Jump to content

«Kastet ut» fra Vollen 30min etter utsjekk, tom havn..


R.O

Recommended Posts

39 minutes ago, index said:

 

Herregud for en kverulering.

 

Jeg vet, men jeg ble jo indirekte kalt for en snylter. Det kan jeg ikke la gå upåaktet hen.

39 minutes ago, index said:

Hvor vanskelig kan det være? Enten har man betalt for å ligge der, eller så har man ikke.

 

Nei, det er ikke så binært. Som i dag, hadde jeg fortøyd like før midnatt og betalt havneavgiften 23:59, så hadde vi trolig  bare hatt rett til å ligge til kl 13 i dag. Hadde jeg fortøyd før midnatt og betalt havneavgiften 00.01 hadde det vært en helt annen sak. Når man så har planlagt å ligge til 15, mener jeg at man har gode muligheter til å forhandle. Særlig når det ikke finnes info på automaten om utsjekkingstid, og havna er omtrent tom mellom kl 13 og klokken 15. I dette tilfellet tilbys dessuten ikke betaling for dagtidsopphold, og å betale flere hundrelapper for å ligge i to timer ekstra er uaktuelt.

39 minutes ago, index said:

Om man ligger uten å betale så er havnevakta i sin fulle rett til å enten kreve betaling eller høflig anmode om å forlate havna.

Dét er jeg enig i, men i dette tilfellet var det faktisk betalt.

 

Jeg mener også at det er relevant hvor godt havnereglementet er kommunisert. Dersom man ankommer sent på kvelden og har en forventning om å få ligge til et stykke utpå ettermiddagen, og først finner ut at man forventes å forlate kl 12 etter å ha betalt havneavgiften er det slettes ikke sikkert at havnevakt har rett til å jage båten vekk kl 12.

 

Uansett rettigheter, jeg står fortsatt fast på at det er dårlig forretningsteft å jage bort båter som har ligget litt over en slik frist i en ellers tom havn.

Link to post
Share on other sites

2 hours ago, tobixen said:

Betaling for 24 timer forekommer meg å være det mest rettferdige,

En annen observasjon fra Anholt...

 

Vi kom inn på svarteste natta og det var ikke umiddelbart enkelt å finne en grei plass. Havna hadde tilsynelatende en rimelig grei belegningssgrad - men en del båter lå longside, i en havn hvor det er meningen at alle skal ligge med baugen mot brygga.

 

Kl 13 er havna nesten tom. Nyankomne båter ser en nesten tom båthavn, og tenker at det er god kapasitet pga korona, skuldersesong, ukedag eller whatnot - og breier seg ut ved å legge langsiden mot brygga.

 

Med en 24-timers regel vil det være flere båter i havna til enhver tid, slik at ankommende gjester kanskje forstår at det er baugen mot brygga som gjelder.

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

tobixen skrev for 21 timer siden:

Dét er jeg enig i, men i dette tilfellet var det faktisk betalt.

 

Nope. Det var blitt betalt til 12:00. Så da havnevakta tok kontakt 12:30 var man inne i en ny periode som ikke var betalt. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

On 8/16/2021 at 10:33 AM, index said:

Om man ender opp med å ligge lenger enn man har betalt for, så betaler man selvsagt for den tiden man har tenkt å ligge. Slik man gjør alle andre steder i samfunnet. Det er vel ikke greit å snylte på gjestehavna bare fordi ingen andre har reservert plassen? 

Apropos "andre steder i samfunnet" - hvor lang tid har man betalt for når man kjøper kaffe og evt noe å spise på en kafé?

 

Etter mitt verdisyn, så lenge det er mange ledige bord, så er det helt greit om tiden man faktisk bruker for å drikke kaffe kun er en liten brøkdel av tiden man sitter på kaféen.  Dersom det er fullt, så bør man kjenne sin besøkelsestid og forlate stedet så raskt man er ferdig med kaffen.

