Jump to content

Er Drev så skummelt som "alle" sier? Erfaringer fra dere som har /har hatt drev


Thomas_h

Recommended Posts

Var å hørte med et verksted hva det kostet med service på f.eks D4 og D6. 

 

Med DPI så er det annen hvert år eller 200 timer. Muligens dette gjelder de nyeste dph drevene også. 

 

Her var prisen 26 000 kr for en enkel D6, eller 47 000 kr for doble D4, da med DPI drev og komplett ink. utløfting etc. 

 

Så det var litt dyrer enn hva jeg trodde. 

Link to post
Share on other sites

Bonus skrev 26 minutter siden:

Du får gå for en triple D6-440 / DPI installasjon da :flag_bp:

 

Smart, da kan man jo tilte opp den i senter og bare kjøre på de ytre motorene når man ikke trenger fullt skyv. 

Eller tilte opp de ytre og bare kjøre på senter når man kjører i deplasementsfart :smiley:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Thomas_h skrev 50 minutter siden:

Var å hørte med et verksted hva det kostet med service på f.eks D4 og D6. 

 

Med DPI så er det annen hvert år eller 200 timer. Muligens dette gjelder de nyeste dph drevene også. 

 

Her var prisen 26 000 kr for en enkel D6, eller 47 000 kr for doble D4, da med DPI drev og komplett ink. utløfting etc. 

 

Så det var litt dyrer enn hva jeg trodde. 

 

Utløfting av motorer? Høres tungvint ut bare for service :saint:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Bonus skrev 2 minutter siden:

Du får gå for en triple D6-440 / DPI installasjon da :flag_bp:

Ja, hvem vil ikke ha 75 000 i service kost i året?? 

 

Men jeg har tenkt litt på hvorfor jeg skal oppgradere; mindre penger på drivstoff og litt større og sjøsterk båt. 

 

Med 26 000 kr i service er det ca 850 liter bensin i forhold til service på to yamaha (ca 12000kr). Det klarer jeg å bruke opp på 250nm så det går for så vidt opp ila et år.

 

Men med 2 x motorer og 50 000 må jeg kjøre 660nm per år før det går i "null" bare med servicen. 

 

Så sparer jeg ca 25kr per nm over det hvis jeg bytter til diesel. 😒

 

Teerex skrev 20 minutter siden:

 

Utløfting av motorer? Høres tungvint ut bare for service :saint:

 

Utløfting av båt fra vann regnet jeg med. Håper da ikke de tar ut motorene fra båten. 

Link to post
Share on other sites

Teerex skrev 31 minutter siden:

 

Smart, da kan man jo tilte opp den i senter og bare kjøre på de ytre motorene når man ikke trenger fullt skyv. 

Eller tilte opp de ytre og bare kjøre på senter når man kjører i deplasementsfart :smiley:

 

Jeg kan bli den første som bestiller den med 2 x d6 og 1 x d3 130hk for dorging. 😄

Link to post
Share on other sites

Thomas_h skrev for 6 timer siden:

Var å hørte med et verksted hva det kostet med service på f.eks D4 og D6. 

 

Med DPI så er det annen hvert år eller 200 timer. Muligens dette gjelder de nyeste dph drevene også. 

 

Her var prisen 26 000 kr for en enkel D6, eller 47 000 kr for doble D4, da med DPI drev og komplett ink. utløfting etc. 

 

Så det var litt dyrer enn hva jeg trodde. 


Jeg betalte rett under 10.000kr for service på dph drev i år, med bytte av belg. Service på D4 of D6 er veldig enkelt, 4-5000kr i original olje og deler...

