Jump to content

NMT450 kommer tilbake.


jonol

Recommended Posts

Dette er greit nok, men for de av oss som har ukesabonnement er det et dårlig tilbud. Selv har jeg ikke noen planer om å bruke modemet før neste båtsesong. Jeg kommer derfor til å tenke ut en mail som jeg skal sende dem der jeg vil påpeke at det for mye annen elektronik er gratis SW oppgradering via f.eks. internett, og at deres tilbudet er svært dårlig for brukere som meg.

 

 

Skal bli spennende å se hvilken tilbakemelding de evt. gir på Lars sin mail...

 

 

Er i nøyaktig samme situasjon selv så vi er med andre ord i hvertfall tre, kanskje flere her? Fint om Lars melder tilbake hva som skjer i saken slik at flest mulig pusher på en løsning som er i alles beste interesse ikke bare ICE sin!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Klart dere skal få tilbakemelding. Kunne lagt ut mailen jeg sendte dem, men den ligger på hjemme-PC'n og jeg er på i Horten gjestehavn (oppkoblet via. lokalt WLAN), så jeg får legge den ut når jeg koomer hjem over helgen.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg har usb-modem og månedsabonnement, synes det er bra og få nytt raskere modem for en hundrelapp.

Skal bli deilig å kunne plugge modemet rett inn i usb-porten uten å ha den hengende i en lang ledninghale.

Vurderte muligheten til å bytte til wlan, men synes den blir for klumpete å drasse runt på.

Har forresten bare positivt og si om kundeservice på ice.

Redigert av Ojda (see edit history)
Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til.
Link to post
Share on other sites

Er i nøyaktig samme situasjon selv så vi er med andre ord i hvertfall tre,

Njaaa, vi er nå i hvert fall 4.... Vi har et drøyt en år gammel WLAN ruter som gir oss bare 153 kbps UT og skulle selvsagt ønske å oppgradere til den nye WLAN ruteren som gir mangedobbel UT-hastighet. Med ukesabb. koster dette imidlertid i følge ICE hele 2495 kr (det samme som de som først nå blir kunder betaler). Å tegne 12 mnd binding til 449 kr blir jo langt over 5000 og mer enn den høye prisen for modemet samt 175 ganger det antall uker vi bruker linjen. Jeg er MEGET enig i at det er SLETT kundeservice/policy å la kundene måtte kjøpe modemene hver gang ICE oppgraderer sin teknologi. Nå har de gått over til Rev.A. men det har jo allerede vært jobbet en del med rev.B så det er vel ikke så veldig lenge før man skifter til den heller. Det er vel til sammenligning ingen ADSL leverandører som forlanger at kundene skal betale i dyre dommer for et ADSL 2+ modem/ruter når kundene skal skifte fra ADSL classic til ADSL 2+

Link to post
Share on other sites

Nå ser det virkelig ut til at ICE tar av, - les hva Nettavisen skriver i fobindelse med hasighetsøkningen. Lilleputt banker Telenor og NetCom

 

Lars H.

(som håper å få byttet ut gammelt mot nytt modem til en rimelig pris)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg som vanlig ikke fulgt med i timen, men hva er endringene på disse nye wlan routerne som tilbys fra ICE nå... jeg har en router av gammeltypen med vanlig måneds abonnemnet... ren sløvskap fra min side at jeg ikke har gått over til ukes ab. på denne årstiden..

 

Er det bare opplasting som er endret eller er det begge veier?

 

Nå oppnådde jeg aldri maks hastighet på mitt gamle wlan router, er det noen grunn til å skifte... vil jeg oppnå fysisk høyere hastighet med den nye wlan routeren? eller bare teoretisk hastighet som kun er av akdemisk interesse?

 

Dess flere brukere på dette 450MHz bandet vil vel også medføre at hastigheten dropper , og etter hva jeg kan lese så selger ICE som "hakka møkk" for tiden og planlegger telefoni også... Vil dette kunne ha noe å si for hastigheten på surfingen...

 

Dermed er jeg tilbake til starten, vil jeg tjene noe på oppgradere wlan routeren min, eller vil jeg i praksis ha den samme hastigheten som jeg har i dag.... grei nok til å surfe på baatplassen. Jeg er ikke så opptatt teoretiske hastigheter siden de ikke har noe å i praktisk bruk om en ikke kan oppnå den..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det er nok langt fra bare de teoretiske hastighetene som går opp Sydvesten, og de går til dels MYE opp.

