Jump to content

Sjømannskap i fellesferien

Komodo

Recommended Posts

Nå som jeg har erfaring med å kjøre en halvdød skute, så er min erfaring videre at når jeg har alt tilgjengelig, så legger den seg til av seg selv longside, selv i vind som blåser skuta vekk fra brygga. Jeg bare ser på. Momentum er en gave.

Det jeg jobber med nå er å få mannskapet til å være litt kjappere med å få tau iland. For det er gjerne da styret begynner om man er uheldig. Avdrift.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

andersb skrev for 1 time siden:

Fakta at skills nivå på tilegging er 1:1 med hvor mye pysevisp du bruker.

Å kalle det pysevisp synes jeg er unødvendig. Alle, også andersb, vil ha store problemer med å få båten min inn i båsen uten bruk av baugpropellen når det er strøm og vind fra siden. Jeg ligger på tvers i Hankøsundet der det som regel er sterk strøm og vind og det er veldig trangt mellom bryggene. Båten har stort vindfang, flat bunn, kjølen langt akter og rett aksel. Da baugpropellen streiket i forfjor måtte jeg legge til longside på enden av brygga og få hjelp til å taue båten inn i båsen. Og jeg er ikke helt nybegynner.

Ellers synes jeg det er opp til enhver å bruke baugpropellen etter som de måtte ønske og ha behov for. Hvorfor i allverden hisse seg opp over hva andre velger? Men når det er sagt, synes jeg det er morsomt og lærerikt å trene på å bruke spring, både ved tillegging og når en forlater brygga longside.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Ja synes det blir for dumt å rakke ned på baugpropellen. Har vært borti båter som ikke får styrefart før 4-5 knop og ikke søren at jeg kjører den farten i trange havner ut fra båsen. Er selvfølgelig mulig med harde gasspådrag og bakking, men skaper unødvendig mye bølger / strøm og rykninger i båten.

Jeg er en slags gjest

1 sekund baugpropell er ca 1 time eller 2 med kjøleskapsdrift :-)

Dog kan det straffe seg å ikke bruke pysevisp hvis det blåser og man mister kontrollen. Sist kostet det meg sirkus 13000 i skader på naboens båt.

Jeg legger min stolthet i å ikke bruke svenskepropellen/pysevispen, men som et hjelpemiddel når alt er imot meg? Jepp. Som manøvreringsverktøy for å slippe å ratte? Nope.

mvh

Windy37GM

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Windy37GM skrev 39 minutter siden:

Sist kostet det meg sirkus 13000 i skader på naboens båt.

Jeg legger min stolthet i å ikke bruke svenskepropellen/pysevispen.

Her er en som virkelig tar konsekvensen  av sine meninger..

Til dere andre som har så mye meninger om visp eller ikke. hva i alle dager er det som rider dere? Utrolig hva man skal bry seg med av andres greier. har dere virkelig gjort opp med dere sjøl? ikke noe, litt engang der dere kan finjustere på før man går løs på andres handlinger? Det må da virkelig være opp til enhver enkelt hvorvidt man ønsker å bruke de hjelpemiddel man har :-) 

i en tråd om godt eller dårlig sjømannskap burde det ikke være et tema engang om man har hjelpemiddel som man bruker.

Ps! Jeg har ikke baugpropell!! men ville nok brukt den om jeg hadde, til noens forargelse.

Windy37GM skrev 1 time siden:

Dog kan det straffe seg å ikke bruke pysevisp hvis det blåser og man mister kontrollen. Sist kostet det meg sirkus 13000 i skader på naboens båt.

Jeg legger min stolthet i å ikke bruke svenskepropellen/pysevispen, men som et hjelpemiddel når alt er imot meg? Jepp. Som manøvreringsverktøy for å slippe å ratte? Nope.

mvh

Windy37GM

En fordel med visp kontra ratting er at man ikke drar ut hekken ved små korrigeringer i feks trange sund ?

dude skrev 10 minutter siden:

Til dere andre som har så mye meninger om visp eller ikke. hva i alle dager er det som rider dere? Utrolig hva man skal bry seg med av andres greier.

Som jeg skulle sagt det selv. . .

