Jump to content

Skal vi slå et slag for godt sjømannskap?


El barco de Sol

Recommended Posts

HMS i yrkeslivet handler bl.a. om at man skal ha flere sikkerhetsbarrierer. Dersom et sikkerhetstiltak svikter skal de andre være tilstrekkelige til å redde liv og forhindre skade.

Ikke dumt å tenke sånn ellers i livet heller!

Redningsvest en sikkerhets-barriere i kajakk, går du rundt så flyter du!

Opplæring er en annen. Kunnskap og praktisk erfaring i å snu seg tilbake eller komme ut dersom den kantrer.

Evne til å vurdere om det er forsvarlig å legge ut på tur ut fra vær og andre forhold er også en sikkerhets-barriere. (Strengt tatt en Sikker-jobb-analyse.) Konklusjonen kan bli at å være akkurat der på akkurat det tidspunktet ikke er lurt, men at det er greit på et annet tidspunkt.

 

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jens_P skrev for 12 timer siden:

Mossesundet i kajakk en lørdag formiddag med det fineste været vi ha opplevet så langt i sommer er neppe optimalt tid og sted for en god opplevelse med flatt vann og stillhet!

Det er ingen klart definerte grenser i dette samspillet. Hele samspillet er basert på en balansegang tuftet på uskrevne regler og erfaringer.

 Trådstarter etterlyser respekt for skrevne regler, og får til svar at det kan han drite i. Her er nemlig de uskrevne reglene. Han får beskjed om at han bør skjønne at på visse steder og til visse tider blir skrevne lover og regler brutt, og ta hensyn sånn at han ikke innskrenker friheten til de som bryter reglene. Det er som å si at dersom du går i miniskjørt må du finne deg i å bli trakassert. Eller som i gamle dager, da fotgjengeren for faen måtte forstå at bilen var størst. De uskrevne reglene.

 

Hvor har du det fra at "flatt vann og stillhet" er det kajakkpadleren skal ha? Kajakkpadlere krysser Atlanteren, runder Australia, og jeg personlig utfordrer deg til en surfeøkt i pålandsvind, velg fartøy. Padlere skal på sjøen akkurat som du, det er ikke opp til deg å bestemme hvilken farkost som har fortrinnsrett, eller hva andre på sjøen skal trives med.

 

Kajakkpadlere flest vet et at de er lite synlige. De fleste følger fjæresteinene. Noen stoler på at annet båtfolk følger skrevne regler om fart, utkikk og oppmerksomhet. Mener du at de ikke skal det?

 

Det er en kommentar lenger oppe fra Profondo som er minst like lite gjennomtenkt. 

 

Det som er mest forstemmende med denne diskusjonen er at den i det hele tatt finner sted. Trådstarter er litt uheldig med tittel, og åpner derfor for usaklig diskusjon om "sjømannskap" - en uregulert, subjektiv enhet - men det han egentlig sier er at vi skal forholde oss til lovverket. Og min mening er at det skal vi selvsagt, og at enhver motforestilling er farget av egeninteresse. 

 

Jeg inviterer til en fornyet diskusjon: Skrevne regler vs uskrevne. Hvilke gjelder for oss. Begrunn svaret.

Redigert av Steihy
Blandet nicks. Skrev Komodo da jeg mente Profondo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

Steihy skrev 14 minutter siden:

Det er en kommentar lenger oppe fra Komodo som er minst like lite gjennomtenkt. 

Takk for omtalen 👍 Men jeg er litt usikker på hva du sikter til. Er det dette?

Komodo skrev for 10 timer siden:

Godt sjømannskap er å vise hensyn til andre, 5 knop sone eller ikke. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Profondo skrev for 16 timer siden:

Godt sjømannskap er i år å ikke padle på dagen, tidlig morgen og sen kveld er fint for padling. For du er åpenbart klar over farene,  mye trafikk på sjøen og mange med begrenset erfaring/forståelse kan gjøre padling veldig spennende. Ha en riktig god sommer. 

Unnskyld, Komodo. Jeg blandet nicks. Jeg mente denne.

