Jump to content

«Kastet ut» fra Vollen 30min etter utsjekk, tom havn..


R.O

Recommended Posts

Jeg håper eierne/vaktene i gjestehavnene besinner seg og ikke innfører et regime som praktiseres på parkeringsplassene i byene hvor p-vaktene jakter på de som står noen minutter for lenge og ilegger dem formidable gebyrer.  90% av gjestene i gjestehavnene betaler for langt mer tid enn de oppholder seg   og for  mange tjenester de aldri benytter. Dessuten tar de  full pris uten å tilby bryggeplass for de som ligger utapå. Ja de tar vel også betalt for plasser hvor gjesten har reist tidlig og tilbyr disse til handlebesøkende?

Det grenser til frekt, etter mitt syn.

Link to post
Share on other sites

Er innom Oscarsborg flere ganger hver sommer og i 2019 observerte jeg en far og mindreårig sønn som kom i en større Windy på ettermiddagen som ikke betalte på automaten. Tenkte han sikkert var bare en kort tur innom.  De overnattet og hver gang vaktene kom dagen etter for å prøve å få ham til å betale var båten "tom"  . Eieren dukket uppe under kalesjen straks vaktene hadde gått.

Link to post
Share on other sites

17 hours ago, index said:

Når har det vært snakk om fem minutter her?

 

Slik du formulerer deg, er jeg en "snylter" om jeg ligger over tiden, uansett årsak, uansett hvor lenge jeg ligger, uansett hva jeg allerede har betalt til havna, og uansett om havna er helt tom eller helt full. At trådstarter skrev en halvtime og ikke fem minutter er således en aldeles irrelevant detalj.

Link to post
Share on other sites

5 hours ago, TerjeFjern said:

De overnattet og hver gang vaktene kom dagen etter for å prøve å få ham til å betale var båten "tom"  . Eieren dukket uppe under kalesjen straks vaktene hadde gått.

Det er på alle måter svært frekt.

 

Båttypen ble nevnt her, er det relevant?

 

Å ligge over natta i høysesong i en populær båthavn og bevisst sluntre unna enhver form for betaling er absolutt ikke akseptabelt, men man ville kanskje hatt noe mer sympati for en fattig familiefar med alt for liten seilbåt uten motor. For ham er kanskje en havneavgift på noen hundrelapper en vesentlig kostnad.  Har man brukt flere hundrelapper i drivstoffkostnader på å komme seg til gjestehavna er det vanskelig å ha noe som helst sympati for dét argumentet.

 

Man kan på en måte forstå at en havnevakt som regelmessig blir utsatt for slikt kan bli hissig på å jage vekk båter.

Link to post
Share on other sites

tobixen skrev 22 minutter siden:

Slik du formulerer deg, er jeg en "snylter" om jeg ligger over tiden, uansett årsak, uansett hvor lenge jeg ligger, uansett hva jeg allerede har betalt til havna, og uansett om havna er helt tom eller helt full. At trådstarter skrev en halvtime og ikke fem minutter er således en aldeles irrelevant detalj.

 

OK, gjør som du vil. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

On 8/25/2021 at 12:57 PM, Popeye70 said:

 

En bedre analogi enn cafe-besøk er hotellovernatting. Uansett om man ankommer kl 1600 eller kl 2300 så må man ut innen et predefinert klokkeslett dagen etter.

 

Kom til å tenke på en ting ...

 

Å bli kastet ut av en gjestehavn (generelt sett, Vollen er ikke det beste eksempelet) kan også bety at man blir kastet ut av en by, og kastet ut på røfft farvann (av og til ønsker man jo å planlegge avreisetidspunkt basert på værmelding og tidevannsstrøm).

 

Når stuepiken på et hotell aggressivt banker på hotellromdøra etter kl 12, så blir man ikke umiddelbart deportert til flyplassen, man blir ikke engang kastet ut av hotellet, bare fra hotellrommet. Man kan sitte i lobbyen til sent på kveld, og hotellene har som regel bagasjeoppbevaringsrom som man kan benytte uten å betale noe ekstra, dersom man fortsatt har utestående ærend i byen.

 

Dette er ikke noe man avtalemessig krav på, det er bare en god (og forventelig) ekstratjeneste fra hotellets side.

 

Tilsvarende mener jeg det er forventelig at man kan oversitte en utreisefrist i en ellers tom båthavn, dersom man har en god unnskyldning.