 

Jeg er fortsatt noe irritert over å bli kalt "snylter".  Jeg var nettopp innom en liten kafé, hovedformålet var egentlg å sitte få litt variasjon fra å jobbe fra båten, biformål å få litt variasjon i kostholdet.  Det var imidlertid bare to bord, det andre ble okkupert mens jeg åt min mat, så da hadde jeg en følelse av dårlig samvittighet så snart kaffen var fortært.  Da det kom nye potensielle gjester kom inn i kaféen var jeg rask med å pakke sammen pikkpakket og rydde bordet, for å finne meg et annet sted for å jobbe videre og drikke dagens andre kaffekopp på.  Det faller meg helt naturlig med mitt verdisyn.

 

Utreisefrist er ikke helt klart kommunisert i gjestehavna her (Helsingborg), men det står at man minster tilgang til fasilitetene etter kl 12 på utreisedagen.  Vi har planer om å forlate kl 17 - og det er på alle måter helt innafor, ettersom vi også denne gangen ankom etter midnatt har vi faktisk betalt for å ligge til i morgen.

Link to post
Share on other sites

Mye hormoner ute å går her på denne tråden og Selskapsreisen med Jon Skolmen blir jo barnemat. Selv har jeg i 20 år feriert med båt i Trøndelag med omegn og jeg er etter å ha lest disse innleggene sjeleglad for at jeg ikke holder til på Østlandet. Sunn fornuft og dialog er lite påaktet tydeligvis. Jeg tenker på alle ildsjeler rundt om som gratis bruker av sin fritid for at havner og ikke minst gjesteplasser er i god stand. Kjærkommen inntekt når gjestebåter kommer innom og legger igjen noen slanter... Men kverulanter og besserweissere blir det sikkert flere av både på sjø og land. Uansett ha en fortreffelig båt sesong. 

Link to post
Share on other sites

12 minutes ago, index said:

Nope. Det var blitt betalt til 12:00. Så da havnevakta tok kontakt 12:30 var man inne i en ny periode som ikke var betalt. 

Det er jeg faktisk ikke helt sikker på - jeg vil fortsatt påstå at det avhenger av hvor godt kommunisert utreisefristen var.  Min erfaring er at utreisefrist ofte er underkommunisert, og at man ofte ikke vet før man har betalt om havneoppholdet gjelder til et bestemt klokkeslett eller om det gjelder for 24 timer - samt hva som eventuelt gjelder mtp ankomsttidspunkt.

 

På mine to siste havnebesøk har jeg altså teoretisk fått svært god valuta for pengene, etter hva jeg kan forstå er "algoritmen" på disse havnene rigget slik at man kan sove to netter i samme havn ved ankomst etter midnatt.  Det er fullt mulig å bevisst spekulere i dette dersom man ønsker å spare havneavgift, og i følge verdisynet "svart/hvitt" må jo dette være helt innafor?  Jeg tror imidlertid ikke dette er intensjonelt, og jeg vil påstå at man ... snylter litt dersom man faktisk utnytter seg av dette.

Link to post
Share on other sites

3 minutes ago, Martine29 said:

Selv har jeg i 20 år feriert med båt i Trøndelag med omegn og jeg er etter å ha lest disse innleggene sjeleglad for at jeg ikke holder til på Østlandet. Sunn fornuft og dialog er lite påaktet tydeligvis. Jeg tenker på alle ildsjeler rundt om som gratis bruker av sin fritid for at havner og ikke minst gjesteplasser er i god stand. Kjærkommen inntekt når gjestebåter kommer innom og legger igjen noen slanter... Men kverulanter og besserweissere blir det sikkert flere av både på sjø og land.

 

Jeg vil hevde at den "gamle" normalen for overnattingsbesøk i gjestehavn er at man kommer når man kommer, legger igjen fastlagt havneavgift og forlater neste dag på det tidspunktet det passer best.  Dersom man forlater sent og det er trangt i havna, forsøker man så godt man kan å forlate før havna blir full av ankommende båter.  Eksakte regler for ankomst- og avreisetidspunkt er ofte underkommunisert nettopp fordi man som hovedregel kommer mye lengre med "sunn fornuft" enn med millimetermåling av hvor lenge båtene har ligget til kai.

 

Når det er sagt, så er man høflig og vennlig og følger instruksjoner dersom en havnevakt mener at man har ligget for lenge og enten ber en forlate havna eller ber om mer penger.

Link to post
Share on other sites

4 minutes ago, index said:

Hvorfor ikke? Det er jo dette trådstarter selv opplyser? 

