Jump to content

NMT450 kommer tilbake.


jonol

Recommended Posts

veinHa i egen høie person heist til topps i masten, med lap-top'en på fanget,

Du skal ikke le av slikt. Selv brukte jeg en slik rist en legger i bunn av en kasserolle når en dampkoker poter som parabol for et WLAN-adapter i ferien, dreibart 1,5m over båten. (har ingen 18m mast!) Fikk kontakt der Accesspunktet var langt unna. Dette var vel mer å le av? :lol::lol::lol:

 

Posted Image

 

Lars H. :cheers:

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Takker for tilbakemelding. Det var jo ikke akkurat lystelig lesing i de linkene det ble referert til :cryin:

Nå har ikke jeg prøvd ICE så lenge da - så noen skråsikre tips på at dette funger bra for deg Marwin tør jeg ikke begi meg inn på :lol: Men som sagt det jeg har erfart så langt mht til den største/dyreste løsningen er meget lovende.

 

Men skal i hvert fall PRØVE "dingsen". Den rimeligste utgaven funker ikke på Mac, så jeg skjøpte router-versjonen (plattformuavhengig!), med en snodig antenne.

Jeg tror blant annet denne (i forhold til USB-løsningen store) antennen bidrar til vesentlig større dekningsområde for "portabel" løsning kontra "mobil" løsning (kanskje mer enn antydet av NMT/ICE).

 

Inkl. løsningen mulighet til å sjekke hvor mye data man har overført?

JEPP Ingar, denne muligheten ligger i alle fall i den "portable" løsningen med ruter/WLAN.

 

Jeg har bestilt boksen for noen dager siden, kanskje jeg burde finne fram "slakterutstyret" med en gang :lol::lol::lol:

Som jeg antydet til Marwin tror jeg "portabel"-løsningen vil fungere bra og dersom jeg oppfatter deg rett og det er denne du har bestilt vil det vel fungere bra for deg også. Som jeg skrev i et tidligere innlegg kan man montere en retningsbestemt antenne som bedrer signalstyrken betraktelig. Kanskje bedre enn å dingle i masta som Worse drømmer om å se :lol:
Link to post
Share on other sites

Jeg så for meg SveinHa i egen høie person heist til topps i masten, med lap-top'en på fanget...

Vel, ikke med laptop men måtte en tur i masta i dag

Posted Image

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Mener du at du kan avlytte samtaler som ikke er til din terminal?

Jeg mener at trafikk som ikke er tiltenkt min terminal kan avlyttes, ja.

Utstyret er tilgjengelig for en relativt drøy sum, noen hevder også at det finnes programvare til PC som gjør det mulig å avlytte så lenge du har en Tetraradio og datakabel til denne.

 

Forøvrig, jeg bruker NetCom Connect, og er der meget fornøyd med dekningen, hastigheten er litt lavere enn ICE tilbyr, men dekningsområdet er så mye større, begrensing på nedlasting er det heller ikke.

Link to post
Share on other sites

"Mobil" versjonen, er virkelig liten og nett. Følegelig er også innebygd antenne tilsvarende liten. Jeg kjøpte med med ekstern antenne som ikke kunne tilkobles da medlevert overgang hadde feil plugg. Nå har fått riktig overgang, og med tilkoblet antenne ble ble både dekning og overføringshastighet noe ganske annet.

Dette ser lovende ut, til tross for diverse negative "tidlige" erfaringer. ICE var nok ute med markedsføring før produktet var klart. Langs Sørlandskysten kom ikke stasjonene opp før i slutten av juli, men da var det forbindelse de fleste steder, svak og treg riktignok (omtrent som GPRS), men det var uten ekstern antenne. Når jeg nå ser forskjellen med fungerende ekstern antenne vil jeg tro både dekning og hastighet vil bli en helt annen.

