Jump to content

Er Drev så skummelt som "alle" sier? Erfaringer fra dere som har /har hatt drev


Thomas_h

Recommended Posts

Optimist1 skrev 52 minutter siden:

samt at jeg aldri vil la en drevbåt ligge ute om vinteren

 

Hva er grunnen til det? Jeg tenker å bruke båten hele året og tar den opp en uke ila året. Jeg er fra vestlandet og har isfri havn. Når det er sagt så var det mange uker med minusgrader i vinter, men har varme på. 

Link to post
Share on other sites

nomen skrev 7 minutter siden:

Mange (inkludert meg selv) vil påstå at dette alene er nok til å velge bort drev🙂

 

 

Om det er totalsummensom teller, taper vel drevbåten igjen?

 

En hundrelapp til anoder, og et cutlesslager ca hvert 20. år er ca det vedlikeholdet av akslingsbåt koster.

 

Ja, akselbåter bruker noe mer diesel, men er er vel bare om man ligger i planfart.

 

Merkostnaden for service gjør at en skal kjøre myye båt før akselbåt blir dyrere drift enn drev.

 

 

PS.Dette er ikke ment som ett angrep på Optimist1, men han hadde mange gode poeng som jeg siterte og ønsket å kommentere.

Her har du nok missforstått meg, med totalsummen så tenker jeg ikke kostnader drev vs aksel, men totalsummen av alt man vurderer før man kjøper båt; pris, alder, utstyr, planløsning, vedlikehold, skrogegenskaper, fart, motormerker, timetallet, drev/aksel osv. Listen er lang. Etter 20 år med drev ønsket jeg aksel, men totalsummen på min nåværende båt gjorde at det ble drev allikevel. 
 

Det finnes utrolig mange forskjellige båter på markedet, men når man har hatt båt lenge begynner man å få endel preferanser man ikke tenker over når man kjøper sin første båt. For min egendel følte jeg i allefall at det ikke var så mye å velge i med det budsjettet vi hadde. Hva man vektlegger individuelt, men selv om jeg ønsket meg 35-40 fot med en motor og aksel ble det 2 motorer og drev😆

Link to post
Share on other sites

Thomas_h skrev 20 minutter siden:

 

Hva er grunnen til det? Jeg tenker å bruke båten hele året og tar den opp en uke ila året. Jeg er fra vestlandet og har isfri havn. Når det er sagt så var det mange uker med minusgrader i vinter, men har varme på. 

Er man uheldig og har lekkasje på drevknutebelgen blir det kostbart hvis saltvannet for lov å tære gjennom hele vinteren. Og hvis drevet har utette pakninger/simringer så oppdager du det i allefall på høsten når du sjekker oljen. Det kan fint komme vann inn i drevet uten at det kommer olje ut, altså ingen varsel.

 

Sikkert mange som lar drevbåter ligge ute på vinteren, og det går jo som oftest bra. Gidder bare ikke å gå med den bekymringen. Så skal det sies at jeg bare har hatt 290 drev, og ingen av de har vært nye, så da har jeg tatt litt ekstra høyde;)

Link to post
Share on other sites

Optimist1 skrev for 10 timer siden:

Og hvis drevet har utette pakninger/simringer så oppdager du det i allefall på høsten når du sjekker oljen

 

Er det ikke noe sensorer som oppdager vann i dpi drevene? Eller var det bare noe jeg fant på selv? 😁 

 

Jeg regner med det ikke finnes noe mulighet til å sjekke drev-oljen mens den ligger i vannet?

Offtopic: Jeg har vasket mange seilbåter i vann da eierene ikke ønsket å ta de opp oftere enn hvert 2-3 år, men tror ikke å sjekke oljen med dykkedrakt er lurt. 😅🤣🤡

 

Det finnes vel mulighet for at båten kan taes opp 2 ganger i året, men ønsker selvsagt å ungå det. Men der er jo økt kostnadd og teller negativt på "totalsummen" for drev-båt. 

Link to post
Share on other sites

Thomas_h skrev 9 minutter siden:

 

Er det ikke noe sensorer som oppdager vann i dpi drevene? Eller var det bare noe jeg fant på selv? 😁 

 

Jeg regner med det ikke finnes noe mulighet til å sjekke drev-oljen mens den ligger i vannet?

Offtopic: Jeg har vasket mange seilbåter i vann da eierene ikke ønsket å ta de opp oftere enn hvert 2-3 år, men tror ikke å sjekke oljen med dykkedrakt er lurt. 😅🤣🤡

 

Det finnes vel mulighet for at båten kan taes opp 2 ganger i året, men ønsker selvsagt å ungå det. Men der er jo økt kostnadd og teller negativt på "totalsummen" for drev-båt. 


