Jump to content

«Kastet ut» fra Vollen 30min etter utsjekk, tom havn..


R.O

Recommended Posts

Herlig med frihet på båtferie. Snart er det tilbake til tbaner og røde og grønne lys og ladestasjoner og parkeringsgebyr og tomme mobiltelefoner og tomme visakort og i en visshet om at vi egentlig har det ganske så greit i Norge i forhold til visse andre land.... Ja ja, 

Link to post
Share on other sites

Tokk skrev for 19 timer siden:

Nå er det sånn at er det en tidsfrist så er det en tidsfrist.
Som nevnt kan man enkelt betale litt ekstra om man ønsker det. 
Blir som på hotell, camping, parkering osv, er det en frist så overholder man den. 
 

 

Denne gjestehavna står selvsagt fritt til å ha slike regler og sørge for at de etterleves.

Heldigvis er det slik at disse reglene og ikke minst den strenge håndheving av dem, avviker mye fra hva som er "bransjepraksis" i andre gjestehavner.

Så da er det vel bare å ta Vollens regelverk til etterretning og heller bruke konkurrentene.

Resultatet kan jo fort bli at belegget blir ganske labert utenom den absolutte høysesongen...

Link to post
Share on other sites

nie skrev for 2 timer siden:

Heldigvis er det slik at disse reglene og ikke minst den strenge håndheving av dem, avviker mye fra hva som er "bransjepraksis" i andre gjestehavner.


Det virker som om håndhevingen er strengere i havner med forhåndsbooking, fordi de som har booket plass disponerer den fra kl 1200. Da er det greit om «gårsdagens båt» har forlatt plassen til ny båt ankommer.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

8 hours ago, M/S AIOLOS said:

Vanligvis er et døgn i bransjer av dette slaget noe som går etter klokken og ikke etter når den enkelte ankommer havnen

Døgnet går fra midnatt til midnatt, så her kommer jeg med en ny forretningside: ta betalt pr påbegynte døgn. Da blir det betaling for to døgn for den alminnelige overnattingsgjest :)

 

Link to post
Share on other sites

On 8/7/2021 at 7:58 AM, M/S AIOLOS said:

Vanligvis er et døgn i bransjer av dette slaget noe som går etter klokken og ikke etter når den enkelte ankommer havnen, ville vel blitt noe surr hvis det var slik.:flag_bp:

 

Litt mer seriøst enn mitt forrige bidrag: bransjestandarden her er at det ikke er noen bransjestandard.  Store aktører som Dockspot og GoMarina kan til en viss grad bidra med å etablere bransjestandarder.

 

Jeg har et inntrykk av at mange havner med betalingsautomat tar betalt for 24 timers opphold - og det synes jeg er greit.  Det blir jo en slags balanse dersom alle båtene drar før det har gått 24 timer.  Noen overnattingsgjester kommer inn tidlig, andre kommer inn sent, i teorien kan man ha godt belegg gjennom hele døgnet når man tar betalt for 24 timer.  Noen liker å ankomme tidlig og dra tidlig, andre liker å ankomme sent og dra sent, en ordning med betaling for 24 timer gir grei rettferdighet ovenfor begge gruppene.  At det "bare blir surr" kjøper jeg ikke.

 

Så har man havner hvor alle båtene skal være ute relativt tidlig på dagen (f.eks. før kl 12) dersom man ikke betaler for neste påbegynte døgn.  Som OP synes jeg dette høres ut som en ganske merkelig ordning - da får man jo masse ledig havnekapasitet på dagtid.  Å sammenligne med hoteller, hvor man har behov for å rydde og stelle mellom gjestene er søkt.  Jeg ser én stor fordel med en slik ordning, det blir billig å ta en kontrolltur på brygga litt etter kl 12 og sjekke at alle som ligger der har betalt for mer enn ett døgn.  Pluss at man har mulighet til å kreve ekstra betalt for dagtidsfortøyning - men har man kommet inn sent på kvelden og betalt for "ett døgn", så forventer man ikke å måtte betale mer dersom man er litt treg med å komme seg avgårde neste døgn.

