Jump to content

NMT450 kommer tilbake.


jonol

Recommended Posts

Her måler jeg 892 ned og 135 opp. Innendørs i murbygning i Lilesand og ikke ekstra/ekstern antenne. Holder godt for meg.

 

Uken er definert som fra mandag 00.00 til søndag 24.00. Det er ikke fra man slår på første gang og så syv døgn frem i tid! Dette har jeg sjekket med ICE.

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

I mangel av annet nett tilgjengelig her i/på Ellös så koblet jeg opp ICE routeren, og tror du jammen meg ikke jeg fikk signaler og 2 grønne lys på signal, det rekker til at jeg kom meg innom nettet og det samme med ungene

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Forsøkte i Skagen, men "no response" mulig det funker andre steder i Danmark.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Takk for status. I følge dekkningskartet for Danmark så det ut som at det nettopp ikke var dekkning i Skagen og på Læsø, men godt å få det bekreftet. Håper de fikser dekkning i områder som er populære blant båtfolket i Danmark til neste år.

Mindre langkjølte soloseileres kortere langturklubb

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Status/ noen erfaringer: Nå har jeg vært ei lita uka på en av Smølas sørvestligste øyer, og flere ganger daglig har jeg brukt min ICE-router. Har relativt god dekning innendørs (3 av 5 signalstreker), og enda bedre om jeg setter routeren utenfor veggen. Ingen problemer så langt, selv om hastigheten i perioder ikke er allverden. Det holder uansett til til mitt bruk; nettbank, avislesing (her er ingenting å få kjøpt), baatplassen, mail osv..

 

Prøvde også utstyret under fart fra bilen gjennom øvre del av Gudbrandsdalen - sånn for kuriositetens skyld. Det var heller sånn ymse, men da stod jo også boksen inne i bilen, altså omkranset av metall - jeg hadde ingen ekstern antenne. Gjorde også et forsøk i Lom ifb. med overnatting, der var det ingen dekning verken ute eller inne.

 

Tidligere har jeg rapportert om OK forhold og funksjonalitet fra hytta i Vestfold mellom Larvik og Sandefjord. Oppsummert så langt må jeg derfor si at ICE sitt produkt tilfredsstiller mine forventninger. Ja, kanskje tom. litt i overkant - da tenker jeg på hvor smertefritt både oppstarten og den daglige bruken er - absolutt ikke noe fikkel av noe slag. Eneste ankepunkt er altså hastigheten, men det var jeg klar over før jeg handlet. Mengdebegrensingen på 2GB pr. mnd, ser ikke ut til å være noe stort problem (det er "teller" i routeren som jeg kan følge med på.)

 

Om været blir ok, og planene ellers står ved lag, så blir det Sverige om 3 uker. Da får vi se hvordane ICE funker fra Koster, Ursholmen og kanskje Väderöarna...

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei.

 

Nå er også jeg blitt ICE-bruker. Har skaffet meg et USB-modem pluss at jeg har investert i en Trans Voice kvalitetsantenne fra Holund med en gain på hele 5,15dbi (typenr. CMA45/d art.nr. 206-451). Har ikke testet modemet med antennen ennå, men skal en tur i båten imorgen og klargjøre for ferien som starter mandag om en uke. Så imorgen får jeg i hvert fall testet i hjemmehavnen. Skal bli spennende å sjekke dekningen i Oslofjorden og nedover mot Göteborg. Rapport kommer senere.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Deknigen langs svenskekysten er rimelig bra, i allefall fra Hunnbostrand og sørover.... i området mellom Koster og Hunnebostrand er det nok kun sporadisk deking. Jeg har Wlan routeren fra Ice uten ekstern antenne... men kunne gjerne tenkt meg en god antenne

 

Var inne og kikket på disse antennen som Lars H referer til og lurer litt på hva herligheten koster.... men hvor skal man gjøre av all mulige antennenr da montro... må vel få en skikkelig Targabøyle på båten..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg ligger v Saltø (Kosterfjorden) og har med extern antenne fire streker med

usb-modem.

De som har kjøpt usb-modem "bla Lars" skal være klar over at ice har levert dårlige usb-kabler og dette kan skape endel problemer. Jeg hadde problem med at jeg ble kastet ut av nettet ganske hyppig, ny kabel og alt var ok.

Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til.
Link to post
Share on other sites

Var inne og kikket på disse antennen som Lars H referer til og lurer litt på hva herligheten koster....

Alt for mye egentlig. Den jeg kjøpte kom på kr.1352,50! Og det var uten feste og kabel som jeg allerede har fra gammelt av da jeg hadde en tilsvarende antenne for mobil NMT900 i båten på tidlig 90-tallet. Heldigvis har jeg kjøpt modemet brukt for en rimelig penge. Men båtpenger er båtpenger som fruer og andre ikke har noe med. Så pytt pytt sann, vil en være kar må en bare punge ut.

