Jump to content

NMT450 kommer tilbake.


jonol

Recommended Posts

Jeg hadde knakende god 3G dekning i hele Oslofjorden, men nedover i området rundt Kragerø var det heller dårlig. Selv på Jomfruland som ligger helt åpnet var det ikke 3G.... Det blir ICE her.... selv om jeg har gratis 3G gjennom jobben.... hjelper lite når det ikke er deking der jeg liker meg

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Forøvrig, på abn fra telenor og netcom er det mulig å få en maxgrense for dataoverføring pr. dag, koster en tier eller to om dagen..

Tja, bare delvis sant for Telenors del. Bruker du Wap direkte fra mobilen så koster kr. 10/døgn. Men straks du bruker telefonene som modem mot PC'n, eller dersom du kjører annen internett enn WAP fra mobilen (f.eks. epost-klient), så er maksprisen kr. 50/dag. Eller 350 pr uke om du bruker det litt hele tiden. Forøvrig fikk Telenor kritikk for dette i en test i Aftenposten nylig, de ble kritisert for å ikke gjøre det tydelig nok at man skulle betale "øvre" pris for alt annet enn WAP. Ser de har forbedret informasjonen om dette nå.

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Her er dekningskartene for mitt område og det gjenspeiler det jeg selv har opplevd..

Telenor:

telenor.jpg

 

Netcom:

netcom.jpg

 

ICE:

ice.jpg

 

Etter mitt syn så kan det se ut som det er litt forskjell på dekningen, for ordens skyld så gjelder dette dekningkart utendørs for alle leverandører og det er hentet i dag på hjemmeisden til de respektive

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Om jeg ikke husker helt feil så står det vel noe slik som 9-18V på ruteren. Der følger med sigarettennerplugg.

Hmpfff.... var vi for tidlig ute :confused: Det fulgte ikke med noe sigarettenneradapter/plugg med vår ICE router i august 2006. Ikke står det 9-18 V på routeren heller. Det står kun data på 230 V strømadapteret.

 

Det kan etter dekningskartet å dømme se ut som det er noe bedre dekning med wlan utendørs enn usb både utendørs og innedørs... Hvordan kan dette ha seg?

JA, det er forskjell på dekningen med det lille USB-modemet og med den fysisk større WLAN routeren. "NMT" forklarte dette selv (ved henvendelse på support) med kraftigere antenne på Huawei routeren.

 

Ellers har jeg samme erfaring med 3G som enkelte andre her - dårligere dekning enn ICE. Nå må jeg skyndte meg å legge til at dette gjelder i de områdene jeg ferdes og at jeg kun har forsøkt med Netcom (er Netcom bedriftskunde).

 

Når det gjelder hastighet burde vel 3,1 Mbps inn og 1,8 Mbps ut med ICE fra høsten 2007 holde en stund fremover i sammenligningen med UMTS/EDGE?

 

30.januar i år (2007) skrev telecommagazine.com: Fans of GSM dismiss the claim and continue to insist that CDMA is on the back foot. What should we expect? Billed by the CDG as “the gateway to true mobile broadband multimedia,” the Revision A standard is a further enhancement to CDMA2000 3G technology that purports to build on some of its previous capabilities and to add a few new ones of its own.

 

Unsurprisingly, its headline claim relates to bandwidth. On the downlink, this has been increased to 3.1 Mbps — a significant improvement on the 2.4 Mbps offered by its 1xEV-DO predecessor — but it is on the uplink that Revision A’s benefits are most appreciable. From a paltry 153 kbps with 1xEV-DO, bandwidth has shot up to an impressive 1.8 Mbps, a level that CDMA vendors like Nortel and Motorola say will allow users to exchange or upload large data files, such as Excel worksheets or high-resolution photographs. It’s an advantage that has GSM on the ropes

Redigert av Helge (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En hastighet rundt halvparten av hva standardene Telenor og Netcom skal bruke støtter.. Kjempebra.

Skjønner deg ikke helt....

 

For det første snakker du om noe som kommer, ikke hva som er der i dag...

...så sier du at Telenor har klart 3MB i test på (nyutbygget?) teknologi - som kanskje kommer snart??? (OBS!! Glem heller ikke at test/teori kan være noe helt annet enn kapasitet i praksis).