 

Fra 2400 kbps til 3100 kbps i nedlastingshastighet er ikke noen voldsom økning

Fra KUN 153 kbps til 1800 kbps i opplastingshastighet er imidlertid en SOLID økning

 

Det er altså på UT-hastigheten av data man vil merke størst endring. Her har man til nå i praksis hatt bare fra drøyt 100 kbps og helt ned i gammeldags modemhastighet. Med rev A vil man få en UT-hastighet på nivå med ADSL over telefonkabel - faktisk helt opp i ADSL 2+ hastighet under gode signalforhold.

Link to post
Share on other sites

For de av oss som for det meste surfer på nettet så er vel ikke oppstrøms så spennende vil jeg tro... Jeg laster aldri opp noe... sender kun en forespørsel om en webadresse i ny og ne som går den veien, resten er nedstrøms..

 

Har det da noe for seg å skifte min wlan router da... i praksis.. Jeg har aldri vært i nærheten av den teoretiske hastigheten ennå..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Om ICE er raskt nok for deg med den enheten du har nå, er det vel bare du som kan svare på. Selv er jeg vel egentlig fornøyd med hastigheten jeg har til vanlig surfing på nettet i helger og ferie i båten. Men litt irriterende tregt er det jo dersom jeg skal legge ut noen bilder av litt størrelse.

 

Litt av hensikten med å ha Laptop og tråløst internett i båten for meg er å kunne overvåke tilstanden på http://sagaforumet.com som jeg driver. Forumet ble en gang hacket, og da måtte jeg laste opp backup av hele forumet. Dette skjedde heldigvis ikke i ferien, men det kan jo skje. Så jeg har backup av selve programmet som kjører på laptopen, og det taes automatisk databasen hver natt via gmail. Så jeg har mulighet til å legge tilbake fullstendig backup om noe skulle skje, selv om jeg skulle ligge i Marstrand eller hvor det nå måtte være med båten. Men skrekk og gru, det ville ta laaaaaang tid!

 

Ellers irriterer jeg meg over at modemet jeg nå har ikke kan oppgraderes på noen som helst måte, hverken via PC eller på noen annen måte. Dette er for dårlig! Og når de ikke tilbyr noen rimelig form for innbytte av enheten med ukesabonnementet, blir det enda dårligere.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

...men det er da teoretiske hastigheter igjen Helge. Jeg har enda ikke kommet opp i mere enn 800 nedstrøms og 126 oppstrøms. :wink:

Selvsagt er det kun teoretiske hastigheter og forskjellen mellom teori og praksis ser videre ut til å være større i mobilt bredbånd (i alle fall ICE) enn for ADSL over telefonkabler. Men referer du hastigheter fra gammel eller NY router...? Det høres ut som det er fra den gamle CDMA standarden....

 

Vi har mange ganger vært oppe mellom 1000 kbps og 1200 kbps i innhastigheter med den gamle ICE WLAN-ruteren vår - dvs bortimot 50% av teoretisk hastighet. Dette gjelder generelt på hytta vår, men også enkelte ganger i båten. Noen ganger på reise har jeg selvsagt fått lavere hastigheter. UT-hastigheten var/er jo imidlertid tragisk med den gamle CDMA-standarden. Teoretisk 153 kbps og i praksis har vi bare sjelden vært over 100 kbps for vi har som oftest fått ca 50% av teoretisk også på UT-hastighet. Dersom man skulle få noe i nærheten av 50% av teoretisk hastighet skulle jo det bety opp mot 1500 kbps INN-hastighet og opp mot 900 kbps i UT-hastighet. 800/126 høres veldig dårlig ut dersom det er med CDMA Rev.A både hos deg og i nærmeste ICE basestasjon.

Link to post
Share on other sites

For de av oss som for det meste surfer på nettet så er vel ikke oppstrøms så spennende vil jeg tro... Jeg laster aldri opp noe... sender kun en forespørsel om en webadresse i ny og ne som går den veien, resten er nedstrøms.. Har det da noe for seg å skifte min wlan router da... i praksis..

Dette kan du best svare på selv... :yesnod:

 

Både kona og jeg bruker enkelte ganger ICE-routeren for å kjøre VPN mot jobben og da merker vi det hadde vært kjekt om UT-hastigheten sto noe mer i stil med INN-hastigheten enn hva det gjør i den gamle CDMA standarden.

