Jump to content

Venstre vil at alle nye fritidsbåter skal være elektriske innen 2030


Knallipadden

Recommended Posts

Sitat

Ifølgje ho er lademoglegheitene og teknologien i elektriske båtmotorar gode nok. Men prisen på elbåt er høgare.

Elbåtforeningen vil derfor at Stortinget skal gjere det billegare. Med dei same verkemidla som dei har brukt for elbil.

– Det kan gå på moms og avgifter, prisar på ulike faste kostnadar og hamneavgifter, seier Liodden.


https://www.nrk.no/trondelag/venstre-vil-at-alle-nye-fritidsbatar-skal-vere-elektriske-innan-2030_-ubetydeleg_-meiner-sintef-1.15572914?fbclid=IwAR02II2UE3-L47xrQssVqbKjDYsyxuAIXHXRkBqnGsyxOt4qrNQUQ2tmNkI

 

Jeg syns det er et spenstig forslag. Selv vet jeg ikke helt hva jeg mener om det. Jeg er for elektrifisering av båter, men foreløpig er rekkevidden på el-båter langt bak rekkevidden på elbiler. En båt bruker mye mer energi for å forflytte seg i forhold til en bil. Når farten øker øker også forbruket enormt. Som en kuriositet. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Anders Valland som er forskningsleder i Sintef Ocean sier.

 

– Jo, ein kan få teknologiutvikling på dette, men viss ein ønskjer å gjere det med tanke på klimagassutslepp, vil det framleis – sjølv om ein elektrifiserer heile verdas fritidsbåtflåte – faktisk ikkje bety noko som helst, avsluttar Valland.

Link to post
Share on other sites

Det er allerede mangel på en rekke deler og materialer som behøves for annen elektrifisering.

Elektrifisering generelt er en god ting, men de fleste båter blir brukt lite. Da er det bedre å bruke de begrensede råvarene der de gjør best nytte, som i f.eks. biler.

Link to post
Share on other sites

Jeg lurer på hvor vi skal få all strømmen fra? Hvis alle biler, trailere busser og varebiler skal gå på strøm.

Vi skal ikke ha vannkraft eller vindmøller. Da blir det vel tråbil da, som i barndommen.:ghost:

Fairline Mirage 29 er solgt.

Link to post
Share on other sites

Spennende å følge med på utviklingen!

De som så den amerikanske batteridrevne suven med integrert solcellepanel i tak og panser så noe som kanskje(?) kan bli fremtiden.

Vi husker hvordan bilindustriens mektige menn satt seg på bakbeina og nektet plent å tenke nytt. Skulle være diesel/bensin. Helt til de skjønte andre produsenter gikk i mellom og produserte det kunden ville ha..

På en båt kan det ikke være noe problem å integrere solceller i overbygget.

Men om det er batteri som blir den endelige løsningen?  Nei se det er en annen diskusjon.

Men en plass må man begynne. Vi nordmenn har i genene at alt nytt er nei nei og fy fy.. La oss holde oss til det gamle. Slik rederne gjorde da steam ble introdusert verden over. 

Tror mange av oss kan allerede i dag med helt enkle tgrep gjøre egen båt mer miljøvennlig. Senke turtallet et par hundre omdreininger. Ja og rein skutebunn er en annen ting.

Muligens farten må ned.

Ikke lenge siden jeg så en femtiåring på tv med nye maskiner ombord. Vrengte til så han måtte knipe munnen igjen for ikke ende opp med overleppen i nakken.. :lol:

Følger med videre.

 

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Båten i trådstarters link har 4 kW motor, og 25kWh energimengde.

 

Kan sammenlignes med 6hk og 30l tank (bensin eller diesel).

Kost og vekt på et fornuftig alternativ er ikke stort. Ikke forbruket heller om man har så god tid.

Tror ikke man får så små dieselmotorer lengre, men påhengere kan være interessant å sammenligne med. (high-thrust).

 

Tror det blir noen år med driftsutgifter før batterier er i pluss både økonomisk, miljømessig og også ift bærekraft.

Men for miljøet lokalt der du ferdes er det jo fint (så lenge den ikke går ned).

 

Noen politikere (og andre) tror til og med at de gjør kloden en tjeneste med å stappe fritidsbåter fulle av batterier.

Man må bare frikoble seg fra realfag, regneferdigheter og bærekrafts vurderinger for få dette til å se fornuftig ut.

 

Valland fra Sintef Ocean har nok faglig bakgrunn til å kunne uttale seg. Han er diplomatisk, men kunne dratt på litt:

Ift klodens klimagassutslipp vil det sannsynligvis være en bjørnetjeneste*, men da hadde han sannsynligvis ikke fått spalteplass på NRK.

 

*Bjørnetjeneste:  En tjeneste ment for å hjelpe, men som virker stikk imot sin hensikt.

 

Det finnes andre eksempler også:

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=217925054

Spørs om det er det beste man får bruk når man skal bruke 350 båtpenger. 20fot og 5hk, men dog optimaliser skrog for liten motor. (Noen som vet hva den koster ny, så forventet verdifall fremover kan vurderes?)