...og så sier du at de 3,1 MB (riktignok nedlasting) som Helge referer til er under halvparten av Telenor og Netcom sin kapasitet. Hvordan blir det halvparten av 3?

 

 

Skjønner at du er fornøyd med dine valg - fint er det. Men vi andre - i alle fall flere av oss - er også opptatt av dekningen, og den er jo relativt tydelig vist bl.a. gjennom kartene i Sydvestens innlegg.

 

Ronald.

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En hastighet rundt halvparten av hva standardene Telenor og Netcom skal bruke støtter.. Kjempebra.

 

Skjønner deg ikke helt....

 

Helt enig Ronald. Dekningen er helt avgjørende. Når det gjelder hastighet så vil nok systemene sloss slag om slag oppover. Pr i dag finnes revisjon A for CDMA-systemet til ICE og 3100/1800 er hastigheter som andre enn "NMT/ICE" allerede bruker kommersielt. Det er bare ICE som er "litt tregere" til å ta det i bruk.

 

Anonym refererer kanskje til "UMTS-HSDPA (Universal Mobile Telephone System-High Speed Downlink Packet Access)" som etter hvert kommersielt skal kunne levere 7,2 Mbps, men om man skal sammenligne med teknologi som "kommer" kan vi like gjerne snakke om den kommende revisjon B for CDMA. Der skal man kommersielt kunne få over 9 Mbps og altså igjen bedre enn UMTS. Artikkel om CDMA/EVDO rev.B - 9,3 Mbps

Link to post
Share on other sites

Skjønner deg ikke helt....

Teknologien er der, og man holder på med utbygging og testing, hastigheten som støttes er på over 7Mb, noe som må sies å være meget bra.

Dekningen har jeg så langt ikke opplevd problemer med noe sted der jeg ferdes, hele veien fra oslo til kristiansand, med mer.. 3g-dekningen er ihvertfall ikke dårligere enn på kartene, for å si det sånn.

Faktsk står PCen min oppkoblet på nett stort sett døgnet rundt, uansett hvor jeg er, selv midt i de dypeste finnskoger hadde jeg fin 3g-dekning med telenor.

 

I tillegg må det jo sies at ICE sin tjeneste absolutt ikke lever opp til hva de lover, noe annet kan man heldigvis si om løsningen jeg har valgt :)

Link to post
Share on other sites

Hmpfff.... var vi for tidlig ute :confused: Det fulgte ikke med noe sigarettenneradapter/plugg med vår ICE router i august 2006. Ikke står det 9-18 V på routeren heller. Det står kun data på 230 V strømadapteret.

DET var rart Helge... Det var med både 12 vots-kabel og 230 volts med adapter på den VI kjøpte...

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

En liten rettelse: På WLAN ruteren står der "DC-INPUT 10-24V 1.1A".

 

Ned/opplasting testet med Dinside Surfometer nå (4-5 av 5 signalstyrkelys):

512/30

457/28

650/32

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder denne wlan routeren til ICE, er det slik å forstå at jeg vil få vanlig wlan ombord slik at jeg fritt kan sitte hvor jeg vil med lap topen med wlan og kose med med internet... til og med på do.... Det er vel avlegs med telefax på do nå tenker jeg

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jepp :cool:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Tro om jeg kan bestille dette uten at skipperfuen finner ut av det :discuss: ... kan vel si at jeg har hatt det lenge, men ikke brukt det før.... Kan sikkert foklare behovet ut fra behovet for værmelding

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Du har sikkert fått det med deg Sydvesten - men jeg nevner det for sikkerhets skyld: wlan-routeren gir deg ikke bare nett-tilgang fra do, men du kan også ha flere pc'er mot nett samtidig. Akkurat som hjemme.

 

Kanskje det forresten kan hjelpe på konas velvilje at hun f.eks. har egen PC? Hvis ikke, så kan du prøve deg med å si at den fulgte med den nye båten - f.eks at alle nye båter hmed seil ar slikt utsyr som standard. kanskje det holder....? :wink:

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder denne wlan routeren til ICE, er det slik å forstå at jeg vil få vanlig wlan ombord slik at jeg fritt kan sitte hvor jeg vil med lap topen med wlan og kose med med internet... til og med på do....

