Jump to content

Skal vi slå et slag for godt sjømannskap?


El barco de Sol

Recommended Posts

Vi ferdes på sjøen i en snekke som kan lage store hekkbølger,men også i kajakk der hekkbølgene blir minimale. Padlet fra Son til Moss t/r idag. Merket 5 knops grense mot Moss. Utsatt for mye galmannskjøring gikk vi i land og jeg observerte at 8 av 10 båter bryter 5knops grensa. Mange kjører 20-30 knop og sender bølger mot fortøyde båter og badende. I kajakk er jo disse hekkbølgene en utfordring og spennende. Men det kan være farlig. Så jeg spør: er godt sjømannskap på vei ut og folk i båt på vei inn. "Jeg gjør det jeg vil".

Eller skal vi alle ta et slag for båtlivet,vise hensyn,følge regler og hjelpe hverandre? 

Link to post
Share on other sites

Godt sjømannskap er i år å ikke padle på dagen, tidlig morgen og sen kveld er fint for padling. For du er åpenbart klar over farene,  mye trafikk på sjøen og mange med begrenset erfaring/forståelse kan gjøre padling veldig spennende. Ha en riktig god sommer. 

 

Link to post
Share on other sites

 

Profondo skrev 1 time siden:

Godt sjømannskap er i år å ikke padle på dagen, tidlig morgen og sen kveld er fint for padling. For du er åpenbart klar over farene,  mye trafikk på sjøen og mange med begrenset erfaring/forståelse kan gjøre padling veldig spennende


Tidligere padlediskusjoner og -hets her, viser vel med all tydelighet at det også er godt med "villmenn" her inne.

Og det er vel med all tydelighet at en av hovedårsakene til at det totalt sett er relativt få padleulykker, er at vi skremmes vekk fra vannet hvor padlere har lik rett som alle andre sjøfarende iht til Sjøveisreglene. 
At noen mener en kan takke seg selv om en er så dum å padle på dagtid er hinsides enhver rimelighet. Om en sånn påstand skulle hatt noen som helst relevans er det den potensielle skadeyter som burde holdt seg på land.

Link to post
Share on other sites

Tilfeldighetene vil at jeg kjørte Mossesundet fra Kølabånn/Bevøsundet og gjennom kanalen ca. kl 12.00 - 12:30.

Jeg kjenner meg ikke igjen i den beskrevne situasjonen til trådstarter.

Edit: Min båte er en mindre hurtiggående daycruiser.

Var tildels mye båter og uoversiktelig trafikkbilde som krevet konsentrasjon fra båtførere.

 

Observerte jeg en båt som ikke holdt 5knop grensen fra Rossnestangen til ut i Velebukta, den lå i halvplan og laget maksimalt med bølger i området mellom Betongen båthavn og kanalen. Hvor langt vedkommende hadde kjørt på denne måten vet jeg ikke.

Ut over dette observerte jeg båter i alle hastigheter fra 25-30 knop og ned til 4-5 knop utenfor 5knops sonen. Ingen vannscootere på det tidspunktet.

Så heller ikke noen som holdt høy hastighet eller lå i halvplan nær land utover denne ene båten.

 

"Høyrekjøring" og det å holdet styrbord i leia var derimot mangelvare i området.

Området utenfor Son var et virvar av båter som kjører i alle retninger i alle hastigheter og passerer på alle sider i varierende avstand.

I Mossesundet kjørte gjerne saktegående båter midt i sundet, mens hurtiggående kjørte både på styrbord og babord side av leia.

Verdt å merke seg at fra grensen mellom Vestby og Moss kommune og sydover til svenskegrensen er det ikke generell fartsgrense på 5 knop innen 100 meter fra land, unntaket er Sarpsborg.

 

Samme data som i appen "båtfart" finnes her: https://a3.kystverket.no/kystinfo. Velg "Fartsforskrift" og "Fartsrestriksjoner sjø" i menyen til høyre. Klikk på skravert område og få opp fartsgrensen.

