Jump to content

Skal vi slå et slag for godt sjømannskap?


El barco de Sol

Recommended Posts

Steihy skrev for 12 timer siden:
Regel 43. Små fartøy
Et fartøy som blir rodd, et maskindrevet fartøy og et seilfartøy som i henhold til regel 23 (c) eller 25 (d), bare fører eller viser en lanterne med hvitt lys, skal når det nærmer seg andre fartøy eller det ser andre fartøy nærme seg, manøvrere med forsiktighet, gå med redusert fart og om nødvendig stoppe farten. Slike fartøy skal holde godt av veien for andre fartøy.

Regel 43 gjelder fartøy som ikke fører fulle navigasjonslys, og omfatter maskindrevne fartøy og seilbåter. Det er en ganske liberal lovtokning å hevde at regelen gjelder om dagen - for kajakker..?

Hvordan kan du mene at sjøveisregel 43 ikke gjelder for kajakker? En kajakk er et fartøy som blir rodd.

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 50 minutter siden:

Nå har ikke jeg blitt med i denne tråden for å krangle, så hvis vi bare kan fastslå en gang for alle at det er seilbåtfolket som viser minst hensyn på sjøen, så kan vi bare gå videre. 

Jepp. Neste gang jeg passerer deg skal jeg dra opp i 8,5 knop og drukne deg i hekksjø :cheers:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

ydalir skrev for 8 timer siden:

Det er ikke noe forbud mot kajakker, supper og seilbåter i leia.

Nei, det er ikke forbudt, og det har jeg heller ikke påstått.

Det er imidlertid påbudt for fartøyer som er for små til å føre eller vise fulle lanterner om å holde unna alle andre som er der eller måtte dukke opp der. 

Da synes jeg det er godt sjømannskap, og mindre konfliktfylt å følge reglene. Kanskje man får en bedre opplevelse i kajakken også.

 

Eller er det slik at sjømannsskap kun angår de som møter på kajakken, og ikke for de som sitter oppi den?

Link to post
Share on other sites

Trond123 skrev for 10 timer siden:

Hvordan kan du mene at sjøveisregel 43 ikke gjelder for kajakker? En kajakk er et fartøy som blir rodd.

Selvsagt gjelder regelen kajakker. Det var innleggets påstand om at regelen - som er en regel om lysføring -  gjelder om dagen  - for kajakker - jeg siktet til. Nå ser jeg at Havarita har utdypet, og mener nå at alle fartøy som ikke er store nok til å være påbudt fulle lys skal vike for fartøy som er for store til å få unntak - om dagen. Jeg mener tolkningen er feil. Det finnes massevis av fritids- og yrkesbåter som velger full lanterneføring selv om størrelsen kunne gitt unntak. Lysreglene det refereres til (23c og 25d) er unntak fra plikt om full lanterneføring, men intet forbud. Tvert i mot sier 25d at seilbåter under syv meter skal føre fulle lanterner dersom det er praktisk mulig, men kan gis unntak. 23 c sier noe lignende for motorfartøy. Regel 43 gjelder båter som bare fører hvitt lys. Det vil altså si at fartøy som fører fulle lys ikke er omfattet av regelen om ekstra forsiktighet om natta, uansett størrelse, dersom de ikke har benyttet adgangen til unntak, noe som gir mening.

 

At den skal gjelde om dagen for alle båter som er små nok til å kvalifisere til unntak slik Havarita mener, gir ikke mening. Det ville innebære at en 6 meters båt med bare hvit lanterne skal vike for like store- eller mindre - båter med fulle lanterner - om dagen. Det ville innebære at en 23,5 fots seilbåt alltid har fortrinnsrett foran en 22 3/4 fots seilbåt. Og så videre. Det merkes at Havarita også i utdypningen begrenser videre diskusjon til kajakker, og unnlater dermed å gå seg fast i en diskusjon om den fulle konsekvensen for alle andre fartøy regelen gjelder for.

Redigert av Steihy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

10 hours ago, Havarita said:

Akkurat som syklisten ikke har noe på motorveien å gjøre, har kajakkpadleren ikke noe midt i leia å gjøre om han ikke kan holde unna andre fartøy. Reglene gjelder til det blir vedtatt noen nye, og det er godt sjømannskap å følge dem.

 

 

Analogier mellom vei og båt bærer svært ofte galt avgårde.