 

I båthavner med manuell innkreving av havneavgift er det veldig greit å ha et fastlagt tidspunkt hvor man gjør dette på - f.eks. etter kl 17 eller etter kl 18.  I disse havnene gjelder det ofte implisitt at båter som har vært på dagsbesøk og kommer seg ut før innkrevingstidspunkt kan ligge gratis.  Som nevnt før, jeg ønsker ofte å betale litt for dagsbesøk, bl.a. slik at jeg kan benytte meg av fasciliteter med god samvittighet - men jeg forstår argumentet med at det "bare blir surr" dersom man ikke skal ta betalt for 24 timer i en havn hvor havneavgiften kreves inn manuelt.

 

Jeg har litt sans for systemet i Sandvika nå, hvor man kan betale ti kroner for én time, tyve kroner for to timer eller 150 kroner for 24 timer (men de har en merkelig prismodell dersom man skal ligge i mer enn to timer men mindre enn et døgn - og forskuddsbetaling fordrer jo også at man kan planlegge litt bedre enn hva jeg ofte gjør).  De har i tillegg vektere som går omtrent kontinuerlig og sjekker at avgift er betalt - det er mange som synes at det er ugreit, men dersom alternativet er at hele brygga er okkupert av freeriders, så synes jeg det er et bra tiltak.  (men hva skal man gjøre med de som fortsatt nekter å betale havneavgift?  det ligger et vrak mellom Saraholmen og Borøya nå, ryktene skal ha det til at eier er kreftsyk og ligger for døden og derfor ikke er i stand til å ta vare på båten, at den ble hensatt i Sandvika gjestehavn og deretter flyttet til nåværende posisjon av skjærgårdstjenesten, samt at den nå er i en slik forfatning at ethvert forsøk på å flytte den videre vil medføre at den faller fra hverandre ... dersom det stemmer at båten ble flyttet til sin nåværende posisjon fordi den ble hensatt ved Sandvika Gjestehavn er det jo ren miljøkriminalitet at den er blitt flyttet til nåværende posisjon!).

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

tobixen skrev for 6 timer siden:

dersom det stemmer at båten ble flyttet til sin nåværende posisjon fordi den ble hensatt ved Sandvika Gjestehavn er det jo ren miljøkriminalitet at den er blitt flyttet til nåværende posisjon!).

Evt at vraket ikke skulle havnet i gjestehavna i utgangspunktet… hvis du sparker til en blikkboks som ligger på gata, blir det da ditt søppel…. 

Link to post
Share on other sites

tobixen skrev for 9 timer siden:

 

Litt mer seriøst enn mitt forrige bidrag: bransjestandarden her er at det ikke er noen bransjestandard.  Store aktører som Dockspot og GoMarina kan til en viss grad bidra med å etablere bransjestandarder.

 

Jeg har et inntrykk av at mange havner med betalingsautomat tar betalt for 24 timers opphold - og det synes jeg er greit.  Det blir jo en slags balanse dersom alle båtene drar før det har gått 24 timer.  Noen overnattingsgjester kommer inn tidlig, andre kommer inn sent, i teorien kan man ha godt belegg gjennom hele døgnet når man tar betalt for 24 timer.  Noen liker å ankomme tidlig og dra tidlig, andre liker å ankomme sent og dra sent, en ordning med betaling for 24 timer gir grei rettferdighet ovenfor begge gruppene.  At det "bare blir surr" kjøper jeg ikke.

 

Så har man havner hvor alle båtene skal være ute relativt tidlig på dagen (f.eks. før kl 12) dersom man ikke betaler for neste påbegynte døgn.  Som OP synes jeg dette høres ut som en ganske merkelig ordning - da får man jo masse ledig havnekapasitet på dagtid.  Å sammenligne med hoteller, hvor man har behov for å rydde og stelle mellom gjestene er søkt.  Jeg ser én stor fordel med en slik ordning, det blir billig å ta en kontrolltur på brygga litt etter kl 12 og sjekke at alle som ligger der har betalt for mer enn ett døgn.  Pluss at man har mulighet til å kreve ekstra betalt for dagtidsfortøyning - men har man kommet inn sent på kvelden og betalt for "ett døgn", så forventer man ikke å måtte betale mer dersom man er litt treg med å komme seg avgårde neste døgn.