Link to post
Share on other sites

Med drev er det som alt andet på båden. Manglende eller forkert vedligeholdelse = problemer. Hvis man er omhyggelig med korrekt vedligeholdelse så er drev 99% problemfrit. Det er meget vigtigt at man følger VP eller Mercruiser´s vedligeholdelses program, men desværre er der mange bådejere som ikke tager det seriøst nok og hvis man er uheldig og købe en misligholdt båd kan det blive dyrt. For drev SKIFT olie hver sæson med korrekt olie type og korrekt mængde (og korrekt påfyldningsmetode) Køb eller download OE-manual hvor der altid står procedurerne og interval for vedligeholdelse. Det er for eksempel ikke godt nok at blot løsne bundskruen og få lidt olie på fingeren og så køre en sæson mere........ Om der er bare lidt vand i olien opdages det ikke ved denne (autoriserede) metode. gammel olie skal aftappes i en hvid spand, så kun derved kan man opdage om der blot er lidt vand i olien og opdage en lille utæthed i god tid og få drevet tryk og vakuumtestet og finde utætheden. Det er sjældent at der er utætheder men kun ved denne metode kan man komme det i forkøbet og undgå en kæmpe udgift ved et havareret drev som følge af forkert eller manglende vedligeholdelse. Propeller skal af hver sæson og efterses og poleres og aksler skal smøres med fedt, nye anoder og olieskift. Alle steder hvor der er smørenipler skal der pumpes nyt fedt i. Dette er et minimum hver sæson. Yderligere skal gummi manchetter løsnes og efterses for utætheder især ved kardanmanchet og hvert 2-3 sæson skal de udskiftes uanset stand. Når drevet er afmonteret skal alt efterses og alt bevægeligt smøres med fedt. Jeg ser det hele tiden i marinaen at folk ikke vedligeholder deres både og især drev er en synder. Mest måske fordi det blot er en "gammel" båd og man anser ikke at det er nødvendigt med vedligeholdelse. Der er millioner af drev ude i verden og det er en genial løsning til at få overført energi fra motor til propel. VP og Mercruiser drev (de eneste jeg har haft) er god kvalitet, men igen det er ekstremt vigtigt at man tager vedligeholdelses interval og procedurer seriøst. Det er ikke raketvidenskab og hvis man ikke selv er handymand, så få en anerkendt mekaniker der kan læse en OE-manual til at lave arbejdet.

 

fortsat god sommer ;-)

 

 

 

06237B86-7B76-4ECF-9855-C61E39E832A9.JPG.4f01e817b5d63226c41880915cbfc0d1.JPG

Link to post
Share on other sites

goodroc skrev 5 minutter siden:

fortsat god sommer ;-)

Jeg tror jeg skal klare å  inspisere, vaske og smøre drev etc hver sesong, men kommer nok til å sette bort vedlikeholdet til verksted til garantien går ut. 

 

Takker for gode råd, og fortsatt god sommer til deg også. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Tak :thumbsup:, forøvrigt af de 2 typer drevmaling/antifouling jeg har haft brugt, International Trilux prop-o-drev (lys grå) og Jotun Aqualine (grå). Så er Jotun´s klart den mest effektive til at holde ruer væk (barnacles). Dette er blot min erfaring, andre kan have en anden oplevelse. Jeg maler ikke propeller da de hurtigt bliver kedelige at se på. Jeg polerer dem og så en eller 2 gange i sæsonen hopper jeg i vandet og renser dem af med en læderhandske og en 3M måtte til det sidste. Det tager en times tid for twin duoprop installation.

Link to post
Share on other sites

Mercruiser-drev har en svakhet at styrebolten ikke er rustfri, så rusten gnager pakningen og foringen i stykker og til slutt lekker det inn i båten. Dette er øverst i drevet og litt over vannlinja så merkes ikke når båten ligger stille, men bølger skvulper inn. Hos meg skjedde det etter båten bare var 7-8 år gammel. (nyeste Bravo 3 drev).

 

Dette har jeg sett på 2 andre båter i foreningen så må være ganske vanlig.

 

Det ble saltskade på transom inne i båt, så motor måtte ut for å komme til og hele transom måtte av, så var en helvetes jobb alt i alt. Dog finnes det en måte å bytte styrebolten utenfra: (har gjort dette på en annen båt og gikk greit bortsett fra muttere som satt fast og vanskelig å få løs, men fort gjort å gjøre kritisk feil (som f.eks. ikke fjerne de 3 tappene, eller la vannslangen få krøll på seg))

 

 

Redigert av Duppe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt både fast aksel enkeltinstallasjon, dobbeltinstallasjon og drev type DPH-C. Drev er fint å manuvrere med men det er ikke noe dårligere med tomotors og fast aksel. Thrustere løser uansett slike ting.

Også på nye drev må man regne med bytte av styresylindere etc. Har byttet begge mine på de tre sesongene jeg har hatt båten. Vann i olja er alltid et usikkerhetsmoment ved oljebytte, belgkostnad/belgbytte et evig tema osv.

 

Var på tur nettopp med en bekjent der vulkinga slapp på ene propellen. DPH. Kostnad på mer enn 30 tkr for løft og propellbytte. Det ble en dyr ekstrakostand på feriebudsjettet. Propellbytte pga. kavitasjon hører heller ikke med til skjeldenhetene.

