Jump to content

Skal vi slå et slag for godt sjømannskap?


El barco de Sol

Recommended Posts

Komodo skrev 2 minutter siden:

Hvem hadde rett og hvem hadde feil her da?

Så vidt jeg vet - og har lest meg til (for mange år siden) så har ALLE fritidsbåter (seil og motor) vikeplikt for nyttetrafikk. Og Kiel-ferga er vel et nyttefartøy.........................???

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

altera mulier skrev 12 minutter siden:

Så vidt jeg vet - og har lest meg til (for mange år siden) så har ALLE fritidsbåter (seil og motor) vikeplikt for nyttetrafikk.

Det du beskriver er særnorsk, regel 44. Gjelder i trange farvann  og havner. Er du langt til havs stemmer ikke det du skriver. Nyttefartøy har ikke retten til veien. Hva som gjelder i en åpen fjord vet ingen, jeg holder uansett av veien. Klart enklest på sikt. 

Link to post
Share on other sites

 

altera mulier skrev 24 minutter siden:

Og Kiel-ferga er vel et nyttefartøy.........................???

Si ikke det, det kan jo være at kapteinen avspaserte og tok en guttetur med firmabåten :giggle:

 

Men fra spøk til alvor. Diskusjonen er interessant, og årsaken ligger i @pacuares svar. Hvor går grensen :worry:

Fikk du med deg diskusjonen om seilbåtene som ikke holdt av veien for Bastøferga?

Link to post
Share on other sites

altera mulier skrev 56 minutter siden:

Kapteinen fortalte at på vei ut av Oslo-bassenget, sånn ved Dyna fyr holdt han på å kjøre på en seilbåt (under seil) som krysset rett foran baugen på Kiel-ferga. I seilbåten sto det en illsint seiler og hyttet med neven mot kapteinen. "Vet du ikke at du har vikeplikt for seilbåter?" ropte han.

Jeg synes denne historien er ganske morsom.

Det som eventuelt er morsomt her er vel skipperens utrolige hørsel! Inne på brua, 25 meter over havflaten, med masse støy rundt seg, hører han altså hva en seiler foran baugen hans roper! Tror nok kapteinen og/eller journalisten heter Asbjørnsen til mellomnavn. Bare tøv alt sammen selvfølgelig.

Link to post
Share on other sites

pacuare skrev for 2 timer siden:

Håper de som leser regel 43 til å gjelde også uten lanternebruk ikke har en jobb der de må lese kontrakter. Det høres i så fall dyrt ut. 

 

De fleste oppfører seg forresten veldig bra på fjorden. 

Regel 43 er en særregel som gjelder små fartøyer. Det er ikke unntak for dag. Hva som menes med små fartøyer er også utdypet i regelen.

Noen fartøyer er i grenseland, mens kajakker, kanoer, seilbrett og vannscootere flest er omfattet.

'Skal holde godt av veien for' benyttes i denne regelen, mens 'holde av veien for' brukes i de andre reglene. Det betyr at man skal holde seg tilstrekkelig unna slik at vikesituasjoner ikke engang oppstår.

Regelen er en instruks til føreren av slike fartøyer, men gir ikke øvrige fartøyer noen påkjørsrett.

Legg også merke til at regelen bruker utrykket 'viser eller fører', som skulle tilsi at det ikke betyr noe om lanterna er tent eller ikke, eller i hvilken form den fremstår. Den trenger ikke engang være montert.

 

Ellers er jeg veldig enig i din siste observasjon, og at de fleste (også kajakker) oppfører seg bra, tar hensyn og utviser godt sjømannskap med å ikke utfordre skjebnen eller skaper unødige konfliktsituasjoner.

Redigert av Havarita (see edit history)
Link to post
Share on other sites

pacuare skrev 57 minutter siden:

Gjelder i trange farvann  og havner.

Jeg skrev: " Kapteinen fortalte at på vei ut av Oslo-bassenget, sånn ved Dyna fyr" Meg bekjent så ligger Dyna fyr i havnebassenget til Oslo :smiley:

Komodo skrev 47 minutter siden:

Fikk du med deg diskusjonen om seilbåtene som ikke holdt av veien for Bastøferga?