 

I båthavner med manuell innkreving av havneavgift er det veldig greit å ha et fastlagt tidspunkt hvor man gjør dette på - f.eks. etter kl 17 eller etter kl 18.  I disse havnene gjelder det ofte implisitt at båter som har vært på dagsbesøk og kommer seg ut før innkrevingstidspunkt kan ligge gratis.  Som nevnt før, jeg ønsker ofte å betale litt for dagsbesøk, bl.a. slik at jeg kan benytte meg av fasciliteter med god samvittighet - men jeg forstår argumentet med at det "bare blir surr" dersom man ikke skal ta betalt for 24 timer i en havn hvor havneavgiften kreves inn manuelt.

 

Jeg har litt sans for systemet i Sandvika nå, hvor man kan betale ti kroner for én time, tyve kroner for to timer eller 150 kroner for 24 timer (men de har en merkelig prismodell dersom man skal ligge i mer enn to timer men mindre enn et døgn - og forskuddsbetaling fordrer jo også at man kan planlegge litt bedre enn hva jeg ofte gjør).  De har i tillegg vektere som går omtrent kontinuerlig og sjekker at avgift er betalt - det er mange som synes at det er ugreit, men dersom alternativet er at hele brygga er okkupert av freeriders, så synes jeg det er et bra tiltak.  (men hva skal man gjøre med de som fortsatt nekter å betale havneavgift?  det ligger et vrak mellom Saraholmen og Borøya nå, ryktene skal ha det til at eier er kreftsyk og ligger for døden og derfor ikke er i stand til å ta vare på båten, at den ble hensatt i Sandvika gjestehavn og deretter flyttet til nåværende posisjon av skjærgårdstjenesten, samt at den nå er i en slik forfatning at ethvert forsøk på å flytte den videre vil medføre at den faller fra hverandre ... dersom det stemmer at båten ble flyttet til sin nåværende posisjon fordi den ble hensatt ved Sandvika Gjestehavn er det jo ren miljøkriminalitet at den er blitt flyttet til nåværende posisjon!).

De var og fjernet to flytebrygger og noe annet båtrask der tidligere i sommer. Skjærgårdstjenesten, politi og Kambo marina. Av en eller annen grunn ble den båten/vraket liggende igjen. Den ligger på grunn tror jeg, men bør jo fjernes før den ender opp som skuta i de dødes tjern borti gata. 

 

Uansett, skjønner de vekterne ved brygga på Kadettangen. Har vært store problemer med hensatte båter og folk som opptar plass uten å betale. Passerer der flere ganger i uka og ser ikke ut som det er store problemer med det i år 

Link to post
Share on other sites

4 hours ago, Code0 said:

Evt at vraket ikke skulle havnet i gjestehavna i utgangspunktet…

Selvfølgelig.  Jeg aner ikke bakgrunnen, men kan godt se for meg en situasjon hvor båteier i praksis ikke hadde særlig med valgmuligheter.  Som sagt, det jeg har hørt er at han er kreftsyk, ligger for døden og overhodet ikke er i stand til å ta seg av båten.  Det er jo ikke utenkelig at han la opp til at oppholdet på gjestebrygga skulle være midlertidig, men at tilstanden hans ble brått forverret.

 

... men hva gjør man med båtvrak, generelt sett, når de blir hensatt og/eller eierløse?  Noen hadde hensatt en motorbåt ved Torvøya utfor Fornebu, den lå slik til at den lå på grunn ved pålandsvind og hang på anker ved fralandsvind.  Det gikk jo som det må gå, nå er det bare flybridge som ligger over vannskorpa.  Later til at relevante myndigheter har kastet en lense rundt for å fange opp evt drivstoff eller oljesøl, men der stopper visst også det offentliges engasjement.  Jeg håper og tror den blir fjernet før eller senere, men hvem tar regningen?  Jeg var i utgangspunktet noe lunken til idéen om "båtpant", men jeg er nå av den oppfatning at vi må ha et system hvor båteier (eller båthavn) kan levere inn et vrak til destruering/resirkulering uten å måtte betale noe.  Det er slett ikke alltid en båteier er tilstrekkelig bemidlet til å ta hånd om en båt eller et vrak.

