Jump to content

«Kastet ut» fra Vollen 30min etter utsjekk, tom havn..


R.O

Recommended Posts

Ms Fortuna skrev for 4 timer siden:

Vollen åpnet ny gjestehavn i våres og gikk derfor bort fra dockspot systemet. De har nå et eget system hvor man kan bestille plass. 

Det forklarer jo hvorfor det ikke er mulig å bestille plass der fra Dockspot! Litt rart at de fortsatt står der, om da ikke den nye gjestebrygga ikke er drevet av Vollen Marina?

Link to post
Share on other sites

Popeye70 skrev for 10 timer siden:


Vi lå i Son i sommer, og jeg hadde slitt med dobbeltsidig bihulebetennelse og en kraftig forkjølelse i et par dager, og lå i båten og skalv av kulde kvelden før utsjekk. Da var jeg veldig nær å kontakte havnevertene for å høre om de hadde en nødløsning, for alle plasser var allerede booket for neste dag.
 

I løpet av natten ble jeg heldigvis såpass mye bedre at det var relativt problemfritt å gå videre. Uansett - hadde jeg tatt kontakt så regner jeg med at havnevertene hadde hjulpet oss med en nødplass i et døgn eller to om det hadde vært behov for det. De er tross alt i servicebransjen og sender ikke syke folk ut på sjøen. 

Enig med at Son har en av de beste eller DE beste  havnevertene man kan finne langs Sørlandskysten (vi har bare kommet til Kristiansand ennå...)

Link to post
Share on other sites

Camargue44 skrev 40 minutter siden:

Enig med at Son har en av de beste eller DE beste  havnevertene man kan finne langs Sørlandskysten (vi har bare kommet til Kristiansand ennå...)


Son - Sørlandskysten? Hva behager…

:wink:

Redigert av Rolf (see edit history)

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Har ikke lest hele tråden, men utifra tittelen tenker jeg at dette var relativt lite fleksibel holdning fra havnevaktene. Men kanskje de bare er unge på sommerjobb og ikke har så lang erfaring, og må forholde seg til en streng sjef. I Lillesand glemte jeg å betale første døgnet, og der var det utsjekk kl 15. De maste derimot ikke, selv om de sto på brygga og tok oss godt imot da vi ankom.

 

Prøv Tønsberg. Imens du fortøyer, så kommer ungdommen og spør om du har betalt havneavgift. Jeg er overbevist om at sjefen deres er relativt streng😄

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 21 timer siden:

Jeg forstår ikke det heller. Her er det jo snakk om ei "tom" havn. Jeg mener det må ha mye å si når man kom. Kommer man kl 23 på kvelden blir det et veldig kort opphold dersom man må ut kl 12 på dagen. 


Her er vi helt enig.. Av 30 plasser var det 3 som var opptatt. For meg blir det ikke bare firkanta, men komisk når vakta banker på i regnværet og sier vi må reise når det er 27 ledige båser rundt oss…

 

Uten å tanke la vi igjen over 2000kr på den korte tiden vi var der, restaurant, havnavgift og kiosk. Selv om dette er foretak med ulike org nr har de gjensidig glede av hverandre, og at folk kommer tilbake…

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev for 20 timer siden:

Vi har nå begynt på den 8. uken og har bare kost oss uten problemer i gjestehavner. På svai har vi aldri i vår 34 årige båtperiode ligget.

Det er vel som med camping; noen foretrekker campingplass, mens andre liker seg best ute i det fri. For meg er det helt umulig å forstå hvorfor noen foretrekker campingplass, men det gjelder sikkert andre veien også, og heldigvis har man begge alternativene, og så får man bare akseptere at folk er forskjellig:)

Link to post
Share on other sites

R.O skrev 1 time siden:

For meg blir det ikke bare firkanta, men komisk når vakta banker på i regnværet og sier vi må reise når det er 27 ledige båser rundt oss…

 

Har havna vakt til stede hele tiden, eller er det kun en person som er innom noen få ganger i døgnet?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

R.O skrev 1 time siden:


Her er vi helt enig.. Av 30 plasser var det 3 som var opptatt. For meg blir det ikke bare firkanta, men komisk når vakta banker på i regnværet og sier vi må reise når det er 27 ledige båser rundt oss…

 

Uten å tanke la vi igjen over 2000kr på den korte tiden vi var der, restaurant, havnavgift og kiosk. Selv om dette er foretak med ulike org nr har de gjensidig glede av hverandre, og at folk kommer tilbake…

Kanskje det er en grunn til at det var 27 ledige plasser? Hvis alle andre har hatt glede av den utviste fleksibilitet er det kanskje ikke mange som returnerer. 

 

Angående utsjekk så er vel det noe man praktiserer i et datasystem. Ved betaling på automat på svenskekysten min opplevelse at man betaler ny avgift utpå ettermiddagen om man skal ligge en natt til.

 

Syns forøvrig dick-spot er teit.

 

Uansett veldig lite fleksible når det er såpass lite trøkk i havna. Kunne skjønt det om det var smekk fullt.

Link to post
Share on other sites

index skrev 1 time siden:

 

Har havna vakt til stede hele tiden, eller er det kun en person som er innom noen få ganger i døgnet?


