Jump to content

NMT450 kommer tilbake.


jonol

Recommended Posts

Da har WLAN-modemet mitt vært med til Honningsvåg for test i juleferien. Det er testet av folk med stor kompetanse på området, og tilbakemeldingene er preget av begeistring. Typisk nedlastingshastighet var 1Mbit på natten, noe mindre om dagen (men aldri under 400-500). Dette er en test utført på den "gamle" WLAN-routeren, og flere maskiner har blitt brukt i parallell. Mange ulike typer tjenester ble testet, og samtlige fungerte helt uten problemer (herunder også online-spill).

 

Hastigheten opp ble ikke målt like grundig, men ble anslått å ligge i området 250-400 kbs.

 

Det som evt. måtte være negativt er at tilkobling via WLAN så ut til å redusere hastigheten signinfikant. For å oppnå de beste resultatene (som nevnt, altså rundt 1Mbit) så var det nødvendig å bruke kabel. Litt overraskende synes jeg, når vi vet at WLAN under normale forhold (som det var også her) i dårligste fall (802.11b) synkriniserer på 11MBit/s. Da virker det litt rart at den ikke henger med på en utlinje som maks bruker 10% av denne kapasiteten. Egentlig en observasjon i tråd med en mistanke jeg har hatt også fra tidligere. Aner ikke hvorfor det blir slik- kanskje det kan skyldes noen uheldige kombinasjoner av overhead knyttet til WLAN i kombinasjon med tilsvarende overhead og forsinkelser på radiosambandet routeren har ut mot 450-nettet sitt?

 

Ronald.

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Sverige, se nmt.net

dekning_SE.jpg

 

Danmark, se nordiskmobiltelefon

dekning_DE.jpg

 

Dekningskartet er fra i fjor vår og siden den gang så er skagen kommet inn med full dekning, hvilket det ikke var i fjor sommer

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det tror jeg da, mener TMS her på forumet bruker sitt ICE abb. i Sverige akkurat nå....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Jada, det er fri bruk i både Norge, Sverige og Danmark. På de svenske nettsidene finnes oppdatert dekkningskart for alle tre landene på adressen http://www.nmt.net/default.aspx?ID=571, og der ser en at også Skagen nå har dekning. Jeg har selv erfaring med god dekning nedover svenskekysten mot Göteborg sist sesong. Sitter en dypt nede i båten med både laptop og modem, kan det bli noen steder med svak/dårlig dekning. Men med ekstern antenne utvendig, fikk jeg godt signal langs hele kysten. I området Orust/Tjörn har dekningen hittil vært dårligst, men der ventes det full dekning i løpet av et par måneders tid.

 

Nettsidene til ICE i de tre landene har adressene:

Norge: http://ice.no

Sverige: http://nmt.net

Danmsrk: http://www.nordiskmobiltelefon.dk

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Jeg har også været i "shopping-mode" og investeret i den trådløse router D-35. Det fungerer rigtig fint for mig (sidder på båden nu!!!) men Fruens mac-book kan ikke logge på det trådløse netværk. Hun kan altså godt bruge ICE-forbindelsen via et ethernet-kabel men det trådløse kan hun ikke logge på.

 

Nogen her, der måske har en løsning på dette?

 

Andy

Redigert av MajorAndy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da fikk jeg USB modemet mitt og installerte det nå , det logget seg på og kom opp med god dekning osv men jeg kommer ikke på nett , er det noen som har vært borti det samme og kan si hva jeg kan ha glemt ?

Ta en telefon til ICE på mandag. Det hender de roter med å få lagt nye kunder inn i systemet.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

...men Fruens mac-book kan ikke logge på det trådløse netværk. Hun kan altså godt bruge ICE-forbindelsen via et ethernet-kabel men det trådløse kan hun ikke logge på...

Her er det mange muligheter, og ikke er jeg noen mac-ekspert heller...

Rent teknisk skal det i alle fall ikke være noe i veien for å koble til Mac på samme måte som PC. Første sjekkpunkt jeg vil foreslå er å fosikre deg om at den trådløse enheten er påskrudd på Mac'en. Bruker hun tråtløs på mac'en til det daglige, så er dette neppe problemet. Men hvis ikke - på bærbare har det i nyere tid blitt mer og mer vanlig med en egen bryter, evt. funksjonstaster, for å koble inn/ut den trådløse senderen. Og default er den som regel avslått.

Link to post
Share on other sites

Hvor lang leveringstid opererer man med? Både når det gjelder aktivering og utsendelse av modem.

 

Jeg fik min på under en uge. Og installationen? Den tog under fem minutter! Det er MEGET sjældent at jeg har oplevet et produkt, der har fungeret så enkelt rent opsætningsmæssigt. Jeg har testet i to dage nu og jeg er ret imponeret over hvor "Idiotsikkert" dette er.