Link to post
Share on other sites

Legger inn Marwins utbrudd på tlf. for et par minutter siden,, Han sitter i Svelvik på en jobb og skulle prøve utstyret for første gang.. Utsyret lyser og forteller at han har kontakt, men han banner og sverter driten ned i støvlene,, Hvis han ikke får det til skulle driten returneres "el pronto" som han sa.. :lol: Vi får høre mer når han kommer tilbake,

 

Mvh

 

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Forøvrig, jeg bruker NetCom Connect, og er der meget fornøyd med dekningen, hastigheten er litt lavere enn ICE tilbyr, men dekningsområdet er så mye større, begrensing på nedlasting er det heller ikke.

Slik jeg ser det er vel kvoten på hhv 2 GB (ICE portabelt) og 1 GB (ICE Mobilt) per måned det eneste som er dårligere med ICE enn med UMTS og/eller EDGE når vi snakker om å få bredbånd inn på en PC (bærbar eller desktop).

 

HASTIGHET: Med brukbar signalstyrke gir ICE 5 til 8 GANGER hastigheten til EDGE og 2,5 til 4 ganger hastigheten til UMTS. Her snakker vi altså ikke om noen titalls prosent, men X antall ganger raskere. Jeg har stort sett hatt fra 900 kbps til 1500 kbps med Ice de stedene jeg har prøvd så langt og ett av disse stedene (hytta på fjellet) lå faktisk utenfor NMT/ICE sitt eget dekningskart.

 

DEKNING: Som Netcom bedriftkunde kjenner jeg nok ikke så godt til Telenors dekning på 3G, men har kikket en del på Netcom sine dekningskart (UMTS, EDGE). For meg så ser dekningen på ICE portabelt ut til lett å matche UMTS og EDGE.

Link to post
Share on other sites

Legger inn Marwins utbrudd på tlf. for et par minutter siden,, Han sitter i Svelvik på en jobb og skulle prøve utstyret for første gang.. Utsyret lyser og forteller at han har kontakt, men han banner og sverter driten ned i støvlene,

Hei Pjolter - ring Marwin og få ham til å sjekke om ikke brukernavn og passord i hans HUAWEI ruter er satt feil ! Det var nemlig det i min ruter når jeg fikk den. Dersom brukernavnet som vises i setup-menyen i ruteren er det samme som det som vises i papirmanualen har han fått en ruter som IKKE er satt opp slik NMT/ICE i de vedlagte papirer hevder de skal være.

 

Da trenger han å sette inn rett brukernavn og passord samt endre fra HYBRID tilkobling til bare EVO :yesnod:

Redigert av Helge (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Passer det slik for Marwin, får jeg besøk av ham i løpet av uken. Da får vi se hva vi kan få til her på Skjetten. Rapport vil å så fall bli lagt ut her. Selv er jeg ganske nysjerrig på dette da det i løpet av 2007 skal utbygges i Sverige også. Der tilbringer jeg alltid mine 4 uker i båten mellom Strømstad og Gøteborg.

 

Men nå er det vel slik at de ikke selv oppgir særlig god dekning i Svelvik. Med det minste modemet innendørs, oppgir de faktisk null dekning.

 

Posted Image

 

 

Posted Image

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

HASTIGHET: Med brukbar signalstyrke gir ICE 5 til 8 GANGER hastigheten til EDGE og 2,5 til 4 ganger hastigheten til UMTS. Her snakker vi altså ikke om noen titalls prosent, men X antall ganger raskere. Jeg har stort sett hatt fra 900 kbps til 1500 kbps med Ice de stedene jeg har prøvd så langt og ett av disse stedene (hytta på fjellet) lå faktisk utenfor NMT/ICE sitt eget dekningskart.

 

DEKNING: Som Netcom bedriftkunde kjenner jeg nok ikke så godt til Telenors dekning på 3G, men har kikket en del på Netcom sine dekningskart (UMTS, EDGE). For meg så ser dekningen på ICE portabelt ut til lett å matche UMTS og EDGE.