Link to post
Share on other sites

Slik jeg oppfattet trådstarter, så ble han kastet ut, uten å være til sjenanse for noen andre, og uten å få tilbud om å betale mer for ekstra havneligge.

 

Nå har det fremkommet senere at denne havna også har tilbud om å betale for dagtidsopphold. Dersom de har policy på at gjester som oppholder seg til etter kl 12 skal betale dagtidsavgift, så greit nok - men da bør det kommuniseres godt både før man betaler havneavgift og når havnevakt banker på etter kl 12.

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har opp gjennom årene opplevet mange snyltere i gjestehavner. De med min aller minste følelse for er de som betaler havneavgift uten strøm. Etter at havnekapteinen/havnevakten/havneverten har gått hjem, er de raske frem med strømkabelen. Neste morgen er de tidlig oppe og fjerner kabelen. Dette er vel snyltere på sitt verste.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

tobixen skrev 1 time siden:

 

Man kan på en måte forstå at en havnevakt som regelmessig blir utsatt for slikt kan bli hissig på å jage vekk båter.

 En havnevakt skal være vennlig, blid, hjelpsom, servise innstilt, ha godt humør, være løsningsorientert, vise konduite og ikke være en sur politivakt  i havna som jakter på bagateller. Generelt blir  båteierne   lurt flere ganger enn havnevakta. Det vil alltid være noen som sniker men det skal aldri gå utover de som synder ubetydelig og helt uvesentlig mot regelverket. Reglene er laget av eierne for eierne.

Link to post
Share on other sites

Sånn bare til opplysning.

 

Vi har en liten havn med strøm, toalett og dusj. Vi driver på dugnad og har ikke nok folk til å kunne ha havnevakter.

 

Under 1/3 av de besøkende betaler for seg.

 

Det er egentlig bare trist. Vi har større utgifter på gjestebrygge og gjestefasiliteter enn vi får inn.

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Midtpinne said:

Vi har en liten havn med strøm, toalett og dusj. Vi driver på dugnad og har ikke nok folk til å kunne ha havnevakter.

 

Det burde jo være et halvløselig problem ... uten at jeg egentlig har peiling på hva jeg uttaler meg om, men dugnadstimer er relativt billige, og det finnes en mellomting mellom å ha 24/7-overvåkning av havna og å ikke ha noe som helst kontroll.  Her er mitt forslag:

 

  • Ha veldig klare og tydelige oppslag om at alle må betale havneavgift.  Lett tilgjengelig informasjon som inkluderer:
    • Pris
    • Hva havneavgifta inkluderer (fasiliteter, iggetid, etc ... personlig foretrekker jeg at havneavgift gjelder for inntil 24 timers liggetid, samt mulighet for å betale en redusert sats for dagtidsfortøyning).
    • Hvordan den skal betales (med flere muligheter - husk på at ikke alle har kontanter og at det også er mange som ikke kan benytte vipps, og "jeg kunne ikke betale" er en populær unnskyldning for å unndra seg havneavgift.  Kontanter er fortsatt i teorien tvungent betalingsmiddel her i landet, jeg liker den gode gamle ordningen hvor man har mulighet til å betale med konvolutt med kontanter).
    • Informasjon om hvor raskt havneavgiften skal betales (noe "grace time" for å fortøye, samt vurdere om man aksepterer pris og betingelser er vanlig)
    • Størrelse på et ekstragebyr (kontrollgebyr) ved "manuell oppkreving" av havneavgift har begynt å bli vanlig - og hvorfor ikke?
    • Enkelte havner har informasjon om at båter som ikke betaler havneavgift "vil bli fjernet på eiers ansvar" elns.  Om dette er lov eller ikke vet jeg ikke, men selv en tom trussel  kan ha effekt.
    • Eventuelt, kanskje appellere til folks samvittighetsfølelse - informasjon om at havna blir drevet på dugnadsbasis og at gjestehavnstilbudet vil bortfalle dersom ikke inntektene dekker kostnadene.
  • Ha en ordning hvor medlemmer av havna oppfordres til å ta en kjapp sjekk av om havneavgift er betalt når de allikevel er på brygga, dersom de har tid.  "Utstyr" kan ligge klart i klubbhuset:
    • En loggbok, bl.a. slik at gjester slipper å bli kontrollert fjorten ganger på en kveld (man kan selvfølgelig også ordne noe slags form for digital løsning - men det enkle er ofte det beste).
    • En refleksvest e.l. med påskrift "havnevert" elns
    • Kvitteringsblokk og vekslepenger, i tilfelle man ender opp med å ta i mot kontanter.
  • Alle medlemmer forplikter seg til et visst antall dugnadstimer pr år - og en slik kontrollrunde teller da som en dugnadstime eller en halv dugnadstime elns.
  • Hva gjør man når båteiere nekter å betale havneavgift? (inkludert folk som bare har lagt fra seg båten).  Ikke vet jeg, så vidt jeg har forstått er dette en vanskelig sak i mange båthavner.  Risiko for å bli observert og irettesatt kan i seg selv bidra til å redusere problemet.  Man kan også kanskje fotografere båt og folk ombord og prøve å sende et formelt betalingskrav, med trussel om inkasso og forliksråd dersom det er mulig å identifisere båteier eller båtbruker.

