Jump to content

NMT450 kommer tilbake.


jonol

Recommended Posts

Kjenner til dette ja. Vi er 2 brukere på ICE routeren, og vi må ha NetLimiter innstallert på begge/alle maskiner. Så må vi legge sammen manuelt av og til, men nå har ICE antydet at der vil komme en programsnutt som skal avlese deres egen måler. Så får vi se.

Det er tryggere på havet enn på veiene !

Link to post
Share on other sites

Link

 

Jeg skulle likt og sett tilsvarende test med Telenor/Netcom 3G som er nettet det bør sammenlignes med....

Man kan jo selvsagt sammeligne med hva og hvem man vil, men det er et faktum at ICE forespeiler hastigheter opp mot 2MB, mens 3G snakker om 350kb/s. Derfor synes jeg ikke sammenligningen er helt reell når vi i denne sammenheng fokuserer på hva man lover kontra hva man faktisk leverer.

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg er helt enig med deg Ronald!

 

Det som er størst feil med systemet ICE er markedsføringen! Det er markedsført og solgt som et bredbånd med opp mot 2Mb hastighet, noe som er skivebom: Ingen klarer å få en teoretisk maks hastighet ut av et nett og forventningene innfries ikke. Så dette er en helt soleklar skivebom for markedsførerne! De skulle ha fokusert meldingen mot den reelle konkuransen: Oppringt / ISDN / div. mobile kommunikasjoner!

 

Men se litt på realitetene:

Dette er en helt suveren løsning som til noe overr fastleien for ISDN gir 8 - 12 ganger ISDN hastighet uten tellerskritt og denne kommunikasjonen får brukeren flere steder i landet, ikke bare hjemme. Og det må da vel være bra?

Ifølge de refererte testen så er hatigheten 1 - 4 ganger bedre enn 3G (på mobiltelefonen) og fortsatt er det ikke tellerskritt på ICE mens det koster mye å bruke 3G. Videre så vil jeg anta at det pt. er flere steder man kan bruke ICE enn der hvor 3G funker, det er i alle fall min erfaring som "prøve-3G"-bruker!

 

Det skorter nok ennå ganske mye på hvilke geografiske områder som er dekket, men etter det jeg leser så skal det plasseres ut 120 - 150 flere noder. Da vil jeg tro at dekningen er stor nok til at man får mange nok kunder / brukere.

 

Så derfor vil jeg mene at ICE må være en god tjeneste dersom man har behov for bredbånd på flere plasser enn hjemme. Jeg ser for meg bruk av dette både på hytta og i båten. Men, foreløig så har jeg ikke kjøpt meg dette, men det frister!!

 

 

:-) steinar

...som ikke har noen økonomisk interesse eller annen forbindelse med ICE produktet eller firmaet som markedsfører dette...

Link to post
Share on other sites

Ifølge de refererte testen så er hatigheten 1 - 4 ganger bedre enn 3G (på mobiltelefonen) og fortsatt er det ikke tellerskritt på ICE mens det koster mye å bruke 3G. Videre så vil jeg anta at det pt. er flere steder man kan bruke ICE enn der hvor 3G funker, det er i alle fall min erfaring som "prøve-3G"-bruker!

 

De store leverandørene har 3G-tilbud med fastpris.

Jeg har selv et av disse tilbudene, og det blir i praksis BILLIGERE for meg enn ICE, man slipper nemlig fakturering for å laste ned litt..

Link to post
Share on other sites

Det som er størst feil med systemet ICE er markedsføringen! Det er markedsført og solgt som et bredbånd med opp mot 2Mb hastighet, noe som er skivebom:

Ja 2 Mbps får vel INGEN ut av ICE systemet. Vi har siden i sommer imidlertid ofte erfart hastigheter på mellom 1 og 1,5 Mbps med den portable løsningen til ICE (WLAN router med vridbar antenne). Kun noen få ganger på steder der signalstyrken er veldig svak har vi vært ned mot 3G hastigheter.

 

Jeg synes også systemet burde vært markedsført som primært en konkurrent til 3G (UMTS og EDGE) samt oppringt på ISDN/analog. Erfaringen min er i alle fall at det stort sett alltid gir hastigheter FRA 3G og opp til i beste fall 1,5 Mbps.

 

De store leverandørene har 3G-tilbud med fastpris. Jeg har selv et av disse tilbudene, og det blir i praksis BILLIGERE for meg enn ICE, man slipper nemlig fakturering for å laste ned litt..

Dette vil vel i praksis kun være tilfelle for de som laster ned vesentlig mer enn 2000 MB i måneden :confused: Dette vil jeg tro ikke vil være vanlig hos de som har "mobilnett" som bredbånd nummer 2 og eksempelvis har et "fastnett" (ADSL) hjemme.

Link to post
Share on other sites

Ringte nettopp til Ice og fikk omgjordt mitt abb. til uke-abb.

Raskt svar; Null problemer og en kundebehandlig du skal lete lenge etter!!! :flag:

Årsaken til at jeg ville omgjøre abb. var at modemet står i hylla i laaange perioder, og brukes kun når jeg ute på oppdrag.