Link to post
Share on other sites

 @Steihy Tilfeldighetene ville at jeg i dette området omtrent samtidig eller samtidig med trådstarter. Og jeg kjente ikke igjen beskrivelsen av forholdene.

Sitat

Padlet fra Son til Moss t/r idag. Merket 5 knops grense mot Moss. Utsatt for mye galmannskjøring gikk vi i land og jeg observerte at 8 av 10 båter bryter 5knops grensa. Mange kjører 20-30 knop og sender bølger mot fortøyde båter og badende.

 

Hadde jeg ikke tilfeldigvis vært på samme sted i samme tidsrom hadde jeg ikke engasjert meg i diskusjonen.

 

Jeg er motstander av anarki, men tilhenger av å ta ansvar for egen sikkerhet!

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jens_P skrev 3 minutter siden:

Jeg er motstander av anarki, men tilhenger av å ta ansvar for egen sikkerhet

Da har vi en for uskrevne regler. Dette er veldig lærerikt. Skulle ønske jeg visste hvordan man organiserte meningsmålinger på forumet, men det kan jeg ikke. Fortsett her.

Link to post
Share on other sites

Trådstarter ønsker et slag for godt sjømannskap.

 

Godt sjømannskap handler først og fremst om deg selv og dine valg; Å vise hensyn til andre, og ta vare på sikkerheten og komforten til deg selv og dine passasjerer.

 

Dersom kajakkpadler mener det er utrygt å ferdes i en høyt traffikert lei, er det godt sjømannskap å la være, slik @Profondo påpeker over. Det gir ingen andre påkjørsrett, men godt sjømannskap fra kajakkpadleren sin side handler først og fremst om å gjøre seg synlig, og ikke oppsøke situasjoner som kan utvikle seg til å bli farlige. Herunder å holde seg unna hovedleia om man kan, og skape rom for å håndtere de situasjoner som kan oppstå og ikke forvente at alle andre har 50 års erfaring på sjøen og oppfører seg eksemplarisk.

Kajakker er i sjøveisreglene pålagt å holde unna for annen trafikk (regel 43). Regelen er ikke begrenset til nattseilas.

 

Godt sjømannskap for oss som møter på kajakken, er å forvente at de dukker opp over alt, er usynlige, uforutsigbare og heller ikke har nok kunnskaper om sjøveisreglene til at de vet å holde unna. Vi kjører selvfølgelig ikke på dem, og holder fartsgrenser og sikker fart.

 

Hvem som får skylda ved et sammenstøt er ikke godt å vite. Hvem som får mest vondt er veldig forutsigbart.

 

Det er godt sjømannskap for begge begge parter bør gi seg selv rom nok til en høflig hilsen idet man passerer. Langfinger eller knyttneve har ingenting med godt sjømannskap å gjøre.

Redigert av Havarita (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sjøveisreglene regel 2 er greit å repetere innomellom: Merk spesielt det jeg har uthevet

 

Regel 2. Ansvar

(a)          Intet i disse reglene skal frita noe fartøy, rederiet, skipsføreren eller andre som har sitt arbeid om bord for følgene av en hvilken som helst forsømmelse fra å følge disse reglene eller i det hele tatt å iaktta slike forsiktighetsregler som alminnelig sjømannsskikk eller tilfellets særegne omstendigheter måtte tilsi.

(b)          Ved tolking av disse reglene og når de følges skal det tas nøye hensyn til alle farer for navigeringen og for sammenstøt, like ens til alle særlige omstendigheter, herunder begrensningen av vedkommende fartøys manøvreringsmuligheter, som måtte gjøre det nødvendig å avvike fra disse reglene for å unngå øyeblikkelig fare.

Link to post
Share on other sites

Havarita skrev 38 minutter siden:

Kajakker er i sjøveisreglene pålagt å holde unna for annen trafikk (regel 43). Regelen er ikke begrenset til nattseilas.

