Jump to content

NMT450 kommer tilbake.


jonol

Recommended Posts

Kan kansje komplementere med opplysning om den magnetfotantennen som ice selger for ca 400 kr.

Har stort sett hatt 4(mest) og 5 streker hele veien fra Oslo.

Ligger nå litt nor for Grebbestad (Sannes) med antennen innenfor kalesjen, og har 5 streker.

En annen fin ting med denne antennen er at foten er så tung at den står trygt (nesten) løst på hyttetaket, tar den inn om det sjøer alt for mye.

Må bare si meg helt fornøyd både med usb modemet og mobilantennen.

Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til.
Link to post
Share on other sites

TNC-kontakt.

Thx

 

 

Den påsatte antenne er nok bra, men en retningsbestem (Yagi-)antenne GIR bedre signal inn! :smash:

Jada Marwin, vi har også konstatert at retningsbestemt antenne gir litt bedre signal enn den innebygde og svingbare i WLAN modemet. Men forbedringen var mindre enn vi forventet på forhånd - kun 1 strek på modemet (kanskje på vippen mellom 1 og 2)

Link to post
Share on other sites

Kjempestertt signal med god hasighet, ca. 500kbs også her vi ligger i Grebbestad.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Så er båtferien for 2007 med ICE-modem avsluttet. Også i Strömstad var det ypperlige forhold. Og på siste sted før vi var hjemme, Skjærhalden var det også utmerkede forhold. Her var også ICE tilgjengelig via WLAN, så enten var det en annen båt med ICE-router, eller noen på land som hadde slikt.

 

Ellers hadde Teknisk Ukeblad en artikkel om fremtidsplanene til ICE i et av de siste nummrene. Finner det ikke i nettutgaven, men har skannet artikkelen du finner den i pdf-format her.

 

Lars H.

 

Redigert!

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei igjen.

 

Siste nytt fra ICE er at de endrer abonnementsformene, - til fordel for brukerne.

De er som følger, og gjelder både USB modem og WLAN routeren.

 

- Standard månedsabonnement med 1md. oppsigelse. Full pris for kjøp modem/router

- 3 måneders bindingstid ved avtaleingåelse, deretter 1 md. oppsigelse. Halv pris for kjøp av modem/router

- Ukesabonnement, betal kun for de ukene du bruker systemet. Full pris for kjøp modem/router

 

For priser, se deres egen nettside http://www.ice.no

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Vel, vær ikke helt sikker på det. Det er ikke alt som står beskrevet på hjemmesidene deres. Send dem en mail og spør dem. Jeg har endret abonnementet mitt fra fast månedsabonnement til ukesabonnement, og det var helt greit. Men det de ikke sa da jeg ringte og spurte hvordan jeg gjorde dette (pr. brev, e-mail telefon . . ) var at det kostet kr. 175 for endringen. Og har en et månedsabonnement i båtsesongen som en sier opp om høsten for så å reåpne neste båtsesong, koster det kr. 500. Dette står ikke med små skrift engang!

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Såvidt jeg kan se opererer ikke ICE med noen kvote lengre, det er fri bruk.

 

Det er litt forskjellig informasjon på sidene deres, men det meste tyder på at du har rett.

Vilkårene sier ikke noe annet.. Så jeg velger å tro at det er det som gjelder, og bestiller meg et WLAN-modem fra ICE tenker jeg, det er litt billigere enn Telenor i lengden også.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Det vil overraske meg meget om den skulle trekke strøm av betydning. Men står det ikke noe på boksen (jeg har ikke min tilgjengelig akurat nå)? Eller kanskje enda bedre -- på 220V strømforsyningen står det vel noe om hvor mye strøm den gir? I så fall har du en maks-verdi for forbruk, og antakelig ligger snittforbruket langt(?) under det strømforsyningen kan lavere. Da har du i alle fall noen pekepinner...

Link to post
Share on other sites

Såvidt jeg kan se opererer ikke ICE med noen kvote lengre, det er fri bruk.
Det er litt forskjellig informasjon på sidene deres, men det meste tyder på at du har rett.

Vilkårene sier ikke noe annet..

Jeg tror det må være riktig at det ikke lenger er mengdebegrensning, i alle fall ikke slik det var før på hhv. 1Gb/mnd (USB) og 2Gb/mnd (WLAN). Jeg ser at vilkårende er endret på dette punkt siden jeg bestilte mitt utstyr i vår. Vilkårenes ordlyd om dette er nå som følger:

Kundens benyttelse av Tjenesten forutsetter normal bruk.

Dersom opp- og nedlastingsvolumet blir unormalt stort,

eksempelvis ved server-hosting, fildelingstjenester og

annen spesielt kapasitetskrevende bruk, kan dette påvirke

Tjenesten for andre kunder i nettet. Nordisk Mobiltelefon

kan i slike tilfeller redusere hastigheten/prioriteten i nettet

for enkelte trafikktyper og for kunder med unormalt

bruksmønster/unormal høy bruk.

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det vil overraske meg meget om den skulle trekke strøm av betydning. Men står det ikke noe på boksen (jeg har ikke min tilgjengelig akurat nå)? Eller kanskje enda bedre -- på 220V strømforsyningen står det vel noe om hvor mye strøm den gir? I så fall har du en maks-verdi for forbruk, og antakelig ligger snittforbruket langt(?) under det strømforsyningen kan lavere. Da har du i alle fall noen pekepinner...

Det står 12 V og 1,1 ah under boksen, men jeg antar den bruker mindre men er jo ikke sikker. Hvis den trekker 1 ah kontinuerlig er det jo ikke greit om den står på ei helg uten at bilen brukes, men jeg mistenker også at den bruker en del mindre enn det.