Redigert av Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jens P. Du kjørte i området i en halvtime,jeg var der i 3 timer. Mitt formål med innlegget er å få flest mulig til å bruke hodet før vi handler. Tenke på at vi ikke er alene på sjøen. For området Moss - Son er det stor trafikk,men går man på vestsiden av Jeløya så er det få racerbåter der. Mulig det er mer bølger der?

Link to post
Share on other sites

Man må gjerne padle. Men å forvente at andre ikke lager bølger fordi man er ute og padler er ikke rimelig. Man bør også forstå at man er lite synlig i en kajakk. 
 

5 knops grensa i Mossesundet er ikke veldig godt merket, kommer man fra Sør tenker nok mange at grensa opphører når man er ute av Kanalen. Og komme rman fra Nord og er midt i sundet er ikke skiltene enkle å se. 
 

Jeg har trafikkert området i over 40 år. Både i egen båt og som mannskap og skipper på RS  Har tilgode å se de ektremt farlige situasjonene. Men kunnskapen om Sjøveisreglene er ikke spesielt stor her heller nei 😊


det er nok litt spesielt nå i år med alle nye båtførere som ikke har like mye erfaring som oss her inne :wink:

 

temaet er en gjenganger hver sommer. Som regel startet fra et medlem som opplever noe en ikke liker. Bare å bruke søk funksjonen, ta frem popcorn og lese til øyet blir sårt 😂  Kan være derfor @Lykken1 ikke får den store responsen fra de som har vært medlem her en stund. 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Lykken1 skrev 38 minutter siden:

Jens P. Du kjørte i området i en halvtime,jeg var der i 3 timer. Mitt formål med innlegget er å få flest mulig til å bruke hodet før vi handler. Tenke på at vi ikke er alene på sjøen.

Er klar over at min tur i området var kortvarig i forhold til din.

Er også klar over at vår bruk av sjø og våre grenser for sikkerhet og komfort er forskjellige.

Hensikten med mitt innlegg var å beskrive situasjonen sett med mine øyne og gi et innblikk i at jeg ikke opplevede noe som var ubehagelig eller gikk på sikkerheten løs. Verken min eller andrs sikkerhet.

@Bitteliten har et poeng med fartsgrensene i området. Faktum er at man må vite at det finnes fartsgrenser på sjøen og man må selv gjøre en aktiv innsats for å finne ut hva som gjelder hvor. Veldig mange har dessverre verken kunnskap eller interesse for å gjør denne egeninnsatsen. App'en båtfart er et suverent hjelpemiddel, for de som vet om den og gidder å bruke den!

 

Sitat

Mitt formål med innlegget er å få flest mulig til å bruke hodet før vi handler. Tenke på at vi ikke er alene på sjøen.

Dette er faktisk to-veis-handling. Handler om å ta hensyn til andre så jeg ikke påfører de ubehag eller fare gjennom mine handlinger. Men det handler også om at jeg ikke skal påføre andre begrensninger i deres frihet med mine handlinger. Og ikke minst, det handler om å ivareta egen sikkerhet gjennom å ikke oppsøke steder eller situasjoner der man vet det kan bli konflikt. Mossesundet i kajakk en lørdag formiddag med det fineste været vi ha opplevet så langt i sommer er neppe optimalt tid og sted for en god opplevelse med flatt vann og stillhet!

Det er ingen klart definerte grenser i dette samspillet. Hele samspillet er basert på en balansegang tuftet på uskrevne regler og erfaringer.

Grei leveregel er at "Alle tenker på seg, det er bare jeg som tenker på meg!"

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg forstår ikke hva som er problemet med å forholde seg til andre fartøyer som f.eks kajakk. 
Slik snakk som at når du er på vannet må du tåle bølger viser bare at folk flest, både de her på forumet og utenfor, er seg selv mer enn nok. Om de har vært i små fartøy glemmer de fort hvordan det var når fartøyet blir større.
Det er lettere å forholde seg til bølger som er laget av været enn fra båter.