 

Motorveien er et relativt klart definert område, og det finnes (nesten) alltid sideveier og krysningspunkter i form av tuneller*) og bruer.  Skal man ta seg fra A til B, finnes det (nesten) alltid muligheter som ikke innebærer å måtte ferdes på motorveien.  Slik er det ikke nødvendigvis på sjøen - og jeg mener det er en grunnleggende rettighet å kunne krysse fjorden, også i kajakk.  Tilsvarende mener jeg også det er en grunnleggende rettighet å kunne padle f.eks. fra Kambo til Moss når som helst på dagen uten å måtte ta omveien rundt Jeløya.

 

*) tunell og tunnel er begge gyldige stavemåter, men jeg uttaler det som tunell så jeg synes det er mest riktig.  Ordet kommer fra engelsk tunnel, som igjen kommer fra det norske ordet tønne.  Det hersker ingen tvil om at tønne skal ha to n'er.

Link to post
Share on other sites

11 hours ago, Komodo said:

Nå har ikke jeg blitt med i denne tråden for å krangle, så hvis vi bare kan fastslå en gang for alle at det er seilbåtfolket som viser minst hensyn på sjøen, så kan vi bare gå videre. 

 

Neinei, det er plastbåtfolket som er det værste.  Alle i trebåt oppfører seg eksemplarisk og fornuftig.  Det må jo alle skjønne.

 

(Det kan være viktig med smilefjes ref Poes lov.  For ordens skyld, dette var ikke seriøst ment - og jeg regner heller ikke med at sitatet er seriøst ment).

 

Jeg pleier normalt å forsøke å holde stø kurs og fart ved utrulling/heising av seil, og man har vel også plikt til å holde stø kurs og fart dersom man ved endring av kurs/fart setter andre båter i en vikepliktsituasjon, men jeg må ærlig innrømme at jeg ikke alltid er så oppmerksom som jeg burde være (og autopiloten lever av og til sitt eget liv og ønsker plutselig brått å endre kurs rett mot møtende båter).

 

Teknisk sett er en seilbåt med motor i gang under heising/låring av seil å regne som et motorgående fartøy, men det er også ofte en ganske sårbar tid (særlig dersom man er alene på båten og må ta seg av både seil og styring samtidig), så med appell til "godt sjømannskap" vil jeg anbefale at man holder ekstra avstand og tar ekstra hensyn til seilbåter som er i en "transittfase" mellom seilmodus og motormodus.

Link to post
Share on other sites

Jeg har tradisjonelt sett padlet en del men noe mindre i de senere årene. Har vent meg til å ikke padle i trafikkerte områder på travle tidspunkter, men holder meg langs land. Fra Son så synes jeg det er best å padle nordover mot Krokstrand. Det er klart bedre med mindre trafikk og finere naturopplevelse. Passer på å ha på fargerike klær gjerne gul eller oransje jakke utenpå vesten samt gul caps. Av og til så skal man krysse fra f.eks. Sauholmen og over til Jeløya. Gjør ikke det lengre når trafikken er heftig. Når jeg nå gjør det på denne måten så forventer jeg å bli sett på avstand og ikke passert tett. 

Bølger gir jeg blaffen i. Dette må vi håndtere og går som regel bra. En utfordring kan være overraskende bratte hekkbølger som treffer skrått bakfra. Disse vrir kajakken og skaper midlertidig ubalanse. 

De vanskeligste stedene å padle er der hvor vindgenererte bølger og båtbølger treffer land og slår tilbake i et veldig virvar av vertikale vegger som oppstår plutselig og overraskende. Kan nevne to steder hvor jeg har opplevd dette. Ut sør for Hankø med sørvest laber bris og mye båttrafikk. Her er det litt utfordrende å ligge tett på land. Et annet sted er utenfor Råssø / Kockholmen hvor leia snevrer inn mellom Kockholmen og en holme utenfor. Båter slakker ned og genererer plogbølger samtidig som det herjer fra land. Her kan båtførere være oppmerksom på at det er vanskelig å ligge for nære land. Min regel er forøvrig å unngå problemet. Padle om morgenen / drikke øl om ettermiddagen.:smiley:

Sushi

Link to post
Share on other sites

Mtp rettigheter:

 

Jeg, som kajakkpadler,  har rett til å padle hvor jeg vil så lenge det ikke er et område med unntak. (Feks stengt pga privat havn eller militært område etc).

 

Jeg har også lov til å svømme der jeg vil.

 

Det betyr ikke at det er smart av meg å svømme hvor som helst, eller å padle hvor som helst.

 

Og hvis jeg gjør det så er det smart å ta mine forhåndsregler. 

 

De som trener til Ironman har gjerne en stor bøye på slep når de svømmer her ute mellom skjæra. For ellers er de jo knapt synlige i svarte våtdrakter og hodet delvis under vann.

