Jump to content

«Kastet ut» fra Vollen 30min etter utsjekk, tom havn..


R.O

Recommended Posts

Ms Fortuna skrev 10 minutter siden:

All den tid man velger å legge seg i en havn, må man følge denne havnens spilleregler og betingelser. 

 

Helt enig. Det er ikke vanskeligere enn det.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Ms Fortuna skrev 17 minutter siden:

All den tid man velger å legge seg i en havn, må man følge denne havnens spilleregler og betingelser. Da er det egentlig ganske svart/hvitt.  

 

Det er en måte å se det på....og så finnes det andre og mer nyanserte innfallsvinkler :-)

 

Pruting, enten på pris og/eller betingelser, er vel nokså vanlig særlig ved kjøp av dyrere varer/tjenester.

Jeg hadde ikke giddet å prute på pris/vilkår i en gjestehavn men hvis andre vil så værsågod... :-)

 

Nyanser som sagt :-)

Link to post
Share on other sites

tobixen skrev for 20 timer siden:

Noen får kjæreste eller kanskje gifter seg, det kan jo medføre ganske store potensielle inntektstap for prostitusjonsbransjen.

Dette var kanskje det drøyeste eksempelet på snylting jeg har sett hittil :lol:

 

Men når det gjelder trådstarter. Nå har vi jo fått greie på at det ikke var dockspot, men vanlig gjestehavn. Hvis jeg hadde kommet inn kl ti på kvelden, og blitt jaget ut kl 12 dagen etter, hadde jeg fått en følelse av å få dårlig valuta for havneavgiften. Det hadde sittet langt inne å betale flere hundre kroner for å få ligge et par timer til. 

 

Igjen så forstår jeg ikke hvorfor man ikke kan ligge et døgn fra man ankommer og knyter fast hyssingene. 

 

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, nie said:

Jeg oppfatter at han prøver å nyansere...og at hovedbudskapet hans er at denne problemstillingen ikke nødvendigvis er helt svart/hvit :-)

 

Ja, men jeg reagerer også på ordbruket.  OP blir jo faktisk beskyldt av @index for å være en snylter - det synes jeg blir litt galt, og jeg ønsker å stå opp for OP - og jeg mener fortsatt at de som mener dette er helt svart/hvitt (i tillegg til å ha et annet verdisyn enn meg) ikke helt har tenkt gjennom rekkevidden.  Det er bra at folk på sett og vis presses til å etterleve samfunnets regler og lover, men det er også dumt dersom folk unnlater å være åpne og ærlige på forumet av frykt for å bli stemplet som snyltere og det som værre er.

 

@indexpåstår at det ikke spiller noen rolle om havna er full eller tom, og at han "samvittighetsfullt hadde gjort opp for seg" dersom han ble liggende over fristen i en gjestehavn.  Satt på spissen, så betyr det at dersom han en eller annen gang hadde ligget til 17:05 i en havn med utreiseplikt kl 17 (og det kan skje den beste - force majeure og alt det) skulle ha sprunget innom havnekontoret og slengt fra seg 300 kroner for et ekstra døgns liggetid før han rett etterpå kastet loss.  De aller færreste ville vel gjort slik dersom en slik omstendighet inntreffer.  @index kontrer bl.a. med at det er forskjell på en halvtime og fem minutter ... men tenker man helt svart/hvitt, så er det absolutt ingen forskjell!

 

Ren høflighet tilsier at man forklarer seg for havnevert og ber om tilgivelse eller tillatelse, der er @index enig - men tenk litt til ... det er svært få gjestehavner som har døgnbetjent havnekontor, det er blitt svært allminnelig at betaling skjer til automat og at "havnevertens" eneste funksjon er å komme innom når det passer ham og sjekke at alle har betalt havneavgift (og nettopp derfor er det vel at mange gjestehavner har regler om at alle båter skal ut til et gitt klokkeslett).  Det er ikke nødvendigvis enkelt å få tak i havnevert, og det er heller ikke nødvendigvis hensiktsmessig å bruke et kvarter ekstra på å lete opp havnevert dersom man oversitter fristen med fem minutter ... og da er man straks over på feltet "prute eller forhandle på vilkår og priser", og selv om man får gjennomslag, så er man jo like mye snyltere ... er man ikke?