Nei...............det fikk jeg ikke :smiley: ..............fortell :smiley:

Mare Nostrum skrev 45 minutter siden:

Det som eventuelt er morsomt her er vel skipperens utrolige hørsel! Inne på brua, 25 meter over havflaten, med masse støy rundt seg, hører han altså hva en seiler foran baugen hans roper!

I Båtmagasinet skrev han at han sto ute på brovingen - jeg nevnte ikke det - sorry.

Båtmagasinet hadde mange morsomme, lærerike og interessante artikler i denne serien (jeg er ikke betalt for å reklamere for bladet), men det krevde ikke mye hjernevirksomhet for å skille tull fra alvor. Kanskje MareNostrum har en gryende (og bedre) journalist iboende :eek::eek::eek:

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

Njaa, jeg tar nok fortsatt denne historien med et par gode klyper salt. For det første har/hadde ikke kapteiner på Kiel-fergen eller andre store fartøyer det med å stå på brovingen under kritiske passeringer/trange farvann. For det andre ville det fortsatt være godt gjort å høre hva som blir sagt fra en liten båt foran baugen, selv fra brovingen. Vi snakker om store skip her, ikke Nesoddbåten!

Link to post
Share on other sites

Mare Nostrum skrev 16 minutter siden:

Vi snakker om store skip her, ikke Nesoddbåten!

Kjenner både Kiel-ferga (flere turer til / fra Tyskland) og Nesoddbåtene (hadde spesielt godt forhold til Huldra og mannskapet ombord der), har bodd både i Oslo og på Nesodden :smiley:

Mare Nostrum skrev 16 minutter siden:

Njaa, jeg tar nok fortsatt denne historien med et par gode klyper salt.

Det har du selvfølgelig all rett til :smiley: jeg er så dum at jeg tror det jeg leser (samme kaptein var også med i et NRK-program intervjuet av Harald Tusberg, der fortalte han samme historien)...................men tro hva du vil.................. :smiley: Kanskje kapteinen på Kiel-ferga "farget" historien litegran - at det hele ikke utspant seg fra en cockpit i en seilbåt og fra brovingen på en Tysklands-ferge, men heller på kanal 16 på VHF'en.................???????   Jeg velger å tro på den morsomme historien jeg da :lol:

Likevel er det interessante her - også for trådstarter å ønske godt sjømannskap på sjøen - av alle sjøfarende, for motor - seil eller roende. Ikke sant? 

Redigert av altera mulier (see edit history)

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

Mare Nostrum skrev 22 minutter siden:

For det første har/hadde ikke kapteiner på Kiel-fergen eller andre store fartøyer det med å stå på brovingen under kritiske passeringer/trange farvann.

Unnskyld at jeg spør (i all min uvitenhet)............hvor har du det fra??? 

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

Regel 43. Små fartøy

Et fartøy som blir rodd, et maskindrevet fartøy og et seilfartøy som i henhold til regel 23 (c) eller 25 (d), bare fører eller viser en lanterne med hvitt lys, skal når det nærmer seg andre fartøy eller det ser andre fartøy nærme seg, manøvrere med forsiktighet, gå med redusert fart og om nødvendig stoppe farten. Slike fartøy skal holde godt av veien for andre fartøy.

Havarita skrev for 1 time siden:

Regel 43 er en særregel som gjelder små fartøyer. Det er ikke unntak for dag

 

Klipte ut regel 43 fra Lovdata, uthevet delen om at regelen bare gjelder når den fører hvitt lys. 

 

Hvis vi ikke blir enige om at regelen ikke gjelder om dagen gir jeg opp.

 

Håper vi kan være enig i generell aktsomhet og at det ikke er lov å kjøre ned småbåter. 

Link to post
Share on other sites

 

altera mulier skrev for 4 timer siden:

Nei...............det fikk jeg ikke :smiley: ..............fortell :smiley:

Den historien er nok for lang til å gjengi her. Men hvis du googler "seilbåter nektet å vike for Bastøferga" så finner du en gammel BP tråd om akkurat dette temaet og denne regelen.