Helårsbruk ville for meg dratt i retning av aksling. På drev er det mer som må fikses/vedlikeholdes under vannlinjen. Det går helt greit når den skal på land 5-6mnd hvert år. Mulig dpi drevet er bedre for helårsbruk, annen serviceintervall og ev sensorer for olje/vann..?

Link to post
Share on other sites

R.O skrev for 2 timer siden:

Mulig dpi drevet er bedre for helårsbruk, annen serviceintervall og ev sensorer for olje/vann..?

 

Leste en artikkel, som sa de skulle redusere kostnaden med vedlikehold 40% de 10 første årene.

 

Er en "early water" sensor i "bellows" og "low level gear". 

 

Utklipp;

"Other new features include early warning alarms for water in the bellows and low-level gear oil, and fitted-for-life prop shaft seals. As a result oil and filter change intervals have also been extended from once a year to every other year. A harder stainless steel alloy has been used to manufacture thinner, more durable propeller blades for reduced drag and a longer life expectancy."

Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev 14 minutter siden:

Ikke for å fyre oppunder

Neida, kjekt med litt bilder.

 

Jeg må si jeg er imponert over den propellen. Ser jo blank ut. 😆

 

Men her har vi vel to eiere som ikke har fulgt med, og som sikkert har vært utsatt for galvanisk tæring og krypstrøm. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Thomas_h skrev for 5 timer siden:

Other new features include early warning alarms for water in the bellows and low-level gear oil, and fitted-for-life prop shaft seals

Ja, det er sikkert kjekt og burde vært på tidligere varianter også for lenge siden.

 

Men så spørs det hvor følsom den er. Dersom man får mye vann i belgen vil det trenge inn i motoren (D-motorer iallefall-been there) via akseltetningen, som ikke er vanntett fra utsiden utrolig  nok. Jeg er spent på å høre hva et verksted ville gjort da hvis denne sensoren varslet. Sprayer man bare 6-66 inn på svinghjul og innvendige deler i motor som er berørt og så sjøsetter igjen? Hvis slikt står over en vinter med sjøvann som har trengt inn via akslingen må antagelig motor ut og deler må sandblåses. Da snakker vi 30-50' båtpenger.

 

Kona var helt vanntro når hun fikk høre at ikke akslingen inn mot motor hadde vanntette pakninger. Hun forstod ikke dette når det så åpenbart kunne bli lekkasjer inn fra drev som tross alt er under vann og bare skilt med en gummi! Vanntette akselpakninger og vannføler i belgen burde vi kreve gratis ettermontert!

Link to post
Share on other sites

Gabi skrev 6 minutter siden:

burde vært på tidligere varianter også for lenge siden.

 

Ja, det virker som et lav-kost forsikring for noe som kan forårsake stor skade. 

 

Gabi skrev 8 minutter siden:

Kona var helt vanntro når hun fikk høre at ikke akslingen inn mot motor hadde vanntette pakninger.

 

Hvordan er der mulig da? Er det ikke olje på begge sider i det oppsettet? Kan oljen fritt bevege seg fra motor til belgen og tilbake? Er det samme olje? 

Eller er det at olje er for tykt men vann renner gjennom?

 

Men uansett, enig, det burde ikke være mulig. 

Link to post
Share on other sites

Båtmagasinets båt, en Targa 27 med dph drev hadde vel gått nesten 1800 timer uten problemer. De tok en stor service på drevet med demontering, skifte og justere deler etc, så var det ut igjen. 

 

Tror nye dph drev har vel gjort seg ferdig med barnesykdommene og bør være driftsteknisk bra hvis du kjøper nytt. 

 

Men går det noen år må man kanskje regne med at styresylinder får en lekkasje. Da kommer noen tusenlapper til rep av det. 

 

Så kommer oppvulking av propeller ette kanskje 5-7 år. De nyere Volvo-propellene har i følge Winrace en bedre vulking og holder lenger. Men da ryker det på noen tusenlapper per propellsett.

 

Tiltsylindre har jeg forståelse av at er rimelig driftssikre, men kan selvsagt etter mange år også få seg en lekkasje som trengs fiks. 

 

Så er det de hersens dårlige pakningene mellom indre og ytre propell som ikke tåler ålegress/fiskesene etc. Helsigvis koster det ikke mer enn (er det maks 2000 kr tro) å skifte. Giroljen tåler vel over 20%vann i oljen før den smører for dårlig så sjekker man årlig for dette så bør man klare seg rimelig greit.

 

Drev må også av på høsten og på om våren. Går noen timer med til fjerning av rur, av og på med drev, bortkjøring etc som man ikke har med aksling. 