Takker for hintet JFE :cheers:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Har prøvd det opplegget til ICE, det som imponerte mest, var hvor fargesprakende lysdiodene på modemet var. For pakningen inneholdt bare en mini cd med generell bruksanvisning. Fikk det til å funke midt i Oslo sentrum. Men hastigheten var ikke helt optimal, det sto at den kom opp med 2,4mb. Men den brukte minutter på å laste SOL-siden. Ser at både Netcom og Telenor har kommet med noe tilsvarende i UMTS/GPRS med HSDPA-støtte.Kan jo nevne at CDMA er ANSI-std. UMTS (altså det samme som UMTS i USA) Men UMTS er en ITU-std.

 

Her kan dere jo lese test av alle tilbyderne sine produkter:

 

Mob brebåndstest

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hei.

 

Nå starter ICE opp i Sverige også (og senere i år også i Danmark). Noe for oss som frekventerer svenske og danske farvann om sommeren?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Jeg er nesten helt bestemt på å skaffe bredbånd til hytta, og vurderer nå sterkt å anskaffe ICE som alternativ til ADSL.

 

Jeg ser jo at flere har hatt erfaringer med ICE her tidligere, men kunne tenke meg litt oppdatert status fra "nyere" tid:

 

1) Omtrent hva erfarer man nå som den reelle hastigheten (selv holder jeg til på Østlandet - skjønner geografi påvirker svaret).

 

2) Noen som har erfaringer med den trådløse routeren som gjør at flere kan bruke forbindelsen samtidig?

 

3) Noen som vet om routern i pkt-2 også kan la seg kombinere med prismodellen 175 pr. uke?

 

4) Ser at routeren i pkt. 2 leveres med 12V strømadapter. Det bør vel bety at den også kan drives direkte av 12V i båten uten omformer av noe slag. Er det noen som har erfaring fra bruk i båt? Hva f.eks. med antenner - bør man i båt ha ekstern antenne med skikkelig jordplan? Eller er ikke dette med jordplan noe stort tema for den teknikk/frekvens som ICE benytter?

 

5) Jeg går ut i fra at det ikke finnes begrensninger på hvor i landet jeg bruker denne - forutsatt dekning, selvsagt. Kontrakten med ICE legger vel ingen slike begrensninger? Korrekt?

 

6) Annet jeg bør ta med i vurderingen?

 

 

Hilsen Ronald.

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

1) Omtrent hva erfarer man nå som den reelle hastigheten (selv holder jeg til på Østlandet - skjønner geografi påvirker svaret).

Vi har hatt ICE siden august 2006. Våre erfaringer er at ikke bare geografi/topografi er avgjørende, men også hvor mange ICE-kunder som bor rundt den enkelte basestasjon. Basestasjonen i Melhus utenfor Trondheim har som eksempel ganske lenge vært hardt belastet med moderate til trege hastigheter som følge og skulle i følge NMT oppgraderes nå etter påske. Våre erfaringer er altså at man noen ganger KAN få lavere hastighet på steder der feltstyrken/signalene er veldig gode.

 

Våre erfaringer med den trådløse routeren er at med 3 av 5 dioder i feltstyrkeindikatoren får man gjerne 300 til 700 kbps inn, med 4 av 5 dioder får man gjerne 500 til 1200 kbps og med 5 dioder typisk 900 til 1500 kbps. Men som sagt dette kan være lavere på hardt belastede basestasjoner. Ut-hastigheten synker omtrent proporsjonalt med innhastigheten og er med dagens ICE teknologi kanskje det svakeste punktet. Dette forsvinner imidlertid når NMT fra høsten 2007 begynner å oppgradere til den nye CDMA A-standarden. Da løftes hastigheten som teoretisk kan leveres fra 2400/153 kbps opp til 3100/1800 kbps som er en ganske formidabel økning på UT-hastigheten.

 

2) Noen som har erfaringer med den trådløse routeren som gjør at flere kan bruke forbindelsen samtidig?

Vi har vært inntil 4 på samtidig (1 med kabel og 3 trådløst) og det fungerte greit.

 

 

3) Noen som vet om routern i pkt-2 også kan la seg kombinere med prismodellen 175 pr. uke?

JA- vi har dette, såkallt hytteabonnement.

 

4) Ser at routeren i pkt. 2 leveres med 12V strømadapter. Det bør vel bety at den også kan drives direkte av 12V i båten uten omformer av noe slag. Er det noen som har erfaring fra bruk i båt? Hva f.eks. med antenner - bør man i båt ha ekstern antenne med skikkelig jordplan? Eller er ikke dette med jordplan noe stort tema for den teknikk/frekvens som ICE benytter?

Dersom du har stabil nok DC-forsyning kan ICE -routeren forsynes fra denne. Vi har utvendig og retningsbestemt antenne på hytte på fjellet. Dette hjelper faktisk ikke mer enn 1 diode på feltstyrkeindikatoren (fra 3 til 4) i forhold til intern antenne på routeren og da har vi gjort ganske omfattende testing med retningen på den utvendige antennen. I båten benytter vi bare den vridbare interne antennen på routeren.