 

1 hour ago, willmasta said:

De var og fjernet to flytebrygger og noe annet båtrask der tidligere i sommer. Skjærgårdstjenesten, politi og Kambo marina.

Området mellom Saraholmen og Borøya er et av mine favorittsteder, skjermet, fine badeforhold, fint å gå i land og grille, kort vei til sivilisasjonen, men man merker ikke så mye til sivilisasjonen mens man ligger der - men jeg trenger mye plass med stor båt og bare tauverk til anker.  Jeg har derfor tidvis irritert meg over henlagte båter - det har tidvis vært en god del av dem.

 

På forsommeren nå ble det satt opp noe slags bryggeanlegg der.  Jeg snakket med en av dem som hadde satt det opp, han sa at formålet delvis var å ha en plattform å jobbe fra mens man tømte vraket for olje, diesel og annet miljøfarlig avfall.  Det var selvfølgelig helt ulovlig satt opp, og jeg har derfor på sett og vis litt forståelse for at det ble fjernet - men jeg har null forståelse for at ikke vraket også ble fjernet.

4 hours ago, Code0 said:

hvis du sparker til en blikkboks som ligger på gata, blir det da ditt søppel…. 

Mine besteforeldre eide en bygård, eide grunnen som fortauet gikk på og var dermed ansvarlig for det - og søpla som ble henlagt på fortauet.  Jeg observerte aldri min morfar sparke en blikkboks fra eget fortau og ut i gata, slikt gjør man bare ikke.  Jeg er også av den oppfatning at dersom man først har tatt opp søppel fra bakken, så har man tatt på seg et ansvar, da kan man ikke bare kaste det fra seg (selv om jeg må innrømme at når jeg drar opp mer søppel med ankeret enn hva jeg greier å takle, så slipper jeg det bare ut igjen).

 

Uansett - hensetting av vrak er i utgangspunktet veldig utenfor denne trådens tema.  Jeg mener derimot det er noe relevant å nevne at eier eller operatør av en gjestehavn har få virkemdler  dersom noen lar båten ligge i havna på overtid.  Det er ikke som med biler at man kan skrive ut parkeringsgebyr.  Dette kan være litt av bakgrunnen til at enkelte gjestehavner er "aggresive" på å be båter om å forlate stedet allerede kl 12.

 

Jeg synes Bærum kommune og vekterene har gjort en relativt god jobb med å "rydde plass" ved gjestebryggen i Sandvika (dog kunne de vært flinkere til å henvise mindre båter til andre siden av brua), og det er fortsatt relativt rimelig å ligge der.

 

Link to post
Share on other sites

Synes dette hørtes strengt ut, jeg ville fått en unødvendig følelse av dårlig service om jeg opplevde å bli vist bort noen minutter over kl 12.00 uten andre båter i havnen, selv om regler er regler. På sjøen er vi da litt rundere i kantene enn på det stressende land?

 

Jeg prøvde å legge meg i Vollen en gang i sommer i den nye gjestehavnen. Ble godt tatt i mot av havnevakten. Der bølger det voldsomt og jeg synes ikke båten lå noe bra selv med spring, så vi dro videre til Sætre etter bare 20-30 minutter.

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Lingefan skrev On 2021-8-8 at 23.29:

Synes dette hørtes strengt ut, jeg ville fått en unødvendig følelse av dårlig service om jeg opplevde å bli vist bort noen minutter over kl 12.00 uten andre båter i havnen, selv om regler er regler.

Lurer på hva du hadde syntes om det lå en båt på plassen du hadde betalt for når du kom kl 1205 ?