Regel 43. Små fartøy
Et fartøy som blir rodd, et maskindrevet fartøy og et seilfartøy som i henhold til regel 23 (c) eller 25 (d), bare fører eller viser en lanterne med hvitt lys, skal når det nærmer seg andre fartøy eller det ser andre fartøy nærme seg, manøvrere med forsiktighet, gå med redusert fart og om nødvendig stoppe farten. Slike fartøy skal holde godt av veien for andre fartøy.

Regel 43 gjelder fartøy som ikke fører fulle navigasjonslys, og omfatter maskindrevne fartøy og seilbåter. Det er en ganske liberal lovtokning å hevde at regelen gjelder om dagen - for kajakker..?

Redigert av Steihy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg kjenner ikke Mossesund, men jeg kjenner Galtesund inn til Arendal.  På en "utfartsdag" så er det der mye trafikk, mye bølgefart og mye høy hastighet. Det er 5 knop 100 meter fra land grense der. 

 

Jeg padler, men jeg padler ikke der på en utfartsdag om sommeren. Ikke fordi jeg er redd, men fordi det er lite koselig.

 

I Galtesund blir det også mye skvalp.  Det at én båt passerer med litt store bølger går helt fint. Og det fungerer greit når to gjør det også. Men når det plutselig er 10 båter som har passert på ulike avstander,  ulik bølgehøyde, ulik bølgefasong etc og disse møtes , så får man mye bølgetopper og bølgebunner som forsterker hverandre og ganske uforutsigbart.  Da går kajakk opp og ned og hit og dit. Men det gjør båtene også, og da øker folk farta litt for å ha det mer komfortabelt ombord. Det gir ofte større hekksjø, og problemet eskalerer inntil "alle" ligger i litt mer enn 5 knop eller i plan. 

 

Om bord i kajakken blir dette utrivelig, eller veldig gøy. Jeg synes det er gøy så lenge jeg har spruttrekk og krefter i armene. 

 

Det å skulle få disse 100 -500 båtene som passerer gjennom Galtesund en nydelig sommerlørdag til å ligge i 5 knop har jeg ingen tro på. Så da unngår jeg å padle der. 

 

Jeg har padlet Blindleia om sommeren, i fellesferien, på godværsdag, ferielastet, og da forventer jeg bølger. Og jeg holder meg kloss i øyer og fastland der jeg kan, fordi jeg vet hvordan både fastboende og særs hyttefolket kjører båtene. Jeg har aldri opplevd at en som har sett meg har passert nære eller i bølgefart.

 

Jeg har rød kajakk og fluoriserende vest. For å være mest mulig synlig. 

 

I elva i Arendal er det mange padlere. Kajakklubben holder til der. Til tross for at det er mye trafikk i elva på sommeren har jeg aldri observert noen stygge episoder der kajakk er involvert. Men man må forvente at det kommer en eller annen hekkbølge som gjør kajakken våt oppå. Spesielt på de stedene der det er trange passasjer. 

 

Men jeg har også observert at folk kan snakke om galmannskjøring , og jeg lurer på om vi har observert samme hendelse. Så vi som ferdes i båt har nok en del ulike og subjektive forståelser av samme hendelser.

 

Noe som kan skyldes at vi har ulike båter. Det å ligge i 5 knop i Galtesund med min tidligere 14 foter, med 4 voksne om bord på en sommerlørdag = bli våt. 

 

Med min 26 fots turbåt betyr det bare litt gynging, men ikke ubehagelig ellers.

 

Jeg er for at vi tar hensyn til hverandre. Men jeg forventer ikke flatt vann i Galtesund en sommerlørdag. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

OMG, for en diskusjon... Klart, trådstarter ber jo om trøbbel når han antyder dårlig sjømannskap blant forumets selverklærte admiraler.. Dette handler om god gammeldags folkeskikk. For pokker. Jeg ferdes i dette området jevnlig i seilbåt, og jeg er dritt lei av motorbåter som ikke tar hensyn.  Båten min ligger forøvrig på spa hotellet, og jeg har god oversikt over trafikken mellom havna og saueholmen. Her er det seilbåter, badende supper, kajakker og admiraler i 20+ knts.... Ta dere sammen.

