Jump to content

NMT450 kommer tilbake.


jonol

Recommended Posts

Fikk det nye modemet. Har testet det litt. Nedstrøms kvaliteten er ikke spesielt bedre selv om jeg har vært opp i 1,1mbit som maks idag. Oppstrøms virker vesentlig bedre. Ligget rundt 300-450 kbit selv med nedstrøm på 221 kbit tidvis.

 

Levering kom etter 5 dager, bra service, det eneste som mangler er kroner inn på konto for det gamle. Det kommer nok, var sen til å returnere...men innen fristen da:-)

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Nok en tilbakemelding fra en farende fant: På hurtigruta er det dekning fra Trondheim til Rørvik. Mellom 3 og 5 (max) streker på skalaen :yesnod:

Rundt Brønnøysund var det litt dårlig, men fra Ørnes til Bodø var det ikke problemer med nettforbindelsen.

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Foreløpig har jeg ikke fått noe svar. Har hatt kontakt med dem tidligere med andre spørsmål, og det tar vanligvis noe tid før svaret kommer, men det har alltid kommet. I mailen nærmest forlangte jeg en bedre inbytteordning, og har de tenkt å imøtekomme meg med det, må de få litt tid på seg.

 

De "høye herrer" klør seg i hodet fortsatt?

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Stamsund i Lofoten hadde dårlig kontakt. Håper det blir bedre i Svolvær.

 

Redigert:

Brukbart i Svolvær og Harstad, men det første stykket nord for Harstad var dårlig.

Resten av turen mot Tromsø hadde full dekning på ICE. :smiley:

 

Lengre nordover får noen andre dokumentere...

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Kanskje ikke så dumt det. Idag er det 1 måned siden jeg sendte mailen,

og i formiddag gjentok jeg den samme mailen til dem!

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Vurderer også Ice- abbonement, bor nær havet og kan sånn sett ha ruter om bord i båten for den saks skyld. Leser litt på Ice.no og finner at de har voldsomme planer for framtida:

 

denne sida , nederst er det en lenke til "Les mer om teknologien"

 

[font="Arial Black"]Videre utvikling

Den neste oppgraderingen av 1xEV-DO, Revisjon B, vil kunne levere hastigheter mellom 4,9 og 14,7

MBit/s ved nedlasting og mellom 1.8 og 5.4 MBit/s ved opplasting med Ice’ nåværende frekvenstillatelse.

Revisjon B kan forventes implementert årsskiftet 2008/2009.

Universal Mobile Broadband (UMB) standarden forventes endelig fastsatt tidlig 2008 og den vil antagelig

kunne komme på markedet i løpet av 2010. UMB vil kunne tilby datarater i området 64 til 288 MBit/s ved

nedlasting og mellom 17 og 75 MBit/s ved opplasting.

Parallelt jobbes det med en forlengelse av UMTS som betegnes som LTE (Long Term Evolution).[/font]

 

Altså - om ca 2 år regner de med at jeg kan ha 288 mbit ned og 75 opp fra Ice.

 

Er det mulig??

Link to post
Share on other sites

Altså - om ca 2 år regner de med at jeg kan ha 288 mbit ned og 75 opp fra Ice.

 

Er det mulig??

Nå har jeg glemt det allermeste om informasjonsteori, men det som sitter igjen er omtrent - og forenklet uttrykt: den øverste teoretiske grensa for dataoverføring tilsvarer selve bærefrekvensen. med 450MHz greier du rett å slett ut fra naturlovene ikke å overføre mer en 450Mbit. Og så kommer alle de praktiske, tekniske begrensinger i tillegg. Hvor mange MHz har ICE til rådighet i båndbredde? 100MHz? 150?

 

Nei, blir skeptisk av skrytingen, men som sagt, det har aldri vært min sterke side.

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg glemt det allermeste om informasjonsteori, men det som sitter igjen er omtrent - og forenklet uttrykt: den øverste teoretiske grensa for dataoverføring tilsvarer selve bærefrekvensen. med 450MHz greier du rett å slett ut fra naturlovene ikke å overføre mer en 450Mbit.