Nope!

Du kan ikke ta med deg PC-en hvor som helst ombord og ha nett-tilgang. ICE-boxen må være med også...

Men det ER jo mulig å koble til en "trådløsbox" i tillegg på ICE-boxen :rolleyes:

I så fall kan du ta med deg PC-en alene i jolla og ha nett-tilgang :wink::cool:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

W-lan = trådløst nett. Her behøves ingen ekstra boks for sofasurfing.

Har idag 3-G kort fra Netcom som jeg bruker i bilen i Oslo sentrum,

og i båten om sommeren begge med extern antenne og er ikke

imponert over hastighet litt utenfor sentrum, ei heller i indre Oslofjord.

Tror jeg bytter til Ice nå i sommer. Er ikke helt sikker på hvilken av boksene

jeg skal velge med hensyn til dekning/hastighet noen som har testet begge

i indre Oslofjord, eventuelt testet usb-boksen i samme område og kan si noe om dette.

Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til.
Link to post
Share on other sites

Du kan ikke ta med deg PC-en hvor som helst ombord og ha nett-tilgang. ICE-boxen må være med også...
Tror ikke sydvestens båt er så stor (enda :lol: ) at han kommer utenfor WLAN dekning på do...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Har siste to årene brukt min vanlige mobil med edge som modem på farten. Koster 25 kr pr dag eller 499 pr mnd med netcom. Hastighetene mine er ikke så mye dårligere enn de dere oppnår med ICE og jeg slipper den håpløse nedlastingsgrense. Så sist måned hadde jeg lastet ned 6 gb via mobilen. Ville nok vurderte ice uten denne begrensningen på 1 gb.

Link to post
Share on other sites

I tillegg må det jo sies at ICE sin tjeneste absolutt ikke lever opp til hva de lover, noe annet kan man heldigvis si om løsningen jeg har valgt :)

Nei Anonym - du får I DAG ikke høyere hastighet enn standard 1.generasjon UMTS fra Telenor eller Netcom. Hvem som har det raskeste nettet av disse og ICE i sommer..... om 1 år og 2 år kan du bare gjette på for du vet ikke. Jeg har brukt BÅDE UMTS/EDGE fra Netcom og ICE fra "NMT" og er ikke i tvil om hva som er best, særlig litt utenfor allfarvei. Har du i det hele tatt brukt ICE over litt tid og flere steder så du har egenerfaring å snakke ut fra?

 

Ned/opplasting testet med Dinside Surfometer nå (4-5 av 5 signalstyrkelys):

512/30

457/28

650/32

Hei SveinHa, dette høres ut som basestasjoner som er ganske hardt belastet. Med unntak av mot basestasjonen på Melhus (når vi er på hytta på fjellet) som jeg nevnte i et tidligere innlegg har vi som regel opplevd 900 til 1200 kbps med 4 av 5 feltstyrkedioder. Mot Melhus har dette imidlertid vært typisk 500 til 900 og i kortere perioder helt ned mot 300 kbps. Upload erfarer vi gjerne ligger i området 50 til 120 kbps. Upload er det jeg personlig anser som ICE sitt svake punkt i dag. Derfor ser jeg fram til rev.A (3100/1800) og enda mer til rev.B :yesnod:

 

Du kan ikke ta med deg PC-en hvor som helst ombord og ha nett-tilgang. ICE-boxen må være med også... Men det ER jo mulig å koble til en "trådløsbox" i tillegg på ICE-boxen :rolleyes: I så fall kan du ta med deg PC-en alene i jolla og ha nett-tilgang :wink::cool:

Nei Marwin..... med den "portable" løsningen til ICE (en Huawei EC506 WLAN ICE bredbåndrouter som "NMT" kaller WLAN modem D-20) har du et trådløst aksesspunkt ombord som gjør at mange personer kan være tilkoblet (både på do, i kabinen og ev. på flybridge :lol: ). Det er USB løsningen til ICE (D-10) som ikke har WLAN.

 

Tror ikke sydvestens båt er så stor (enda :lol: ) at han kommer utenfor WLAN dekning på do...

