Jump to content

Venstre vil at alle nye fritidsbåter skal være elektriske innen 2030


Knallipadden

Recommended Posts

Helt riktig @tobixen.

Først når man stiller alle parametrene opp mot hverandre, kan man vurdere de ulike alternativene og konkludere på hva som er best egnet for konkret bruk.

 

Jeg er imot Venstre sitt forslag, fordi det sannsynligvis vil gi 'klimaminus' i de aller aller fleste tilfeller.

I de fleste tilfeller et urealustisk alternativ, og alltid desidert dyrest.

 

Om man tar med de andre bærekraftsmålene, vil batteriproduksjon og avhending også ha større negative bidrag enn dagens alternativer.

 

Det må tillegges at klimakrisen er oppkonstruert, og bare finnes i modellene og ikke i virkeligheten.

 

Jeg er mildt sagt fortørnet over alle 'klimatiltak' som innføres uten noen konsekvensutredning. Ikke hva det koster, og ikke hva man oppnår eller om tiltakene er hensiktsmessige, eller fornuftige.

 

Om forslaget blir en realitet, vil det sannsynligvis godt nytt for alle som skal avhende ordinære bruktbåter, og jeg kommer til å investere i den dyreste jeg har råd til.😉

Link to post
Share on other sites

Havarita skrev 5 minutter siden:

Det må tillegges at klimakrisen er oppkonstruert, og bare finnes i modellene og ikke i virkeligheten.

Der datt jeg av lasset. Er dette noe du oppriktig mener?

Link to post
Share on other sites

7 hours ago, omhI said:

For den som vil lufte håret i Geiranger denne sommeren kan du velge rib batteri 55 knop.

 

 

Er litt detaljer på https://new.abb.com/news/no/detail/61073/evoy-norsk-elbat-eventyr-med-frekvensomformere-fra-abb - både om båten og ladeanlegget.

 

55 knop er toppfart - marsfart er 20 knop, og på 20 knop kan man bruke den en time før den må lades.  Ladingen tar en halvtime.  Da er det et batteri på 100 kWh som skal lades - dvs, ladeeffekt på ca 200 kW, det er ganske enormt.

 

Et typisk bruksområde for en slik båt er å ta med turister og andre betalende (typisk "teambuilding"-aktivitet for ansatte etc) på  turer på 30-45 minutter.  Under slike omstendigheter er begrensningene OK.  Man trenger ikke mer enn en times batterikapasitet, man kommer tilbake til samme ladestasjon etter hver tur, og man har et rimelig godt belegg på båten.

Link to post
Share on other sites

Seilerslask skrev 43 minutter siden:

Der datt jeg av lasset. Er dette noe du oppriktig mener?

 

Ja vi mener det :smiley: Selv om jorda ikke er flat.

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Havarita skrev 53 minutter siden:

Det må tillegges at klimakrisen er oppkonstruert, og bare finnes i modellene og ikke i virkeligheten.

Da er det vel nesten bare du og USA's tidligere president Donald Trump (+ en haug med konspirasjonsteoretikere) som fornekter at det pågår en klimakrise.

Kan du virkelig bevise det du sier - uten å komme med en hel masse vrøvl?

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

Teerex skrev 7 minutter siden:

Ja vi mener det :smiley: Selv om jorda ikke er flat.

Kan du motbevise det, at jorkloden er rund og ikke flat? At jordkloden IKKE er universets sentrum? Kan du bevise at tundraen i Sibir IKKE tiner pga. økt global temperatur og slipper ut metangass. Metangass som bidrar drivhuseffekten? 

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

altera mulier skrev 3 minutter siden:

Kan du motbevise det, at jorkloden er rund og ikke flat? At jordkloden IKKE er universets sentrum? Kan du bevise at tundraen i Sibir IKKE tiner pga. økt global temperatur og slipper ut metangass. Metangass som bidrar drivhuseffekten? 

 

Jordkloden er ikke nødvendigvis universets sentrum. Men det kommer nok helt an på hvordan man definerer verdensrommet og hva som evt. skulle være et sentrum i det.

Tror nok det skal gå greit å bevise at jordkloden er rund, dvs. kuleformet, hvis det var det du mente. Ellers tror jeg ikke jeg orker å sette meg inn i tundraen i Sibir ennå. Har sett at det er fryktelig kaldt der om vinteren iallefall :giggle: 

 

Ellers er jeg litt i tvil om menneskeheten fortjener å "eie" jordkloden til evig tid. Syns ikke det har gått så bra de siste tusen årene sånn generelt sett. Det som skjer det skjer, og vi kan neppe endre framtiden i betydelig grad uansett. Iallefall ikke vi i lille Norge. Kanskje kloden har det bedre uten oss? :saint:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Teerex skrev 5 minutter siden:

Jordkloden er ikke nødvendigvis universets sentrum. Men det kommer nok helt an på hvordan man definerer verdensrommet og hva som evt. skulle være et sentrum i det.

Nicolaus Copernicus var en polsk geistlig og astronom som foreslo et astronomisk system der grunnideen var at Jorden kretser rundt Solen og roterer om sin egen akse.

