Jump to content

Er Drev så skummelt som "alle" sier? Erfaringer fra dere som har /har hatt drev


Thomas_h

Recommended Posts

Gullfisk skrev 5 minutter siden:

Drev og påhenger er vel ikke veldig forskjellig i nedre del, så hvorfor tilter vi påhengeren opp av vannet etter bruk:rolleyes:

 

Kanskje for å slippe tæring og begroing :giggle:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Teerex skrev 41 minutter siden:

Kanskje for å slippe tæring og begroing :giggle:

 

Da er vel spørsmålet; hvorfor kan ikke drev tiltes helt opp av vannet.. hehe.. 

 

Det finnes helt sikkert en patent der de har prøvd det også de siste 50 årene. 

 

Naboen min har foresten en "drevpose". Ser ut som gressfangeren på gressklipperen. Hva er formålet med den? Den stopper vel ikke begroing og forhindrer vel ikke saltvann? Eller fylles den med olje og biocider hver gang den taes på?😉

 

Han hiver den på og av på sekunder, så har vel ikke så store baksider, men ser ikke fordelene. 

Link to post
Share on other sites

Thomas_h skrev 1 minutt siden:

Den stopper vel ikke begroing og forhindrer vel ikke saltvann?

Den forhindrer ikke saltvann nei, men så lenge den skjermer mot lyset gror det ikke😊 En kamerat bruker konsekvent drevpose over drevet da han ligger med raua ut mot sola. Merkbar forskjell.

Link to post
Share on other sites

Grand Banks jr skrev 3 minutter siden:

Kanskje å hindre sol? Groe liker sol...

 

Hakkannen skrev 3 minutter siden:

Den forhindrer ikke saltvann nei, men så lenge den skjermer mot lyset gror det ikke😊 En kamerat bruker konsekvent drevpose over drevet da han ligger med raua ut mot sola. Merkbar forskjell.

 

Det er nok en god forklaring ja. Men har dere vært i Bergen? 😎 skulle ikke tro der var et problem. 

 

Men ja, hele båsen min var gjenngrodd når jeg kom hjem på lørdag etter 5 uker vekke. Måtte brøyte meg plass i grønske, og alle tauene var falt uti 🤮.

 

Men til alvoret, jeg ser noen smøre div. stoff på seildrev for å fohindre groe, og det ser ut til å virke. Kanskje det er en ide på drev hvis folk plages av slikt. 

 

Link to post
Share on other sites

Trond123 skrev for 1 time siden:

Bunnstoff for drev finnes ja. Jeg bruker det på mitt.

 

Drev er finest uten bunnstoff :smiley: Iallefall nye drev. 

Drevpose eller andre løsninger er å foretrekke.

 

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Thomas_h skrev for 3 timer siden:

Naboen min har foresten en "drevpose". Ser ut som gressfangeren på gressklipperen. Hva er formålet med den? Den stopper vel ikke begroing og forhindrer vel ikke saltvann? Eller fylles den med olje og biocider hver gang den taes på?😉

 

Han hiver den på og av på sekunder, så har vel ikke så store baksider, men ser ikke fordelene. 

 

Jeg har drevpose (Drevhetten heter den vel). Rakk faktisk ikke å bruke den mens jeg hadde båten på vannet, men etter 3 mnd var det ingen begroing av betydning. En rask spyling så var drevet som nytt (det var nytt det året også da).

I nærmest totalt mørke er det ikke mye som gror. Lys er kilden til det meste av liv :smiley:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

nomen skrev for 10 timer siden:

Her er noen eksempler:

 

 

1. De må/bør trykktestes årlig, da litt ålegrass, eller fiskesene kan være nok til at det kommer vann i olja med havari som resultat.

 

2. De må demonteres hvert år for bl.a inspeksjon/skift av belg, hvis denne ryker, sekker båten.

 

3. Man må/bør skifte oljen nesten hvert år, det koster endel kroner, men slurves det her risikerer man havari.

 

Er det eksempler på uvitenhet, løse rykter eller er det fakta ?
Jeg har endel erfaring med OMC Cobra drev og der stemmer ikke noe av det du skriver,
Nå er det lenge siden de la på røret men ville tro VP og Mercruiser har tenkt de samme tankene på sine konstruksjoner.

1) Det sitter 2 simringer på propelakselen med ca 20 cm avstand i fra ytte til indre.
   Det er ikke mulig å fysisk skade den indre simring 

2) Går det hull på belgen til drivakselen kommer det ikke en dråpe vann inn i båten. 
    Det verste som kan skje er att man ødelegger krysset til drivakselen.