Link to post
Share on other sites

Da hadde jeg spurt om de tenker å reise snart...

 

På sjøen har jeg alltid opplevd mer romslighet enn på land. 

 

Jeg begynner virkelig å lure på om DockSpot og tilsvarende løsninger egentlig er en god løsning.

 

Jeg er mer vant til at "er der hjerterom er der plass". Noe jeg har opplevd i sommer, og som jeg selv har levd etter. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

pipe skrev 48 minutter siden:

Lurer på hva du hadde syntes om det lå en båt på plassen du hadde betalt for når du kom kl 1205 ?


Det er noe annet selvsagt, om man ligger på en annens reserverte plass. Dersom plassen var booket bør havnevakten si fra om det. Evt tilby å bli et døgn til. Akkurat som et bord på en restaurant. Men dersom det bare er fordi du har tid til kl 12 er det etter min mening tullete firkantet av havnevakten. På bildet var det ganske mange ledige plasser, så lett å flytte seg til naboplass om noen andre skulle ha plassen fra kl 12.

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Link to post
Share on other sites

On 8/14/2021 at 10:21 PM, pipe said:

Lurer på hva du hadde syntes om det lå en båt på plassen du hadde betalt for når du kom kl 1205 ?

I dette tilfellet ble det spesifikt opplyst at ingen hadde reservert plassen.

 

Så vidt jeg forstår med Dockspot må plassen reserveres dagen før.  I såfall er det utenkelig at noen kommer forbi havna 12:03, booker plass på dockspot, og så forlanger å få akkurat den plassen kl 12:05.

Link to post
Share on other sites

Om man ender opp med å ligge lenger enn man har betalt for, så betaler man selvsagt for den tiden man har tenkt å ligge. Slik man gjør alle andre steder i samfunnet. Det er vel ikke greit å snylte på gjestehavna bare fordi ingen andre har reservert plassen? 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

index skrev for 2 timer siden:

Det er vel ikke greit å snylte på gjestehavna bare fordi ingen andre har reservert plassen? 

 

:thumbsup:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Har selv ligget i Vollen gjestehavn et par netter i sommer ved 2 forskjellige anledninger. første gang ble vi møtt av en veldig hyggelig havnevakt som kom med en pakke kjeks til oss. Andre gangen hadde vi samme problemstilling som TS og ville ligge litt lengre enn kl 12. Det var ikke noe problem å booke 4 timer ekstra i Mooringo appen, så det gjorde vi og lå et par timer ekstra.

 

Det er mange havner jeg liker bedre enn Vollen men det er en ny havn og jeg regner med de har høstet en del erfaring i år og vil bli bedre i fremtiden. Når det er sagt så har de fort de beste dusjfasilitetene jeg har opplevd i en gjestehavn.

Link to post
Share on other sites

On 8/16/2021 at 10:33 AM, index said:

Om man ender opp med å ligge lenger enn man har betalt for, så betaler man selvsagt for den tiden man har tenkt å ligge. Slik man gjør alle andre steder i samfunnet. Det er vel ikke greit å snylte på gjestehavna bare fordi ingen andre har reservert plassen? 

 

Nei, det er aldri helt greit å snylte, men etter mitt verdisyn finnes det forskjellige grader av snylting.  Jeg registrerer at andre her på forumet har helt forskjellig verdisyn enn meg og mener at dette er veldig svart og hvitt ... dem om det (det går da også begge veier, jeg har møtt flere folk i Bærum som helt seriøst mener at det bør være helt gratis å ligge i Sandvika gjestehavn).

