Jump to content

NMT450 kommer tilbake.


jonol

Recommended Posts

På Jomfruland er det tre streker på routeren som er plassert på kartbordet, hastigheten har jeg ikke peiling på, men det funker greit.. Hvor mye jeg laster ned/opp vet jeg heller ikke, men tror det rekker til mitt bruke som kun er i helgene og da på baatplassen, samt en gribfil eller to for været sin del.. Her er ikke 3G dekning, kun edge for de med mobilen

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

...men det er få som kommenterer begrensningene i nedlastning på 1GB resp. 2GB pr måned. ...

Å? Det har da vært en god del diskutert tidligere?

 

Forøvrig har den trådløse routeren - med 2GB som begrensning - et "meter" som viser hvor mye data som er lastet ned. Dessverre blir denne telleren nullstilt hver gang strømmer kobles fra, men uansett gir dette en god indikasjon på hvor mye data som går med i løpet av en tidsperiode (f.eks. ei kveldsøkt).

 

Ligger man unna streaming av film og lyd i stor skala, så er min erfaring så langt at det holder fint. Men en del brukere ønsker jo nettopp film og andre mengekrevende operasjoner, og da vil det naturlig nok fort bli for mye. Så som erstatning for f.eks. et hjemme-abonnement så vil jeg tror mange sier nei takk til ICE, slik du skriver.

 

Ronald.

Link to post
Share on other sites

tror det rekker til mitt bruke som kun er i helgene og da på baatplassen, samt en gribfil eller to for været sin del..

Hei Sydvesten.

 

Jeg har problem med å få lastet ned gribfiler fra ugrib via ICE. Normalt er de jo på flere megabyte, men når nedlastingen starter vises de i størrelsesordenen noen hundre k, og jeg får feilmeldingen:

 

grib.gif

 

Har du vært borti dette?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Har lastet ned mange GRIB-filer fra ugrib uten problemer. Pleier å begrense størrelsen til nordsjøen og da er filen gjerne under 100k men har også lastet ned GRIB-filer over 1MB uten problemer.

 

Prøvde nå både 1MB og 3.3MB og det gikk som et skudd uten feil...

Redigert av SveinHa (see edit history)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Jeg har heller ikke problemer med å laste ugrib filer, men det er vel ikke store filene jeg laster ned... kun ov sørlige norge og nordlige danmark for 5 døgn med tre timers intervaller.. Vet ikke hva dette problemet du får er for noe Lars H

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Filene til Lars H. høres nokså store ut, men jeg ender som regel opp med filer på rundt 1 MB. Årsaken er at jeg gjerne vil se hele værsystemet og ikke bare gjennom et lite kikkehull i seilingsområdet. Dermed laster jeg ned et område som er litt mindre enn værfaksene til den britiske værvarslinga. (Da har jeg to sett med data og all grunn til å være usikker og forvirret når noen spør om været. :crazy: )

 

For dem som lurer på disse britiske (UK Met Office) værfaksene, her er en av mange linker. (Her er frontene tegnet inn, det får du ikke med programmer som UGRIB.)

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Nå har jeg lastet ned selve programmet om igjen, og som Willock en gang sa: "Nu går alt så meget bedre". Og det ser ut til at vi har litt ruskevær i vente etter som et kraftig lavtrykk er på vei fra vest av England og opp Nordsjøen.

 

Her i Fiskebäckskil er det for øyeblikket helt stille, men morgentåken har ikke sluppet. Blåser det ikke opp for mye imorgen, går vi videre sydover en kort tur til Gullholmen eller Käringön.

Sommerhilsen Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Dagens ICE-rapport: Utmerkede forhold med "5 streker" for signalstyrken her på Gullholmen.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Og så var det ny ICE-rapport: 4-streker og ypperlig forbindelse her på Klädesholmen. Samme forhold i Skärhamn.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Dette virker jo veldig lovende, Lars. Tipper du får godt betalt for den utvendige antenna di, men likevel oppløftende synes jeg. Hva mener du selv - synes du så langt det tilfredstiller dine forventinger? Holder de f.eks. det deknigskartet tilsier? (Joda, vet det var noen problemer for deg enkelte steder i starten, men utover det, mener jeg...)