3) Oljeskift på drev så får folk gjøre som de vil men jeg bruker Castrol sin long life HD olje og bytter      vært 5 år i sammen med  belgene. 
   Dette er en liten DC som typisk har 30-50 motortimer i året.

   Med mer bruk og tyngre båt ville jeg ha byttet oftere.

Så spørsmålet er.
Sekker virkelig en båt med VP eller Mercruiser drev hvis belgen ryker?
 

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

pipe skrev 14 minutter siden:

Er det eksempler på uvitenhet, løse rykter eller er det fakta

Du må nesten lese igjennom tråden og se hva de som har slike drev selv sier er "medisin" for at disse drevene skal funger i 10-20 år.

 

Jeg bare summerte det jeg har lest og hørt å konkluderer (om ikke annet for min egen del)  at drev er så ømfintlig, teknisk utfordrende og kostbare at jeg betegner de som " skumle" for å bruke TS sin betegnelse.

 

 

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

pipe skrev for 11 timer siden:

Sekker virkelig en båt med VP eller Mercruiser drev hvis belgen ryker?
 

Min påstand om dette er nok feil, jeg spurte noen om dette etter at du "tok meg" på det igår, og de sier at det nok ikke vil skje.

 

Jeg beklager at jeg kom med en slik påstand, uten å verifisere hva jeg har hørt en gang først.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Teerex skrev for 13 timer siden:

 

Jeg har drevpose (Drevhetten heter den vel). Rakk faktisk ikke å bruke den mens jeg hadde båten på vannet, men etter 3 mnd var det ingen begroing av betydning. En rask spyling så var drevet som nytt (det var nytt det året også da).

I nærmest totalt mørke er det ikke mye som gror. Lys er kilden til det meste av liv :smiley:

 

Eg er interessert i å kjøpe ein slik drevpose, sidan eg har drev og har båten liggende på vatnet heile året rundt. Nokon som veit kor ein får kjøpt dei? Er drevhetten gått ut av produksjon? 

Link to post
Share on other sites

Jeg har også hørt om båter som synker pga feil med belg @nomen.

 

Dere som vet: Er dette en påstand med hold i eller ikke? Er det noen gamle drev der dette kunne skje men ikke nye?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

I en situasjon med flere feil "på rad" kan det vel hypotetisk sett være mulig: vannet kommer inn i lekk belg -> videre inn i motor via lekk akseltetting -> videre inn i båten fra motoren på ett eller annet vis (veivhusventilasjon kanskje?), men hvor sannsynlig det scenariet er er jo en helt annen sak.

 

De fleste båter har nok en del mer sannsynlige "single points of failure" som kan sende båten til bunns enn drevbelgen.

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Grand Banks jr skrev 1 time siden:

Dere som vet: Er dette en påstand med hold i eller ikke? Er det noen gamle drev der dette kunne skje men ikke nye?

Har Merc Alpha One drev. Dersom belg ryker her er det lageret i transom blir tetningen.

Dette er et rullelager som er fettsmurt hos meg, lageret finnes også som ferdig smurt og forseglet. Aksling går lett gjennom innerring i lager, ingen presspassning eller tetning her.

Så ryker belgen vil det komme vann inn gjennom lager, men i begrensede mengder. Over litt tid vil nok en defekt belg føre til at båt går ned, men vil tro vi snakker om mange dager eller uker.

Mener prinsippet er det samme på bravo-drevene, men kjenner ikke de i detalj.

VP drev har jeg ikke kjennskap til

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jens_P skrev 24 minutter siden:

Over litt tid vil nok en defekt belg føre til at båt går ned, men vil tro vi snakker om mange dager eller uker.

Gjelder ikke dette Aksling også? hvis pakkboksen ikke vedlikeholdes eller smøres? 

 

Men selv båt med årer kan gå ned uten tilsyn. Jeg har 2 sjøvannsinntak, en kloakkgjennomgang, og sikkert et og annet hull i skroget jeg har glemt. Ryker disse, kan båten parkere i mudderet etterhvert.    

Link to post
Share on other sites

For å bruke en båt med to motorer og akslinger som eksempel så kommer man fort opp i 6 eller flere hull i skroget der en enkeltfeil fører til ubåt: 2 pakkbokser, 2 kjølevannsinntak, utløp for kloakk og sjøvannsinntak til toalett.