 

Bortset fra fra det med mac'en, da. Jeg har isoleret problemet til WEP-krypteringen: Hvis det trådløse netværk ikke er krypteret, så kan Fruen logge på med den bærbare. Men når jeg sætter en WEP-kode på så kan hun ikke. Så melder Mac'en bare at "der opstod en fejl under forsøget på at logge på det trådløse netværk". Nå - jeg må tage en telefon til NMT i morgen. Jeg kan ikke være den eneste med det problem og det er helt sikkert ret enkelt at løse.

 

 

Andy

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Jeg fortsetter med innlegg om dekningserfaringer...

 

Etter så langt bare positive erfaringer mht. dekning, må jeg denne gang dessverre melde om det motsatte. Erfaringen fra påsken baserer seg på utprøving fra et område ca 20 km nord for Hemsedal sentrum, langs RV52. Her var det absolututt intet tegn til dekning, ei heller om jeg holdt WLAN-boksen ut av hyttevinduet. Dog, ekstern antenne hadde jeg ikke mulighet til å teste.

 

I rettferdighetens navn - heller ikke dekningskartet gav meg alt for store forhåpninger. Iflg. det var jeg helt klart i grenseområdet, og knapt nok det. Tidligere har slike "grenseområder" gitt positive erfaringer, men altså ikke denne gang.

 

Ronald.

Link to post
Share on other sites

Prøv med retningsvirkende antenne før du gir opp.

 

Men det KAN jo hende at du finne noen "huller i dalstroka innafor" hvor det ikke ER dekning. Som jeg har nevnt i dekningskommentarer her fra kysten Bergen til Tromsø, FANT noen få steder der dekningen var "litt mager"...

Men i rettferdighetens navn, det bodde IKKE folk uti de skjæra jeg fant uten dekning, så da så!

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

Problemer med ICE LAN Routeren i dag. Har ukes-abbonement og boksen har ligget ubrukt i hylla i flere mndr.

Da jeg slo det på, fikk jeg kun forbindelse med Routeren og ikke nettet. Ved hjelp av en modemkabel og god støtte fra supportavdelingen (på tlf. 08200) samt en kyndig kollega fikk vi boksen på nett igjen.

 

Feil: Uten at noen har vært inne i system og rotet til noe (jeg er eneste bruker her), hadde flere innstillingsparametre endret seg :confused: :confused:

Da disse ble endret (men til noe annet enn det support sa) gikk det greit.

Feilvisning var at EVDO-lampa ikke lyste.

På spørsmål om årsak, fortalte support at slik ting KUNNE skje ved påslag / avslag av boksen...

 

Andre som har opplevd dette??

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Problemer med ICE LAN Route Feilvisning var at EVDO-lampa ikke lyste.

På spørsmål om årsak, fortalte support at slik ting KUNNE skje ved påslag / avslag av boksen...

 

Andre som har opplevd dette??

Hvilken utgave av routeren? Den gamle eller "nye"? Vi har så langt ikke opplevd dette med vår gamle fra august 2006. Den har imidlertid med ukesabb. blitt brukt relativt lite det siste året (bare ~ 6 til 8 uker i året)

Link to post
Share on other sites

Hadde et lignende problem i sommer, måtte resette boksen og dermed var dagen berget... gammel type Wlan router

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Net1 amputeret i teleopgør -

Mistet licens forhindrer Net1 i at opgradere deres mobile bredbåndsløsninger i store dele af Danmark.

 

http://www.comon.dk/nyheder/Net1-amputeret-i-teleopgoer-1.379777.html

 

Nordisk Mobil International AB - betaler 2.6 mille for 450 Mhz licens

http://www.comon.dk/nyheder/Gys-om-teleauktion-Endte-med-2-6-millioner-kroner-for-licens-1.379762.html

 

Nordisk Mobil International AB vandt også 410-430 MHz licensen nyligen

http://m.comon.dk/nyheder/Doed-teledirektoers-droem-lever-maske-videre-1.378337.html

 

Lidt om fremtiden LTE på 450 Mhz

http://blog.comon.dk/2010/12/08/cdmas-stille-d%C3%B8d-i-danmark/

 

Sådan er status i Danmark :flag_da: , men jeg tænkte det kunne interessere ligevel....idet det jo handler om at lave højhastighedsnetværk til skibsindustrien og offshore branchen, og dermed vel også til lystsejlerne.

Norge går nok ikke fri for højere hastigheder :thumbsup:

 

Nordisk Mobil International AB :flag_sw: er en rekonstruktion af Nordisk Mobil Telefoni, fadder til ICE,

der jo som bekendt gik konkurs.

 

Mere om LTE her

http://www.google.dk/search?q=lte+450+mhz&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.

 

/BMF

Sejlerlivet skal vurderes over flere sæsoner + Glæden ved at sejle er glæden ved at glæde sig

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...