 

Jeg har padlet utaskjærs Homborside i veldig skvalpesjø og frisk bris påland. De som kjenner området vet hvor uforutsigbart det blir der da bølger møter nesten loddrett land og kommer ut igjen Da vet jeg at jeg knapt er synlig, selv med rød kajakk og fluoriserende vest, for jeg er ofte nedi en bølgedal. Dessuten har båter i slikt vær redusert sikt pga sprut og vind. Så da padlet jeg på innsiden av typisk lei, selv om det er ennå mer skvalp der. 

 

Så selv om det er en rettighet betyr ikke at det er klokt eller aktsomt å ferdes hvor som helst med kajakk.

 

 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

tobixen skrev 19 minutter siden:

Teknisk sett er en seilbåt med motor i gang under heising/låring av seil å regne som et motorgående fartøy, men det er også ofte en ganske sårbar tid[...]

 

En båt som heiser eller berger seil har begrenset evne til å manøvrere, og reglene er vel ganske klare på hvem som skal holde av veien i det tilfellet.

 

Christian

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Link to post
Share on other sites

Xtian skrev 6 minutter siden:

 

En båt som heiser eller berger seil har begrenset evne til å manøvrere, og reglene er vel ganske klare på hvem som skal holde av veien i det tilfellet.

 

Christian

Det er feil. Et motordrevet fartøy er et fartøy som har motoren i gang. Uansett om man heiser seil eller ikke. Det er  skippers ansvar å sørge for tilstekkelig utkikk og manøvrerbarhet gitt fartøyets egensskaper. 
 

du kan ikke påberope deg regler slik det passer deg.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev 3 minutter siden:

Det er feil. Et motordrevet fartøy er et fartøy som har motoren i gang. Uansett om man heiser seil eller ikke. 
 

du kan ikke påberope deg regler slik det passer deg. 

Hvorfor mener du det er feil? Jeg påberoper meg ikke noen regel slik det passer meg, faktum er at fra jeg begynner å heise storseilet til det er oppe, eller fra jeg løsner fallet til storseilet er nede, har jeg ikke mulighet til å avvike mye fra kurs rett mot vinden eller flytte meg noe særlig.  Samme gjelder når jeg f.eks. tar opp anker, eller legger ut anker.  Mener du da at jeg ikke har begrenset evne til å manøvrere?  Man passer selvsagt på at farvannet er nogenlunde klart og at man ikke ligger i kursen til noen før man setter seg i en situasjon med begrenset evne til å manøvrere.

 

Christian

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Link to post
Share on other sites

Xtian skrev 23 minutter siden:

En båt som heiser eller berger seil har begrenset evne til å manøvrere, og reglene er vel ganske klare på hvem som skal holde av veien i det tilfellet.

Som allerede nevnt av @Bitteliten, er dette ikke noe som kommer innunder kategorien "begrenset manøvreringsevne." Dette er en status som går på fartøyets oppdrag, som f.eks mudring, sleping, hangarskip som driver med flyoperasjoner, osv.

 

Dersom du likevel påberoper deg begrenset manøvreringsevne når du heiser seil, regner jeg med du viser dagsignaler for dette.

Link to post
Share on other sites

Herregud folkens. Seilbåter mot motrorbåter. Oslofolk og Bæringer mot andre. Spør gjerne svenskene langs vestkysten hva de synes om nordmenn generelt . . . .

 

Kom dere på sjøen og slutt med alt dette våset. Jeg blir regelrett flau når jeg av og til titter innom her.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Trond123 skrev 6 minutter siden:

Hvordan kan du påberope deg begrenset manøvreringsevne hvis du ikke viser det for andre, uansett hvor stor eller liten båten måtte være?

Regner med at det er ganske synlig hva jeg holder på med?  Fartøy under 12 meter er fritatt fra å vise dagsignaler eller lanter for dette (Regel 27. (g)).  Regner du virkelig med at en båt som holder på med å ankre opp eller heiser seil skal flytte seg hvis du kommer inn fra styrbord?  Jeg har aldri opplevd at det har kommet båter fra styrbord som har forventet at jeg skulle flytte meg mens jeg har holdt på med disse tingene.

 

Christian

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Link to post
Share on other sites

Om jeg ser at noen holder på å ankre/ heise anker, holder jeg selvfølgelig unna.

Om jeg kommer fra styrbord og altså er i en vikepliktssituasjon med en motorbåt der jeg er "stand on" og den andre skal vike, forventer jeg at den andre motorbåten forholder seg til sjøveisregel 15.

