Jump to content

«Kastet ut» fra Vollen 30min etter utsjekk, tom havn..


R.O

Recommended Posts

Pequod skrev 6 minutter siden:

Ligger man en time eller to over tiden kan jeg forstå det

Jeg forstår ikke det heller. Her er det jo snakk om ei "tom" havn. Jeg mener det må ha mye å si når man kom. Kommer man kl 23 på kvelden blir det et veldig kort opphold dersom man må ut kl 12 på dagen. 

Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev 44 minutter siden:

 

Litt morgengretten i dag, Lars . .? :smiley:

 

Jeg tilhører også dem som mener at utsjekking 12:00 er tidelig.

Det må jo være lov å uttrykke sin egen mening, selv om man skal følge reglene.

 

Ikke i det hele tatt. Regler er regler. At havnevakten kunne vært litt mer fleksibel i trådstars tilfelle er en annen sak.

 

Men nå er det slik at det er stor forskjell på oss båtfolk. Mange av seilerne er kun interessert i en natt til å sove i og kommer da gjerne sent inn til havn etter å ha brukt dagen til å seile. Vi, med motorbåt og motorstøy går gjerne korte strekk og koser oss i små koselige havner på dagtid, gjerne mange dager.

 

Når det gjelder utsjekk kl. 1200 er jo det noe som gjelder dockspot. Ellers kan en jo komme og dra når en ønsker, og ligge så mange dager en ønsker. Her på Knippla sier oppslag at det er et ønske at en betaler ved ankomst og helst før 1800. Men en kan selvfølgelig ankomme senere.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 4 minutter siden:

Jeg forstår ikke det heller. Her er det jo snakk om ei "tom" havn. Jeg mener det må ha mye å si når man kom. Kommer man kl 23 på kvelden blir det et veldig kort opphold dersom man må ut kl 12 på dagen. 

Ja, jeg er egentlig enig der også, men det er som sagt langt fra alle som praktiserer 24-timer, så begrepet døgn er egentlig helt galt å bruke. Det er mildt sagt utvannet...

 

Og så er spørsmålet - om gjestehavna for eksempel praktiserer gratis dagligge for eksempel fram til 18 (eller tar en mindre avgift), kan man da bli liggende på plassen fram til da? 

Link to post
Share on other sites

R.O skrev for 1 time siden:


Klarer ikke helt å se relevansen til bil her. Reguleres av et helt annet lovverk, man betaler per minutt, og det har i all tid vært en annen praksis.

 

Om man betaler pr time eller pr døgn spiller vel ingen rolle, avtalene er tilsvarende hverandre.

 

Ellers så antar jeg at havna ikke har havnevakt på fulltid? Men at de tar en runde i halv ett tiden for å sjekke ut at havna er tømt og klar til å tas i bruk av nye gjester? Da faller det på sin egen urimelighet å forvente at havnevakta skal bli sittende og vente i et par timer ekstra for å påse at alle kommer seg av gårde når de ønsker selv slik at de skal få plass til nye betalende kunder. 

 

Vil man bli liggende lenger, får man heller betale for et nytt døgn om det er ledige plasser. Vanskeligere er det ikke. 

 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev 7 minutter siden:

Når det gjelder utsjekk kl. 1200 er jo det noe som gjelder dockspot.

 

Jeg er helt enig i at Dockspot er noe dritt. Jeg tilhører dem som ikke liker å planlegge for mye, men ta ting mer på sparket. Å bli jaget ut av båsen fordi noen har forhåndsbestilt plassen din er ikke morsomt.

 

Men det var vel ikke dockspot som egentlig var tema her . . ?

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Det er slik jeg har oppfattet det, dockspot eller et eller annet annet system med forhåndsbestilte plasser med inn og utsjekkingstider.

 

Dette fra trådstarter:

 

Sitat

Ankommet Vollen på kvelden. Somlet litt dagen etter, 12.30 kommer vakta å sier vi må dra, utsjekk kl 12.00. Havna er tom, ingen som hadde booket plassen etter oss.

 

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Enig i at behandling fra havna i dette tilfellet virker unødvendig og "firkantet" siden det på tidspunktet var mye ledig kapasitet. På den annen side så har vel det meste man leier har et tidspunkt for utsjekk eller innlevering, uansett om det gjelder parkeringsplass, hytte, hotellrom, bil, båt, verktøy, båtplass osv... Ved behov for å forlenge leie kan dette ofte avtales, men da må man vel forvente å betale et tillegg??

 

TS var sikkert klar over tidspunktet for utsjekk, så å bli overrasket/irritert over at dette følges opp... jeg vet ikke helt.

 

Legger til at jeg ikke er noen tilhenger av dockspot. Flere havner i området her praktiserer gratis eller lav dagleie, mens det betales "vanlig" havneleie for overnatting fra kl 1800 eller 2000 til kl 0800. Helt perfekt for oss:smiley:

Link to post
Share on other sites

bliss X skrev 3 minutter siden:

Vollen står på dockspot men man får ikke booket.

Hva gjør man hvis været er for dårlig til at man bør gå ut eller man har startproblemer og klokka er 12?

 

Ja si det? Og så kommer det en inn som har bestilt plassen for å komme seg i sikkerhet for uværet? Dockspot i et nøtteskall.:thumbsdown:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Olepo skrev 47 minutter siden:

 På den annen side så har vel det meste man leier har et tidspunkt for utsjekk eller innlevering, uansett om det gjelder parkeringsplass, hytte, hotellrom, bil, båt, verktøy, båtplass osv... Ved behov for å forlenge leie kan dette ofte avtales, men da må man vel forvente å betale et tillegg?? 