Hadde han bare vært innom hadde det vært en greit forklaring, men de satt der utover ettermiddagen/kveld når vi ankom, og fra morgenen neste dag… 

Link to post
Share on other sites

Kastet ut . . ?

Det står jo faktisk i prislisten at du kan betale for inntil 4 timer dagtid med 95 kroner. Enten reiser du videre eller betaler for å bli en stund til. Da synes jeg ikke dette er noe å lage sak om (selv om jeg kan være enig i at utsjekking 12:00 er vel tidelig).

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

On 8/2/2021 at 10:18 AM, Lars H. said:

Men nå er det slik at det er stor forskjell på oss båtfolk. Mange av seilerne er kun interessert i en natt til å sove i og kommer da gjerne sent inn til havn etter å ha brukt dagen til å seile.

 

Selv skjønner jeg ikke helt den, jeg opplever det nesten alltid som mye bedre og enklere å sove for anker enn i gjestehavn.  Kommer jeg til gjestehavn, så er det for å fylle vann, koble meg på landstrøm, sightseeing eller gå turer, ta barna med på lekeplasser, møte noen, kjøpe noe, kaste søppel, nyte sivilisasjon etter flere dager i uthavn, eller lignende.  Ofte blir det til at vi besøker gjestehavner på dagtid.  Da setter jeg pris på gjestehavner som faktisk tar betalt for dagtidsfortøyning, slik at man kan ligge der med god samvittighet og benytte seg av fascilitetene på stedet.

 

Jeg er en av dem som sjeldent drar tidlig om morgenen, og som ofte oversitter tidsfristen litt (særlig når fruen er med), enten det er 24 timer fra ankomst eller noe fastsatt klokkeslett.  Og jeg er også en av dem som aldri bruker dockspot og som kun en sjelden gang kunne hatt interesse i å booke plass på forhånd.

 

(Konseptet med å booke plass dagen i forveien og så rushe på for å komme innen en fastlagt frist - for man mister vel plassen man har betalt for om man kommer etter kl 18 - det interesserer meg null og niks.  Det som derimot kunne vært veldig hendig er å reservere plass en halvtime før man ankommer - i stedet for å måtte sirkle rundt inne i havna og lure på om det er noen ledige plasser som er stor nok).

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

2 hours ago, NilsPils said:

Det står jo faktisk i prislisten at du kan betale for inntil 4 timer dagtid med 95 kroner. Enten reiser du videre eller betaler for å bli en stund til. Da synes jeg ikke dette er noe å lage sak om (selv om jeg kan være enig i at utsjekking 12:00 er vel tidelig).

 

Jeg undret meg først mye over hvorfor de vil ha båter vekk før klokken tolv, men dét endrer ting vesentlig synes jeg.  Poenget her er vel ikke å jage vekk folk klokken tolv, men å maksimere profitten. Havnevakta trenger litt opplæring i forretningsteft, å "jage folk avgårde" bidrar ikke til noe positivt, å smilende kreve inn ekstra avgift for dagtidsfortøyning gjør derimot lite skade.  Noen vil følge seg forpliktet til å betale ettersom de allerede har oversittet fristen, noen vil finne det behagelig å kunne kjøpe seg ro og betale for fire timer ekstra, noen vil forhandle seg til 30minutter mer liggetid slik at kjærringa kan rekke å komme tilbake fra butikken, de færreste vil vel krangle eller bli sur over en slik henvendelse.

Link to post
Share on other sites

Nå er det sånn at er det en tidsfrist så er det en tidsfrist.
Som nevnt kan man enkelt betale litt ekstra om man ønsker det. 
Blir som på hotell, camping, parkering osv, er det en frist så overholder man den. 

Skal alle ha 30 minutter her og 30 minutter der, blir det et problem utav det.
Hva om havnevakten hadde noe annet han måtte gjøre om 30 minutt, men nå ble det forskjøvet pga en som skulle ligge 30 minutt ekstra. 

Link to post
Share on other sites

Tokk skrev for 9 timer siden:

Nå er det sånn at er det en tidsfrist så er det en tidsfrist.
Som nevnt kan man enkelt betale litt ekstra om man ønsker det. 
Blir som på hotell, camping, parkering osv, er det en frist så overholder man den. 

Skal alle ha 30 minutter her og 30 minutter der, blir det et problem utav det.
Hva om havnevakten hadde noe annet han måtte gjøre om 30 minutt, men nå ble det forskjøvet pga en som skulle ligge 30 minutt ekstra. 


Nå er det vel sånn at både regler og tidsfrister er akkompagnert av skjønn. Heldigvis. Men jeg registrere at flere er enig med deg. Vi får være enige om å være uenige, jeg syntes parallellen til parkering, hotell etc er lite relevant, og praksisen er heller ikke vanlig, jeg har i alle fall ikke opplevd dette. 
 

Jeg kunne selvfølgelig stått klar ved automaten kl 12.00 og betalt mer, men skal det koste 440kr for å ligge i Vollen med en 30 foter fra 19.00 til 13.00 dagen etter så er jeg ikke interessert, og basert på dekningen de hadde første lørdagen i august ville jeg kanskje prøvd å tatt vare på de kundene jeg kunne… 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...