Jeg har i praksis 350kbps i overføringshastighet for det meste, med denne hastigheten overføres 43,75kB i sekundet, 2,625MB i minuttet, 157MB i timen, så dag nr. 2 må man begynne å betale, gitt at man er oppkoblet kun 12 timer i døgnet, og selvsagt at man laster ned en del data, noe jeg gjør, går ned en del filmer her i mnd..

 

Det fine med NetCom sitt tilbud er at du også kan bruke GPRS for å koble deg opp på nettet, riktignok elendig hastighet, men du har ihvertfall en forbindelse, det er vel det viktigste for mange..

 

Men for all del, kommer ICE med et tilbud som faktisk funker ok, og samtidig gir meg forbindelse langs hele landet, uten begrensing på overført datamengde hopper jeg over på flekken, spesiellt om prisen er ok.

Om jeg tror det vil skje? Nei, jeg tror nok mobiloperatørene kommer til å ligge langt foran på dekning i all overskuelig fremtid, de kommer også med høyere hastigheter fremover.. Er mye 3G-utstyr som støtter 2Mb overføringshastighet, men operatørene har ikke støtte for dette, foreløpig..

 

Jeg er også NetCom bedriftskunde, og brukte i sommer mitt 3G-kort (uten ekstern antenne, men det foreligger det planer om å få opp i toppen av masta..) langs hele sørlandskysten fra Oslo til Kristiansand, med kun lokale bortfall av forbindelse.

Link to post
Share on other sites

Nei, jeg tror nok mobiloperatørene kommer til å ligge langt foran på dekning i all overskuelig fremtid, de kommer også med høyere hastigheter fremover.. Er mye 3G-utstyr som støtter 2Mb overføringshastighet, men operatørene har ikke støtte for dette, foreløpig..

Da bør de forte seg å støtte høyere hastighet :yesnod: for mht dekning så tror jeg du tar veldig feil mht dekningsområde. Husk at 450 MHz med sin lengre bølgelengde gir mye større rekkevidde fra hver enkelt basestasjon slik at man behøver mange færre basestasjoner for å dekke samme område. NMT/ICE rapporterer også at de så langt har satt ut bare mellom 100 og 200 basestasjoner og skal opp på ca en 4 til 5-dobling av antall basestasjoner i løpet av knapt et år. NMT/ICE har i følge dem selv i alle fall som klar målsetning å ha bedre dekning enn 3G.

 

Men som sagt, det store ankepunktet mot ICE for de dette vil gjelde er dagens datagrense på hhv 2 eller 1 GB/mnd. Fjerner de denne (eller øker den betraktelig) tror jeg ICE vil være en meget tøff konkurrent til 3G inntil operatørene her i Norge støtter mye høyere hastighet i det nettet.

 

Mht databegrensningen i ICE er vel dette egentlig nesten bare et problem for de som skal bruke dette nettet som sitt hovednett mot internett. Det kan jo selvsagt være en del det. Men de som har fastnett hjemme (slik som jeg) og stort sett bare skal bruke mobilt/portabelt nett når man er på reise, på hytta og i båten vil vel ikke ha store problemer med en slik databegrensning. Ser ikke for meg at det er så aktuelt å sitte å laste ned filmer og musikk hele sommerferien... men, men.

Redigert av Helge (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mht databegrensningen i ICE er vel dette egentlig nesten bare et problem for de som skal bruke dette nettet som sitt hovednett mot internett. Det kan jo selvsagt være en del det. Men de som har fastnett hjemme (slik som jeg) og stort sett bare skal bruke mobilt/portabelt nett når man er på reise, på hytta og i båten vil vel ikke ha store problemer med en slik databegrensning. Ser ikke for meg at det er så aktuelt å sitte å laste ned filmer og musikk hele sommerferien... men, men.