 

Nei, det er feil. Det går an å gå mye høyere, og det skjer også i praksis. Det mest nærliggende eksemplet er gammeldagse telefonmodem, hvor den siste generasjonen greide 56 kbit/s over en kanal som var ca 3 kHz bred.

 

Men skal man noe særlig over 1 bit/s / Hz, kreves veldig godt signal/støyforhold.

 

Nå ble dette *veldig* off topic. Beklager! Hvis noen vil vite hva den teoretiske grensen virkelig er, kan de slå opp "Shannon–Hartley theorem" på Wikipedia.

Link to post
Share on other sites

En liten begrensing som noen få av oss dumper borti: Du kommer ikke gjennom ICE-modemet fra utsiden, dels fordi der ikke er porter som kan åpnes og dels fordi modemet stenger seg selv etter 30 sekund med inaktivitet.

 

For min del betyr det at jeg for tiden har et styrbart (PTZ) webkamera i båten. Dette sender bilder jevnlig i tillegg til at det sender en videosnutt ved bevegelsesdeteksjon. Jeg hadde ønsket å kunne styre kameraet hjemmefra og har satt det opp med DynDNS men dette er helt umulig med ICE.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Du kommer ikke gjennom ICE-modemet fra utsiden, dels fordi der ikke er porter som kan åpnes og dels fordi modemet stenger seg selv etter 30 sekund med inaktivitet.

 

For min del betyr det at jeg for tiden har et styrbart (PTZ) webkamera i båten. Dette sender bilder jevnlig i tillegg til at det sender en videosnutt ved bevegelsesdeteksjon. Jeg hadde ønsket å kunne styre kameraet hjemmefra og har satt det opp med DynDNS men dette er helt umulig med ICE.

Veldig dumt om det er tilfelle at man ikke kan åpne porter på WLAN-modemet og særlig dersom det ikke er anvendbare porter allerede åpne. Men er dette tilfelle?

 

At kanalen lukkes etter en tid med null trafikk er vel vanlig med de fleste typer mobile bredbåndsløsninger...? Litt irriterende det også, men det kan jo løses ved å sette opp noe på innsiden av ruteren som kommuniserer ut (eks legger ut bilder på en webside) og åpner kanalen til faste intervall eller tidspunkt der man kan koble seg på om man bare har port å gå gjennom.

Link to post
Share on other sites

Jeg fikk det bekreftet fra ICE at alle modem stenger seg ned etter 30 sekund, også det nyeste.

 

Er jo ikke noe problem å sette opp en ping hvert 30 sekund, i alle fall om der er en PC på innsiden, men der er ikke porter som jeg kan åpne likevel...

 

Litt kjipt men ikke det store problemet for folk flest da :smiley:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Du kan jo gå inn på dekningskartene og sjekke.

 

Dekning Norge

 

Dekning Sverige

 

Dekning Danmark

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Er det ikke bare å eksempelvis ha Windows Live Messenger oppe, så er man online hele tiden?
Joda, greit nok det men problemet mitt er å f.eks. sitte hjemme med ICE-modemet i båten og da kunne nå det utstyret som er i båten. Akkurat nå har jeg f.eks. et webkamera ombord men er helt avhengig av at kameraet selv tar initiativ til å sende meg bilder, jeg kan ikke komme meg inn i kameraet slik jeg kan når jeg er ombord (=på samme lokalnett som kamera).

 

Jeg har trodd at Linksys var rimelig brukbare saker siden de er en del av Cisco men i alle fall dette kameraet var noe ekte leketøy, alt for mange unødvendige begrensinger og krever Micro$oft Internet Exploder...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Foreløpig er det vel nordisk, men ICE har lisenser både i Irland og Polen. Her gjelder det 410MHz båndet, og om et "norsk" 450MHz modem vil virke der, eller om det er mobiltelefoni de satser på der (i Polen ser det ut til at de allerede er igang, se her) vet jeg ikke, men du kan jo gå inn på Ice sine nettsteder og lese litt selv?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ser det har skjedd en god forbedring av dekingen i Danmark hvord Nord Jylland med skagen nå har full dekning, hvilket det ikke var i børjan på juli i fjor... Det kan også se ut som området fra Strømstad/Koster og sørover mot Hunnebostrand har fått bedre dekning også... Dette ser da meget bra ut....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...