Reglene for havna har jo Mouche letet frem tidligere i tråden. Ved å betale dagleie  i tillegg (kr 95) kunne TS ha ligget frem til kl 16. Er dette så ille da?

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev 35 minutter siden:

For meg virker det som om det er null fleksibilitet når det gjelder Dockspot.


Jeg ser på Dockspot omtrent som å booke seg et hotellrom. Man har et tidligste tidspunkt for oppmøte (kl 1200), og man må «sjekke ut» innen en gitt frist (også kl 1200). Det blir veldig likt et hotellopphold. Selv om man ankommer hotellet sent på kvelden må man ut innen fristen for utsjekk, men man kan ta kontakt med resepsjonen og høre om det er mulig med sen utsjekk. Tilsvarende ville jeg tatt kontakt med havnevertene hvis jeg hadde behov for å ligge til etter fristen for utsjekk fra båtplassen.

 

Dockspot er nok mer rigid på sen utsjekk fordi det ikke er noen «dødtid» mellom frist for utsjekk og første innsjekkingstid, så ved å tillate at man ligger lenger risikerer man at neste bruker av plassen må vente. Men hvis plassen ikke er booket kan man jo være litt fleksibel…

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Grand Banks jr skrev 41 minutter siden:

Da er man fleksibel og finner en løsning. Samme hvis noen skulle bli akutt syk og ikke kan gå ut. 


Vi lå i Son i sommer, og jeg hadde slitt med dobbeltsidig bihulebetennelse og en kraftig forkjølelse i et par dager, og lå i båten og skalv av kulde kvelden før utsjekk. Da var jeg veldig nær å kontakte havnevertene for å høre om de hadde en nødløsning, for alle plasser var allerede booket for neste dag.
 

I løpet av natten ble jeg heldigvis såpass mye bedre at det var relativt problemfritt å gå videre. Uansett - hadde jeg tatt kontakt så regner jeg med at havnevertene hadde hjulpet oss med en nødplass i et døgn eller to om det hadde vært behov for det. De er tross alt i servicebransjen og sender ikke syke folk ut på sjøen. 

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Når jeg er på båttur vil jeg ta ting som det kommer og glemme klokka. Tror ikke jeg hadde klart å trives hvis jeg skulle forhold meg slike systemer.

 

Sikkert greit nok hvis det er snakk om transport av båt men ikke hvis jeg er på ferie.

Da kan jeg like gjerne ta inn på hotell.

Link to post
Share on other sites

Vi har nå begynt på den 8. uken og har bare kost oss uten problemer i gjestehavner. På svai har vi aldri i vår 34 årige båtperiode ligget.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

bliss X skrev 36 minutter siden:

Når jeg er på båttur vil jeg ta ting som det kommer og glemme klokka.

 

Da er det jo greit at man har havnevakter som kommer innom og minner deg på hva klokka er:giggle:. Ellers så kunne jo trådstarter løst dette enkelt og greit med å betale de 95,- ekstra for å ligge til klokka fire. Når det ikke var et alternativ i avtalen med å ligge så lenge man ønsker uten å betale. Noe jeg fullt ut forstår. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Maika skrev 46 minutter siden:

Denne tråden er en deilig bekreftelse på at nok en sommerferie på svai var det rette.

. . . . .

 

Vi foretrekker også stort sett uthavner. Men vi ligger sjelden på svai, men heller mot fjellet og helst longside. Eneste problemet er batterilading. Men neste år blir det solcellepanel på cabintaket . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Eller man kan sende brev til herr Dockspot i England hvis man har konvolutt, frimerker og riktig adresse noe alle bør ha liggende i båten for å kunne kommunisere med omverdenen:

 

Kjære herr Docspot

(UK) England

 

Jeg ligger nå i båthavna på Vollen i Asker der jeg ankom i går ettermiddag. Jeg hadde booket og betalt plass gjennom dockspot appen for en overnatting. I dag ble jeg bedt om å forlate havna da klokka var over 12 men det er ikke så lett for meg. Telefonen min er tom for strøm og jeg har glemt å ta med lader så jeg får ikke booket mer gjennom appen.

 

Det ble litt sent i går da vi måtte drikke opp flere halvfulle kartonger med vin. Jeg har penger men de tar ikke i mot kontanter så jeg får ikke betalt mer her. 

 

Jeg får ikke start på motoren og tror det er skyldes dårlig kontakt på et rele. Det er en del jobb å komme til releet så det vil ta litt tid å få fikset. Jeg må skru ut flere plater og deksler og nå finner jeg heller ikke det verktøyet jeg trenger. Har dere noe verktøy jeg kan låne? Jeg trenger bare en 12mm fastnøkkel og regner med det er noe alle dockspot havner har tilgjengelig for utlån men han som sa vi måtte forlate havna kjente ikke til det. Jeg tror ikke han vet hva en 12mm fastnøkkel er og det er jo litt rart siden dette er en dockspot havn. Jeg kan muligens klare å komme til uten 12 mm fastnøkkel men da tar det ekstra mye tid.

 

Det er også 8 kilometer å gå til nærmeste postkasse har jeg fått høre så det vil også ta litt tid før jeg får postet dette brevet.

Jeg renger med at dere finner en løsning så jeg får betalt for tiden jeg blir liggende her. Det er vanskelig å si hvor lenge jeg blir liggende. Først må jeg få orden på releet og så må jeg se an været. Det er spådd ustabilt vær framover.

 

Vennlig hilsen

Dockspot kunde

 

 

Link to post
Share on other sites

bliss X skrev 17 minutter siden:

De er registrert på dockspot

 

Finner ikke noe om Dockspot her https://www.vollen-marina.no/gjestehavn/

Du kan betale ved ankomst eller forhåndsbestille direkte på nett eller via en app.

 

Men for oss tatere kan problemet bli det samme . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...