 

Har ellers hørt fra andre at leveranser og aktivering av abonnementet hos ICE har dratt ut i tid. For meg gikk det veldig raskt. Ringte dem for å høre hva jeg skulle gjøre kl. 0915 idag, og sendte deretter en mail med de opplysningene de trengte. 15 minutter etter kom svarmailen med at jeg var registrert og på nett. Og det stemte.

 

De som har kjøpt usb-modem "bla Lars" skal være klar over at ice har levert dårlige usb-kabler og dette kan skape endel problemer.

Taes til etterretning. har slike kabler i "bøtter og spann", så tar med et par ekstre på ferien.

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Nå er antennen fra Holund montert og forholdene i hjemmehavnen Son testet.

Med antenne: Full signalstyrke (5 streker) og rask og stabil forbindelse.

Uten antenne med modemet på bordet i salongen: Nesten ikke signal (1 strek). Forsøkte ikke en gang å koble opp da.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Sitter i Lyngdal med 3 streker på signalindikatoren men har veldig ustabil forbindelse. I perioder går det kjapt og greit men andre tider er det nesten dødt. Antar der er mange tilreisende med ICE-boks her nå slik at kapasiteten er periodevis sprengt.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Status fra Bohuslän - WLAN-router på "dasbordet" i cockpit på snekka - jeg ligger med PC i fanget under dekk. Ingen ekstern antenne.

  • Koster/Ekenäs: Stort sett 3 streker, noen ganger to. Ok forbindelse, periodevis litt tregt.
  • Ursholmen (fyrøy sør for Koster): 2 streker og noe trøbbel med å få stabil forbindelse. Likevel gikk det til slutt. Veslket mellom to og tre streker. Det skal legges til at jeg lå noe utenfor vanlig havneplass, longside kloss inntil et relativt høyt fjell som skjermer både mot norsk og svens kystlinje.
  • Väderöarna: Der ligger jeg nå, i det trange sundet mellom Storö og Stora Hejen. Får greit opp to streker, noe som viser seg å holde bra i kveld. Stabil forbindelse, i alle fall enn så lenge, periodevis litt treg, men ikke slik at det representerer noen praktiske problemer.

Alt i alt - over mine forventninger i området, ref. bl.a. dekningkartet og Sydvestens erfaringer fra samme område (litt nærmere fastlandet, slik jeg forstod ham).

 

Ronald

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Her vi ligger nå, i Hunnebostrand er det null signal, selv med antenne med 5dbi forsterkning. Og det stemmer med dekningskartet. Men i Havstensund gikk det på et vis, men ustabilt signal. Skal komme med flere rapporter, blir på kysten her ned mot Göteborg i 4 uker. Nå er jeg foresten koblet opp med WLAN, og et abonnement hos Roverrabbit til SEK299 for en måned. Og det går så det plystrer.

 

Stemningen her i havnen nå er heller ikke ille. Det er en slik fløyelsmyk kveld, vindstille og 18 grader. Det lyser fra stearinlys bortover i båtene og det høres dempet prat fra noen av dem. Fra en båt 20 - 30 meter unna høres det dempet klarinettmusikk (live altså) med melodier her fra Bohuslänkysten.

 

Sommerhilsen fra Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Stemningen her i havnen nå er heller ikke ille. Det er en slik fløyelsmyk kveld, vindstille og 18 grader. Det lyser fra stearinlys bortover i båtene og det høres dempet prat fra noen av dem. Fra en båt 20 - 30 meter unna høres det dempet klarinettmusikk (live altså) med melodier her fra Bohuslänkysten.

 

Bilde! bilde!

 

Høres bra ut!

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

. Nå er jeg foresten koblet opp med WLAN, og et abonnement hos Roverrabbit til SEK299 for en måned. Og det går så det plystrer.

 

Sommerhilsen fra Lars H.

 

 

Vi sitter her på terassen og ser utover Svelvikstrømmen og Drammensfjorden. Vi hørte svak plystring i det fjerne.

 

I kveld er det gode forhold, Lars. H.

:cheers:

 

Kos dere, og hils fruen og Japp fra oss.

 

Pluss 22.6 akkurat nå.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Skulle vel sagt: sitter hjemme, kan såvidt se sjøen fra vinduet...

Men jeg var ute søndag og mandag og imorgen seiler vi regatta. Til helgen flytter vi ut på sommerhuset igjen. Der ser jeg sjøen mer enn såvidt, det ligger direkte ved sjøen og der er rikelig med stearinlys.