 

Egentlig ganske interessant. I disse diskusjonene om sjøveisreglene kommer det jo fram hvordan folk tolker reglene. Mange har sikkert alltid feiltolket en regel, samt at andre rett og slett ikke har kjent til reglene overhode. 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 41 minutter siden:

Egentlig ganske interessant. I disse diskusjonene om sjøveisreglene kommer det jo fram hvordan folk tolker reglene. Mange har sikkert alltid feiltolket en regel, samt at andre rett og slett ikke har kjent til reglene overhode. 

Leste så øyet ble stort og "vått" :eek:

Personlig mener jeg det er lurt å kunne "tolke" staker, båker og fyr langs kysten - utover det mener jeg man kommer langt med:

1. observasjon

2. observasjon

3. observasjon

4. respekt og aktsomhet for havet, vær og vind

5. aktsomhet for andre sjøfarende

6. respekt for andre sjøfarende

7. høflighet og hjelpsomhet for andre sjøfarende

 

Det er viktig å legge arrogansen og egoismen igjen hjemme før man kaster loss, bedre å vike enn "å stå på krava"

- og selvfølgelig hjelper det godt på med et båtførersertifikat!

 

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

altera mulier skrev 10 minutter siden:

Leste så øyet ble stort og "vått" :eek:

Personlig mener jeg det er lurt å kunne "tolke" staker, båker og fyr langs kysten - utover det mener jeg man kommer langt med:

1. observasjon

2. observasjon

3. observasjon

4. respekt og aktsomhet for havet, vær og vind

5. aktsomhet for andre sjøfarende

6. respekt for andre sjøfarende

7. høflighet og hjelpsomhet for andre sjøfarende

 

Det er viktig å legge arrogansen og egoismen igjen hjemme før man kaster loss, bedre å vike enn "å stå på krava"

- og selvfølgelig hjelper det godt på med et båtførersertifikat!

 

Akkurat!  Selv om noen mener at de har tilnærmet påkjørsrett og at mindre fartøy bør holde seg unna,så er det håp selv uten å være spesialutdannet jurist på sjøfartsregler. Gjør det enkelt,se andre,bruk hue og legg egoismen igjen i bilen når en drar på sjøen. Formålet mitt da jeg startet denne "debatten"  var å minne oss alle til å være venner på sjøen,hjelpe hverandre og oss selv.

 

Link to post
Share on other sites

Sikkert Off-Topic, men likevel: Fikk kjeft i helgen i båten. Kjører generelt hensynsfult, og lager lite hekksjø der jeg ser det ligger båter til land. Men akkurat nå kjørte jeg ekstra hensynsfult gjennom et trangt sund, bak en liten seilbåt som mistet litt vind i seilene bak "Vindåsen" av alle ting. Dette er et trangt sund i Vrengensundet. Lå litt på tomgang og ventet. Det er 5 kn grense, og da lager ikke båten bølger i det hele tatt. Så får seilbåten vind i seilene, og skyter fart. Setter i gir som da gir 4.5 knop v/700 rpm, og drar opp til 1000rpm som da typisk gir båten en fart på 5.6 knop. Da er jeg ca 200m fra fri fart grensen. Men 10 sekunder etter at jeg gjorde dette, så sitter det en hytteeier på brygga si og brøler "HEY". Jeg viser ham fem fingre, han vifter meg bare bort, og jeg må bare signalisere videre at denne dialogen ikke funket med bannefinger. Jeg gjorde ikke noe galt. Men jeg merker at kritikk av hensynsfull oppførsel biter litt ekstra. Jeg hevder at hytteeieren er et rasshøl som ødelegger dagen min på den måten.

