kbps. VESENTLIG raskere oppdateringer av sider, nedlastinger osv. :flag: Testen tatt på samme maskin!

 

Årsaken til at jeg "syntes" det gikk tregere på den bærbare (se 2. forrige innlegg fra meg), var at jeg kjørte system 9 (annet opr.syst.) og sammenlignet med den mye raskere maskinen her på kontoret!! :blush:

Merk: Vidunderet står ved maskinen OG i kjelleren på kontoret.

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Yupp. Vi som er ivrige nok og er tidlig ute, må nok som du er inne på forvente å ta en oppgradering av programvare i ruteren etter hvert.

 

Tror muligens du bør tenke gjennom det utsagnet et par ganger til..

Tjenesten har vært oppe i rundt regnet et år, på den tiden bør barnesykdommer kunne lukes ut.

Link to post
Share on other sites

Tror muligens du bør tenke gjennom det utsagnet et par ganger til. Tjenesten har vært oppe i rundt regnet et år, på den tiden bør barnesykdommer kunne lukes ut.

HELT feil Anonym - synes slett ikke jeg trenger tenke gjennom det utsagnet flere ganger! De har vært oppe og gått en stund, tja :confused: det kan vel diskuteres. Jeg synes helt tydelig de fremdeles er i startfasen å regne - DEFINITIVT!

1.) Før juni 2006 hadde ICE definitivt ikke mange kunder = færre til å finne feil og problemer

2.) De hadde i juli i år kun ca 20 % av basestasjonene de skal bygge ut operative

3.) De har fremdeles en del tull med ruterne (kanskje hovedsaklig oppsett, men også ikke helt ideelle løsninger i firmware)

4.) De har tydeligvis ikke helt kontroll på hvordan de skal følge opp begrensningene på nedlasting (sannsynligvis mer positivt for oss kunder enn negativt)

5.) Dekningskartet stemmer ikke med realiteten flere steder (heldigvis også på en positiv måte)

6.) Velvilligheten og serviceinnstilling på kundeservice er meget bra, men kompetansen litt mer så som så.

 

Men, "Anonym", har du hørt meg (sånn totalt sett) være misfornøyd med ICE? Nei jeg er veldig fornøyd jeg og har vært blant de mest positive til ICE her i denne tråden. Sitter nå midt på natta oppe på hytta på Søvasskjølen og ser jeg har ca 1 Mbps hastighet over ICE :yesnod: Jeg forventer likevel å oppdatere firmware i ruteren i løpet av det nærmeste året. Det er et par ting jeg håper endres der.

Redigert av Helge (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Sendte ICE en mail om de ville komme med andre abonnementsformer, 1md, 2md . . . som passer bedre for dem som har god ADSL tilkobling hjemme og kun har et mobilt behov i sommerferien, men slike abonnementsformer hadde de ingen planer om.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Regner med at de kommer med bedre priser/tilbud etterhvert, i kampen om nettkundene. Dessuten virker det på meg som at de ER positive og VIL bli bedre!!

Har nå testet boxen min over store deler av Østlandet og sitter nå på Skjetten med full skala på indikatoren!

Skal bli intr. å teste på NordNorge! :-)

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Jeg sitter nå i en mobildød sone i Fitjarøyene med 2-3 signalstyrkelys på D-20 boksen. Fungerer veldig godt men må en og annen gangen slå av boksen da den virker noe treg etter å ha stått på lenge. Selv om dette ikke er noen perfekt løsning så synes jeg det er et meget godt alternativ til GSM/GPRS/3G.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
"quote Helge: Yupp. Vi som er ivrige nok og er tidlig ute, må nok som du er inne på forvente å ta en oppgradering av programvare i ruteren etter hvert."

 

Tror muligens du bør tenke gjennom det utsagnet et par ganger til..

Tjenesten har vært oppe i rundt regnet et år, på den tiden bør barnesykdommer kunne lukes ut.

 

Tja.... fikk jo rett da :yesnod: I dag kom det e-post fra ICE som begynte med: "Alle våre kunder med D20 router må oppdatere programvaren på sin D20 router........ osv"

Link to post
Share on other sites

  • 5 uker senere...

VG tester ICE: Tregt trådløst bredbånd

 

Ang. betaling for "overforbruk" skriver ICE nå dette:

For at våre kunder skal få en best mulig brukeropplevelse forbeholder vi oss retten til å varsle dem som belaster nettet med meget store nedlastingsvolumer (over 1 Gb/mnd for USB, 2Gb/mnd for WLAN). I praksis unngår du å bli varslet så lenge du ikke regelmessig laster ned f.eks. film- og musikkfiler via Ice. Dersom ekstrembrukere ikke endrer sitt bruksmønster etter varsling, kan de få egne fakturaer for volumer over nevnte grenser. Alternativt kan kundeforholdet bli avsluttet.

 

Dekningskart:

 

iFrame (Innsatt web-side) Åpne i nytt vindu
Link to post
Share on other sites

Snakket med ICE support for 1 måneds tid siden angående oppdatering av router. Da fikk jeg høre at dette ikke ville gjelde kunder som bare i moderat grad overskred 1 og 2 GB grensene. Dette var myntet på de som laster ned det mangedobbelte.

 

Jeg vil ikke tro dette er noe problem for de som har ICE som et nr. 2 abonnement (sannsynligvis ikke de fleste andre heller). Men jeg tror vel egentlig kun det er de som bare har mobil/3G som alternativ til ICE der de bor som bør velge ICE som eneste bredbånd. Jeg synes for min del UT-hastigheten på ICE er alt for dårlig til å ha som "hjemmenett" når alternativet er ADSL. Å ha ICE i tillegg som et fritidsabonnement på hytta og i båten er imidlertid glimrende.

Link to post
Share on other sites

Jeg tenker å tegne et et slik ICE abonnement på nyåret og teste det ut som nett nummer 2, har i dag adsl på hytta med siden hytte kun brukes 6 døgn i månden nå så blir det mye penger å ha eget adsl nett der.

 

Nettet brukes stort sett kun til vanlig nettbruk baatplassen uten nedlasting av filmer og musikk i stor skala og dette kan være greit å ha i båten også vil jeg tro der hvor 3G ikke har dekning

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Kanskje litt på siden, men da jeg kommer til å bruke en 3G mobiltelefon som modem for surfing på nettet trenger jeg en programsnutt som kan vise nedlastet datamengde i f.eks. et lite vindu på skjermen. Noen som har vært borti noe slikt? Jeg kan gå inn på mobilen og lese av mengden der, men jeg ville gjerne ha dette på PC'n. Og telleren må også kunne telle når jeg som nå sitter hjemme med vanlig ADSL oppkobling via kobberlinjene til Telenor. På den måten kan jeg på forhånd få en peiling på hvor mye det vil koste meg å lese Nettavisen, surfe litt her og der og lese dette forumet når jeg er ute på ferie med båten.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei jonol

 

Kan denne også brukes til å sjekke den samlede trafikken til flere PC'er tilknyttet f.eks. en ICE router? ICE routeren har i utgangspunktet denne kjekke funksjonen, men det tåpelige er at den telleren nullstilles hver gang routeren slås av :crazy:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...