 

Med fast aksel er det ingen bekymringer på drivlinja. Med drev kan du regne med både planlagte og uforutsette kostnader. Jeg kjører alltid opp til arbeidstemperatur på motor før jeg løfter båten i plan og håper dette kan bidra til å forlenge levetida. 

 

Tviler for at det blir drev på neste båt. Føler man er for gammel til å orke slike usikkerhetsmomenter all den tid det fins skuddsikre alternativer.

Link to post
Share on other sites

Chiefengineer skrev 17 minutter siden:

Var på tur nettopp med en bekjent der vulkinga slapp på ene propellen. DPH. Kostnad på mer enn 30 tkr for løft og propellbytte. Det ble en dyr ekstrakostand på feriebudsjettet.

Og det er derfor man bør sende propellene til Winrace eller andre hvert ca 5-7 år for sjekk. Ta av propellene på høsten, send de til sjekk og evnt utbedring og sett de på igjen om våren. Da koster det noen få tusenlapper istedet for 30' som i eksempel ovenfor. I tillegg har du tryggheten for at propellene er sjekket/utbedret og sjansen for at noe slikt skal skje på sommeren da er veldig liten. Tenke forebyggende istedet for å kjøre til det går galt, for galt går det uansett etter noen år da vulkinga bare holder noen år....

Link to post
Share on other sites

Gabi skrev 8 minutter siden:

Og det er derfor man bør sende propellene til Winrace eller andre hvert ca 5-7 år for sjekk. Ta av propellene på høsten, send de til sjekk og evnt utbedring og sett de på igjen om våren. Da koster det noen få tusenlapper istedet for 30' som i eksempel ovenfor. I tillegg har du tryggheten for at propellene er sjekket/utbedret og sjansen for at noe slikt skal skje på sommeren da er veldig liten. Tenke forebyggende istedet for å kjøre til det går galt, for galt går det uansett etter noen år da vulkinga bare holder noen år....


Winrace tar 10-11.000kr for den jobben. 30’ må ha vært for nye propeller.. Vulken min ble byttet etter 10år, og det har jeg hørt er vanlig levetid. 

Link to post
Share on other sites

Disse summene dere snakker om, bare som endel av vedlikeholdet, er ganske drøye.

 

Ser også at noen favoriserer drev fordi det er mer drivstofføkonomisk enn aksel.

Lurer på om ikke de kronene man sparer på diesel med drevbåten, blir kjapt brukt opp når giroljer,vulkaniseringer og belger skal skiftes ut.

 

Redigert av nomen (see edit history)

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Gabi skrev 26 minutter siden:

Og det er derfor man bør sende propellene til Winrace eller andre hvert ca 5-7 år for sjekk. Ta av propellene på høsten, send de til sjekk og evnt utbedring og sett de på igjen om våren. Da koster det noen få tusenlapper istedet for 30' som i eksempel ovenfor. I tillegg har du tryggheten for at propellene er sjekket/utbedret og sjansen for at noe slikt skal skje på sommeren da er veldig liten. Tenke forebyggende istedet for å kjøre til det går galt, for galt går det uansett etter noen år da vulkinga bare holder noen år....

 

Evt. gå for Bravo 3 drev uten vulking i propellene.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Vulkingen gjør det litt mere skånsomt for drevet om propellene skulle treffe noe hardt.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

R.O skrev 7 minutter siden:

Winrace tar 10-11.000kr for den jobben. 30’ må ha vært for nye propeller.. Vulken min ble byttet etter 10år, og det har jeg hørt er vanlig levetid

Og da sparer man 20' kr for å gjøre det forebyggende istedet for å ta det når det skjer og da må kjøpe nye propeller til en masse penger.

Link to post
Share on other sites

Gabi skrev 10 minutter siden:

Og da sparer man 20' kr for å gjøre det forebyggende istedet for å ta det når det skjer og da må kjøpe nye propeller til en masse penger.

 

Brukte stålpropeller til f.eks. Bravo 3 duoprop ligger på finn fra 5-10 tusen for paret. Så ikke nødvendigvis den helt store kostnaden sånn sett.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Gabi skrev for 8 timer siden:

Og det er derfor man bør sende propellene til Winrace eller andre hvert ca 5-7 år for sjekk. Ta av propellene på høsten, send de til sjekk og evnt utbedring og sett de på igjen om våren. Da koster det noen få tusenlapper istedet for 30' som i eksempel ovenfor. I tillegg har du tryggheten for at propellene er sjekket/utbedret og sjansen for at noe slikt skal skje på sommeren da er veldig liten. Tenke forebyggende istedet for å kjøre til det går galt, for galt går det uansett etter noen år da vulkinga bare holder noen år....

