Jump to content

Er Drev så skummelt som "alle" sier? Erfaringer fra dere som har /har hatt drev


Thomas_h

Recommended Posts

Teerex skrev 46 minutter siden:

Mercury er verdens største produsent/leverandør av marint framdrifsmaskineri.

MERCURY ja, men her snakkes det om at motoren er produsert av VW/Audi, og så har de satt på ett Mercuryklistremerke.

 

Hvis det er tilfelle, er det bare å holde seg laangt unna, spesielt hvis man har tenkt å bruke båten.

 

Jeg grøsser på ryggen bare ved tanken på VAG-produkter.

Det er bare så vidt de klarer å få bilmotorene sine til å holde, tør ikke tenke på hva som skjer når de puttes i en båt.

 

Om ikke drev er "scary" nok i fra før, så ble de det ihvertfall nå😉

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

nomen skrev for 2 timer siden:

MERCURY ja, men her snakkes det om at motoren er produsert av VW/Audi, og så har de satt på ett Mercuryklistremerke.

 

Hvis det er tilfelle, er det bare å holde seg laangt unna, spesielt hvis man har tenkt å bruke båten.

 

Jeg grøsser på ryggen bare ved tanken på VAG-produkter.

Det er bare så vidt de klarer å få bilmotorene sine til å holde, tør ikke tenke på hva som skjer når de puttes i en båt.

 

Om ikke drev er "scary" nok i fra før, så ble de det ihvertfall nå😉

 

Mercury har aldri laget sine egne dieselmotorer. Og knapt nok sine egne innenbords bensinmotorer før den nyeste V6 4,5 literen.

Siden tidenes morgen (80-tallet) har Mercury funnet dieselmotorer rundtomkring, alt fra den gamle RC145DTS basert på en Renault 3,6 liter industrimotor fra Renault Marine, til VM Motori etter at Mercury overtok BMW Marine for over 30 år siden.

Samt VW Marine som Mercury overtok alt salgsansvar for omkring 2017, og satte sitt merke på motorene.

 

https://www.batmagasinet.no/slutt-for-vw-marine-som-eget-merke/170133

 

Nå har Mercury også overtatt garantiansvaret for Evinrudes E-tec og G2-motorer.

 

VW Marine har vært på markedet siden 2004, så ikke akkurat helt nytt da.

V8-dieselen ble presentert for 12-13 år siden, med Bravo 3X drev naturligvis. Så da har det isåfall vært "scary" ganske lenge :giggle:

 

 

https://www.batmagasinet.no/allerbm-bm-bladarkiv-finnes/motortest-volkswagen-marine-tdi-150-5-mot-volvo-penta-d3---160a/675314

 

 

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Gullfisk skrev for 14 timer siden:

Er ikke dette samme som Minor 34 da? står et par oppgitt til 6t og 6.8t for øyeblikket.

 

1200 timer på denne, bør funke noen år til kanskje :crazy: Relativt beskjeden vekt pr. drev.

 

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=228401845

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Teerex skrev for 18 timer siden:

 

Hva får deg til å tvile på deletilgjengelighet eller annenhåndsverdi?

Mercury er verdens største produsent/leverandør av marint framdrifsmaskineri.

Gunstig pris og lav vekt er jo en fordel når man må ha dobbel installasjon :smiley:

Vel, det er en viss kvalitetsforskjell mellom Mercury og VP/Yanmar i dette dieselsegmentet.

 

Lavere vekt, høyere turtall og mindre sylindervolum enn konkurrentene er ikke nødvendigvis et fortrinn når man tenker et tidsperspektiv litt lengre fram enn garantiperioden. De er muligens verdens største produsent men ingen kan matche dele/servicetilgangen til VP i Norge.

Link to post
Share on other sites

Her en 12,5 tonns båt med doble VP drev. De holdt i 12 år og ca 1300 timer da de ble byttet i 2018.

Hvis de da ikke hadde vært byttet en gang tidligere også :crazy:

 

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=228175774

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...