 

 

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 51 minutter siden:

Igjen så forstår jeg ikke hvorfor man ikke kan ligge et døgn fra man ankommer og knyter fast hyssingene. 

Herre gemini.... fordi slik er altså denne havnens regler, andre havner har andre regler. Kommer vi på besøk til noen må vi faktisk tilpasse oss reglene der, uavhengig av egne ønsker og behov.

@tobixennå prøver du bare å krisemaksimere og kverulere for kveruleringens skyld uten å vite fakta. På Vollen er det ingen løping for å finne betalingsautomater. Alt skjer på en app, man kan bruke døgnet rundt i hånda di. Ikke vanskeligere enn det.

Link to post
Share on other sites

Ms Fortuna skrev 1 minutt siden:

Herre gemini.... fordi slik er altså denne havnens regler, andre havner har andre regler. Kommer vi på besøk til noen må vi faktisk tilpasse oss reglene der, uavhengig av egne ønsker og behov.

Skjønner det Fortuna, ingen grunn til å misbruke herrens navn av den grunn :giggle: Poenget mitt var vel heller at jeg synes det burde vært slik. At man skal følge reglene i havna er jeg også klar over :thumbsup:  Synes allikevel det er drøyd å bli jaget bort fra havna etter en halv time når ingen ligger der og venter på plassen. Hvis det hadde drøyet flere timer videre ut over dagen hadde jeg hatt forståelse for at de ønsket å få dagleie for det. 

Link to post
Share on other sites

Ms Fortuna skrev 1 minutt siden:

Nei jeg får holde han utenfor...

Eller gjør som du lyster. Som ateist blir jeg lite plaget av det uansett :giggle:

 

Ms Fortuna skrev 2 minutter siden:

Jaggu er det mange ting i veldig mange havner jeg skulle ønsket annerledes

Som forbrukere er det jo viktig at vi sier hva vi ønsker. De som selger varer og tjenester skal tilpasse seg oss som er kunder :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Komodo said:

Som forbrukere er det jo viktig at vi sier hva vi ønsker. De som selger varer og tjenester skal tilpasse seg oss som er kunder :thumbsup:

 

Riktig, og det var jo også et av formålene med denne tråden.

 

Det finnes ingen bransjestandard for dette, og havnene gjør ting ulikt - men noen forventninger har vi båtfolk.  Dersom havnens reglementer strider for mye mot forventningene, så kan et resultat bli ublide kunder, et annet resultat kan bli at man får en andel kunder som bryter reglementet - enten fordi de ikke vil rette seg etter reglene, eller fordi de ikke har forstått reglene.  Uansett hvor ufint og lite legitimt publikum her måtte mene at dette er, så må dette også sees på som en måte å gi tilbakemelding til havneoperatør.

 

Jeg har vet ikke av andre norske havner enn Vollen som har regel om at båtene skal ut før kl 12, så jeg vil påstå at dette er unormalt.  Det kan tenkes at enkelte av reserveringsløsningene har en standard på at man reserverer plassen fra klokken tolv til klokken tolv, siden jeg ikke benytter reserveringsløsninger vet jeg fint lite om det.

 

Noen havner har én sats for "dagtidsfortøyning" og én sats for overnatting.  Normalen er at overnattingsavgiften også inkluderer retten til opphold på dagtid.  Som hovedregel blir man heller ikke bryskt bedt om å forlate kort tid etter at havneavgiften er gått ut.

 

Kall meg gjerne en "kverulant", men jeg synes ordet "snylter" blir helt galt når man har betalt for et opphold, og ligger litt over tiden i en ellers helt tom havn.  Det er også helt galt å påstå at slike former for "snylting" ikke skjer på andre arenaer i samfunnslivet.

 

Link to post
Share on other sites

Son, Son Spa og Horten er også klokken 12, som alle Dockspot havner er, som jo er svært få i Norge, men veldig mange i Sverige.

Forøvrig er 14 det mest vanlige, og her er det mange som eks Arendal, Sandefjord, Sætre, Holmsbu.

Det er ikke uvanlig med utsjekkings frister i gjestehavner, det som er uvanlig er at enkelte ikke gidder å sette 

seg inn i dem og etterleve dem.