Om det ikke er til å unngå å passere nær små fartøyer, er det bare å sette farten ned til ingen bølge-fart. Hva er problemet? 

Link to post
Share on other sites

 

Lykken1 skrev for 21 timer siden:

Så jeg spør: er godt sjømannskap på vei ut og folk i båt på vei inn. "Jeg gjør det jeg vil".

Eller skal vi alle ta et slag for båtlivet,vise hensyn,følge regler og hjelpe hverandre? 

Godt sjømannskap er å vise hensyn til andre, 5 knop sone eller ikke. 

 

Vi har tilsvarende situasjon der jeg har hjemmehavn (Løperen, mellom Asmaløy og Kirkeøy). Mye båttrafikk, men også en del som padler i kajakk. Alle som ferdes i Løperen, som jo er hovedinnfarten til Borg Havn, vet at her må man forvente bølger. Men for min del prøver jeg nå allikevel å gjøre livet surt for de padlerne jeg møter. Likeså de som ferdes i liten båt, eller ligger oppankret og fisker. 

 

SamH skrev for 4 timer siden:

Tidligere padlediskusjoner og -hets her, viser vel med all tydelighet at det også er godt med "villmenn" her inne.

Tidligere padlediskusjoner her inne viser også at du setter folk du ikke kjenner i feil bås, så dine konklusjoner tar vi med en klype salt. 

Link to post
Share on other sites

Man burde også diskutere om man skal bytte 5 knop med "no wake" for folk som går 7-8 har misforstått 5 knop virker det som, de går 7-8 i 15 sonen her, så går de 7-8 i 5 knopen her... 5 knopen er 5 knop av en grunn, og båtene og bryggene der hadde det vært bedre for om folk gikk 30 med små båter, enn 7-8 

Link to post
Share on other sites

Lars Moe skrev 56 minutter siden:

Jeg forstår ikke hva som er problemet med å forholde seg til andre fartøyer som f.eks kajakk.

I aktuelle tilfellet snakker vi et sterkt trafikkert sted. Det er snakk sted hvor de fleste båtene passerer på mer enn 100 meters avstand, men alikevel kan sette opp så my sjø at det er ubehagelig eller til dels farlig for en kajakk nær land. I tillegg var det var totalt vindstille og bølge-mønsteret var rotete og uforutsigbart. Var bare båtbølger her, i alle størrelser og retninger.

Min gjetning er at det passerer 100-200 båter her i løpet av 3 timer på den tiden av døgnet det er mye trafikk.

Ønsket er at alle disse skal ta hensyn til en kajakkpadler eller en gruppe kajakkpadlere som har valgt å legge turen til et sted hvor det er kjent at det er mye båt-trafikk.

 

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg kan overhodet ikke begripe at det er noe som helst kos med padling når det er så mange båter på vannet som det er nå - likesom at det heller ikke er særlig kos i å seile i svak vind når motorbåtene konstant brøler forbi på alle kanter.  Jeg tror ikke det hjelper noe særlig på å "slå et slag for godt sjømannskap".  En ting jeg har tenkt på tidligere og kanskje også foreslått på dette forumet er flere soner hvor det er totalforbud enten mot bruk av motor, eller ftotalforbud mot bruk av båt med installert motor - soner som er store nok til at man kan nyte noe naturen i fred og stillhet, enten man padler, svømmer eller kommer seg frem på annet vis.  Likedan som at man på fjellet fortsatt kan gå på skitur og lignende uten å konstant måtte være bekymret for å bli kjørt ned av en snescooter.

 

Jeg har et visst håp om at man med tiden vil få på plass teknologiske løsninger for å få redusert problemer med hekkbølger og støy ... men kollisjonsrisikoen øker nok litt dersom det blir mange stillegående fartøyer i stor fart på sjøen.