 

Link to post
Share on other sites

Midtpinne skrev for 2 timer siden:

Sånn bare til opplysning.

 

Vi har en liten havn med strøm, toalett og dusj. Vi driver på dugnad og har ikke nok folk til å kunne ha havnevakter.

 

Under 1/3 av de besøkende betaler for seg.

 

Det er egentlig bare trist. Vi har større utgifter på gjestebrygge og gjestefasiliteter enn vi får inn.

Når jeg leser denne tråden får jeg et inntrykk av at alle som en betaler for seg og at båtfolk  er ærlige. Midtpinne kan dokumentere at 75 % av alle folk i båt er uærlige og betaler ikke havnavgift. Det var et urovekkende mye.

Nå må vi ikke glemme at eierne også har et ansvar. Det skal være tydelige og klar skilting. Hvor , når og hvor mye man skal betale. Det må være flere betalings muligheter  som feks vipps, kort og kontanter. Hvis eierne ikke oppfyller forpliktelsene stiller de svakt ved en eventuell kontroll.

Nå forstår jeg at dette er i Troms og jeg som alltid har hatt stor tro på nordlendingene.

 

Link to post
Share on other sites

7 minutes ago, Ugleseth said:

Midtpinne kan dokumentere at 75 % av alle folk i båt er uærlige og betaler ikke havnavgift.

 

Det overrasker meg faktisk mye.  Det kan jo være lokale forhold, f.eks. at folk er vant med at det finnes godt med plasser hvor man kan legge til gratis, eller at det er en slags protest mot for høy gjestehavnsavgift ... hva vet jeg.  Det burde være mulig å gjøre undersøkelser på dette og finne tiltak for å forbedre betalingsviljen.

 

At en stor andel av båtfolket "ikke gidder" betale gjestehavnsavgift i det hele tatt er et fundamentalt større og anderledes problem enn at enkelte av oss synes det er helt greit å oversitte utreisefrister i en ellers tom båthavn etter å ha betalt relativt mye i havneavgift.  Mener i allefall jeg - men jeg tar til etterretning at ikke alle mener det samme.

Link to post
Share on other sites

Det er faktisk overraskende vanskelig å få inn penger fra yrkesfiskere og oppdrettbåser. Yrkesfiskerne ligger ofte i ukevis og oppdrettsbåtene stort sett for å søke nødhavn.

 

Og siden det spekuleres på om det er vanskelig å betale hos oss så er det ikke det. Vi tar GoMarina, Vipps, kontonummer og kontant via konvolutter som legges i en postkasse. Det er godt opplyst om dette.

 

Vi er ca. 60 medlemmer. Vi har en dugnad pr. år som medlemmene må på og de må stille på ca. en søndagskafe pr. år. Vi kommer aldri til å få årsmøtet med på å legge mer arbeid på medlemmene. 

 

Sist gang jeg tok en sjekk i lå det 6 båter på gjestebrygga og bare en hadde betalt. Klokka var rundt 21:00 på kvelden og i alle fall noen hadde vært der i et par dager allerede. Jeg skjønner at jeg høres litt furtete ut, men jeg er egentlig litt sur.

Link to post
Share on other sites

Nå ligger jeg aldri i gjestehavner. Det blir kanskje sånn som Midtpinne beskriver når bensinprisen er 20 kr literen...70000 i driftsutgifter i året for å holde en 18 foter på vannet...300 kr for å leie 3 meter kaiplass noen timer...bomstasjonene står tett som hagl på vei til båthavna. Alt begynner å nærme seg yttergrensene for de som har en helt vanlig inntekt . 70% velger  å overse skiltene som krever betaling og hvis eierne ikke fører noen form for kontrollvirksomhet tenker 70% at penger spart er penger tjent.

