Jump to content

«Kastet ut» fra Vollen 30min etter utsjekk, tom havn..


R.O

Recommended Posts

Ankommet Vollen på kvelden. Somlet litt dagen etter, 12.30 kommer vakta å sier vi må dra, utsjekk kl 12.00. Havna er tom, ingen som hadde booket plassen etter oss. 330kr for en 30foter. Ja, jeg hadde ligget litt for lenge, men det nå være lov å gjøre noen vurderinger. De driver vel også butikk, konkurrerer med andre havner… ED26C5F6-D0B3-4357-83D1-303B347FC3CB.jpeg.6944cc9d54931d2b12ee326624d40ff3.jpeg

Link to post
Share on other sites

Temmelig firkanta ja, er lov å vise skjønn og være litt fleksibel. Jeg for min del opplevde havnevaktene der som hyggelige og hjelpsomme da jeg var innom Vollen for et par uker siden. Plassen jeg hadde bestilt var dobbeltbooket, så de fikset en ny plass uten problem. Det skulle selvfølgelig bare mangle, men ble gjort hyggelig og effektivt. Dessverre er det er veldig mye bevegelse i havna hvis det blåser litt fra sør. Jeg hadde booket en plass langt inn, men fikk en mye lengre ut. Det ble etter hvert nesten uutholdelig å ligge der, så vi dro etter middag i stedet for å overnatte som planlagt.

Link to post
Share on other sites

Barbaria skrev for 1 time siden:

Hvorfor ikke være litt i forkant spørre vakta om det er mulig å ligge litt lengre? Vi har gjort dette tidligere og fått positivt svar 👍


Helt enig, lurt å spørre i forkant. Men ettersom havna var tom falt det meg ikke inn at de ville være så strenge på utsjekk.  Syntes også utsjekk kl 12.00 er litt gnient, man ankommer ofte på ettermiddag/kveld, da mener jeg man må kunne ligge til over lunch dagen etter…

Link to post
Share on other sites

R.O skrev 2 minutter siden:


 Syntes også utsjekk kl 12.00 er litt gnient, man ankommer ofte på ettermiddag/kveld, da mener jeg man må kunne ligge til over lunch dagen etter…

Helt enig med deg. Kan virke som enkelte har lagt seg på en viss hotellstandard. Jeg regner med at de bruker tiden flittig fra kl 12 og til neste gjest kommer, til å desinfisere båtplassen omhyggelig. :giggle:

Link to post
Share on other sites

R.O skrev 12 minutter siden:

man ankommer ofte på ettermiddag/kveld, da mener jeg man må kunne ligge til over lunch dagen etter…

 

"Man", er det deg, "alle"? Det gjelder ihvertfall ikke meg. Et eller annet klokkeslett må det jo være, selv om det ikke passer deg. Ellers mener nå jeg at dockspot er noe stort "svineri" (satt litt på spissen). Kanskje en har bocket for et døgn, men så kommer uværet iløpet av natten slik at det bare er å pelle seg ut for å gi plass til den som har best videre.ilt

Link to post
Share on other sites

R.O skrev for 14 timer siden:

Ankommet Vollen på kvelden. Somlet litt dagen etter, 12.30 kommer vakta å sier vi må dra, utsjekk kl 12.00. Havna er tom, ingen som hadde booket plassen etter oss. 330kr for en 30foter. Ja, jeg hadde ligget litt for lenge, men det nå være lov å gjøre noen vurderinger. 

 

Litt forundret her. Hvorfor mener du det er greit å ligge lenger enn du har avtalt og betalt for? Om du har behov for å ligge lenger er det vel på sin plass å betale for det, ikke bare ligge der til deg passer deg å gå? Jeg tror ikke den taktikken der hadde fungert videre bra på en avgiftbelagt parkeringsplass for bil....

Link to post
Share on other sites

index skrev 38 minutter siden:

 

Litt forundret her. Hvorfor mener du det er greit å ligge lenger enn du har avtalt og betalt for? Om du har behov for å ligge lenger er det vel på sin plass å betale for det, ikke bare ligge der til deg passer deg å gå? Jeg tror ikke den taktikken der hadde fungert videre bra på en avgiftbelagt parkeringsplass for bil....