 

For Vollen, det lokale havnereglementet sier at man skal være ute av havna før kl 12 neste dag dersom man har betalt for overnatting.  Da mener jeg at man selvfølgelig skal prøve å overholde denne regelen - men omstendighetene har litt å si for om det kan kalles "snylting" eller ikke å bli liggende over fristen:

 

  • Det er etter min mening en vesensforskjell i om man ved å ligge over tida fortrenger andre gjestebåter eller ikke.  Dersom havna har høyt belegg, eller dersom andre har reservert plassen, så er man til ulempe både for havna og for andre båter.  I en slik situasjon er det svært frekt å ligge over tiden.  (dersom havna er full, og man har planer om å dra snart, og det kommer en båt inn, så mener jeg også  det er god skikk å kommunisere med inngående båt at plassen blir ledig, samt forlate så snart man kan). Slik OP beskriver situasjonen utgjør han ikke noen ulempe eller kostnad for havna.
  • Hva er alternativet?  At man faktisk har mulighet til å betale avgift for å bli liggende lenger taler ikke til OPs favør - dersom havna forventer å ha en inntjening på dagtidsfortøyningsavgift for overnattingsbåter som ligger til over tolv dagen etter, så utgjør han et potensielt inntektstap.  Det er imidlertid dårlig forretningsteft å jage vekk båteiere i en slik situasjon, det er for alle formål smartere å be båteier om mer penger.
  • Alternativet her var visst å betale ganske mye ekstra for å bli liggende i fire timer ekstra - for båteier (som mente han allerede hadde betalt ganske mye til gjestehavna) var ikke dette et reelt alternativ dersom behovet var å ligge i 30 minutter ekstra.  Kanskje årsaken til at man ikke har forlatt enda er at fruen ikke har kommet tilbake fra shoppingtur.  Et annet alternativ ville være å kaste tampene men oppholde seg med båten for tomgang like utenfor plassen, sirklende i "havnebassenget" eller utenfor, for deretter å plukke opp fruen fra en ledig plass.  Det blir bare for dumt - i slike situasjoner bør havnevert være romslig nok til å se gjennom fingrene at båten blir liggende litt lengre.
  • Denne gjestehavnen gir altså dårlig valuta for pengene dersom man kommer sent på kvelden og ønsker å gjøre ærend før man forlater neste dag.  Dette er noe man strengt tatt bare må ta til etterretning, og rett og slett ikke bruke denne havna hvis man kommer sent og drar tidlig.  Argumentasjonen "jeg har allerede betalt nok og synes jeg burde kunne ligge her noen timer ekstra gratis" er strengt tatt lite legitim, men allikevel ... jeg synes det er en vesensforskjell her: OP har faktisk betalt penger for å ligge der, OP har bidratt positivt til gjestehavnens profitabilitet, da synes jeg ordet "snylting" blir litt galt for å oversitte fristen med en halvtime.  Dersom OP hadde lagt til uten å betale i det hele tatt - da er det virkelig snylting.  Dersom prisen hadde vært kunstig lav og man betalte pr time, så tenker jeg også at det ville være snylting å ligge en halvtime over tida uten å betale for en ekstra time.
  • Årsak til at man blir liggende for lenge kan også være relevant - dypt begravet i en annen tråd her på forumet er det et innlegg hvor vedkomne en gang hadde vært svært irritert over at en båt ble liggende på utsiden når han skulle forlate havna.  Eier av båten som lå på utsiden hadde omsider kommet tilbake, i taxi, med bandasje rundt hodet og forklart at han hadde hatt et uhell og havnet på sykehus rett etter å ha fortøyd.  Dette er jo et ekstremt eksempel.  Man bør selvfølgelig gjøre hva man kan for å unngå slike uhell, men allikevel ... ordet "snylting" føles ikke helt riktig ut i slike sammenhenger.

Ulike former for "snylting" skjer da også på andre områder i samfunnet.  Noen eksempler jeg kommer på i farta:

 