Link to post
Share on other sites

Angående dette med ulike utsjekktidspunkter i gjestehavner.

 

Ligger i Fosnavåg mens det pøser ned og har gått gjennom en del av mine Go Marina-kvitteringer,

Her i Fosnavåg betalte jeg klokken 16.44, og på kvitteringen har jeg da betalt fram til kl. 15.00 i morgen.

 

Har ikke tenkt så mye på dette, så derfor begynte jeg å gjennom noen av de andre kvitteringene jeg har på appen.

I Sæbø betalte jeg kl. 19.31, gyldig til 15.00, i Geiranger betalte jeg 20.51, gyldig til 15.00.

 

I Ålesund betalte jeg 18.25, gyldig til 18.21 dagen etter. I Florø betalte jeg 14.32, gyldig til 14.00, i Bergen betalte jeg 14.00, gyldig til 15.00 dagen etter.

 

Litt av hvert med andre ord - Ålesund praktiserer tydeligvis 24 timer, mens de andre i alle fall litt senere utsjekk enn 12, noe som passer meg utmerket! I Arendal er det også kl. 14.00 som er gjeldende, men der kutter de - av en eller annen uforståelig grunn - strømmen en time tidligere, selv om du har betalt for ekstra!

Link to post
Share on other sites

De to siste oppholdene mine har vært i Stepnica og Szczecin. Helmanuell betaling, ingen informasjon om avreisetidspunkt, i praksis kunne man ligge så lenge man ville, bare smil og vennlighet fra havnevakt ("bosman" - polsk er eneste språket jeg vet av som har et dedikert ord for denne rollen).

 

(Mye arbeid å få betalt havneavgiften i siste havn)

 

(Observerte sel i havnebassenget i dag - og det relativt langt fra saltvann)

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Grand Banks jr skrev On 14.8.2021 at 22.42:

 

På sjøen har jeg alltid opplevd mer romslighet enn på land. 

 

 

Heilt einig. Eg sluttar aldri verte imponert over kor hyggelige dei aller, aller fleste er på sjøen og i gjestehavner. :smiley: Det er liksom ikkje måte på kor hjelpsomme og hyggelige folk eg møter i havnene er, både gjester og havneverter. Eg er utrulig takknemlig for alle dei fine båtfolka som hjalp, fortalde og forklarte oss ting då me som ferske båtfolk for nokre år sidan lurte på det meste når me ankom ein ny plass. :smiley::flag: Eg håper denne positiviten varer, for det er eit stort pluss med båtlivet for meg :thumbsup::clap:

 

Det er nok forskjell på havneverter, og nokon klarer kanskje å formidle regler og instruksjoner rundt betaling/avreise på ein betre og høfligare måte enn andre. Min erfaring er at god kommunikasjon og ein vennlig innstilling frå begge parter løyser det meste. :smiley:

Link to post
Share on other sites

En havnevakt må gå sine runder. Det må forventes at vakten går til faste tider, og da gjerne tett på at tiden har løpt ut. Det kan ikke forventes at havnevakten skal måtte komme tilbake igjen for å forsikre seg om at de som allerede har fått en påminnelse faktisk har gått - og at budskapet derfor blir at man vil at man betaler ny avgift eller går så snart som mulig? Så, om vakten kommer innom 30 minutter etter 12 og opplyser en om at tiden er løpt ut, og at man enten må betale eller gå, så må vel det være greit? Det er vel heller måten man gjør det på, og at man er villig til å "kjøpslå" litt?

 

Så mye sagt, det er mange måter vakten kan håndtere folk som har ligget litt for lenge i en havn med mye plass. Er det mye plass kunne vakten kommunisert pent om at tiden var løpt ut, men at siden det var så veldig godt med plass akkurat den dagen, så ville ingen gire seg så veldig opp om gjesten tok seg godt med tid til å enten utløse ny bilett eller gå - for så å kjøpslå om det holder med en time eller to? Samtidig med å kjøpslå om tiden bør vakten understreke at på travle dager når det er manko på en type plass, så vil man forvente at gjestene ikke ligger over tiden.

 

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Har aldri tenkt over at det er noe som heter utsjekkstid i en gjestehavn. Har aldri vært i en som har praktisert det heller. Tenker 24 timer fra man ankommer er en passelig tid å ligge.

Båter kommer og drar til alle døgnets tider avhengig av hvor man kommer fra og hvor man skal.