 

Det jeg liker minst med sjøvlivet er å bli utsatt for selvutnevnte politimenn når jeg gjør alt jeg kan for å være hensynsfull, hvilket jeg alltid er.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Viktig å merke seg at særnorske regler ikke fritar nyttefartøy fra plikt om aktsomhet. De skal gjøre alt de kan for å unngå sammenstøt. Mye vanskligere å være bastøferge enn snekke nær munningen av kanalen i Moss f.eks. Også vanskelig å se små båter fra brua, foran baugen på store båter. Blir det sammenstøt tror jeg det nesten uten unntak vil bli en form for delt skyld. Det som diskuteres her er ikke nødvendigvis alltid lett vite fasiten på. Når er det nødvendig å redusere fart? Når skal man legge om kurs? Hvis man har en haug med båter rundt seg som vingler hit og dit blir jo sjøfartsreglene svært vanskelige å holde. Svaret er jo selvfølgelig å senke fart i tide, samt skifte kurs markant når den endres, men noen ganger kommer større fartøyer veldig raskt, og man kan være i en nesten situasjon før man aner det. Jeg synes kryssing av fergeleden kan være utfordrene noen ganger, når det kommer ferger fra begge sider, som endrer kurs, kanskje litt annerledes enn man hadde tenkt, og kommer med 16 knops fart. Så kommer Colour Line inn i bildet med 20 knop....og jeg vil påstå at jeg ikke er veldig uerfaren.

 

Den ultimate regelen, som ikke står skrevet noe sted, er nok "størst først", ihvertfall inntil det blir en nesten situasjon. Mitt råd er ihvertfall å holde godt av veien for nyttetrafikk. I oslofjorden må vel det gjelde nesten til Færder. Planlegg kryssing av separasjonssonene godt. og ta gjerne en titt bakover innimellom. 

 

Videre har jeg en bønn til raske båter, og særlig de med litt størrelse. Hvordan tror dere det er å se en slik fra seilbåten, med kurs rett mot seg i 25 knop. Det opplever jeg hver sommer, og at de legger om kursen i siste liten. De kan ha allverden kontroll, men hvordan kan jeg vite at de ikke går på autopilot, og er uoppmerksomme. Dessuten så er det forferdelig kjedsomt å miste den nesten nye makrellhekla 3 ganger i året.

Link to post
Share on other sites

pacuare skrev for 16 timer siden:
Regel 43. Små fartøy

Et fartøy som blir rodd, et maskindrevet fartøy og et seilfartøy som i henhold til regel 23 (c) eller 25 (d), bare fører eller viser en lanterne med hvitt lys, skal når det nærmer seg andre fartøy eller det ser andre fartøy nærme seg, manøvrere med forsiktighet, gå med redusert fart og om nødvendig stoppe farten. Slike fartøy skal holde godt av veien for andre fartøy.

 

Klipte ut regel 43 fra Lovdata, uthevet delen om at regelen bare gjelder når den fører hvitt lys. 

 

Hvis vi ikke blir enige om at regelen ikke gjelder om dagen gir jeg opp.

 

Håper vi kan være enig i generell aktsomhet og at det ikke er lov å kjøre ned småbåter. 

Takk, dette ga meg en anledning til et lite dypdykk i sjøveisreglene. Godt å få en refresh på hva som faktisk står der uansett.

Det ga et bedre fundament for det jeg har hevdet hele veien:

 

Å føre lanterner betyr betyr at de er montert. Å vise lanterner betyr at de er tent. (se Del C i sjøveisreglene, best illustrert i regel 20 c).

 

Når regel 43 henviser til fartøyer som 'bare fører eller viser en lanterne', betyr det de som ikke fører full lanterneføring med sidelanterner.

Det er for noen fartøy valgfritt, og da har man også valgt at man 'skal holde godt av veien' for andre fartøy.

 

På dagtid er det umulig å skille mindre fartøyer med motor & seil uten lanterner fra de som har, så i praksis viker man på vanlig måte overfor disse, selv om de egentlig skulle 'holde godt av veien'. Man må jo forholde seg til og håndtere den situasjonen man er i, ikke slik den skulle vært.

 

Kajakker og robåter har ellers kun regel 13, 16 & 17 å forholde seg til, og da er også regel 43 høyst påkrevet påminnelse om hvordan de må forholde seg til øvrige fartøyer. Da kan det selvfølgelig ikke være unntak for dagtid.