Forsåvidt, han innrømmer å ha "ligget for lenge", det betyr implisitt at han har godkjent betingelsene.  Jeg vil allikevel mene at det er litt ekstremt å putte ham i samme bås som folk som ikke har betalt noe for å legge til, og heller ikke har planer om å betale - og jeg mener også at i tilfeller hvor det ikke tydelig fremkommer hva man betaler for, så er det veldig urimelig å aggresivt vise bort gjester dersom avreisefrist er tidligere på dagen enn hva som må ansees som forventelig.

Link to post
Share on other sites

tobixen skrev 1 time siden:

Apropos "andre steder i samfunnet" - hvor lang tid har man betalt for når man kjøper kaffe og evt noe å spise på en kafé?


Det er ikke relevant for denne saken. Hvis man legger til og betaler, så aksepterer man implisitt betingelsene for havnen. Og sier disse at man har betalt for å ligge fram til kl 1200, så har man betalt for å ligge fram til kl 1200.

 

En bedre analogi enn cafe-besøk er hotellovernatting. Uansett om man ankommer kl 1600 eller kl 2300 så må man ut innen et predefinert klokkeslett dagen etter. Man kan sjekke om det er OK å beholde rommet litt lenger, men det er ingen automatikk i at det er greit. De som er ansvarlig for fasilitetene avgjør det fra sak til sak. Jeg regner med at tilsvarende ville vært mulig i båthavnen også hvis man hadde tatt opp dette FØR tiden gikk ut.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

tobixen skrev 45 minutter siden:

Forsåvidt, han innrømmer å ha "ligget for lenge", det betyr implisitt at han har godkjent betingelsene.  Jeg vil allikevel mene at det er litt ekstremt å putte ham i samme bås som folk som ikke har betalt noe for å legge til, og heller ikke har planer om å betale - og jeg mener også at i tilfeller hvor det ikke tydelig fremkommer hva man betaler for, så er det veldig urimelig å aggresivt vise bort gjester dersom avreisefrist er tidligere på dagen enn hva som må ansees som forventelig.

 

Ærlig talt, snakk om å koke suppe på en spiker. Dette er bare kverulering, ingenting annet. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Om gjestehavnene konsekvent hadde innført begrepet "overnatting" istedenfor "døgnleie" så ville det kanskje ha vært enklere å forholde seg til? 

 

Døgnleie er jo et helt feil begrep når man ankommer sent på kvelden og må ut igjen klokka 12?

 

Jeg er jo en motorbåtmann som vel kan sies å ha et seilbåtbruksmønster når det gjelder gjestehavner. Jeg står sent opp og drar sent ut, og kommer sent inn i havnene. Så for meg er 12.00 tidlig å forlate havna...:giggle:

 

I Molde fungerte det veldig greit, der var utsjekk klokka 12, men man kunne betale 60 kroner for tre timer ekstra. Jeg betale de 60 kronene to ganger. Første gang ombestemte jeg meg og ble natta over likevel, og måtte ut med en ny døgnleie, men dagen etter dro jeg litt etter de tre timene var unnagjort, fra omtrent tom havn. 

 

Jeg har nok dratt litt sent ut fra mange av de gjestehavnene jeg har vært i, uten at jeg har følt eller kommer til å føle meg, som en snylter. Men så er jo hovedsaklig jeg ute og farter på tidspunkter hvor det omtrent aldri er fullt i gjestehavnene uansett. Og de få gangene det har vært tilfelle, har jeg faktisk klart å stå opp tidsnok! Tro det eller ei! Sovehjertet mitt er vel berømt her på forumet...:lol:

 

Så er det jo forskjell på hvordan havnevaktene oppfører seg. Om vedkommende banker på og sier med et smil at det vel er på tide å komme seg avgårde nå hvis jeg ikke skal være der en natt til, så er det en mye hyggeligere måte. Da kan man jo si at man har forsovet seg og beklage og si man skal dra straks, så er vel det greit.

 

Hvis det kommer en sur fyr og sier at man må dra NÅ eller betale for et døgn til umiddelbart, så blir jeg litt sur også... Hadde jo en opplevele i Kragerø for noen år siden som fremdeles sitter i, og som gjør at jeg ikke har stoppet der for overnatting siden 2018, men kjører rett forbi.