Med ICE WLAN modem D-20 tror ikke jeg heller det :lol:

 

Har siste to årene brukt min vanlige mobil med edge som modem på farten. Hastighetene mine er ikke så mye dårligere enn de dere oppnår med ICE og jeg slipper den håpløse nedlastingsgrense. Så sist måned hadde jeg lastet ned 6 gb via mobilen. Ville nok vurderte ice uten denne begrensningen på 1 gb.

EDGE...? Tja jeg synes det er STOR forskjell på maks 200 kbps og gjennomsnittlig ca 1000 kbps som jeg for min har opplevd med ICE (Fra Netcom sin webside: - EDGE har en overføringshastighet mellom 128 og 200 kb/s. UMTS har en ovføringshastghet på 128 kb/s til 384 kb/s).

 

1 MB datagrense gjelder USB løsningen. Med WLAN løsningen til ICE er dette doblet til 2 GB. Pr i dag må du i følge "NMT" ikke nødvendigvis betale noe ekstra fordi du eventuelt passerer 2 GB en enkeltmåned i ny og ne. Det er vel først og fremst om du gjør dette over lengre tid (2 eller flere måneder på rad) at du risikerer å måtte betale ekstra eller redusere ditt forbruk. Vi har hatt ICE siden august 2006 og har kun vært oppe i 2 GB kun en måned. Den måneden var vi 2 familier på hytta 2 helger og 4 personer hadde bærbare PC'er tilkoblet WLAN routeren. Jeg ser at de som har ICE som sitt eneste bredbånd kanskje kan få problemer med datagrensen pr måned, men dette tror jeg ikke vil gjelde særlig mange blant de som har ICE til fritidsbruk (båt, hytte, camping etc) i tillegg til et fast bredbånd hjemme.

Link to post
Share on other sites

2gb er jo også altfor lite med normal bruk som erstatning for vanlig bredbånd (om man f.eks laster ned litt film osv). Har du et snitt på 1000kbps skal jeg være enig i at det er bra hastighet men til normal bruk er min påstand at du kommer langt med Edge og UMTS. Slipper også binde deg for å kjøpe nytt utstyr da de fleste alt har en mobil som støtter dette.

 

Men hadde gått over til ice hadde det ikke vært for begrensningen. Får vente i spenning på HSDPA som skal gi skikkelig fart i sakene.

Link to post
Share on other sites

Ja Sebaldus. Som jeg skrev i mitt forrige innlegg ser jeg klart muligheten for at noen av de som ikke har "fast bredbånd" hjemme og skal ha ICE som eneste bredbånd (altså både til fritid og hverdag) kan få problemer med 2 GB i måneden. For de aller fleste som skal ha ICE til fritidsbruk (typisk med ukestariff = hytteabb.) så vil 2 GB være mer enn nok.

 

Selv om jeg er veldig fornøyd så langt med hastigheten på ICE og derfor ikke har Netcom UMTS/EDGE lenger, var det primært pga dekningsområdet familien valgte ICE. Flere av de stedene vi ferdes i fritiden, var og er det fortsatt ikke UMTS/EDGE dekning, mens ICE har dekning de fleste av disse stedene.

Rettelse : EDGE har nå i dag omtrent like bra dekning som ICE der vi ferdes mens UMTS dekningen er dårlig. EDGE har imidlertid hastighet på maks 200 kbps mot 384 i UMTS og over 1 Mbps med ICE

Link to post
Share on other sites

...du kommer langt med Edge og UMTS. Slipper også binde deg for å kjøpe nytt utstyr da de fleste alt har en mobil som støtter dette....

Akkurat det tror jeg ikke du har rett i. Jeg tror fortsatt det er slik at de fleste telefoner faktisk ikke har dette - enda. Og må man kjøpe ny telefon (som kanskje også er gammeldags i løpet av et par år i forhold til dataoverføring), ja så blir det nok investeringskost på omtrent samme nivå som ICE.

 

Ellers er jeg enig med Helge, og synes kanskje du ser litt med feil briller. Det er nemlig ikke til bruk hjemme som primær bredbåndsforbindelse man snakker om.

 

Dessuten - jeg har flere som bruker PC samtidig. Kanskje ikke så veldi aktuelt i båten, men høyst relevant på hytta. Nettopp da synes jeg WLAN-routeren til ICE gir meg en "elegant" løsning. Bruk av mobiltelefon gir ikke uten videre samme muligheter (selv om det med en del "styr" kanskje er mulig). Dessuten - hva hvis den som bruker/eier 3G-telefonen er et annet sted akkurat når noen vil på nett?