 

Det finnes ingen støtte i sjøveisreglene i at fartøyer drevet frem med motor eller seil skal holde av veien for kajakker og robåter når de møtes eller er på kryssende kurs. (uten henvisning til lanterner)

De blir å betrakte som andre objekter man ikke skal kjøre på. Verdifulle sådan.

Redigert av Havarita (see edit history)
Link to post
Share on other sites

pacuare skrev for 18 timer siden:

Klipte ut regel 43 fra Lovdata, uthevet delen om at regelen bare gjelder når den fører hvitt lys. 

 

Hvis vi ikke blir enige om at regelen ikke gjelder om dagen gir jeg opp.

Vi blir nok ikke enige, pacuare, de forskjellige måtene å hevde det motsatte på tyder ikke på enighet. Men ikke gi opp for det, du har rett.

 

Regel 43, norsk særregel, er en ren lysregel, som pålegger fartøy som er unntatt fra plikt til å føre sidelanterner ekstra varsomhet, fordi de som bare fører hvitt lys ikke gir full informasjon om retning osv til andre i mørket. Som regelen sier, den bygger på lysreglene 23c og 25d.

 

Den alminnelige lanterneplikten er regulert i de internasjonale reglene, regel 20: "b)Reglene om lanterneføring skal følges fra solnedgang til soloppgang.(...)"  

 

Havaritas påstand om at regelen har noe som helst med de alminnelige vikeplikt- og ferdselsreglene å gjøre, eller at hele eller deler av den skulle gjelde om dagen, er fullstendig tatt ut av lufta. Det er ikke nødvendig med dypdykk eller utredninger om dette, en hvilken som helst kobling med andre forhold enn hvitt lys om natta er kunstig, og skapt av deg selv.

 

Trond123 fulgte opp med en påstand om at regelen gjelder om dagen, og at henvisningen til lanterneføring bare er for å beskrive hvilke fartøy som omfattes. Da blir spørsmålet: Dersom lovgivers hensikt er å regulere inn et skille melom fartøy over og under 7 meter i alminnelig ferdsel, - som ville vært den praktiske konsekvensen av din tolkning - hvorfor gikk han denne kronglete omveien om flere lysregler for å beskrive hvilke fartøy som omfattes? Det henger ikke på greip.

 

Dersom Havarita - eller andre for den saks skyld - fortsetter å hevde at det er en sammenheng mellom regel 43 og de alminnelige ferdselsreglene, vil det være nyttig å henvise til andre rettskilder, ikke bare personlig tolkning. Lovforarbeider, lovkommentarer, dommer.

 

Grunnen til at jeg er såpass opptatt av å tilbakevise tolkningen, er at den er så radikal at den fullstendig snur opp ned på ferdselsreglene. Det er flere tusen visninger av denne tråden, og selv de fleste nok er i stand til å skille fakta fra ubergrunnede påstander, vil det være uheldig om bare et fåtall sitter igjen med en oppfatning om at regel 43 gir fartøy over 7 meter noen fortrinnsrett over mindre fartøy.

 

Dette er ikke et innlegg om sjømannskap, uskrevne regler og alminnelig vett og forstand. Hensikten er utelukkende å korrigere en svært omfattende juridisk feilkobling.

 

Oppsummert:

 

Regel 43 er utelukkende en lanterne- eller lysregel. Den har ingen sammenheng med de alminnelige vikeplikt- og ferdselsreglene 

 

Den gjelder ikke om dagen.

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Steihy skrev 56 minutter siden:

Havaritas påstand om at regelen har noe som helst med de alminnelige vikeplikt- og ferdselsreglene å gjøre, eller at hele eller deler av den skulle gjelde om dagen, er fullstendig tatt ut av lufta. Det er ikke nødvendig med dypdykk eller utredninger om dette, en hvilken som helst kobling med andre forhold enn hvitt lys om natta er kunstig, og skapt av deg selv.