Eller har jeg kanskje sagt det allerede . .  ? :rolleyes:

Jeg har ikke sagt det før, men gjentar det gjerne (fritt etter Jagland):

Bruk gjerne baugpropellen din, men tren gjerne også på å manøvrere ut og inn med spring. Det er veldig effektivt, morsomt, lærerikt og ikke minst elegant. Med baugpropell kan du alltids skyve baugen inn og ut fra brygga. Med spring kan du også dra rumpa hvilken vei du vil. Lukeparkering går som en lek, spesielt når du har en lettmatros som styrer med tauet.

NilsPils skrev 2 minutter siden:

Som jeg skulle sagt det selv. . .

Eller har jeg kanskje sagt det allerede . .  ? :rolleyes:

Jeg har ikke sagt det før, men gjentar det gjerne (fritt etter Jagland):

Bruk gjerne baugpropellen din, men tren gjerne også på å manøvrere ut og inn med spring. Det er veldig effektivt, morsomt, lærerikt og ikke minst elegant. Med baugpropell kan du alltids skyve baugen inn og ut fra brygga. Med spring kan du også dra rumpa hvilken vei du vil. Lukeparkering går som en lek, spesielt når du har en lettmatros som styrer med tauet.

Det gjelder bare å få matrosen i land, da er mye gjort og gjerne litt lengde på tauet ved fralandsvind ?

TrikkerN Lønning skrev for 2 timer siden:

Det gjelder bare å få matrosen i land, da er mye gjort og gjerne litt lengde på tauet ved fralandsvind ?

Pluss at man bør få med seg matrosen igjen når man går ut. Da er det nyttig med tauet rundt pullerten på på brygga og tampen tilbake til båten. :smiley:

Redigert av NilsPils (see edit history)

NilsPils skrev 47 minutter siden:

Pluss at man bør få med seg matrosen igjen når man går ut. Da er det nyttig med tauet rundt pullerten på på brygga og tampen tilbake til båten. :smiley:

Det kommer helt ann på hvordan turen har vært om hun blir med ?

TrikkerN Lønning skrev for 1 time siden:

Det kommer helt ann på hvordan turen har vært om hun blir med ?

Det var en gang ei som nektet å gå ombord igjen og sa at hun skulle aldri sette sin fot i en båt mer. Da sa mannen: "Men kjære, vet du ikke at vi er på en øy . . ?"

Pysevisp... jaja, jeg er heldigvis mann nok til å innrømme at pysevisp er fiiiine greier. Og jeg har faktisk aldri brukt en!

Min åpenbarelse skjedde da jeg skulle parkere en 21' styrhusbåt i båsen sin. I sidevind. Nå er jeg ikke helt uvant med flatbunna båter som bare trenger en god fjert over ripa på stille dager for å gjøre alskensk tau-remedier og sjøulkmetoder ved tillegging til fast punkt med noe som flyter, helt overflødig. Men dette var noe annet. Jeg var jo vant til å kjøre Rana-loket (for de som ikke er innfødt i Narvik: lok = lokomotiv) på 17 fot rett inn i båsen og parkere. Nær sagt dra på håndbrekket, og der lå den.
Men så var det denne kvikksølven som skulle inn i foringsbåsen. Må ha vært god og mett, for ikke søren! Nå var det jo ikke mi skute, det var første gang jeg kjørte lørja og alt jeg kunne krasje i var dyrt. Inklusive nevnte barometerbåt og - om jeg virkelig skulle knote det til - vår egen yacht fra Hemnesberget, to båser unna.

Hvordan det nå gikk til eller ikke skal være usagt, men plutselig lå vi altså på tverra midt mellom bryggene. Det var så vidt plass til oss; heldigvis var ikke motoren tilta opp (det bråkte så innmari at den fikk være nedi sjøen den). Framme i baugen satt en oppstressa bestekompis med ei båtshake for å ta unna om når katastrofen inntraff.

Men det er her Godt Sjømannskap™ og listig sluhet slår inn. Pysevisp var ikke installert. Å kalle kompisen min - som jeg har vokst opp med og som nesten er en lillebror - en pyse og be ham vispe nedi sjøen med båtshaken... Jooo, i ettertid hadde det jo vært løsningen på situasjonen. En EKTE pysevisp!