Med tanke på hvordan de argumenterer for at dette er den eneste nettløsningen man trenger er det jo helt på trynet med en slik begrensning.

Men, studenter fikk visst uten begrensning, det er for meg noe merkelig, og uforståelig.

 

Jeg har ikke kablet internet ombord, og da er 3G/ICE de eneste mulighetene, at 3G vant har noe med tilgjengelighet å gjøre, samt det at det ikke er noen begrensninger på bruken.

Og ja, jeg bor ombord, så det er min faste forbindelse.

Link to post
Share on other sites

Med tanke på hvordan de argumenterer for at dette er den eneste nettløsningen man trenger er det jo helt på trynet med en slik begrensning.

Er enig i at dersom dette skal være den eneste tilknytningen man har til internett samtidig som man kanskje er blant den mest aktive halvparten av nettbrukerne så er vel kanskje ikke ICE tingen med månedsbegrensning.

 

Jeg har ikke kablet internet ombord, og da er 3G/ICE de eneste mulighetene, at 3G vant har noe med tilgjengelighet å gjøre, samt det at det ikke er noen begrensninger på bruken.

Problemstillingen med månedsbegrensningen ser jeg, men jeg tror faktisk at ICE vil ha vel så bra dekning/tilgjengelighet i løpet av 2006/2007.
Link to post
Share on other sites

Lavere frekvens = større rekkevidde ja, men også lavere overføringskapasitet.

Teoretisk lavere overføringskapasitet... jada Andreas, men det viktige for brukerne er hva teknologien som benyttes kan levere. Per i dag får man altså 0,2 og 0,38 Mbps på EDGE og UMTS mens man får 2,0 Mbps (i praksis erfarer jeg at maks er ca 1,5) med ICE. Når man ikke må binde seg til abb. over tid (kan si opp på en måneds varsel) kan man jo kose seg og følge utviklingen :yesnod:
Link to post
Share on other sites

Teoretisk lavere overføringskapasitet... jada Andreas, men det viktige for brukerne er hva teknologien som benyttes kan levere. Per i dag får man altså 0,2 og 0,38 Mbps på EDGE og UMTS mens man får 2,0 Mbps (i praksis erfarer jeg at maks er ca 1,5) med ICE. Når man ikke må binde seg til abb. over tid (kan si opp på en måneds varsel) kan man jo kose seg og følge utviklingen :yesnod:

I praksis vil også hastigheten bli lavere..

Tenk deg hvordan det blir når "halve norge" bruker løsningen til ICE.. Faktum er jo at de må dele på kapasiteten.

Link to post
Share on other sites

I praksis vil også hastigheten bli lavere. Tenk deg hvordan det blir når "halve norge" bruker løsningen til ICE.. Faktum er jo at de må dele på kapasiteten.

Vel, det gjenstår nå tross alt Å SE om hastigheten med ICE blir vesentlig lavere enn den er i dag. Jeg velger å ikke være pessimist og leve etter "t i m e will show"-prinsippet. Til å være et "mobilt" (portabelt) bredbånd erfarer jeg per i dag meget bra hastigheter langt over EDGE/UMTS (flerdobbel hastighet) og får heller vurdere å bytte om noe annet skulle bli tilfelle en gang i fremtiden. Dette er da helt uproblematisk så lenge man med ICE ikke har noen bindingstid og kan skifte leverandør dersom man på et senere tidspunkt mener noe annet er blitt bedre. Med hensyn til å dele på kapasiteten så er det jo tross alt ikke de 2,4/2,0 Mbps man deler på. Det skal etter hva jeg er blitt fortalt en god del brukere på samme basestasjon før man som enkeltbruker vil merke dette tydelig.