Link to post
Share on other sites

 

ydalir skrev 1 time siden:

Jeg ferdes i dette området jevnlig i seilbåt, og jeg er dritt lei av motorbåter som ikke tar hensyn. 

Vil du si at det er flere motorbåter enn seilbåter som ikke viser hensyn? 

 

Eksempel fra turen ut hit for et par dager siden:

Vi ligger i 6 knop på vei ut Løperen, styrbord i leia som vanlig. På slep har vi en 22 foter. Henter etterhvert inn en stor seilbåt som skjener over fra den ene side mot midten, og velger å passere den på dens styrbord side siden de ser ut til å ha satt kursen tvers av oss. Men i det vi nærmer oss velger de å brekke av i 90 grader og legger seg på kollisjonskurs rett foran oss. Så begynner de å dra opp seilet sitt. Fram til de begynte å heise seilet gikk de altså for motor og var å anse som en motorbåt. Hvorvidt de stoppet motoren da de heiste seilet er jo ikke godt å si. 

 

Det var god plass i området, og jeg hadde ingen problemer med å legge om kursen og kjøre rundt. Men hvorfor denne oppførselen? Han kunne akkurat like godt ventet til vi hadde passert med å endre kurs og dra opp klutene, men valgte å gjøre det rett foran oss som om vi ikke eksisterte. Vi har så langt på denne turen ikke møtt noen motorbåter som ikke har vært hensynsfulle. Jeg vil si at seilbåtførere er i klar overvekt når det gjelder å ta seg til rette i leia og presse vekk andre.

 

 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 9 minutter siden:

Vil du si at det er flere motorbåter enn seilbåter som ikke viser hensyn? 

 

Absolutt, og om du leser denne tråden ser du at det også bare er motorbåtfører som argumentere for de skal han form for nedarvet rett til å neglisjere andre. 

 

Og til din ubehagelige seilbåtopplevelse. Det er såklart en uting å fremprovosere at motorbåtførere må dreie på rattet. Det kan jo være litt av et ork. Seilbåten skulle vel opp i vinden da, for å heies seil, og han var sikkert ikke oppmerksom nok. Det kan jo også være han manøvrerte slik på faen. Det kan du bare lure på..

Link to post
Share on other sites

ydalir skrev 44 minutter siden:

... om du leser denne tråden ser du at det også bare er motorbåtfører som argumentere for de skal han form for nedarvet rett til å neglisjere andre. 

Seilbåtførere og motorbåtførere har nok hver sine nykker. 

 

ydalir skrev 44 minutter siden:

Og til din ubehagelige seilbåtopplevelse. Det er såklart en uting å fremprovosere at motorbåtførere må dreie på rattet. Det kan jo være litt av et ork. Seilbåten skulle vel opp i vinden da, for å heies seil,

Det går fint for meg å vike for seilbåter for motor som jeg ikke har vikeplikt for, jeg følger nemlig med rundt meg når jeg kjører båt. At han skulle opp i vinden rett foran baugen vår skjønte jo jeg også, dette var kun et av utallige eksempler på hvordan seilbåtførere forholder seg på fjorden. 

 

ydalir skrev 44 minutter siden:

og han var sikkert ikke oppmerksom nok. Det kan jo også være han manøvrerte slik på faen. Det kan du bare lure på..

Jeg lurer egentlig veldig lite på hva som foregikk oppi knollen til fyren, jeg bare konstaterte at han manørerte på en lite hensynsfull måte. Litt typisk seilbåt altså. 

Link to post
Share on other sites

Når alle rundt deg oppfører seg som idioter, er det godt sjømannskap å legge seg i bøyen. Ikke skjønner man at man er blandt likemenn heller 😉.

 

Igjen: et slag for godt sjømannskap handler ikke om hva man forventer av alle andre, eller om hva andre evt gjør feil. Det handler om hvordan man selv opptrer og kan forbedre egne holdninger.