Redigert av S/Y Emma (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har seilt fra Gdansk og sørvestover nå, og har ganske mange europeiske havnebesøk  bak meg (foreløbig ingen i Spania, det skal jeg endre på så snart det slutter å regne).

 

Noen generelle betraktninger:

 

* Forventet utreisetidspunkt er sjeldent kommunisert på noen fullgod måte.  Det var ett unntak, forsåvidt før turen hadde begynt skikkelig: dro til Jastarnia i Polen, ankom ganske sent på kvelden (kanskje kl 23?).  "Bosman" kunne informere om at normal liggetid var til kl 12, men at de skulle være snille og la oss ligge til kl 14.  I Dieppe i Frankrike fikk vi også et skriv hvor det stod at vi ville bli belastet ett ekstra døgn om vi oversatt en frist som var satt til kl 14.  Vi lå der i flere dager, og kom oss avgårde kl 16.  Jeg har ikke fått noe faktura enda, og tviler på at jeg kommer til å få det. :-)

 

* Jeg har aldri opplevd utreisetidspunkt som noe problem - eneste lille unntak var kanskje Wendtorf, utenfor Kiel.  Der har vi vært før og forsåvidt lært at forventet utreisetidspunkt er kl 17.  Denne gangen var det imidlertid _ingen_ informasjon om dette, og det var forventet at man betalte vha QR-kode og webside dersom man ankom utenfor havnekontorets åpningstider (vi kom kl 23 og forlot kl 22 neste dag).  Tilgangskode til fasilitetene sluttet brått å virke kl 17.

 

* Svært ofte er det fullt mulig å snylte til seg en ekstra overnatting uten å bli oppdaget dersom man drar veldig tidlig på morgenen, da havna ofte betjenes av ansatte med faste arbeidstider.  Da er man imidlertid over på det jeg vil kalle for "snylting".  Jeg må innrømme å ha gjort det i Sverige, da skulle betaling skje manuelt til en kafé som stengte mens vi holdt på med å fortøye og som åpnet etter at vi var dratt.  (Og dette er kanskje årsaken til at OP ble "kastet ut" av Vollen - det var havnevakt som gikk én runde i døgnet og fryktet at OP ville snylte på seg en ekstra overnatting?)

 

* I mange havner er utreisetidspunkt noe som bør planlegges ifht tidevann, strøm og vær - byråkratiske regler om "kl 12" gir da svært lite mening.  I Guernsey var det en terskel ved innløpet av havnebassenget som lå 4.15 meter over sjøvannsnull (!).  I Callais var det port som bare var åpen noen timer før og etter høyvann (og bru som også hadde åpningstider man måtte forholde seg til).


* Hva om man kommer midt på natta?  Er de første timene da å betrakte som et overnattingsopphold eller ikke?  Tidvis har jeg spekulert litt og prøvd å planlegge slik at vi kommer "svært tidlig morgen" i stedet for "svært sent på kvelden".  I Zeebrugge hadde de noe kombinasjon av selvbetjent betalingsløsning med QR-kode, betaling til havnekontor og havnebetjent som sjekket.  Vi kom "svært tidlig morgen", så jeg benyttet selvbetjeningsløsningen og oppgav at jeg hadde ankommet "i dag" i stedet for "i går" ("i går" var faktisk default der).  Havnebetjenten kom en del timer senere og skulle ha penger - han hadde visst ikke oversikt over hvem som hadde betalt digitalt.  Han spurte om hvor lenge vi hadde tenkt til å ligge, det hørtes implisitt ut som at vi måtte betale for to overnattinger dersom vi ikke forlot samme dag.  Ja, jeg "snyltet" kanskje litt, vi var der i litt mer enn 24 timer og betalte bare for én overnatting.

 

* I samtlige havner vi har vært (med unntak av Gedser/Danmark) har det vært mulig å betale med "gammeldagse" kontanter (jeg mistet kredittkortene mine i Polen).  En del havner (Tyskland og Nederland) har hatt selvbetjeningsløsninger hvor eneste mulighet var å legge korrekt beløp i kontanter i en konvolutt.

 

Havneoppholdene er jo ofte på 30-50 euro, for meg er det greit å betale såpass pr natt for en relativt kortvarig ferietur, men når vi er såpass lenge på tur som det vi er nå er det ikke bærekraftig å betale såpass mye for hver eneste natt - vi er nødt til å enten ligge for anker eller seile natterstid en god del av tiden.  Ja, vi "snylter" ofte litt på å komme tidlig og/eller dra sent.

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...