Men altså - god nordnorsk sluhet og medfødt sjømannskap (78-modell, født med ski på beina og båtførerprøven på innerlomma), beordret jeg meg selv hardt styrbord (båsen lå opprinnelig til styrbord, men hele verden hadde altså dreid seg 90 grader mot øst) ettersom vinden kom inn fra babord. En lett kakk innom revers holdt yoghurtbegeret på stø kurs mens vi drev sidelengs. Og da babord utrigger strøk forbi baugen, var det bare å gi et kakk forover samtidig med at roret ble lagt på null grader - altså rett fram. Gled inn i båsen akkurat like elegant som jeg vanligvis gjorde det.

Hvis vi definerer nullpunktet for observasjonen i det jeg sendte "SAKTE FOROVER" til maskinrommet, så dette fullstendig kontrollert ut og som om jeg aldri hadde gjort anna. Vel.

Så nei; pysevisp bruker jeg ikke.

Men det er bare fordi jeg ikke har hatt den tilgjengelig. Og fordi vinden alltid (les: den ene gangen jeg trengte det) lå gunstig an for litt.... manøvrering.

En skal ikke tåle så inderlig vel, den panikken som ikke råker en selv! Stem Sidepower©!

Redigert av Vidar F.H. (see edit history)

Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig????

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring.

andersb skrev On 13/08/2021 at 22.22:

I tilfelle betyr vel det at jeg som ikke har, er uendelig flink og aldri kan gjøre feil. Jeg kan forsikre deg om at hypotesen din ikke stemmer.

I Hankøsundet der jeg ligger er det ofte nordgående strøm på flere knop på tvers av båsen. Da rekker du ikke å kjøre inn før strømmen vrenger båten rundt når snuta ta tak i utriggeren. Derfor må du helst bakke inn mens du styrer med baugpropellen. Båsen min er på innsiden mellom to brygger som ligger veldig tett. Dersom du bommer på båsen ved første forsøk risikerer du å bli drivende sideveis innover mellom bryggene uten sjanse til å snu båten uten baugpropell. Det er for trangt. Det var nettop det som hendte en gang jeg var uten baugpropell. Heldigvis passerte vi noen tomme båser under veis. Styrmannen la snuta inn i en av båsene, slik at strømmen snudde båten med baugen utover. Da var det å kjøre ut og prøve igjen . . .

dennrick skrev On 13.8.2021 at 23.04:

Det jeg jobber med nå er å få mannskapet til å være litt kjappere med å få tau iland. For det er gjerne da styret begynner om man er uheldig. Avdrift.

Dette et faktisk noe jeg har observert flere ganger i sommer. Far legger til kaien på et blunk med diverse hjelpemidler mens mor og barn ikke er klare med fendere eller fortøynigstau når skuta kommer langs kaien. 
Så det å vente med gå inn til alle er klare, eventuelt sende mannskapet på dekk ett par minutter tidligere kan nok minske stressnivået mye.

Ellers har jeg ikke irritert meg hverken over hekkbølger, vikesituasjoner eller andre situasjoner en eneste gang i løpet av 4 uker på sjøen på Vestlandet. Stort sett har vi kun møtt smil og hjelpsomme båtfolk.

On 8/13/2021 at 1:22 PM, andersb said:

Ja, og kunnskapsnivået når det gjelder navigering er garantert omvendt proporsjonal med hvor mye kartplotter og GPS du bruker.  Det irriterer meg noe grenseløst at folk bruker kartplotter, skikkelige sjøfolk bør greie seg med papirkart og sekstant.

On 8/14/2021 at 2:15 AM, Windy37GM said:

mvh

Windy37GM

Du tror kankje ikke at naboen hadde satt pris på om du hadde latt stoltheten fare, og istedet brukt de hjelpemidler du hadde tilgjengelig for å legge til på en trygg måte.

Etter min mening er det høl i hue å betrakte det som godt sjømannskap å la være å bruke de hjelpemidlert man har tilgjengelig, og dermed forårsake (unødig) fare for skade på annen manns og egen eiendom.

For ordens skyld:  Jeg har ikke baugpropell på min båt, men har mange ganger ønsket at jeg hadde hatt det.

Redigert av Vestkystseiler (see edit history)

Hurtigbåtene på kysten er PÅLAGT å bruke tilgjengelige hjelpemidler for navigasjon! Men det er vel dårlig sjømannskap, bedre å renne på Bloksen?