Link to post
Share on other sites

Har holdt på med båtliv et par tiår, uten at jeg av den grunn kan kalle meg veteran. Men da jeg begynte med å besøke gjestehavner, var verden en litt annen en nå  (på så kort tid...).

 

Det var alltid en person som kom for å kreve inn havneavgiften. Automater kan jeg ikke huske å ha truffet på da. Det var over hode ikke snakk om utsjekkstider eller dagavgifter. Dersom havnevakten ikke kom, må jeg nok innrømme at jeg ikke ble overveldet av noen dyp snylterfølelse. Det var nok også færre private gjestehavner, de fleste havner var kommunalt eid eller eid av båtforeninger. De kommunale hadde ofte flerbruksintensjoner mht fiske, transport, næringsdrift og fritid. 

Båtforeningene hadde som oftest en imøtekommende holdning til gjestebåter siden de selv drev med båtliv. I dette bildet var havneavgifter vanlig, men ikke noe havnen var direkte avhengig av. Så prisene var relativt sett lavere, innkreving mer løslig og 24 timers opphold var aldri et problem. Mange havner stengte havnekontoret og regnskapet i september for å unngå dyr bemanning, og man kunne ligge gratis ( dette var faktisk tilfelle i Arendal, en av prisverstingene nå).

 

Jeg ser tilbake på denne mer idylliske perioden med glede, og stritter nok litt i mot det som skjer nå. Men antall båter har økt betraktelig, særlig på Østlandet og sørover i Sverige/Danmark.  Behov for mer plass krever utbygging og nye havner. Kommunene må bruke penger, og private havner dukker opp. Pengejaget blir mer intenst, automater skviser bort personell, og begrepet service forsvinner helt fra en del havner. Automatene har også gjort det mulig å kreve inn havneavgifter hele året. Avgiftene skal ofte betales til fulle, selv om fasilitetene mange ganger i lavsesong er ute av drift eller mangelfulle. Ikke en gledelig utvikling for de som er mye ute også utenom høysesong. Men sikkert ganske uungåelig. 

 

"Lyckliga gatan" kommer ikke tilbake. Men, som tidligere her skrevet, vi er kunder og vi har en viss makt selv om etterspørselen etter gjestehavnsplasser er stor i høysesong. Det er mange byer/tettsteder i mange kommuner hvor havna er et trekkplaster og et verdifullt kommersielt sentrum. Havneavgifter er bare en del av inntektsgrunnlaget. Rundt havna drives kiosker, barer og restauranter med diverse arbeidsplasser samt ditto handel og turismeaktiviteter. Veldig mange trekker til serveringsstedene i havnene om sommeren for å se på diverse profft og uprofft båtliv.  Forsvinner båtene, minsker aktiviteten betraktelig og det blir økonomisk smalhans. Ref svenske vestkysthavner under korona, samme i Nord-Danmark. Som kunder skal vi behandles skikkelig og føle oss svært velkomne. 

 

Jeg ønsker velkommen til et slikt tema som dette fra Vollen. Fint at det kommer opp i dagen slik at den som ikke ønsker at gjestehavnene skal bli slik, i første hånd velger et annet sted dersom man kan. Utenfor høysesongen er dette ofte mulig. Ideelt sett burde det vel finnes et slags "Tripadvisor" for gjestehavnene, slik at man kan være advart mot reglement man mistrives med. Det er slitsomt å finstudere reglementet til enhver tid for alle havner man har tenkt seg til.

 

For noen er dette med havneavgifter og liggetid litt mer "pytt-pytt", fordi de kanskje bare er ute et par uker og kostnaden ikke er avgjørende. Andre er ute 3-4 måneder i strekk, og da betyr prisene og forholdene mye mer.

Redigert av Lucky Strike (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tydeligvis ulike oppfatninger her:smiley:, jeg tenker slik;

 

Idet man velger å betale havneavgift i en gjestehavn aksepterer man priser, vilkår og regler i den aktuelle havna. Dette er vanligvis relativt enkelt å sette seg inn i og noe man bør forholde seg til.

 

De fleste havner har også et punkt om at det kan ilegges et tilleggsgebyr dersom det ved kontroll ikke er betalt avgift.