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

2 hours ago, Popeye70 said:

Det er ikke relevant for denne saken. Hvis man legger til og betaler, så aksepterer man implisitt betingelsene for havnen. Og sier disse at man har betalt for å ligge fram til kl 1200, så har man betalt for å ligge fram til kl 1200.

 

Dersom det er godt nok kommunisert, så ja.

 

Det har tidligere irritert meg at det som hovedregel er dårlig kommunisert hva man egentlig betaler for.  Etter at denne tråden kom opp, har jeg aktivt prøvd å se om jeg kan finne informasjon om hva man egentlig betaler for, og det er ofte ikke lett å finne.  Dette er ikke "å koke suppe på en spiker", dette er et reelt problem dersom man skal forholde seg til "svart/hvitt"-synet.  Heldigvis er det stort sett fortsatt fornuften som råder mtp håndheving av slikt, det er svært sjeldent man blir jaget bort fra en ellers tom havn kl 12:30,.

 

Kommer man sent på kvelden og blir kjeppjaget tidlig neste morgen, så mener jeg i likhet med trådstarter at det er ugreit, dersom det er underkommunisert hvilken frist som gjelder, så mener jeg det er svært ugreit.

 

Link to post
Share on other sites

2 hours ago, index said:

Ærlig talt, snakk om å koke suppe på en spiker. Dette er bare kverulering, ingenting annet. 

Du kan si hva du vil, men jeg vil fortsatt ha meg frabedt å bli sammenlignet med en ikke-betalende snylter dersom jeg betaler for et havneopphold og oversitter en utreisefrist i en ellers tom havn.

 

Vel, i dette tilfellet har man faktisk mulighet til å betale for forlenget dagtidsopphold. Hadde det vært meg, og havnevakt hadde bedt meg betale ekstra, så hadde jeg gjort det uten å lage noe sak av det. Ofte finnes kun én havneavgift, og det er ganske uaktuelt å betale for ett døgn dersom man ligger i en halvtime.

Link to post
Share on other sites

2 hours ago, Popeye70 said:

En bedre analogi enn cafe-besøk er hotellovernatting

Nei. Etter en hotellovernatting må rommet ryddes for neste gjest, som allerede har reservert rommet. Det er svært gode praktiske årsaker til at man må ut før kl 12.

 

I gjestehavner har det (i likhet med på cafeen) tradisjonelt ikke vært noen reserveringsløsninger, det er ikke noe behov for å rydde, og dersom det er mye ledig plass i havnen utgjør man minimalt med ulempe.

Link to post
Share on other sites

For en som ikke benytter seg av overnatting i gjestehavn, mest fordi det er litt vanskelig å sove i en 14 fots jolle, så er det interessant å lese de forksjellige ståstedene til folk.

 

Personlig så mener jeg at man skal være forsiktig med å kalle folk for snyltere. En snylter er vel mer en som sniker og forsøker å slippe unna å betale, å leve på andre. Det å ligge litt over tiden i en tom gjestehavn er i mine øyne ikke snylting. Gjestehavnen har vel full rett til å enten be om ekstra betaling, eller be gjesten som går over tiden om å dra. På den andre siden så kunne man ha vært litt serviceinnstillt og sagt det var greit å ligge litt ekstra, slik at man fikk gjort seg klare før man dro. Det er forskjell på å ligge lengre enn fristen, og da bruke tiden på å slå opp solstoler og grill på kaien, og å ligge litt ekstra, og få handlet inne og gjort båten klar til avreise. 

 

Til sammenligning, uten at det blir helt likt. For mange år siden, i ungdomsårene, så jobbet jeg deltid som klargjører på en bilforetning. Mekanikerne som jobbet der pleide å peile olje og fylle på spylervæske på bilene som var inne til reparasjon. Om det kun var et dekkskift, så fikk de en oljeskvett om nødvendig, og påfyll av spylervæske, uten kostnad. Enkel og billig service som man fint kunne latt være å gjøre. Det kan fint sammenlignes med saken her, om å ligge over tiden i gjestehavn. Brukes tiden til å feriere så bør man betale. Skal man bare gjøre båten i stand før man drar, og man ikke ligger i veien for noen, så synes jeg at de kunne se gjennom fingrene med det. Skal man være 100% prinsippfast i alt så blir det et veldig kjølig samfunn.