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder Hunnebostrand så er lars H sine erfaringer akkurat lik mine, men jeg lå ikke i gjestehavnen men litt lengere sør (miligen bedre forhold), SeaPort marina som er privat.. der fikk jeg en strek på ICE routeren, men det var ikke nok til å komme på nett.... men rover Rabbit sviktet ikke der.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Kom til Bohus Malmön igår. Da var det null signal med ICE-modemet, men "Utmerket" forbindelse med WLAN og Rover Rabbit. Idag er signalet fra routeren til Rover Rabbit like bra, men de har brudd med serveren og skal sende ut en mann for å fikse det. Men nå har jeg "5 streker" med ICE og det går så det plystrer. Kanskje grunnen til at ICE ikke funket igår hadde sammenheng med at fiberkabler for TV og annet ble kuttet slik at hele sydsverige var uten TV for et par dager siden? Det er jo mulig at ICE sine kabler gikk i samme kummen. Digital TV fungerer forøvrig utmerket her i båten nå.

 

Idag våknet vi til strålende sol, men det har skyet over og blåser en lett vind på 3 - 5m/s fra øst. Men temperaturen ligger fremdeles på 23 - 27 gr.

 

Vi ligger nå ved siden av noen venner vi pleier å treffe på Kommersøya. De er på vei nordover, men imorgen drar vi videre en kort tur sydover til Fiskebäckskil, og over helgen blir det enten Gullholmen eller Käringön. Var nettopp en tur på "koperativen" og hentet 3 kartonger á 3l. rødvin til SEK 189 pr. boks. Så nå blir det rødvin fremover.

 

Sommerhilsen Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Her kommer dagens ICE rapport fra Fiskebäckskil: Signalstyrke 4 - 5 og 250 - 350kbit/s hastighet, stabilt.

 

Igår på Bohus Malmön hadde vi litt gråvær og regnbyger utover dagen og bare så vidt over 20gr, og i morges var det også litt gråvær. Men i det vi ankom Fiskebäckskil kom solen tilbake, og temperaturen steg fra 23 til 29gr. Har nettopp badet, 22gr. utenfor båten i krystallklart vann. Tidligere har vannkvaliteten vært så som så med mye rødalger. Benyttet anledningen til å vaske båten i vannlinjen og å skrape propellen for rur, - MYE rur! Så behandlingen med TC-Nano mot rur hadde NULL effekt. Og at jeg unnlot å sette på zinkanode på propellen hjalp tydeligvis ikke heller.

 

Vi blir liggende her til mandag morgen da vi drar ut til Käringön. Nå i helgen er det nok fullt av helgebåter der.

 

Sommerhilsen fra oss ombord på Trudelutt.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det er artig å se at de fleste ser ut til å være tålelig fornøyde med ICE dekningen og hastigheten, men det er få som kommenterer begrensningene i nedlastning på 1GB resp. 2GB pr måned. Jeg skjønner at dette handler om potensielle kapasitetsproblemer hvis det blir mange samtidige bruker på samme basestasjon, men det har jo også vært anført som hovedgrunnen til at noen velger bort ICE. Det kunne derfor vært artig å høre fra dere som nå har brukt systemet denne sommeren: Har dere opplevd begrensningene som noe problem? Jeg forutsetter jo selvsagt at en ikke bruker det til tunge nedlastninger som å streame filmer og lignende, men har en vanlig bruk. Fungerer det til båtbruk? Er 1GB resp. 2GB nok?

Link to post
Share on other sites

For min del ingen problem med den begrensingen. Har hatt et par tilfeller av nedlasting på over 1GB og det tar jo litt tid men funker greit nok.

 

Har så langt opplevd 2 plasser uten dekning, Kinsarvik (der skal være god dekning iflg. dekningskartet men jeg var på gjennomreise og prøvde bare i 10 minutt, sannsynligvis en temporær feil) og Rekefjord (viser ikke dekning på kartet). Røyksundkanalen er litt i grenseland, midt mellom to basestasjoner, ustabilt med 3 signalstreker inne i båten men fungerer godt med 3 signalstreker med WLAN-boksen plassert på taket.

 

Min oppfatning så langt i mitt område: Helt greit, kunne vært bedre, må av og til supplere med mobilen, de gangene mobilen ikke er god nok fungerer ICE-boksen godt og jeg bruker ICE praktisk talt alltid. Jeg er periodevis avhengig av internett i båten pga. jobben og ICE og/eller mobil har enda ikke sviktet meg men bare mobil har lurt meg flere ganger. Middels signalstyrke på mobilen er godt nok å snakke med men håpløst på data.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...