 

Link to post
Share on other sites

Men batteripakkene i båt må bli store. Energibehov og batteri som matcher dieseltanken her vil nok være på ca 1500 kWh og da må vi nok vente på solid state og 10 ganger litiumbatteri før det blir aktuelt. Men da blir det jo helt supert. 

 

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

8 minutes ago, Mulligan said:

"Bastø Electric" går 100% på batteri. Har noen argumenter for at det ikke lar seg gjøre?

Hovedargumentet er vel at enkelte særinger liker å gå lengre strekk enn Horten - Moss, i kombinasjon med at de fleste båter brukes svært lite. Dette blir som alt annet enn avveining mellom kost og nytte, klarer ikke tro elbåter havner på rett side av streken.

 

Jeg kjøper gladelig elbåt den dagen prisen er overkommelig og jeg kan få minst 750NM rekkevidde (for motor) uten at båten synker fra vekta av batteriene.

Link to post
Share on other sites

Får man redusert vekta med 90% og kosten med 70% begynner vi å nærme oss. Eller blir jo lading interessant, må nok innvisetere noen hundre milliarder i strømnett og fordeling on dette skal funke.

I det totale miljøbildet spiller det jo ingen rolle, botsett fra at man sikrer omfattende gruvedrift i den 3 verden.

Link to post
Share on other sites

Mulligan skrev for 2 timer siden:

"Bastø Electric" går 100% på batteri. Har noen argumenter for at det ikke lar seg gjøre?

Nå ja, den har gått på diesel en god stund grunnet problemer.

Fairline Mirage 29 er solgt.

Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev for 2 timer siden:

Lenge leve sperregrensen….

Litt morsomt at fru Solberg har vore avhengig av tre tulleparti😀 og det verste er at eg har stemt på eit av dei😅

Link to post
Share on other sites

Mulligan skrev for 3 timer siden:

"Bastø Electric" går 100% på batteri. Har noen argumenter for at det ikke lar seg gjøre?

Det selges lite el-ferger som skal kjøre korte strekk t/r hjemmehavn i fritidsbåt-segmentet.

Link to post
Share on other sites

100% elektrisk fritidsbåt for oss med "bobåter" , og som skal på ukelange turer har jeg liten tro på er lønnsomt/hensiktsmessig.

 

Hybrid derimot, det har jeg tro på.

 

Kan man få til 15-20 Nm i 7-8knop på batteri, men ha muligheten til å spe på med diesel når det trengs, hadde jeg

vært fornøyd.

 

 

 

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Oslo - Strömstad i godt driv med en Saga 27 og elektrisk motor?

:easter:

 

For å sette det litt i perspektiv så har vi de siste årene (og er godt igang iår) tatt turen fra Son i Oslofjorden ned til utenfor Göteborg og tilbake pluss et par turer til Oscarsborg uten etterfylling av diesel. Med fulle havner her i Sverige hvor en ofte må dele på en 10A kurs for litt lading av batterier? :headbang: Kanskje elektrisk er for neste generasjoner?

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Mulligan skrev for 4 timer siden:

"Bastø Electric" går 100% på batteri. Har noen argumenter for at det ikke lar seg gjøre?

Mulig er det nok.

Om det er fornuftig bruk av fellesskapets midler, tja det er en helt annen sak.

 

Hva man oppnår:

-Redusert miljøbelastning lokalt, spesielt til luft. Bedre luftkvalitet der den brukes, og værre der man brenner kull for å forsyne.

-Kanskje 30% reduksjon i CO2 utslipp i driftsfasen. (Ihht en DnVGL rapport som har vært diskutert her inn tidligere). Da holdes produksjon av batteripakken utenfor.

-Vanligvis redusert rutetilbud.

-En hinsides kostnad i både ferge og infrastruktur i begge ender.

-Mindre tilgjengelig kraft på nettet, som paradoksalt nok forsinker utfasing av kullkraft på kontinentet, og større press på å bygge vindmøller, og større press på overføringsnettet. Dette betyr høyere nettleie for alle brukere.

-Batteriproduksjon som scorer relativt dårlig på opp til flere av bærekraftsmålene.

 

Med bakgrunn fra hurtigbåt, så er det ytterst få kommersielle grunner til å gå fra 30 til 50 knop. Det er rett og slett få passasjerer som vil betale 4 ganger så mye for å komme dobbelt så fort frem. 

Langt færre vil betale dobbelt så mye for å komme halvparten så fort frem.

 

Batteridrift er derfor kun interessant når noen andre betaler regningen.

 

Jeg mener derfor at er dårlig anvendelse av samfunnets midler.

Om kampen mot CO2 er så viktig, oppnår man samme reduksjon med å redusere hastigheten med 15%.

 

Overført til fritidsbåt som har langt færre utladninger og driftstimer å fordele merinvesteringen og merbelastningen i produksjonsfasen på, blir nytteverdien i kroner og ører, for klima og miljø ganske dårlig.