 

Det kan være deilig på tidlig morgen, før brorparten av motorbåtfolket har kommet seg ut til båten, men disse marginene spises stadig opp jo flere folk som skal ut på sjøen.  Selv tar jeg ofte opp ankeret tidlig på morgenen for å nyte dagen mens jeg enda kan ha sjøen litt for meg selv.

Link to post
Share on other sites

Jens_P skrev for 1 time siden:

Ønsket er at alle disse skal ta hensyn til en kajakkpadler eller en gruppe kajakkpadlere som har valgt å legge turen til et sted hvor det er kjent at det er mye båt-trafikk.

 


Akkurat. Det bør ikke være et problem å dra ned hastigheten til en null-bølge fart når man skal passere de myke sjøfarende. I likhet med at det ikke er påkjørelses rett, er det heller ikke drukningsrett.

Det er heller ikke forsvarlig å kjøre i stor hastighet på trange steder med stor trafikk.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror mye skyldes feiltolket "frihet på sjøen"!

På land, på veiene har man lover og regler i alle "bauger og kanter"! Som de fleste (??) forsøker å følge, Bøtene har gått kraftig opp den siste tiden. Men mange nybåteiere (med enten for mye penger eller for gode bankforbindelser) kjøper seg båter. Store båter. Nybåteiere har ikke gått gradene ifm sjømannskap (startet med liten båt og lidd av 3-fots syken), kan ikke lover og regler på sjøen (vet de at disse finnes?)! 

Friheten til sjøs blir et begrep hvor man skal nyte seg selv og sine nærmeste omgivelser (familien og venner) og kan glemme alle landbaserte lover og regler. Først forsvinner vanlig folkeskikk og høflighet. Så forsvinner dugnadsånden (hjelpe til ved tillegging til brygge, uthavn etc) Så gror med stormskritt egoismen fram. 

Nå gjelder dette selvfølgelig ikke alle nybåteiere. Men som over alt eller i samfunnet: Det er drittsekkene man legger merke til. Dessverre glemmer man alle de som viser godt sjømannskap. 

(I den forbindelse: Jeg har sett armen til en svømmer som kom i nærkontakt med et Volvo Penta 280- 

drev. Det var ikke pent. Båtføreren hadde sittet med nesa nedi et papirkart og ikke observert forover. Dette skjedde under 100 meter av land i ca 15 knops fart - og for ca 40 år siden!)

Redigert av altera mulier (see edit history)

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

Lars Moe skrev 8 minutter siden:

Akkurat. Det bør ikke være et problem å dra ned hastigheten til en null-bølge fart når man skal passere de myke sjøfarende. I likhet med at det ikke er påkjørelses rett, er det heller ikke drukningsrett.

Det er heller ikke forsvarlig å kjøre i stor hastighet på trange steder med stor trafikk.

 

:thumbsup::thumbsup::thumbsup:

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

Lars Moe skrev 9 minutter siden:

Det bør ikke være et problem å dra ned hastigheten til en null-bølge fart når man skal passere de myke sjøfarende.

Helt enig!

Men hvis en eller annen av ukjent årsak ikke gjør det, så er det den myke trafikanten som må ta støyten!

Hjelper ikke å ha rett hvis du drukner fordi en annen gjør feil! :smiley:

Redigert av Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jens_P skrev 4 minutter siden:

Men hvis en eller annen av ukjent årsak ikke gjør det, så er det den myke trafikanten som må ta støyten!

Hjelper ikke å ha rett hvis du drukner fordi en annen gjør feil! 

 

Det blir litt som å si at det hjelper ikke å bruke sykkelhjelm hvis du blir påkjørt av en bil :rolleyes: Derfor er det lover og regler (både skrevne og uskrevne) som gjelder til sjøs (og til lands) som man bør lære seg og følge. Nettopp for å hindre at "andre gjør feil" som du skriver. 

Dessverre er ikke verden og dens menneskelige befolkning perfekte. Feil blir gjort kontinuerlig.

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...