 

5) Jeg går ut i fra at det ikke finnes begrensninger på hvor i landet jeg bruker denne - forutsatt dekning, selvsagt. Kontrakten med ICE legger vel ingen slike begrensninger? Korrekt?

Det tror jeg stemmer.

 

6) Annet jeg bør ta med i vurderingen?

Kan ikke komme på noe i farten

Redigert av Helge (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for flott oppdatering, Helge. Muligens kommer kommer til å gå for en slik som dette her på jobben ifb. bakvakter etc.. Da kan jeg jo kanskje få prøve litt selv også før jeg evt. kjøper min egen.

 

Er forresten litt usikker på hva du mener med stabil DC-forskyning for routeren. Kjører jeg gjennom et batteri - og det gjør jeg jo i båten - så har jeg vel et "stabiliserende" ledd mot routeren. Imidlertid vet vi jo at spenningen kan gå opp mot 13,5-14V under kjøring - det er kanskje spenningsvariasjon fra 12V og opp til dette du tenkte på? Har du i så fall selv erfart noen problemer med dette? Bruker du 12V direkte i din båt?

 

Ronald

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Om jeg ikke husker helt feil så står det vel noe slik som 9-18V på ruteren. Der følger med sigarettennerplugg.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Er forresten litt usikker på hva du mener med stabil DC-forskyning for routeren. Kjører jeg gjennom et batteri - og det gjør jeg jo i båten - så har jeg vel et "stabiliserende" ledd mot routeren. Imidlertid vet vi jo at spenningen kan gå opp mot 13,5-14V under kjøring - det er kanskje spenningsvariasjon fra 12V og opp til dette du tenkte på? Har du i så fall selv erfart noen problemer med dette? Bruker du 12V direkte i din båt?

Jeg har ikke benyttet 12 V forsyningen i båten direkte. Spenningen i vår SP655 med SuzukiDF140 varierer fra ned mot kun ca 12 V under litt belastning i uthavn opp til mellom 14,5 og 15 V under deler av ladeprosessen fra båtmotoren. Jeg har ikke lagt ned så mye innsats i å sjekke om dette er godt nok for Huawei EC506 routeren da det ikke står så detaljerte spesifikasjoner (Toleranse = Unominell +/- ) for spenningsinngangen til selve routeren (har også sjekket på fabrikantens webside). Routeren vår brukes ikke over lengre tidsrom i båten enn at de moderate ekstra tapene forårsaket av den 12VDC - 230VAC omformeren vi har i båten ikke medfører bekymring.

Link to post
Share on other sites

Kikket litt på hjemmesiden til ICE nå, og det er en 50 lapp i måneden i forskjell på usb og wlan modemet der, og 700 kroner i engangsbeløp. Det kan etter dekningskartet å dømme se ut som det er noe bedre dekning med wlan utendørs enn usb både utendørs og innedørs... Hvordan kan dette ha seg?

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg ville heller (og har gjort det..) valgt et vanlig 3G-abn fra telenor eller netcom.

Begge er i gang med oppgradering av nettet, telenor har fått over 3Mb i test..

Jeg har et Telenor BareDATA, som også gir meg fri bruk av alle telenors trådløse soner.

 

Forøvrig, på abn fra telenor og netcom er det mulig å få en maxgrense for dataoverføring pr. dag, koster en tier eller to om dagen.. Da kan du bruke ditt vanlige mobilabn, og slipper å tenke på noe annet, de fleste mobiltelefoner kan glatt kobles til PC.

Link to post
Share on other sites

Jeg har 3G på telefonen og benytter det ombord, men dekningen er ikke hva jeg ønsker der jeg ferdes... Så dermed blir ikke dette noe fullgodt alternativ for meg. Har Telenor bedriftsabb, mulig Telenor ikke har god nok dekning..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg har 3G på telefonen og benytter det ombord, men dekningen er ikke hva jeg ønsker der jeg ferdes... Så dermed blir ikke dette noe fullgodt alternativ for meg. Har Telenor bedriftsabb, mulig Telenor ikke har god nok dekning..

 

Jeg brukte i hele fjor NetCom, og var aldri uten dekning med mindre jeg var langt til havs..

Telenor har jeg ikke brukt no særlig hittil, men får vel testet det bra utover sommeren, skal også montere ekstern antenne enten på dek eller i toppen av mast..

Link to post
Share on other sites

Jeg ville heller (og har gjort det..) valgt et vanlig 3G-abn fra telenor eller netcom.

Dessverre, det har vært prøvd, men jeg er alt annet enn imponert over dekningen. Selv i relativt sentrale strøk av Oslo faller 3G i perioder over på GPRS. Har ingen erfaring med båt, men kan vanskelig tenke meg det er allverden der heller. Om du sammenligner dekningskartene til ICE med tilsvarende for 3G hos Telenor/Netcom, så viser vel også det store forskjeller (med forbehold om jeg ikke har sjekket helt nylig).

 

Ronald.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...