Link to post
Share on other sites

BRA!!

Brukte modemet endel før helga og er spent på neste faktura...

 

 

...Jada Marwin, vi har også konstatert at retningsbestemt antenne gir litt bedre signal enn den innebygde og svingbare i WLAN modemet. Men forbedringen var mindre enn vi forventet på forhånd - kun 1 strek på modemet (kanskje på vippen mellom 1 og 2)

Kanskje "SlimJim" er noe å tenke på?? :rolleyes:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Men følg med på regningene du får i posten, faktura-avdelingen deres er tydeligvis ikke helt samkjørt med kundeservice. Jeg kjøpte modemet fra et annet baatplassen.no medlem som hadde gått over til routeren deres. Og han hadde fått regninger på både modemet og routeren i mange måneder selv om han hadde sagt opp abonnementet på modemet. Om han fremdeles får regning for modemet, vites ikke.

 

Da jeg overtok modemet og opprettet månedsabonnement på dette, fikk jeg helt korrekt faktura for juli og september. I midten av september meldte jeg endring til ukesabonnement fra og med 1. oktober. Dette ble bekreftet å være OK pr. mail fra ICE. Men før helgen dumpet regning på månedsabonnement (som jeg selvfølgelig ikke har til hensikt å betale) for oktober opp i postkassen. Har nå mailet dem om dette, og bedt dem rette dette opp.

 

Men rent teknisk er jeg godt fornøyd med modemet.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei.

 

Som eksisterende ICE-kunde fikk jeg idag et brev ifb. oppgraderingen av hastigheten der det blandt annet står:

 

Kjære Ice-kunde

Vi har gleden av å informere deg om at vi har gjennomført en oppgradering av vårt nett med den nyeste teknologien.

Med dette kan vi tilby deg enda bedre dekning og enda høyere hastigheter. Opplasting av for eksempel e-post har blitt hele

3-4 ganger raskere. Vi vet at dette er viktig for deg, på lik linje som hastigheten når du mottar e-post eller surfer på internett.

Det eneste du trenger å gjøre er å bytte til et nytt modem. Du kan selvfølgelig også velge å beholde det gamle modemet, men

hastigheten vil da være den samme som du har i dag.

 

Nytt USB-modern til introduksjonspris

USB-modemet er blitt vesentlig mindre og mer praktisk! Til våre eksisterende kunder tilbyr vi

nå dette hendige modemet til en introduksjonspris på kr. 99,- (normalpris kr. 1 495,-) ved bestilling

av månedsabonnementet Avtaletid med 12 mnd. bindingstid. Tilbudet gjelder kun til 15. november.

Totalkost 12 mnd. inkl. modem og frakt kr. 4 986,-.

 

Dette er greit nok, men for de av oss som har ukesabonnement er det et dårlig tilbud. Selv har jeg ikke noen planer om å bruke modemet før neste båtsesong. Jeg kommer derfor til å tenke ut en mail som jeg skal sende dem der jeg vil påpeke at det for mye annen elektronik er gratis SW oppgradering via f.eks. internett, og at deres tilbudet er svært dårlig for brukere som meg.

 

Det jeg nevnte om feil faktura i et par innlegg lenger oppe i denne tråden, løste seg forresten greit etter en mail til ICE.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

For min egen del synes jeg dette var slett service.diablo.gif

 

Jeg bestilte på tirsdag forrige uke (ukesabb) og fikk modemet lørdag. Hadde jeg ant dette så hadde jeg da ventet en uke til. Har sendt inn klage så får vi se hva utfallet blir. yeahhh.gif

Dette burde da ikke være noe problem. Du har handlet via tlf eller nett, ergo kan du gjøre angreretten på 14 dgr gjeldene uansett, det bør jo være plenty av tid til det. Tipper imidlertid ICE kommer med forslag til en bedre løsning...

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg også fått brev fra Ice, samme som Lars har sitert over. I mitt tilfelle er det snakk omm WLAN-router, og den nye de tilbyr koster meg kr. 2455 - om jeg ikke går for den (for meg) uaktuelle bindingen. Det betyr i så fall 500 mer enn sist, og at den jeg da kjøpte rett før sommeren kan legges til side...

 

Nei, jeg beholder nok den jeg har. Er faktisk ikke overbevist om at de nye gir så veeeldig mye mer. Annonser og annet skrytemateriell pleier jo gjerne å "ta i godt" når salgsargumentene skal frem. Riktignok snakker man om 3,1mps som ny teoretisk makismum, men av det mer konkrete innholdet er det en økning i opplastingsfarten som fremheves. Det får meg til å tro at forbedringen, i alle fall enn så lenge, antakelgi er mer beskjedne på nedlasting. I så fall ikke så veldig farlig for mitt bruk. Dog - dette er altså ren ukvalifisert gjetting/synsing fra min side.

 

Når det er sagt - når jeg handlet i vår så la jeg merke til (og aksepterte) at kontraktene presiserte dette med at modemet var min eiendom osv.. Lurer på om det ikke også stod noe om at man derfor ikke ville få nyere bokser (av mer moderne slag) uten videre når slikt måtte komme. Vel, om det stod skrevet direkte eller ikke - jeg var ikke uforberedt på dette. Men selvsagt - jeg skulle selvsagt ønske de hadde forsynt meg med ny boks kostnadsfritt. Helt urimelig synes jeg heller ikke det ville ha vært.

 

Skal bli spennende å se hvilken tilbakemelding de evt. gir på Lars sin mail...

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...