 

I tillegg så kommer eventuelt gjennomgående svinger for ekkolodd, hastighetsgiver, dybdemåler, undervanns eksos, sjøvannspyling eller andre mer eller mindre vanlige dingser som krever hull under vannlinjen. :sweat:

 

Når jeg tenker meg om så tror jeg neste båt blir en seiljolle med fast kjøl og utenpåliggende ror! :crazy:

Redigert av Kenneth 81 (see edit history)

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Grand Banks jr skrev for 3 timer siden:

Jeg har også hørt om båter som synker pga feil med belg @nomen.

 

Dere som vet: Er dette en påstand med hold i eller ikke? Er det noen gamle drev der dette kunne skje men ikke nye?

 

Den minste belgen, altså girwirebelgen, vil også føre til en god del vann inn i båten hvis den ryker.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Vestlandssong skrev for 4 timer siden:

 

Eg er interessert i å kjøpe ein slik drevpose, sidan eg har drev og har båten liggende på vatnet heile året rundt. Nokon som veit kor ein får kjøpt dei? Er drevhetten gått ut av produksjon? 

 

Usikker, må nok google litt der. 

Men her er iallefall en tråd om den https://baatplassen.no/i/topic/21755-drevhetten-erfaringer/

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Hvilke kostnader snakker vi om hvis et DPH-drev på en VP D6 ryker og må erstattes med nytt.

Forutsatt nye deler og arbeid utført hos godkjent verksted?

 

...og er det noen fare for følgeskader på motor?

 

Mvh

En med akslingbåt...men som også liker et båtkonsept som kun leveres med drev.

Link to post
Share on other sites

nie skrev 12 minutter siden:

Hvilke kostnader snakker vi om hvis et DPH-drev på en VP D6 ryker og må erstattes med nytt.

Forutsatt nye deler og arbeid utført hos godkjent verksted?

 

...og er det noen fare for følgeskader på motor?

 

Mvh

En med akslingbåt...men som også liker et båtkonsept som kun leveres med drev.

 

Et nytt Bravo 3XR drev (uten transom) koster ca 100.000. Arbeid er ikke mye, et par timer max. Men båten må jo på land da.

Hvis drevet ryker kan det naturligvis ofte repareres på et eller annet vis. Drevet er jo 2-delt med øvre og nedre del.

Problemet er vel at det kan komme både sjøvann og metallspon rundt omkring i drevet, avhengig av hva slags havari som oppstår. Så en reparasjon er gjerne noe omfattende uansett hvis reparatøren skal kunne gi en garanti på jobben.

 

Et DPH drev koster nok minst like mye, om ikke mere. Men det finnes jo byttedrev, og det finnes brukte drev.

Og det finnes forsikring :smiley:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Thomas_h skrev for 2 timer siden:

Gjelder ikke dette Aksling også? hvis pakkboksen ikke vedlikeholdes eller smøres?

Ryker belgen så er det ikke full åpning inn i båten, lageret vil blokkere det meste av vannstrømmen.

Poenget er at om belgen ryker, så vil ikke båten gå ned i løpet av kort tid. Men det vil begynne å lekke. 

Alt som ikke vedlikeholdes vil bli ødelagt etter hvert.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Generelt om dph-drev, som er det jeg har selv og kjenner til, så kan en standard vedlikeholdsrutine være omtrent som følger og som bør sikre en sommer uten unødvendige problemer:

1. Skift knutebelgen årlig.

2. Skift alle zinker årlig.

3. La et verksted skifte olje på drev og trykkteste årlig. Da vil også en evnt lekkasje i pakning mellom propellene bli påvist og utbedret.

4. Send propellene til Winrace eller andre for sjekk og evnt skifte av hub hvert 5.-7.år. Blir det skiftet før du får problemer så slipper du opptak ila sesongen og avbrekk.

5. Sjekk farge på styreolje årlig. Rød er ok, grøtete gul/hvit betyr lekkasje sikkert i styresylinder som må utbedres.

6. Sjekk nivå i tiltservo olje årlig. Lite olje er lik lekkasje i sylinder og må utbedres. 

7. Er giringen myk og fin har du slitasje på kon og den må skiftes. Gjør du ikke det vil kanskje ikke drevet gå i gir ila sesongen og du må ta den opp på land for reparasjon. Been there.....Det skal si ordentlig dunk som omtrent kjennes i hele båten hvis den er i orden.

8. Unngå å kjøre der du vet at det er ålegress, så slipper du å lure på om det gikk bra med pakningen mellom propellene.

9. Kjør drevet varsomt når opp i plan så ikke belastningen blir unødvendig stor ved gjentatte ganger over år.

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...