Dersom den andre motorbåten før situasjonen er avklart velger å begynne å heise seilene/ skifte status til seilbåt, vil jeg si det er relativt dårlig sjømannskap. Men om den andre båten heiser seil før vi er i en vikepliktssituasjon, er det en selvfølge at jeg viker for seilbåten i henhold til sjøveisregel 18.

Link to post
Share on other sites

...ok, en daycruiser i 30 knop lager null bølger i forhold til en plastsnekke som graver seg forbi i 12. Der er mange som tror de tar hensyn, kun pga de kjører rundt i noe som ikke går så fort i utgangspunktet.

Dog registrerer mange padlere nå oppfører seg som syklister på land; de tror at de skal kunne ferdes over alt til enhver tid, med største selvfølgelighet, og alle andre skal styre unna. Lykke til med den i ferjeleiene.

Yamarin 80 DC / Verado V10 400

 

sig.jpg

Link to post
Share on other sites

Jeg padler der det ikke finnes motorbåter og sykler der det ikke finnes biler. Gjør livet bedre. Men forvillet meg inn i hankøsundet med kajakk en gang. Det var direkte skummelt. Noen venner passerte meg på under 10 meter avstand, og de hadde ikke sett meg. Å krysse sundet med båter som holder 30 knop er ikke noe jeg har lyst til å gjenta. 

 

Håper de som leser regel 43 til å gjelde også uten lanternebruk ikke har en jobb der de må lese kontrakter. Det høres i så fall dyrt ut. 

 

De fleste oppfører seg forresten veldig bra på fjorden. 

Link to post
Share on other sites

Jeg har vært abonnent av Båtmagasinet siden det startet i 1985. Dengang hadde de en artikkelserie hvor de intervjuet mer eller mindre kjente mennesker - også mennesker som innehadde yrker på div. båter. Bl.annet intervjuet de dengang kapteinen på Kiel-ferga. Kapteinen fortalte at på vei ut av Oslo-bassenget, sånn ved Dyna fyr holdt han på å kjøre på en seilbåt (under seil) som krysset rett foran baugen på Kiel-ferga. I seilbåten sto det en illsint seiler og hyttet med neven mot kapteinen. "Vet du ikke at du har vikeplikt for seilbåter?" ropte han.

Jeg synes denne historien er ganske morsom. Den viser til hvordan man tolker og feiltolker regler til sitt eget "beste"! Regler og lover er til for å følges (det er faktisk en veldig god grunn til at de er laget og utformet som de er!), dessverre blir de ofte feiltolket eller ignorert. Årsakene kan være mange. Jeg tror, etter først ca 25 år på sjøen (Fjord Star 16, Scand 24 CC, Fjord 24 Weekender, i perioden 1980 - 1996, de 2 siste brukt fra tidlig mai til oktober/november - nesten hver helg og 3 - 4 ukers sommerferie) og så med ny bruktbåt innkjøpt for 2 år siden at jeg har ørlite erfaring med å være sjøfarende. Jeg tror at de enkleste lover og regler man kan følge er:

1. observasjon

2. observasjon

3. observasjon

4. respekt og aktsomhet for havet, vær og vind

5. aktsomhet for andre sjøfarende

6. respekt for andre sjøfarende

7. høflighet og hjelpsomhet for andre sjøfarende

 

- og selvfølgelig hjelper det godt på med et båtførersertifikat!

Redigert av altera mulier (see edit history)

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev for 1 time siden:

Seilbåter mot motrorbåter. Oslofolk og Bæringer mot andre. Spør gjerne svenskene langs vestkysten hva de synes om nordmenn generelt . . . 

Ja, der regner jeg med at oslofolk og bæringer får passet sitt påskrevet :giggle: Eller, kanskje svenskene ikke vet hvem de møter, og plasserer alle nordmenn i en bås :crazy:

 

NilsPils skrev for 1 time siden:

Kom dere på sjøen og slutt med alt dette våset. Jeg blir regelrett flau når jeg av og til titter innom her.

Tja, men noe må vi jo diskutere i disse agurktider da :giggle:

Link to post
Share on other sites

 

altera mulier skrev 25 minutter siden:

Bl.annet intervjuet de dengang kapteinen på Kiel-ferga. Kapteinen fortalte at på vei ut av Oslo-bassenget, sånn ved Dyna fyr holdt han på å kjøre på en seilbåt (under seil) som krysset rett foran baugen på Kiel-ferga. I seilbåten sto det en illsint seiler og hyttet med neven mot kapteinen. "Vet du ikke at du har vikeplikt for seilbåter?" ropte han.

Jeg synes denne historien er ganske morsom. Den viser til hvordan man tolker og feiltolker regler til sitt eget "beste"!

Hvem hadde rett og hvem hadde feil her da?

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...