Link to post
Share on other sites

index skrev for 4 timer siden:

 

Ærlig talt, snakk om å koke suppe på en spiker. Dette er bare kverulering, ingenting annet. 

 

Synes vel at  Tobixen redegjør grundig og nyansert for sine synspunkter.

 

At han møtes med karakteristikker som sitert over her og i tillegg kalles "snylter" må vel kunne kalles "hersketeknikk"?

Link to post
Share on other sites

nie skrev for 4 timer siden:

At han møtes med karakteristikker som sitert over her og i tillegg kalles "snylter" må vel kunne kalles "hersketeknikk"?

 

Snylterbegrepet var det vel han selv som brakte på banen. Og hvor du ser hersketeknikker skjønner jeg ikke helt. Men dere får bare fortsette å forsvare brudd på havnereglementet, jeg trekker meg rolig ut av det hele.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

index skrev On 16.8.2021 at 10.33:

Om man ender opp med å ligge lenger enn man har betalt for, så betaler man selvsagt for den tiden man har tenkt å ligge. Slik man gjør alle andre steder i samfunnet. Det er vel ikke greit å snylte på gjestehavna bare fordi ingen andre har reservert plassen? 

 

"Snyltebegrepet" introduseres i dette innlegget.

Link to post
Share on other sites

nie skrev 26 minutter siden:

 

"Snyltebegrepet" introduseres i dette innlegget.

 

OK! Jeg beklager at jeg insinuerer at gjestehavner skal kunne ta betalt for sine tjenester. Selvsagt skal man kunne ligge gratis hvor og når det passer en selv. Utgiftene får andre ta....:rolleyes:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

index skrev for 1 time siden:

 

OK! Jeg beklager at jeg insinuerer at gjestehavner skal kunne ta betalt for sine tjenester. Selvsagt skal man kunne ligge gratis hvor og når det passer en selv. Utgiftene får andre ta....:rolleyes:


Hvis ikke andres meninger passer egen respons, så kan man jo bare tillegge andre meninger som passer med eget utsagn..🙂

 

Ingen har vel sagt at man skal kunne ligge gratis hvor og når som helst, og således påføre andre utgifter…!?

 

Registrerer at meningene er delt. Index og Co får står klar ved automaten kl: 11:59 og hive på mer penger, eller kaste loss uansett om havna er tom eller ikke. Selv fortsetter jeg som før. Ligger lett 1-2 timer ekstra hvis jeg har betalt avgift for overnatting og forhold i havna tilsier at det ikke er til ulempe for andre. Om noen mener det er snylting så lever jeg fint med det..🙂 Når det nærmer seg 500kr for å ligge i en havn f.eks fra  kl. 19.00 til 12:30 neste dag for en relativt liten båt, da tror jeg havnene sliter med å få belegg utenom høy sesong…

Link to post
Share on other sites

12 hours ago, index said:

 

OK! Jeg beklager at jeg insinuerer at gjestehavner skal kunne ta betalt for sine tjenester. Selvsagt skal man kunne ligge gratis hvor og når det passer en selv. Utgiftene får andre ta....:rolleyes:

Du sidestiller det at en betalende gjest  ligger fem minutter over fastsatt tid i en ellers tom gjestehavn med at en snylter okkuperer en plass i en travel gjestehavn i lengre tid uten noen som helst intensjon om å betale for oppholdet. Det mener jeg er grunnleggende feil, men vi kan neppe enes om annet enn at vi er uenige.

 

Det er dessuten ikke et spørsmål om kroner og ører her. Gjesten ble ikke bedt om å betale mer, han ble bedt om å pelle seg vekk fra stedet. I de fleste sammenlignbare tilfellene er det heller ikke noe opsjon å betale litt ekstra for å ligge litt lengre, og å betale for "et døgn" dersom man trenger en halvtime er sjeldent aktuelt.

Link to post
Share on other sites

tobixen skrev 11 minutter siden:

Du sidestiller det at en betalende gjest  ligger fem minutter over fastsatt tid i en ellers tom gjestehavn med at en snylter okkuperer en plass i en travel gjestehavn i lengre tid uten noen som helst intensjon om å betale for oppholdet. 

 

Når har det vært snakk om fem minutter her?

 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...