Og dette innebærer at man kan ikke ha båten liggende på vannet hele året, evt. får man et svært langt opphold på land mens man venter på at propellene er inne for oppvulking.  Noe som heller ikke er gratis.

 

Sekundært må man investere i dobbelt sett propeller. Veiledende pris fra Penta for nye propeller ligger på ca. 27 tkr og å kjøpe gamle propeller blir heller ikke gratis da man må koste oppvulking på disse.

 

Nei drev er langt fra en billig greie å holde igang, selv når man unngår de store smellene. Og de er dårlig egnet til å ligge ute hele året. Kan ikke på noen måte sammenliknes med fast aksel hva gjelder kostnader på vedlikeholdsbudsjettet. Det er langt dyrere å drifte en drevbåt enn en akslingsbåt og man vil aldri spare inn den potensielt forbedrede drivstofføkonomien.

 

Men JA, det er en hel del egenskaper som naturligvis er bedre framdriftsmessig. Det er det heller ingen tvil om.

Link to post
Share on other sites

Jeg er på min andre sesong med min første drevbåt, med et DP-A drev. Jeg har hatt litt styr med det, da jeg måtte bytte ut drevet for å få riktig utveksling, og drevet jeg fikk tak i var i heller dårlig stand. Jeg har også lest litt rundt på andres erfaringer, da drevbåt passer meg fint da jeg ønsker en stor radius på dag og helgeturer og lavt forbruk, og det er også greit å ha litt å gå på om været ikke spiller på lag og man må komme seg raskt hjem. Til mitt behov kan ikke en båt med fast Aksel måle seg i mine øyne, selv om man gjerne takler dårlig vær og høy sjø bedre med en halvplaner.
 

Mitt inntrykk er at bruk og vedlikehold har ekstremt mye å si, og jeg blir litt skremt av hvor mange som argumenterer for lange serviceintervaller og å spare 50 lapper på kritiske deler til drev til over 100.000. Jeg har også inntrykk av at folk kjører til det smeller, if it works, dont fix it. Virker nesten som få dreveiere er klar over at etterhvert som lager slites, må de shimses opp på nytt, eventuelt byttes hvis de ikke er innenfor toleranse.
 

Jeg tror at hvis jeg skal ha drevbåt igjen, skal det være en båt jeg planlegger å eie i minst 5-10 år slik at jeg kan koste på en ordentlig service med sjekk av lagerklaringer, og da eventuelt ta en overhaling med nye lager preventivt underveis uten å ta utgangspunkt i antatte driftstimer. Da fordeles utgiften over flere år, litt kjedeligere om man kun kjøper båten for en sesong eller to og sitte igjen med den regninga… så de fleste gambler vel på at med en normal service holder den til neste overtar. Og det tror jeg er mye av grunnen til at drev har det ryktet de har. Ellers tror jeg at jeg ville styrt unna båter med i overkant høy belastning på ett drev, da jeg ikke har helt troa på at drevdusj er den fantastiske løsningen mange tror det er og jeg har inntrykk av at disse krever kortere intervall mellom overhalinger.

Link to post
Share on other sites

Har nå hatt mange drev båter med forskjellige drev gammelt OMC og bensinmotor, Volvo 180, 290, seildrev og DPH med dieselmotor. Mercruser bravo3x og diesel. Det eneste av disse drevene som etter min mening ikke holt mål var vel Mercruser drevet. Mine siste to båter har begge hatt Volvo D6 350 med DPH fra henholdsvis 2005 og 2008. Har ikke hatt et eneste feilpekk i noen av de. Men det er med de som alt annet det må vedlikeholdes.

 

Link to post
Share on other sites

Sturee skrev for 2 timer siden:

Virker nesten som få dreveiere er klar over at etterhvert som lager slites, må de shimses opp på nytt, eventuelt byttes hvis de ikke er innenfor toleranse.
 

Det kan du nok være helt sikker på!

 

 

Ellers så beskriver ditt innlegg godt hvorfor jeg ikke "tør" kjøpe brukt drevbåt. Man har rett og slett ikke peiling på hvordan det er behandlet, og i mange tilfeller ikke hvordan det er servet.

 

 

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...