Klarer ikke helt å se relevansen til bil her. Reguleres av et helt annet lovverk, man betaler per minutt, og det har i all tid vært en annen praksis. Jeg har aldri opplevd dette i noen annen båthavn, og vil uansett mene at det er svært firkanta å kaste bort en båt fra en tom havn fordi man ligger litt over utsjekk tid. Løsningen for oss er enkel, vi velger bare en annen havn og restaurant neste gang…

 

Økte havnavgifter og praksis med dockspot har allerede ført til at vi ligger mer i uthavner, og det har bare gitt mersmak for vår del. Skal havnevaktene i tillegge begynne å operere  som firkanta P-vakter så blir det nok veldig lite gjestehavner fremover..

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 7 timer siden:

Hvis man først betaler havneavgift, burde man ikke få ligge i 24 timer?

 

Ser mange havner bruker nå appen GoMarina og der er prisen pr døgn. Trodde da prisen gjelder pr påbegynnt døgn fra tiden man kom, men er usikker. Noen av disse/alle? tilbyr også tre timer gratis mellom 9 og 18.

Redigert av Jonas (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fra Viollen Marinas hjemmesider:

 

Dagfortøyning inntil 4 timer, kr. 95,- ved kortere opphold i gjestehavnen.

Ved besøk over 4 timer gjelder priser for døgnbesøk.

 

Står ikke noe der utover ovennevnte så hvordan de definerer "døgnbesøk" vet jeg ikke.

 

Mulig de informerer om utsjekk senest 12.00 når man booker plass, men uansett burde de i den aktuelle saken ha nevnt dette, men samtidig sagt at det ikke har noen hast siden det ellers er tomt i havna. Noe med holdningen her som skurrer hos meg i alle fall!

Link to post
Share on other sites

Mulig det er vanlig med tidspunkt for utsjekk (og innsjekk??) på austlandet, men eg har ikkje opplevd at dette har vore praktisert i nokon av dei havnene me har besøkt her på Vestlandet. Praktiseres dette nokon plasser vestpå også? 

 

Syns uansett at det i denne saka blir litt for firkanta. Får virkelig håpe det var tydelig opplyst om tidspunkt for utsjekk på bestillingstidspunktet.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev 12 minutter siden:

Dockspot er dockspot men tide fra kl.1200 til 1200 neste dag, uansett hvor i landet en er, og også her i Sverige. Kan dette være så vanskelig da?

 

Litt morgengretten i dag, Lars . .? :smiley:

 

Jeg tilhører også dem som mener at utsjekking 12:00 er tidelig.

Det må jo være lov å uttrykke sin egen mening, selv om man skal følge reglene.

Link to post
Share on other sites

bliss X skrev 15 minutter siden:

Ser ut som veldig mange svenske havner bruker dette.

Er det frivillig å bruke?


Frivillig for havnene, ikke for gjestene.

 

Dvs, mange (de fleste?) svenske havner har noen «frie» plasser og noen Dockspot-plasser. Fordelingen varierer, men da tilfredsstiller man både de som vil ha forutsigbarhet og de som ikke trenger det. I Son er samtlige plasser Dockspot-plasser, så der har man ikke noe valg.

Redigert av Popeye70 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg tilhører dem som ikke bestandig kommer meg veldig tidlig ut fra gjestehavnene...og som synes oppførselen til havnevakta i Vollen var unødvendig brysk! Særlig med mange plasser ledige. Jeg kunne ha forstått det hvis det var midt i fellesferien og stappfullt, men dette blir bare for dumt!

 

Ligger man en time eller to over tiden kan jeg forstå det, men knappe halvtimen kan da umulig være så nøye! Serviceinnstilling er det i alle fall ikke!

 

Også i Son er det utsjekk klokka 12, og jeg er enig med flere som mener det er for tidlig, særlig når man som meg gjerne ankommer ganske sent. Da blir det full pris for knappe et halvt døgn.

 

Men jeg har aldri opplevd å få beskjed om å komme meg vekk om jeg har vært noen minutter over tida. Ikke engang i Son!

 

Det er også veldig forskjell praksis når det gjelder hva man regner som døgn. I noen gjestehavner er det faktisk 24 timer, og på kvitteringen man får står det når tiden løper ut. Andre steder er det 12 eller senere.

 

I Arendal, som av forskjellige grunner er langt fra min favoritthavn, er det utsjekk klokka 14, men strømmen - uansett om man har betalt for ekstra strøm - kuttes av en eller annen uforståelig grunn omtrent én time før!

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...