Dette kopernikanske verdensbildet brøt med det eldre ptolemeiske verdensbildet (etter Ptolemaios), som gikk ut på at Jorden er universets midtpunkt.

Universets sentrum vet vi egentlig ikke hvor er. Vårt solsystem befinner seg i utkanten av spiralgalaksen "Melkeveien", hvis sentrum etter all sannsynlighet er det man definerer som "et sort hull"! Det finnes uendelig mange galakser i universet. Vår galakse er altså bare en av mange. 

Teerex skrev 11 minutter siden:

Tror nok det skal gå greit å bevise at jordkloden er rund, dvs. kuleformet, hvis det var det du mente.

JA - det var vel det! Mange debatanter her i denne tråden tviholder på at det ikke finnes noen klimakrise. Så hvis det ikke finnes noen klimakrise, så er det vel like greit å påstå at "kloden" vi lever på er flat? Det er jo også en konspirasjonsteori som like ofte fremmes av personer som iherdig forsøker å påstå at det ikke finnes noen klimakrise! At det ikke finnes noe koronavirus og at valgresultatet til Donald Trump ble stjålet! Jeg har hørt mye tull, men maken...................................................

 

Amerikas urbefolkning, indianerne har alltid sagt at vi mennesker IKKE eier jordkloden. Vi har den bare til låns og den skal forvaltes med vett og visdom. Jeg kan dessverre ikke se at (stort sett) den hvit rase har gjort det. Nå er vi i ferd med å ødelegge planeten vår fullstendig og enkelte gjør det de kan for å skjule det. 

Teerex skrev 19 minutter siden:

Kanskje kloden har det bedre uten oss? :saint:

et ubetinget JA :thumbsup::thumbsup::thumbsup:

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

altera mulier skrev 42 minutter siden:

JA - det var vel det! Mange debatanter her i denne tråden tviholder på at det ikke finnes noen klimakrise. Så hvis det ikke finnes noen klimakrise, så er det vel like greit å påstå at "kloden" vi lever på er flat? Det er jo også en konspirasjonsteori som like ofte fremmes av personer som iherdig forsøker å påstå at det ikke finnes noen klimakrise! At det ikke finnes noe koronavirus og at valgresultatet til Donald Trump ble stjålet! Jeg har hørt mye tull, men maken...................................................

 

Den såkalte klimakrisen er både oppkonstruert og krisemaksimert over mange tiår.

"Klimakrisen" er absolutt menneskeskapt i den forstand at det er noen mennesker som har funnet på dette.

At jordklodens klima styres av mer eller mindre naturlige svingninger er det kanskje mange som av en eller annen finurlig grunn overser.  Jordkloden har vært igjennom mye forskjellig opp igjennom årene. Både dinosaurer, istid, gresshoppesvermer, flom og hetebølger. Og aske i lufta... Det som skjer det skjer :saint:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

23 minutes ago, altera mulier said:

 

Foilteknologi skulle jeg hatt med på sammendraget, ja.

 

Det stod noe om foilteknologi på den lenken om den RIB'en som hadde toppfart 55 knop.  Foilteknologi kan være "gamechangeren" som gjør raske elbåter med anstendig rekkevidde mulig (men det er nok ikke helt uten ulemper (såvidt jeg vet fantes det noe tilsvarende teknologi på sekstitallet, og det var noen "halvflygende" passasjerbåter som var i kommersiell trafikk - men det var for mye problemer med tillegging til kai elns, det ble aldri noe kommersiell suksess og ble etterhvert helt avglemt), og det krever nok fortsatt en del energi å bevege seg fort.

 

Jeg har nevnt det før - et forbud mot salg av nye fritidsbåter med forbrenningsmotor vil sannsynligvis medføre langt mindre hekkbølger på sjøen.  Om det skyldes at folk setter ned farta eller om det skyldes foilteknologi, det vil fremtida vise.

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, altera mulier said:

Kan du motbevise det, at jorkloden er rund og ikke flat?

 

Som så mye annet, at jordkloden er "rund" (en imperfekt kule) er strengt tatt bare en modell.  At jorda er flat er en alternativ modell.  Det er veldig mange observasjoner man kan gjøre som kan forklares enkelt og elegant dersom man holder seg til den mest allminnelige modellen, og modellen har også stor nytteverdi da den kan brukes predikativt, f.eks. til å finne egen posisjon når man befinner seg langt ute til sjøs.  Uansett om man gjør det med klokke og sektant eller med GPS-mottager, så benytter man modellen med den runde jorda for å finne egen posisjon - jeg tror ikke engang det er mulig dersom man insisterer på at jorda er flat.  Velger man å påstå at jorda er flat, så får man store problemer med å forklare de enkleste ting ... men jeg har gått litt ned i dét kaninhullet, det finnes forklaringsmodeller på det meste.  Jeg skrev en artikkel om det - https://peakd.com/flatearth/@tobixen/round-earth-theory-vs-flat-earth-theory

 

Noen dager senere var jeg i nærheten av to relativt store skip som lå for anker.  Jeg fulgte med dem med kikkerten for å se om jeg kunne observere "synkende skip"-effekten, hvor man på avstand bare kan se masta på et skip og ikke skroget.  Et av skipene hadde kraner, det andre skipet hadde mørkt skrog og hvit overbygning.  Det mest interessante var på en avstand av seks nautiske mil, da kunne jeg se det mørke skroget mens jeg befant meg på bølgetoppen, mens jeg bare kunne se den hvite overbygningen da jeg befant meg i bølgedalen.