 

At havneverten etter en halvtime på "overtid" tar kontakt og informerer om at leietiden er utløpt, og at man må betale tilleggsleie hvis man ønsker å disponere plassen videre burde ikke være hverken overraskende, irriterende eller frustrerende. Det handler jo bare om at havna følger opp sitt eget regelverk.

Forutsetter naturligvis at havneverten opptrer på en hyggelig og ordentlig måte når dette formidles. Nå vet vi ingenting om hvordan kommunikasjonen foregikk i dette tilfellet, ser TS skriver at de ble "kastet ut", men håper det ikke var slik at fortøyningene bare ble kastet eller kappet...

 

At en havnevert kan se stort på det og spandere litt ekstra ved behov er selvfølgelig hyggelig, men synes absolutt ikke det kan forventes.

 

Det argumenteres med lite båter i havna på tidspunktet, og det er forståelig. Men det blir nok vanskelig hvis hver enkelt båteier skal tøye/bestemme reglene etter sin oppfatning av belegget i havna...

 

Hva hvis havna var halvfull eller 80% full, hadde TS stått tidligere opp, eller hadde situasjonen vært annerledes da?

Reglene må nok være like for alle, og hvis det skal gis litt "slækk" må det være havnevertens beslutning:smiley:

  

 

 

Link to post
Share on other sites

3 hours ago, Ms Fortuna said:

Forøvrig er 14 det mest vanlige, og her er det mange som eks Arendal, Sandefjord, Sætre, Holmsbu.

 

Hm, jeg har aldri lagt merke til norske havner med "utsjekkingsfrist" kl 14 (men flere år siden jeg har vært i Arendal og Sætre, tror ikke jeg har vært i gjestehavna i Holmsbu eller Sandefjord).

 

Etter min erfaring er det vanligste 24 timer fra "innsjekking", eller kl 17.

 

En relativt allminnelig ordning (som er relativt kompatibelt med å ha en mann som går runde for å samle inn havneavgift), er å la det være gratis med dagstidsbesøk, men å ta overnattingsbetalt for de som blir liggende etter kl 17.

 

Som jeg har skrevet i mange andre innlegg, så foretrekker jeg at havnen har en avgift for dagstidsbesøk - bl.a. fordi jeg føler meg veldig som en snylter dersom jeg kommer innom en gjestehavn på dagtid, med ønske om å bruke strøm og andre fasiliteter, men uten å betale for det.

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

2 hours ago, Olepo said:

Hva hvis havna var halvfull eller 80% full, hadde TS stått tidligere opp, eller hadde situasjonen vært annerledes da?

 

Jeg mener ubetinget "ja" på det første i allefall.

 

Det er mange som ser på dette som et spørsmål om kroner og ører - og dersom havnen er full eller nesten full, så er det et spørsmål om kroner og ører.  For havna betyr ekstra liggetid på utgående båter at man potensielt går glipp av havneavgift fra tidlige innkommende båter (samt dagsbesøkende, dersom havna har dagsfortøyningsavgift).  I tillegg er man til ulempe for andre båter som skulle ønske å besøke havna.  Jeg har dårlig samvittighet for å ligge lenge dersom det er fullt, selv om jeg har rett til å ligge lengre med den betalingen jeg har lagt igjen.

 

Hva vet jeg - kanskje det er siste trend at man må betale overnattingsavgift for å ligge i perioden 17:00 - 12:00, og i tillegg forventes å betale dagsavgift dersom man ønsker å ligge lengre dagen etter, og/eller ankomme tidligere dagen før?  Det er i allefall nytt for meg, jeg har aldri opplevd det før.  Så vidt jeg vet, de fleste overnattingsgjester betaler for antall overnattinger de har i havna, og ikke mer enn dét.  Dersom det er romslig i havna og man ligger litt over tiden, så utgjør man ingen ulempe for noen andre, og man utgjør heller ingen kostnad for havna (eventuelt, bortsett fra dersom man ligger koblet til strøm og trekker store mengder strøm), man representerer ikke engang et potensielt inntektstap.  Det er altså ikke et spørsmål om kroner eller øre.  Man er også en potensielt returnerende kunde, så gjestehavna har ingenting å tjene på å jage bort båter i et slikt tilfelle.