Link to post
Share on other sites

Jeesp.. det er slik argumentasjon man blir møtt med som syklist også.. klart du har rett til å sykle her, men det er jo dumt av deg, særlig om du blir påkjørt. Er nok best at du blir hjemme. 

 

Altså, at folk kjører båt som om de hadde Audi, har jeg innfunnet meg med. Men at dere argumentere for slik oppførsel, og samtidig mener at myke trafikanter bør holde seg i bøya når de store guttene er utpå... Det er provoserende.

Link to post
Share on other sites

Jeg har dessverre dårlige erfaringer med Oslo-folk både i motorbåt og på seil i Oslofjorden. Det gjelder både store bobåter og mindre hyttebåter. Oslo-folk tar seg til rette over alt hvor de kommer og er etter min mening en pest og plage av arrogante egoister. Men selvfølgelig - det finnes også ok Oslo-folk også, dessverre er det ikke dem man legger merke til og som blir irritasjonsmomenter for mange, det gjelder både på E-18, E-6, og ellers langs Oslofjorden (gjerne i typiske hytteområder).

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

altera mulier skrev 8 minutter siden:

Jeg har dessverre dårlige erfaringer med Oslo-folk både i motorbåt og på seil i Oslofjorden. Det gjelder både store bobåter og mindre hyttebåter. Oslo-folk tar seg til rette over alt hvor de kommer og er etter min mening en pest og plage av arrogante egoister. Men selvfølgelig - det finnes også ok Oslo-folk også, dessverre er det ikke dem man legger merke til og som blir irritasjonsmomenter for mange, det gjelder både på E-18, E-6, og ellers langs Oslofjorden (gjerne i typiske hytteområder).

Syns det er en uting at du mener det bare er Oslofolk som oppfører seg som de eier verden så fort de kommer noen grader sør. Som innfødt bæring blir jeg meget forulempet, da jeg mener vi oppfører oss minst like ille, helst verre😉

Link to post
Share on other sites

willmasta skrev 13 minutter siden:

Som innfødt bæring blir jeg meget forulempet, da jeg mener vi oppfører oss minst like ille, helst verre😉

:lol::lol::lol: GODT du tar det sånn :lol::lol::lol:, tror kanskje også det gjelder folk fra Blærum :lol::lol::lol:

Jeg bor i Larkollen og opplever dessverre hvert år, fra påsketider og til langt utpå høsten - men spesielt i fellesferien at Oslo-folket (og Blæringene) tar seg til rette i nærområdet. For noen år siden gjorde jeg en jobb i Hvaler og spurte daværende kultursjef der: "Hvordan liker du Oslo (og Bærum) folk på Hvaler om sommeren?" Han svarte at gjennom hele sommeren gikk fastboende i Hvaler og så i asfalten. Først på høsten, når hytte- og båtfolka (fra Oslo og Bærum) hadde forlatt øyriket kunne de løfte hodene igjen og hilse på hverandre. 

Jeg har fått samme respons fra fastboende i Tvedestrand, Risør, Tønsberg og Horten. Da må man faktisk ha lov til å spørre: "Hva er det med Oslo (og Bærum) folket - som oppfører seg som om de eier hele verden så fort de kommer noen grader sør? 

Kan arrogansen og egoismen komme av liten selvsikkerhet? 

Redigert av altera mulier (see edit history)

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

ydalir skrev for 1 time siden:

Jeesp.. det er slik argumentasjon man blir møtt med som syklist også.. klart du har rett til å sykle her, men det er jo dumt av deg, særlig om du blir påkjørt. Er nok best at du blir hjemme. 

Jeg finner ikke slik argumentasjon her som du beskriver.

Sjømannskap angår også kajakkpadleren, som noen her helt korrekt prøver å påpeke.

 

Hva som er god sjømannskap av fartøyene rundt er det ikke så stor uenighet om.

 

Akkurat som syklisten ikke har noe på motorveien å gjøre, har kajakkpadleren ikke noe midt i leia å gjøre om han ikke kan holde unna andre fartøy. Reglene gjelder til det blir vedtatt noen nye, og det er godt sjømannskap å følge dem.

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...