 

Et spørmål til: Siden du benytter USB-varianten, så betyr vel det at du må ha månedsabonnent, og ikke den "pr. påbegynt uke"? Riktig oppfattet?

 

Ronald.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Ja, jeg er så langt fornøyd, men god antenne er nok viktig når en kun har modem med innebygget antenne. Og ja, dekningen stemmer med kartet. Og bedre blir det vel også etter hvert. ICE åpnet jo nettet i Sverige i år, og bygger stadig ut.

 

Ja, jeg må ha månedsabonnement, men når båtsesongen er over, har jeg ikke bruk for mobilt bredbånd en periode frem til ny båtsesong. Så da "fryser" jeg abonnementet, og reåpner det for et gebyr på kr.500 til våren. Må jeg på død og liv på nettet mobilt i vinter, får jeg bruke mobilen med 3G som modem.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg må ha månedsabonnement, men når båtsesongen er over, har jeg ikke bruk for mobilt bredbånd en periode frem til ny båtsesong. Så da "fryser" jeg abonnementet, og reåpner det for et gebyr på kr.500 til våren.

Snakker du her om ICE Lars? Med "hytteabb. trenger du vel ikke fryse abb. og gjenåpne? Med hytteabb. lar man jo bare være å bruke utstyret i X antall måneder så betaler man ingenting i denne perioden og man betaler ingen ting for å "gjenåpne". Men det var kanskje ikke ICE du snakket om?

Link to post
Share on other sites

Jo visst snakker jeg om ICE, det er jo det denne tråden dreier seg om, og det jeg bruker akkurat nå. Men dessverre får du ikke "hytteabonnement" når du velger å kjøpe modemvarianten. Det får du kun anledning til dersom du velger routeren.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Helge,

poenget er at ICE kun tilbyr hytteabonnement til brukere med WLAN-modem/router. Lars har USB-modem, og dermed er ikke dette abonnementet mulig for ham. Det er vel egentlig ingen andre gode argumenter for dette enn rent markedsmessig.

 

Ronald.

 

Redigert: Så at Lars kom meg i forkjøpet med samme svar.

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mottatt :blush: Synes vel strengt tatt for min del det ikke er noen fornuftig grunn til ikke å tilby hytteabb. også for USB-modemet.... men, men... Enda rarere at NMT har valgt å ikke informere om hytteabb. på sin webside (nesten mistenkelig policy...?)

 

Men Lars.... dette må jo bety at du har funnet ut at det blir billigere med 400 kr X det antall måneder du trenger ditt ICE abb. + 500 kr for gjenåpning av abb... ... enn 175 kr X det antall uker du trenger abb. ?

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Nå er også jeg blitt ICE-bruker. Har skaffet meg et USB-modem pluss at jeg har investert i en Trans Voice kvalitetsantenne fra Holund med en gain på hele 5,15dbi (typenr. CMA45/d art.nr. 206-451). Har ikke testet modemet med antennen ennå, men skal en tur i båten imorgen og klargjøre for ferien som starter mandag om en uke. Så imorgen får jeg i hvert fall testet i hjemmehavnen. Skal bli spennende å sjekke dekningen i Oslofjorden og nedover mot Göteborg. Rapport kommer senere.

 

Lars H.

 

Hvordan løste du overgangen mellom antennepluggen og kontakten på modemet? Satt og ventet på ICE's Yagi i fjor sommer, men den kom ikke før i oktober. De greide ikke å gjøre rede for hva slags plugg som passet inn i modemet, den informasjonen fant jeg heller ikke på websidene hos Anydata. Ellers hadde jeg nok greid å finne andre løsninger.

 

(Fikk det forsåvidt til. USB-kabelen fungerer også som antenne, og med en lang forlengerledning drapert høyt oppe på veggen inni stua på hytta fikk jeg nok signal.)