 

Trond123 fulgte opp med en påstand om at regelen gjelder om dagen, og at henvisningen til lanterneføring bare er for å beskrive hvilke fartøy som omfattes. Da blir spørsmålet: Dersom lovgivers hensikt er å regulere inn et skille melom fartøy over og under 7 meter i alminnelig ferdsel, - som ville vært den praktiske konsekvensen av din tolkning - hvorfor gikk han denne kronglete omveien om flere lysregler for å beskrive hvilke fartøy som omfattes? Det henger ikke på greip.

 

Helt ut av løse lufta er det da ikke.

 

Det står ingen steder i sjøveisreglene hvordan motorbåter eller seilbåter skal forholde seg til fartøyer som blir rodd som man er på kollisjonskurs med.

 

Det står heller ikke noe annet sted om hvordan fartøyer som blir rodd skal forholde seg til seilbåter eller motorbåter som de er på kollisjonskurs med.

 

Vis gjerne til regelreferanse om jeg har oversett dette.

 

Avsnitt I gjelder, men i avsnitt II er det kun følgende som angår for robåter og kajakker: 

'Regel 13. Innhenting

(a)Uten omsyn til det som ellers er sagt i reglene i Del B avsnitt I og II, skal et hvilket som helst fartøy som innhenter et annet fartøy, holde av veien for det fartøyet som blir innhentet.'

..

Dette gjelder også om fartøyer som blir rodd innhenter seilbåter eller motorbåter.

 

'Regel 16. Fartøy som skal holde av veien

Ethvert fartøy som skal holde av veien for et annet fartøy skal såvidt mulig i god tid utføre en markert manøver for å holde godt klar.'

 

'Regel 17. Fartøy som skal beholde kurs og fart

(a)

(i)Når det ene av to fartøy skal holde av veien, skal det andre fartøyet beholde sin kurs og fart.'

...

 

Da trenger man regel 43 for å regulere hvordan disse små fartøyene skal forholde seg til andre fartøyer. Regel 43 utrykker spesifikt alle fartøyer som blir rodd, og i tillegg de som kun fører enkel lanterne. (ta bort to innskutte bisetninger (som egentlig må være en) i regelen, så fremstår dette veldig klart).

Regelen skriver seg fra tider hvor små fartøyer i det vesentligste ble rodd og var til fornøyelse som @Mr. Hilde påpeker over.

 

Dette snur ikke opp ned på annet enn en og annen villfarelse. Det er ulike regler for ulike fartøyer; Robåter, motorbåter, seilbåter, nyttetrafikk og fartøyer som har spesielle behov eller utfører spesielle operasjoner. Man må derfor forholde seg ulikt til ulike fartøyer.

 

Oppfordrer alle til en repetisjon av sjøveisreglene.

Det vil være god sjømannskap.:yesnod:

 

Ha en god og trygg sommer på sjøen.

Redigert av Havarita (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg bor ved fjorden, og ved vegen. Når jeg skal ut for å fiske lyr eller makrell (eller whatever som biter på), i fjorden, eller skal hente inn søplekassa, eller ta en titt i postkassa, i vegen, gjør jeg om lag det samme. Det er her jeg bor. Jeg løsner fortøyningene og går ut i Byfjorden, følger land nord- eller sør-over og legger meg på en plass der det er stor sjanse for å få fisk. Eller jeg tar på meg slåbrok, eller regnhyre og rusler ut i veikanten og henter kassa. Har vinden vært på besøk, må jeg kanskje ut i vegbana. Kanskje er det til og med slik at det er noe på andre sida av vegen som jeg må finne ut av, går jeg over veien, i slåbrok, eller i regnhyre, og finner ut av det. Når det da, mens jeg går i lav fart langs land, eller har lagt meg lenger ut på Hopsflua, fordi det er sjanse for sei der, eller kanskje torsk og lange, kommer noen forbi, slike som skal fra Vågen (eller Haugesund) til Herdla(eller Måløy), bør de forstå at det er jeg som bor her, som er ute med min sønn i en liten båt og at vi ikke ønsker krapp sjø eller ubehagelige nærvær av dem. Slik som folk i bil, når de passerer meg trillende på ei søplekasse, eller surrende rundt i veigrøfta iført slåbrok og plastklogger, senker farta og triller bevisste og årvåkne forbi. Det er plass til alle i vegen. Ja, det er fin veg, og det står pepra med 50-skilt langs den, men en kan bryte midtlinja, og en går kanskje i 30 om en finner det naudsynt. Av høflighetsgrunner, eller fordi en har da lært folkeskikk.