Link to post
Share on other sites

Nei, dette er vel symbolpolitikk på sitt beste. Lurer på hva de eventuelt har tenkt å pålegge oss som for det meste seiler. Det blir vel en fordelsavgift for å utnytte felles naturressurser. Jeg vet egentlig ikke hvor mye diesel vi bruker, men vi fylte full tank juli 2019. Da har vi 600 liter. Grunnet corona har vi fremdeles halv tank. Tar vi en titt på 'Sailing Uma' så har de en mindre, lettdrevet seiler som er topp utsyrt. De må uansett inn og lade når de seiler nordpå. Motorbåt, langtur og kun batteri, er med dagens teknologi ikke mulig i praksis. Horten-Moss plugger inn stikkontakten hvert 20. minutt, og banker inn diverse kilowatter. Det er det ikke mange som kan.

Link to post
Share on other sites

2 minutes ago, Hulda said:

Horten-Moss plugger inn stikkontakten hvert 20. minutt, og banker inn diverse kilowatter. Det er det ikke mange som kan.

Lader visstnok med opp til 9 megawatt. Friske greier. Per kWh batterikapasitet omtrent samme ladehastighet som jeg har på elbilen, men skalaen er annerledes. Leser for øvrig at de har fått ca 170 mill fra Enova til kjøp av Bastø Electric, oppbygging av ladere og konvertering av to eksisterende ferjer – enklere å gå for dyre løsninger når noen andre betaler.

Link to post
Share on other sites

Det er klart at vi må vekk fra framkomstmidler som forurenser (....meg selv inkludert - kjører en liten dieselbil)..... men har ikke overgangen til el-biler gått litt vel fort? Og hva med alle avgiftene som el-bilene (dvs: el-bileiere :wink:) slipper (nå skal det riktignok endres på dette - har jeg lest et sted), det jeg ikke skjønner er hvorfor har man ikke satset mer på hydrogen? Både Toyota og Honda har hydrogenbiler hvor utslippet er RENT VANN, jeg har hørt at det er en enkel sak å bygge om en forbrenningsmotor til hydrogen (jeg har overhodet ikke greie på motor, refererer bare det jeg har hørt), så hvorfor ikke evt videreføre hydrogenteknologien til fritidsbåtflåten? Er det bare et sp.mål om kapital (kapitalen som rår) og at energiselskapene ikke gidder forske på nye teknologier etc?

Jeg bare spør?

Redigert av altera mulier (see edit history)

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

Ser vel ut som man må tenke annerledes hvis det skal kunne skaffes tilveie store energimengder i korte tidsintervaller.

 

Har tatt turen med "Future of the Fjords" mellom Flåm og Gudvangen. Elektrisk drevet katamaran med marsfart på 16 knop. Konseptet her er batteribanker også ved kai for å oppnå hurtig lading. Manglende kapasitet på strømnett ved kaiene gjør at de må ty til batteribanker ved kai som lades langsomt fra nettet mellom fergeanløpene og kan lade fergene hurtig.

https://www.tu.no/artikler/na-skjer-det-turistbaten-som-virkelig-skaner-norske-fjorder-for-eksos-og-stoy-settes-i-drift/437300

 

Sitat

Noe av forklaringen ligger i en såkalt Powerdock. Fordi strømnettet til både Flåm og Gudvangen har liten kapasitet, har Westcon og Brødrene Aa laget en batterilagringsløsning som skal plasseres i en flytebrygge.  

Batteriene i Powerdocken lades sakte fra nettet. Når Vision of the Fjords og Future of the Fjords kommer inn, kobles ladepluggen på og opp mot 2,1 MW overføres i en tandemløsning med nett og batteri.

 

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Kan ikke skjønne annet enn at dette vil føre til større CO2 utslipp.

De fleste fritidsbåter bruker motoren så få timer i løpet av året at reduksjonen i CO2 utslippet vil være mindre enn CO2 utslippet forårsaket av produksjon av batteripakken.

For folk som seiler og stort sett bare bruker motoren for å komme seg inn og ut av havn, blir regnestykket svært ugunstig. Selv bruker jeg kanskje 100l diesel i året (46 fot seilbåt, 63hk motor). Dvs at jeg bruker 2000l på 20 år. Dersom man setter levetiden til batteripakken til 20 år, kan man sammenligne CO2 utslippet fra å brenne 2000l diesel med utslippet fra å produsere en batteripakke på flere hundre kwh. Jeg tror diesel gir mindre utslipp.

 

 

Redigert av Vestkystseiler (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er nye båter det er snakk om. De foreslår ikke at vi skal bytte ut motorene vi har. Det er 9 år til og ser vi 9 år tilbake og tenker at utviklingen går like fort framover klarer vi ikke en gang se for oss hvor mye bedre det blir om 9 år.

 

Ikke glem andre energibærere, det er ikke bare batteri som kan lagre energi.

 

Og til de som bare sammenligner dieselforbruk mot batteriproduksjon, dere glemmer at dieselmotoren også må produseres.

 

Jeg er med, gleder meg til første båt uten brummelyd.

Link to post
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...