 

For ordens skyld - jeg er ingen salgsrepresentant for ICE :lol:

 

Ronald

Link to post
Share on other sites

Som jeg sier er det to ting jeg er skeptisk til med ice. Ene er at man må binde seg eller kjøpe en boks til 2000 kr. Dumt om det kun skal brukes i ferien. Andre er at jeg finner det uakspeptabel med grense for nedlasting i 2007.

 

Mulig jeg tar Edge for gitt da jeg har hatt Nokia siste år og disse stort sett har edge på plass. Selv sony ericssons nye 3g telefoner har jo ikke edge noe som gjør de ubrukelig i store deler av landet. Men en brukt Nokia med både 3g og Edge får du får rundt 1000 kr. Kun med edge koster den rimeligste 700 kr NY.

 

Men er enig i at om farten virkelig er 1000 kbs skal jeg trekke tilbake noe. Har bare hørt mye snakk om hastigheter rundt 300 og da kommer man langt med Edge.

Link to post
Share on other sites

Jeg var fornøyd med 3g dekningen i indre/yttre Oslofjord, men siden jeg ikke seiler der så hjelper det så forbannet lite. Jeg er i en slik situasjon at jeg trenger dekning der jeg ferdes og ønsker ikke å ferdes der det er 3g dekning. Dermed blir nok ISE den beste løsningen for meg som trives utenfor den brede vei.

 

Når det gjelder de GB man kan laste ned så rekker nok dette fint til mitt fritidsbruk og vel så det. Jeg er ikke sjøen for å laste ned filmer til pc'en eller annet rart. Det blir litt bruk på morgene og muligens i de sene nattetimer. Om jeg ser over året så kan jeg laste ned 24 GB og fordelt over de sagene jeg bruker dette så tror jeg at jeg kommer i mål.... med god margin.... og gjør jeg ikke det så er det bare å betale mere da..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Som jeg sier er det to ting jeg er skeptisk til med ice. Ene er at man må binde seg eller kjøpe en boks til 2000 kr. Dumt om det kun skal brukes i ferien.

Du binder deg prinsippielt IKKE da ICE faktisk ikke har bindingstid på sine abonnement. Men ja det er en inngangsbillett på 1295 for USB modem og 1995 for det kraftigere modemet med bedre dekning (kraftigere antenne) som har både 4 porters HUB og ikke minst WLAN.

 

Andre er at jeg finner det uakspeptabel med grense for nedlasting i 2007.

Det hadde nok ikke vært aktuelt for min familie med maks 2 GB/mnd til fast hjemmebruk nei, men det holder som sagt i massevis til reise-/fritidsbruk.

 

Men er enig i at om farten virkelig er 1000 kbs skal jeg trekke tilbake noe. Har bare hørt mye snakk om hastigheter rundt 300 og da kommer man langt med Edge.

Hastigheter nede i dagens UMTS- og EDGE-hastigheter får man med ICE bare dersom basestasjonen man kommuniserer med er kraftig belastet og står for tur til oppgradering eller om man er svært langt unna basestasjonen og har svake signaler.

 

Som et eksempel: Basestasjonen i Melhus (Sør-Trøndelag) ligger mellom 50 og 60 km i luftlinje fra hytta vår på Søvasskjølen/Hemnekjølen. Der tar vi inn ICE-nettet med en feltstyrke på 3 av 5 (feltstyrkedioder) med kun den interne antennen på WLAN routeren når denne står inne på stua i hytta. Men utvendig antenne (vi har dette) tar vi inn med feltstyrke på 4 av 5. Vi har også en basestasjon sørsørvest for oss som er litt nærmere, men det er det høyere fjell i mellom så signalet faktisk blir litt svakere. Noe av det geniale med ICE er jo den store rekkevidden fra basestasjonene som gir god dekning med en brøkdel av basestasjoner i forhold til UMTS/EDGE. En skulle da med litt banal matematikk kunne tro at nettet blir billigere (hastighet/pris) - forhåpentligvis også for oss som sluttbrukere.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...