 

Videre tror jeg aldri i verden "halve Norge" vil komme til å bruke ICE. Det vil vel være et nisjeprodukt (dog i konkurranse med 3G) blant annet for de som bor svært ugunstig til mht kablet nettilgang samt ikke minst de som tar seg råd til å ha ICE som fritidsabonnement/reiseabonnement i tillegg til kablet nettilgang hjemme. Jeg diskutert forresten ICE med han som er "dataansvarlig" her ved bedriften. Han er nemlig uheldig å ikke ha kablet nettilgang selv om han bare bor 2 mil utenfor Trondheim. Han var i alle fall ikke i tvil til hans bruk - han trenger i følge ham selv ikke store mengder i GB per måned (han har jo også 100 Mbps på jobb :lol: ), men ønsker det skal gå så raskt som mulig når han først er på nett hjemmefra eller på hytta.

Redigert av Helge (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nettopp fått boksen min og det var bare å slå på og velge riktig trådløst nettverk i listen. Var på lufta på halvminuttet. Har ikke sjekket hastigheten enda men det føles meget bra.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Nettopp fått boksen min og det var bare å slå på og velge riktig trådløst nettverk i listen. Var på lufta på halvminuttet. Har ikke sjekket hastigheten enda men det føles meget bra.

Hei Svein, når du sjekker hastighet kan du samtidig rapportere tilbake hvor mange av de 5 signalstyrkediodene som lyste og ikke minst hvor du befant deg? Sjekk gjerne hos Dinside surfometer og ITavisen speedometer, men mest korrekt sjekk får du nok om du overfører en passe stor fil over FTP til/fra et hurtig webhotell (passe stor? med 2 Mbps/150kbps skal 10MB/1MB passe fint, evt "litt" mindre :yesnod: )

:seeya:

Link to post
Share on other sites

DERRR kom jeg inn :cool: , PÅ KOMMUNENS NETTVERK!! :smash:

 

450-BOXEN (heretter kalt "Krapylet") nekter å samarbeide. Banket inn korrekt nr. og fikk kontakt med Krapylet, men den nekter å godta passordet (for å kunne komme inn for å sjekke koder etc.)

Ringte support hos ICE (de virket greie nok!), men de skjønte ikke hvorfor jeg ikke kom inn; Prøvde flere ganger, bootet server og maskin, men Krapylatet nekter! F@en å!

 

Satt i går kveld på kommunens område på en høyde over Svelvik, og fikk 0-1-2, så 1-0 i signal. Sitter nå høyt i terrenget over Berger, og får 2 - 3 i signal, men akkerat DET hjelper lite når jeg ikke kommer inn i systemet. :puke:

 

Nå konser jeg på jobb++ og så får Lars H. se på Krapyldriten når jeg returnerer Lillestrøm.

Hvis det ikke skjer et under (siste gang var visst for ca 2000 år siden), sender jeg Krappen i retur.

mvh

MILDT frustrert Marwin... :boxing:

 

ps

Takk for hjelp og omtanke til de som bidro.

ds

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Banket inn korrekt nr. og fikk kontakt med Krapylet,

Du skrev altså inn 192.168.1.1 og fikk opp innloggingsvinduet?

 

...men den nekter å godta passordet (for å kunne komme inn for å sjekke koder etc.)

Kommer du altså ikke inn med default passordet admin? Det kommer jeg i alle fall inn med (det er dog annet passord inne i rutermenyen for pålogging i 450-nettet). Du har sikkert kontroll på det, men du har passet på små/store bokstaver etc etc?

 

Dersom du virkelig ikke kommer inn med "admin" og heller ikke kommer på internett tipper jeg du dessverre har fått en defekt ruter :nonod:

Link to post
Share on other sites

Mulig DET. :cryin:

Jadda, bruket både store, små og kombi bokstaver, OG online på tlf. med support på ICE. DE skjønte heller ikke hva som var feil :headbang:

Får høre hva Lars H. sier... Har lagt Krapylet i "reiret" sitt, der ligger det godt inntil videre. Hvis Lars heller ikke kommer inn, blir det et frimerke på "reiret"... :nonod:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...