 

En annen ting er at reglene for liggetid dagen etter (eller ankomsttid dagen før) ofte er underkommunisert (det er i allefall min erfaring).  Det kan være oppslag som tydelig forteller hva havneavgiften er, men ingen informasjon om hva betaling av havneavgift egentlig innebærer.  Dersom jeg kommer til en slik havn kl 22:00 på kvelden, stapper betalingskortet inn i en havneavgiftsterminal, betaler flere hundre kroner i havneavgift ... for deretter å få ut en lapp hvor det står at jeg har betalt havneavgift frem til kl 10:00 neste morgen ... ja, da blir jeg sint, sur og gretten, da har jeg betalt for "katta i sekken", og mener at jeg har saklig grunn til å klage dersom havneverten skulle forsøkt å jage meg kl 10:00 neste morgen.

 

(Jeg lå på Lilla Kornö en gang i mai, det var informasjon om størrelse på havneavgift og hvilket nummer man kunne "swishe" til, men ikke noe informasjon om tillatte liggetider eller hvordan man skulle forholde seg dersom man ikke har tilgang til swish.  Jeg kom sent på kvelden, og det så ikke ut til at det var en levende sjel der, bortsett fra en annen gjestebåt som kom inn samtidig med meg.  Jeg vurderte faktisk å prøve å få tatt kontakt med en "proxy" som kunne legge ut havneavgift for meg og få beløpet refundert senere, men det ble for tungvindt - så da var det jo bra at det kom noen neste formiddag som kunne ta i mot betaling.  (Det ble reserve-reserve-reserveløsning, ikke hadde jeg swish, ikke kunne han ta bankkort, ikke hadde jeg svenske kontanter ... men han tok i mot norske kontanter).  Jeg kom meg av ulike grunner ikke avgårde med det samme, et par timer senere kom sannelig samme vedkomne tilbake og skulle ha mer betalt av meg.  Ja, da ble det jo plutselig et spørsmål om kroner og øre allikevel, fasit var at jeg betalte mer havneavgift, senket skuldrene, fikk meg et par fantastiske turer på øya og en fantastisk solnedgang, før jeg forlot tidlig tidlig neste morgen) ...

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

4 hours ago, Ms Fortuna said:

Son, Son Spa og Horten er også klokken 12, som alle Dockspot havner er, som jo er svært få i Norge, men veldig mange i Sverige.

 

De fleste havnene jeg har vært innom som er med i Dockspot-løsningen, har egne Dockspot-plasser for Dockspot-kunder, og andre gjesteplasser med andre regler.

Link to post
Share on other sites

Snylting....noen føler seg som snyltere ved å overligge tidsfristen med noen minutter. Jeg mener at dersom vi skulle hatt den ultimate rettferdighet, så vil det bli både uutholdelig firkantet, dyrt og komplisert. Det er voldsomt mange båttyper, båteiere og behov. Hva med de andre fasettene av havnelivet? Strøm for eksempel. Mange steder er det ens tilleggspris for en Princess 62 og en Albin. Her kan man vel også ta en diskusjon om milliwatt og rettferdighet. I Danmark har de fleste store havnene tatt konsekvensen og innført Tally-kort med betaling etter forbruk. Sikkert rettferdig, men mon tro om ikke installasjon og driftsutgifter for dette koster havnene mer enn om de holdt på som før. Princessen på sin side kan være totalt uavhengig og uinteressert i de dyre dusjanlegg, toaletter, rengjøring, seilerhus og grillplasser som små båter trenger og etterspør. Albin er snylteren på en måte, Princessen en annen? Noen havner, eks i Danmark, betaler pr m3 vann. Det er ingen differensiering eller fokus i så måte. (Det kommer vel i fremtiden). Princessen fyller kubikkmeter, Albin noen liter. 

Poenget er at det ikke nytter med millimeter-rettferdighet for enhver båt i havna. Havnene har hittil drevet på en relativt rund måte hvor årsregnskapet er tellende og det er mindre styr med den enkelte kunde. Håper de enkelte havner finner en kundevennlig gjennomsnittskurs som tilfredsstiller de fleste.  