 

Det finnes forbløffende mange ellers oppadgående folk her i landet som mener at drivhuseffekten bare er tull.  Dersom man tror sterkt nok på noe og er litt selektiv på hva slags informasjon man tar til seg, så er det mulig å finne "bevis" på det meste.  Jeg tenker ofte tilbake på filmen Eric the Viking fra 1989, når øya Hy-Brasil synker - øyboerene der vil rett og slett ikke tro at øya synker og fornekter det helt til siste slutt.  Jo, det kan jo tenkes at klimaendringene som vi observerer nå skyldes andre ting enn menneskelig aktivitet ... men modellen med at klimaendringene skyldes menneskelig aktivitet fungerer rett og slett mye bedre enn alternative modeller, akkurat som at modellen med den runde jordkloden fungerer bedre enn alternative modeller med flat jordklode.

 

Å diskutere om klimaendringene er menneskeskapte eller ikke er langt utenfor båtplassens nedslagsområde.  Dette innlegget har jeg i allefall forsøkt holde litt båtrelevant, med navigasjon, "synkende skip"-effekt og synkende øyer. :-)

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

tobixen skrev 13 minutter siden:

Å diskutere om klimaendringene er menneskeskapte eller ikke er langt utenfor båtplassens nedslagsområde.  Dette innlegget har jeg i allefall forsøkt holde litt båtrelevant, med navigasjon, "synkende skip"-effekt og synkende øyer. :-)

 

Hvis Venstre hevder at båtfolket er medskyldige i evt. klimaendringer så bør det jo være en smule innafor båtplassens nedslagsområde. Så medskyldige at vi skal dømmes til evig elektrisk drift :giggle:

 

kula.jpg.752d8edd2e132c261310e84b91bd3684.jpg

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

AVAD skrev for 12 timer siden:

Og du på en link hvor du åpenbart ikke leste alt som stod der?

 

Nei, jeg påstod ikke noe som helst i motsetning til deg, la kun ut en link noe du ikke gadd å søke opp før du fremsatte din påstand. Flere spørsmål?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Seilerslask skrev for 10 timer siden:

Der datt jeg av lasset. Er dette noe du oppriktig mener?

 

Det er det nok flere og flere som mener...etter som de ser at dommedag ikke inntreffer...

Om sagt , dette er ikke noen ny spådom ....

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev 59 minutter siden:

Nei, jeg påstod ikke noe som helst i motsetning til deg, la kun ut en link noe du ikke gadd å søke opp før du fremsatte din påstand. Flere spørsmål?


Dette har jeg studert og fulgt med i over 20 år, så lett på arrogansen og kveruleringen og kom med faktiske saksbidrag. Jeg dokumenterte at du tok feil. Noe jeg påpekte som ikke stemte?   Hva er påstander i det jeg tok opp? Her må du forklare deg og dokumentere. 

Link to post
Share on other sites

Veldig mange gode innspill her ja, pleier selv å legge ut noen brannfakler på andre fora men vil ikke gjøre det her siden en fakkel fremkaller en forferdelig røyk som er med på å skade klimaet...

Link to post
Share on other sites

AVAD skrev 25 minutter siden:


 Jeg dokumenterte at du tok feil. 

 

Hva mener du jeg har sagt, eller hevdet, som er feil? 

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

AVAD skrev 56 minutter siden:

Kanskje du skal bruke dagen på å finne svar på det? :giggle:  God lørdag! 

Så du kan ikke en gang vise til hva jeg har hevdet som du hevder å ha dokumentert er feil? God sommer!:rolleyes:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev Just now:

Så du kan ikke en gang vise til hva jeg har hevdet som du hevder å ha dokumentert er feil? God sommer!:rolleyes:


Jeg anser deg som såpass oppegående at du vet hvilken faktafeil jeg viser til. Men for all del, trekk dette ut. Jeg klarer å innrømme når jeg tar feil. Jeg opplever det som en god egenskap. Jeg påpekte at du tok feil ang innholdet i linken du presenterte. Med grafer som viser feilen. Men om du ikke finner tilbake til sak og tar poenget, så har jeg fremdeles 2-3 poser micropop igjen i skapet.  

 

Link to post
Share on other sites

Kjøp båt. Dropp sydentur.

I følge denne kalkulatoren https://co2.myclimate.org/en/portfolios?calculation_id=4106167

Blir det 5,4 tonn co2 Oslo-Gran Canaria t/rt for 4 pers.

Deler vi det ca på 3 får vi liter diesel (grovt sett) og da er det 1800 liter diesel en kanari tur tilsvarer.

 

Så mye diesel bruker ikke jeg på alle mine båtturer i løpet av året.

Om ikke annet, så er ikke båtturene mine det værste jeg kan holde på med.

Link to post
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...