Når vi ligger og fisker, i en liten gul båt, iført redningsvester, min sønn på tvers på midttofta med fiskestang og jeg akter med harpe, ligger vi gjerne tilsynelatende stille, sjøl om vi driver med strøm og vind. Vi ligger kanskje akkurat der en skulle kunne finne det lurt å legge kursen, om en ønsker å spare noen centiliter fuel og har tenkt at en kan gå inn i Herdlefjorden langs Askøylandet. Men kommer det et nyttefartøy, eller en 43-fots lystyacht rett imot, må en jo allikevel legge om kursen.

Så da er spørsmålet, som har en vag parallell til kajakkbruk i Mossesundet, eller hvor det var: Hvorfor viser ikke slike passerende fartøy at de har sett oss? Hvorfor legger de ikke, på et ganske tidlig tidspunkt, om kursen, med en markert kursendring, og passerer oss på en slik avstand at vår idyll ikke tar skade av det? Jeg trur det er en form for idioti. Idiot er jo den som ikke er i stand til å forstå, eller som ikke kan begripe de regler som gjelder. I dette tilfelle er ikke dette regler som står i Lovdata, og sjøl om de skulle gjøre det, så er de langt underordna slike regler som bør finnes inne i oss. Slike regler som handler om tilregnelighet, etterrettelighet.

Jeg har sett på de sjøfarende som passer oss, halvplanende med hekksjø. Hadde de bare sett på oss, hatt blå lue med skjerm og vinka, eller smilt, eller vist at de var overmåte interessert i kystfiske og derfor går nære, for å se, for å være deltagende i en urgammal form for matauk og tidtrøyte! Nei, de ser oss tilsynelatende ikke. Det ser faktisk ikke ut som om de er interessert i om min sønn fisker med snøret rett ned, eller om snøret står rett ut fra båten som etter et langt kast.

Av og til kommer det andre som fisker, med større båter enn vår, med dorgesnører ute og ekkolodd som sveiper vannlagene nedover mot djupet. En sjelden gang. De vinker ikke de heller. Har vi slutta med det? Slutta å vise at vi er sammen om dette, at vi er en liten klynge etterkommere av Terje Vigen eller Sjur Gabriel og Oline, at vi er her ute blott til lyst, at vi ikke skal noe sted, eller kommer fra noe sted, men bare er her. Jeg i min og du i din.  

Andre hilser jo. Sånne i like båter, biler, motorsykler, snekker. Noen steder hilser alle som har trebåt. Noen steder hilser alle på alle. I skiløypa hilser vi når vi er tilstrekkelig langt inne blant grantrærne eller på ei myr.

Det er der det ligger.

Nå er det så mange i så mange båter som skal så langt og ikke hører til der, her eller noensteds. Så fort og så uaffisert.

Det er så mange ignoranter, som gir blaffen, og om de ikke egentlig har gitt opp noe som helst, har de vel egentlig aldri prøvd.

 

Snart blir sjøen som vegen. Haugevis av regler vi egentlig ikke trenger, eller som kan håndheves eller som har alminnelig gyldighet. Som vi jo har skrivi opp, eller snarere har høgd i stein, eller bare har prenta inn i sjela. Alminnelighet. Folkeskikk. Sedvane.

Snart tvinger det samme teknokratiet seg fram på sjøen som vi åpenbart trenger på land, fordi folk heller vil være unnasluntrere eller uinteresserte eller «Hva så?», enn å beholde autonomiet, sjølråderetten, fordi det er så slitsomt å agere ansvarlig.

Det er frivillig, i Norge, å være fri. Men vi må være sammen om det, asså!  

1102465451_Mensviventer.JPG.4c3d311675feb48562c08e1c603e7ac6.JPG

 

 

Redigert av Erik AN (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...