  • Noen kaster poser med hundebæsj i første og beste "private" søppelkasse de finner, selv om eier av søppelkassa har betalt renovasjonsavgift.  Er det greit?  Er det "snylting" eller ikke?
  • Noen besøker bensinstasjoner (eller kaféer) uten noe som helst annet ærend enn å bruke toalettet der.  Det er da også snylting (og litt forskjellige oppfatninger om hvorvidt det er greit eller ikke - men det blir litt dumt dersom man føler seg tvunget til å kjøpe noe man egentlig ikke har lyst på, bare fordi man har et barn som plutselig trenger å besøke toalettet).
  • Noen benytter seg av stikkontakter på offentlige eller halvoffentlige steder for å lade telefon o.l.  Andre benytter seg av tilfeldige stikkontakter for å lade elektrisk (sparke)sykkel.  Andre lader elbilen sin fra stikkontakter som ikke er eksplisitt ment for dette formålet, og hvor andre betaler elregningen (opplevde en gang at gjester av leieboeren strakk ledning over til vår stikkontakt på vår veranda - men da var el inkludert i husleia - i parkeringshuset på jobb var det etterhvert mange elbiler som var plugget inn i vanlige strømkontakter der, uten noe som helst form for forbruksmåler.
  • Noen går på rødt lys
  • "dumpster diving", lete etter brukbare produkter i søpla.  Matbutikkene kaster regelmessig mye god mat, noen lever utelukkende på mat de finner i søppelkassene utenfor matbutikken.  Det innebærer et potensielt inntektstap for butikken.
  • "Piratkopiering" av filmer, musikk og annet.  Noe av dette skjer lovlig.  Å besøke en venn og lytte på musikken "hans" eller se filmer som vennen har betalt for er vel også en form for snylting?
  • Noen får kjæreste eller kanskje gifter seg, det kan jo medføre ganske store potensielle inntektstap for prostitusjonsbransjen.
  • Noen benytter seg av parkeringsplass ved kjøpesenter o.l. uten å handle noe på kjøpesenteret
  • Jeg har av og til tatt toget fra Oslo S til Nationalteateret uten annet formål enn å besøke toalettet ombord
  • Noen parkerer bilen sin på avgiftsparkering, men mener de ikke trenger å betale avgift dersom de sitter i bilen (og er klar til å kjøre bort dersom det kommer noen for å kontrollere).
  • Sykle eller kjøre nært opp til kjøretøyet forran, for å snylte på luftdraget
  • Passiv røyking (da snylter man på de som har betalt full pris pluss avgifter for tobakken).
  • Bruk av gratis gateparkering (fullt lovlig, men er det ikke dette også en form for snylting?)

 

Ikke alt over er like seriøst ment, men budskapet mitt er i allefall at det finnes nyanser, og at det ikke alltid er like åpenbart hva som faktisk er å regne som "snylting" og hva som ikke er det.

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

9 hours ago, index said:

Jeg aner ikke hva du vil frem til her, @tobixen. Jeg for min del velger å gjøre opp for meg når jeg bruker en tjeneste, så får du gjøre som din samvittighet tilsier. 

Denne gjestehavnen hadde mulighet for betaling av avgift for dagtid, mange gjestehavner har ikke det. Kanskje du aldri har opplevd å måtte forlate havnen fem minutter etter fristen man egentlig skulle ha forlatt, enten det skyldes force majeure eller dårlig planlegging - men det kan jo tenkes det vil skje en gang. Det du antyder er at du i såfall ville lagt på sprang til havnekontoret eller betalingsautomaten og betalt tre hundre kroner ekstra for et nytt påbegynt døgn, for så å springe tilbake til båten og kaste loss. Eller hva?

 

Min samvittighet tilsier at man skal gjøre hva man kan for å  overholde fristen, men dersom det glipper og det er god kapasitet i havnen, så ... nei, jeg betaler ikke flere hundrelapper for å ligge litt over fristen.

 

(Ren høflighet tilsier at man spør havnevert om tillatelse - men det er vel "snylting" uansett om man har tillatelse eller ikke?)

 

Link to post
Share on other sites

tobixen skrev 1 minutt siden:

(Ren høflighet tilsier at man spør havnevert om tillatelse - men det er vel "snylting" uansett om man har tillatelse eller ikke?)

 

I dette tilfellet hadde trådstarter ligget en halvtime over tiden uten å spørre. Og hadde tenkt å ligge enda lenger. Jeg ville snakket med havnevert før fristen gikk ut, og tilbudt å betale for den ekstra tiden om det var greit for dem å ligge videre. Hvor vanskelig kan det være?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...