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Kjetil1 skrev 3 minutter siden:

Del dine erfaringer med bruk eller ikke bruk av denne...

Med begrenset kunnskap om bruk av båt med 2 stk motorer med stort overbygg med lite skrog undervann legger jeg fortsatt for mye tillit i baugpropellen. I sommer skulle jeg legge fra kai inni en trang havn med båser. Der var 6ms og akkurat når jeg bakket ut doblet det seg. Da hjelper den lille propellen ufattelig lite. 

Jeg var 5cm fra og få en haug med påhengs propeller inn i siden. 

Så skal øve mye mer (og få meg hekkpropell ?)

Jeg la til kai i Lillesand etterpå i litt sidevind, og måtte ha mye hjelp av en med stor seilbåt da jeg var alene. Han sa "du har seilbåt uten kjøl, så det er ikke lett i slik vind" når jeg beklaget min inkompetanse. 

Etter han hjelp meg, løpte jeg rundt og tok i mot tau fra alle jeg så, om de ønsket det eller ikke.?

Jeg synes alle mine naboer og båter møt underveis i sommer har oppført seg veldig bra. 

Kan for å forsøke å få tråden på rett kjøl nevne en liten episode der jeg skulle tanke i travel havn.

Skal gå fra gjestehavn og ser jeg trenger diesel. Kan se kaien hvor pumper er og gjør klart til å gå fra plassen jeg har ligget på når det blir ledig på fylleplass. Beveger på meg når jeg ser det blir ledig og på vei rundt gjestebrygger ser jeg en 14-15 fot båt komme på "travelt" direkte mot bensinpumpa. Sikter seg inn og fortøyer. Og drar frem 10liters kanna. Istedet for å legge seg inn i ledige småbåtplasser like bortenfor. 

Jeg siger mot fylleplassen og snur båten 180 grader, ligger og venter med god plass rundt meg da jeg ikke får plass mellom båten foran meg og han som er på stor-bunkring. Og jeg venter. Ligger og legger gir inn og ut, napper i baugpropell for å ligge i ro. Mens jeg venter. 10literen blir ferdig med fylling av kanna. Jeg ser han står og ser på meg og på båten foran, sier noe til fører av den andre båten. Som er i ferd med å ta ombord det som ser ut som en leirskole, så han kan ikke flytte seg. Jeg venter litt til, tenker at kanskje er noen og handler og skal avgårde sammen med 10literen.

Tilslutt er det tålmodigheten til fruen som er brukt opp. Hun spør 10literen om han er ferdig eller skal ligge lenge. Hvor 10literen svarer at han kommer ikke ut fordi vi ligger i veien. Han hadde glatt kommet ut med en 30foter da jeg hele tiden hadde passet på å ha god plass rundt meg. Han i båten foran meg ser forundret på 10literen og meg. Jeg klarer ikke dy meg og spør om 10literen tror han har en 50foter. Fyren i båten foran begynner å le da han trolig ser det komiske i situasjonen. 10literen svarer så at han ikke kan manøvrere båten, så det er for min del jeg bør flytte meg. Ender opp med at jeg må gå ut og gi 10literen masse plass før jeg kan bakke inn for fylling.

Så kanskje man bør lære grunnleggende manøvrering før man begir seg ut i befolket farvann...

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Etter å ha lest litt på tråden her tenker jeg at jeg beholder min 17foter et par år til før jeg kapitulerer for fotsjuka ? da jeg nettopp har blitt "kaptein" og på ingen måte har mye erfaring med verken navigering, ut/inn kjøring til verken kai eller bås (blir nok båtpussing i vinter ja). Men jeg gjør jo så godt jeg kan og lærer stadig noe nytt. Men det som jeg har erfart, og kansje er det jeg som gjør noe feil, er at store båter (alle er jo stor iforhold til min) gir på full gass ut av moloer med hekkbølger store som tsunamier og stakkars lille meg og min 17 foter som kommer i stille fart...resten kan dere jo tenke dere til! Som fersking i sjøen har jeg jo lært å ta hensyn til mindre båter i nærheten, men det glemmer man vel etterhvert (tar absolutt ikke alle under samme kam hær). 

Men her må jeg nok ha mere trening før jeg slår på stortromma å annskaffer feriestørelse på balja å setter kurs mot større havner en her i Lofoten

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...