Link to post
Share on other sites

Lucky Strike skrev for 10 timer siden:

 

Poenget er at det ikke nytter med millimeter-rettferdighet for enhver båt i havna. Havnene har hittil drevet på en relativt rund måte hvor årsregnskapet er tellende og det er mindre styr med den enkelte kunde. Håper de enkelte havner finner en kundevennlig gjennomsnittskurs som tilfredsstiller de fleste.  

Enig. Problemet kan være at disse jobbene ofte fylles av skoleungdom   eller av personell helt uten erfaring fra arbeidslivet. Da blir regelverket det viktigste og kundevennlighet kommer sist.  Kjøpte en vare hos Biltema som ikke passet. Pakningen var  uåpnet og helt uskadet. Det hadde gått 36 dager. Skoleungdommen viste til regelverket og var til grensen arrogant. Jeg satte igjen varen på disken og gikk tomhendt ut. Varen ble sikkert satt tilbake i hyllene og solgt. Kr 400 i dass. Verdt å merke seg. Jula som er konkurrenten har satset mer på kundevennlighet er min erfaring.

Link to post
Share on other sites

13 hours ago, Lucky Strike said:

I Danmark har de fleste store havnene tatt konsekvensen og innført Tally-kort med betaling etter forbruk. Sikkert rettferdig, men mon tro om ikke installasjon og driftsutgifter for dette koster havnene mer enn om de holdt på som før.

 

Dette har vært tema i andre tråder, og ja ... det er ganske så fordyrende med slike avanserte opplegg.  Dersom man har lite snittlast på strømstolpen (f.eks. kort sesong, eller få båter som har behov for mye strøm), så er ikke kostnaden forsvarlig.

 

Dersom man kan stole på kunden, så kan man lempe administrasjonskostnaden over på kunden.  Da jeg lot båten ligge igjen i Polen og ønsket å ha koblet til noen frostvakter, så fikk jeg beskjed om at jeg selv måtte gå til anskaffelse av en energimåler, koble den på strømkursen, lese av forbruket, og gjøre opp for meg før jeg forlot plassen.  Null kostnader for havna - men selvfølgelig en stor ulempe i at snyltere (i ordets rette forstand!) enkelt kan trekke mer enn hva de betaler for.

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Anholt. Gjorde relativt grundig research på forhånd for å finne ut av hva havneprisen egentlig inkluderer, uten hell. Det står med svært liten tekst på lappen jeg fikk fra automaten - ankomst 04.30, gyldig til kl 13. Jeg hadde tenkt til å gi fullstendig f..., planen er å dra kl 15. Så ser jeg en gang til - jeg har faktisk betalt inntil i morgen kl 13. Undres på om det hadde gjort noen forskjell om jeg hadde betalt for havneavgift kl 23.59?

 

Betaling for 24 timer forekommer meg å være det mest rettferdige, og utiliserer også begrenset plass på en bedre måte enn om havna skal være tømt på et gitt klokkeslett.

 

(Og mulighet til å betale for et kortere dagsbesøk er etter mitt syn en fin ting)

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

tobixen skrev On 8/19/2021 at 12.47:

@indexpåstår at det ikke spiller noen rolle om havna er full eller tom, og at han "samvittighetsfullt hadde gjort opp for seg" dersom han ble liggende over fristen i en gjestehavn.  Satt på spissen, så betyr det at dersom han en eller annen gang hadde ligget til 17:05 i en havn med utreiseplikt kl 17 (og det kan skje den beste - force majeure og alt det) skulle ha sprunget innom havnekontoret og slengt fra seg 300 kroner for et ekstra døgns liggetid før han rett etterpå kastet loss.  De aller færreste ville vel gjort slik dersom en slik omstendighet inntreffer.  @index kontrer bl.a. med at det er forskjell på en halvtime og fem minutter ... men tenker man helt svart/hvitt, så er det absolutt ingen forskjell!

 

Herregud for en kverulering. Hvor vanskelig kan det være? Enten har man betalt for å ligge der, eller så har man ikke. Om man ligger uten å betale så er havnevakta i sin fulle rett til å enten kreve betaling eller høflig anmode om å forlate havna. Verre er det ikke. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...