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Jeg vet heller ikke typebetegnelsen på antennekontakten på modemet, men jeg fikk med en overgang fra modemet til antennekabelen av han jeg overtok modemet fra. Hvor han hadde fått den fra vet jeg ikke.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

...Men Lars.... dette må jo bety at du har funnet ut at det blir billigere med 400 kr X det antall måneder du trenger ditt ICE abb. + 500 kr for gjenåpning av abb... ... enn 175 kr X det antall uker du trenger abb. ?

I regnestykket må man jo også ta med pris for de ulike modemene. Mener å huske at Lars kjøpte USB-modemet (1.299 veil.) rimelig av en bekjent. WLAN-modem fra ICE koster kr. 1.999. Da kan det jo ta en viss tid før investeringskosten er hentet inn om man går for WLAN.

Link to post
Share on other sites

Jeg vet ikke noe om bruk av antenne på routeren, men den er alfa og omega for modemet. Overalt der det påstås å være dekning her på vestkysten av Sverige, har jeg utmerket signalstyrke med en god antenne. Her på Käringön er det intet unntak. Men hastigheten kunne vært bedre, selv om det er godt nok til mobilt bruk. Testet nå nettopp mot Speedometeret til itavisen.no, og fikk 455kbit/sek ned, og 79kbit/sek opp.

Sommerhilsen Lars H.

(pt. Käringön)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Noen som har koblet ekstern antenne til wlan modemet ? event kan gi meg benevnelsen på pluggen som må brukes ?

Vi har en "utdendørs" retningsbestemt antenne kjøpt av NMT/ICE på hytta på fjellet. Nødvendig plugg som passer inn der du skrur av den vridbare innebygde antennen fulgte da med. Hva denne heter vet jeg dessverre ikke. Merk deg imidlertid at det nok ikke er fullt så mye å vinne med en ekstern antenne på WLAN routeren da denne har ganske bra antenne i utgangspunktet. Vi får bare en økning på som regel 1 diode (maks 2 dioder) av 5 (eksempelvis fra 2 eller 3 dioder opp til 4 dioder) når den utvendige antennen er rettet rett mot nærmeste basestasjon. Den utvendige antennen ble dog kun testet i Trondheim by og på hytta på fjellet. På enkelte steder kan nok dette bety forskjellen mellom stabil og ikke stabil forbindelse.

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder Sverige så funket wlan saken til ice meget bra med orginal antenne de aller fleste steder med unntak av Hunnbostrand.. Jeg hadde vel aldri mere enn 3 streker på signalstyrken... fikk en strek på Sea Port marina i Hunnbostrand og det glimtet til med to av osg til, men ikke nok til å komme på nettet. Dette er i henholdt til dekingen også....

 

Ser vel for meg at jeg kommer til å gå over på ukesabb fra november engang da bruken av båten bli mindre

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Her vi ligger nå, i Hunnebostrand er det null signal, selv med antenne med 5dbi forsterkning. Og det stemmer med dekningskartet.
Hei igjen.

 

Er nå tilbake i Hunnebostrand, og nå er det ICE-dekning, stabile 4 signalstreker. Nå driver jo ICE og bygger ut her i Sverige, så om det er det som eg grunnen, andre værforhold, at vi ligger 40m fra der vi lå sist eller at vi ikke er omgitt av en skog av master, vites ikke.

 

Sommerhilsen Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Etter forflytting noen få Nm lenger nordover til Bovallstrand, har vi fremdeles god kontakt via ICE til nettet, - 4 streker.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

...Hva denne heter vet jeg dessverre ikke.

TNC-kontakt.

 

... Merk deg imidlertid at det nok ikke er fullt så mye å vinne med en ekstern antenne på WLAN routeren da denne har ganske bra antenne i utgangspunktet.

Den påsatte antenne er nok bra, men en retningsbestem (Yagi-)antenne GIR bedre signal inn! :smash:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...