Jump to content

Hei, har gløymt å kjøpe olje, på ein evinrude e-tek 150, fått tak i 2 taks motorolje på ein bensins

Asbjørn l

Recommended Posts

Hvis du tenker å bruke den som motorolje på en 4-takter, så absolutt ikke. Det måtte i så fall være for å komme seg ut av akutt liifsfare.

Posted (edited)

@Eika er rette personen å spørre tror jeg. 

@Olevine, e-tec er en moderne totakter som skal kjøres på egen olje i egen oljetank. Finnes to versjoner av oljen og motoren må programmeres til å kjøre på den ene eller andre.

Edited by Grand Banks jr

@Komodo, er din satt til å bruke XD50 eller XD100? Jeg har forstått at når motoren er satt til XD50 så kan man bruke annen TCW(?)3 oljer, men med XD100 setting så går motoren for magert.

Vet du noe om det?

Det husker jeg ikke, eier ikke den lenger nå. Kan jo uansett ikke anbefale det, det var jo kun snakk om et kort forbigående tilfelle. 

Som beskrevet over, er motoren programmert til XD-100, kan du ikke kjøre på XD-50/TCW3. Da skjærer den seg.
Nå skal det sies at det i følge boka kan kjøres litt på TCW3 i nødstilfelle hvis man er langt til havs og ikke har noe annet, men det blir i så fall for å redde liv og helse og ikke ofre så mye tanke på motoren.

Er den programmert for XD-50 er det tut&kjør. 

Posted (edited)

Hvis motoren er programert til Xd100 så nei, men du kan få den om programmet til XD 50. Da kan du kjøre på de fleste vanlige 2 takts oljer av god kvalitet. Det må i så fall gjøres hos et Evinrude verksted. Fordelen med Xd100 er at den bruker mindre olje (omtrent halvparten). Selv om oljen er dyrere varer den lengre. Det gjør at du sparer penger på 2 takts olje. Du får riktig nok billig olje på biltema for eksempel, men billig kan også bli dyrt. Jeg brukte billig olje på en moped en gang med elektronisk innsprøytning. Det ødelagte injektoren. Du bør derfor uansett kjøpe olje av litt bedre kvalitet på en motor med elektronisk innsprøytning (etec). 

Edited by Knallipadden