Link to post
Share on other sites

Også jeg er OK fornøyd med dagens hastighet (utfra hva jeg forventet på forhånd). Likevel er det grunn til å være misfornøyd (i alle fall litt) med ICE i denne saken. Det fordi:

  • Om jeg er fornøyd i dag, så er det ikke sikkert det duger like bra i morgen. Gjennom www sin relativt kortvarige historie har vi sett at informasjonsmengden i "vanlige" sider øker jevnt og trutt.
  • Det dreier seg om prinsipper. Er det OK at ICE sånn uten videre sier litt æ-da-bæ-da til eksisterende kunder?

Ronald

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Klart dere skal få tilbakemelding. Kunne lagt ut mailen jeg sendte dem, men den ligger på hjemme-PC'n og jeg er på i Horten gjestehavn (oppkoblet via. lokalt WLAN), så jeg får legge den ut når jeg koomer hjem over helgen.

Hei Lars,

har du fått noen som helst form for tilbakemelding? Eller velger ICE taushet som strategi, slik en del gjør når spørsmålene blir litt for ubehagelige?

 

Ronald.

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Foreløpig har jeg ikke fått noe svar. Har hatt kontakt med dem tidligere med andre spørsmål, og det tar vanligvis noe tid før svaret kommer, men det har alltid kommet. I mailen nærmest forlangte jeg en bedre inbytteordning, og har de tenkt å imøtekomme meg med det, må de få litt tid på seg. Her er foresten mailen jeg sendte dem:

 

Hei.

 

Igår fikk jeg et brev fra dere som i løpet av de første linjene var svært så positivt, endelig skulle det bli mulig å surfe med høyere både opp og nedhastighet med mitt USB-modem.

 

Men dengang ei, jeg må i så tilfelle ha nytt modem. Dette skulle jo også være greit i og med at dere tidligere antydet en gunstig innbyttepris. Leste så litt lenger nedover og så der en innbyttepris på kr.99,- Bra, tenkte jeg, inntil jeg leste enda litt videre.

 

For å få denne inbytteprisen må jeg jo tegne et månedsabonnement med 12md. bindingstid!

Og det vil koste meg kr.4986 i løpet av et år. Hva skal jeg med et månedsabonnement for et helt år? Nå har jeg ukesabonnement og har ikke behov for å bruke modemet før til våren når båtsesongen starter igjen. Da er det jo rimeligere for meg å kjøpe et nytt modem til fullpris kr.1495,-, kaste det gamle og overføre abonnementet mitt til det nye modemet.

 

Dette slette tilbude til oss med ukesabonnement har ført til oppgitt hoderysting og sinne blant mange andre brukere av deres produkter. Dette kommer klart frem på flere diskusjonsforum på internett.

 

Så, hva med å komme opp med et bedre tilbud for oss med ukesabonnement? Ja, noe slikt forventer jeg faktisk av et seriøst firma som ICE.

 

MVH

Lars H. Helgesen

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Huff, skvatt litt da jeg fikk denne. :headbang: Håper ikke de sender nytt gammelt modem da jeg har returnert det gamle, håper det er skrivefeil. :yesnod: Eller at det gjelder det gamle modemet siden mailen var datert 12.10 men epost motatt idag. :confused:

 

Hei ,

Din ordre er nå pakket og sendt til adressen nedenfor.

 

Kollinummer:

 

Vi håper du blir fornøyd med våre produkter. Ved behov kontakt kundeservice på telefon 08200 hverdager 08-18, lørdag-søndag 09-14. Vennligst oppgi ditt kundenummer ved alle henvedelser til oss.

 

Ordreinformasjon

Kundenummer:

Ordrenummer: xxxxxxxx

Ordredato: 2007-10-12

 

Leveringsadresse

xxxx

 

Radnummer Artikkelnummer Beskrivelse Antall

1 1001626 MOBILT BREDBÅND D10 1

9000 DE BPD E 1

9001 OKPN3 OPPKRAVSGEBYR SERVICEPAKKE 1

 

Med vennlig hilsen,

 

Nordisk Mobiltelefon Norge AS

Postboks 755, Sentrum

7408 Trondheim

E-post: info@ice.no

 

Kundeservice og teknisk support

Tel: 08200

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Tja, si det...

At ordredato er 12. oktober betyr imidlertid ikke at mailen er datert denne dato. Ordredato vil normalt være da de registrerte din bestilling i sitt ordresystem - oftest samme dag du bestilte.

 

Likevel - det kan selvsagt være en forsinket mail/sendingsbekreftelse som gjelder din første forsendelse. Spesielt dersom du ikke har fått en mail som dette tidligere.

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...