 

Men setter man av litt i året til slik uforutsett og ikke får fullstendig panikk om det skulle skje noe av det jeg har nevnt ovenfor så er en drevbåt veldig praktisk og bra å ha på mange måter. 

 

Og du verden hvor mange båttyper og modeller man går glipp av dersom man ikke ønsker drev. 

 

For meg er det slik at dersom min 2007-modell Bavaria 35 sport var levert med akslinger istedet for drev så hadde jeg satt pris på det. Men den var jo bare levert med drev så da blir det jo sånn det blir. Og vi er superfornøyd med båten. Bedre denne veien enn å kjøpe en båt med aksling som vi evnt ikke ville vært fornøyd med. 

 

Neste båt blir vel en Princess V55 eller F55, så da blir det vel aksling uansett!😁😉 Som kona sier; når vi blir så gamle at vi ikke klarer å hoppe på berget lenger og må ligge til kai så får vi kjøpe større båt! Kjenner jeg fort drar på åra nå gitt!😉😁

Link to post
Share on other sites

Thomas_h skrev 19 minutter siden:

 

Hvordan er der mulig da? Er det ikke olje på begge sider i det oppsettet? Kan oljen fritt bevege seg fra motor til belgen og tilbake? Er det samme olje? 

Eller er det at olje er for tykt men vann renner gjennom?

 

Når vann kommer inn i belgen så er det slik at akseltetningen på motoren er tett innenfra og ut. Dvs at olje innenfra holdes på plass. Men tydeligvis, vet ikke hvorfor, men den er ikke tett utenfra og inn. Mulig saltvann løser opp olja i tegningen mens båten ligger stille og kryper inn? Vet ikke helt her men slik er det på min D-motor fra 2007. Hadde vært interessant å høre om nyere D-motorer er bedre sikret.

Link to post
Share on other sites

Gabi skrev 16 minutter siden:

 

Drev må også av på høsten og på om våren. Går noen timer med til fjerning av rur, av og på med drev, bortkjøring etc som man ikke har med aksling. 

Jeg lærer mye om drev i denne tråden, så det er jo kjekt. 😄

 

Dette regner jeg med gjelder når båten skal lagres på land om vinteren? Er det pga frost? Gjelder det også for lagring inne?

 

Jeg bruker båt hele året, så blir ikke å ta den opp med mindre noe skal fixes (hvis ikke jeg er lei båt en vinter eller skal gjøre noe oppgraderinger over vinter). 

Link to post
Share on other sites

Thomas_h skrev 10 minutter siden:

Dette regner jeg med gjelder når båten skal lagres på land om vinteren? Er det pga frost? Gjelder det også for lagring inne?

Ja, det gjelder for de som tar opp båten om høsten. Delvis tas drev av for å hindre tyveri, har også ofte med forsikring å gjøre. Men hvis man ikke tar drev av årlig kan bolter etc sitte fast ekstra hardt og det blir ennå mer plundrete å få de av. Dessuten, som nevnt tidligere er det lurt å ta de av for å sjekke om det er vann i belgen og det er også det sikreste å skifte belgen årlig. Og siden man egentlig burde trykkteste drevet årlig for å sikre at ikke ålegress etc har skadet pakningene mellom propellene så er det oftest enklest å kjøre drevet bort til verksted.

 

Jeg har begynt å ta de av på høsten, kjører de bort til verksted som skifter olje og trykktester. Så skifter de evnt også lekk pakning. Da skal alt være på stell til neste sesong. Ellers tar jeg all annen service på motor selv.

Link to post
Share on other sites

Jeg har noen erfaringer med drev. Om de er godt vedlikeholdt og føreren har ventet til oljen i drevet er varm før belasning (dvs gå i plan), samt kanskje ikke alltid kjører full gass/belastning opp i plan så holder det lenger. 
 

Hadde et dårlig vedlikeholdt drev på en 2005 mod volvo d6350 dph og det måtte rehabiliteres etter allerede 330 timer, men 8 år gammelt. Etter det hadde jeg uflaks og fikk et fiskesnøre rundt drevet sesongen etter rehabiliteringen som gjorde at oljen byttet seg ut over tid med saltvann, dermed ble det nytt delvis dekket på forsikring husker jeg. Solgte båten et år etter det.

 

Har 2x d6 350 med dph i dag. Det ene drevet gikk i fjor. Ca 930 timer. Har byttet det med fabrikknytt. 
En jeg kjenner med nord west 420 har byttet begge sine dph drev. Han har hatt båten siden ny og har den lagret tørt og varmt vinterstid og har hatt lite trøbbel ellers. Det ene holdt i 11 år og det andre i 13 år. Jeg vil nok anta at det kommer an på belastning, båtens tyngde, førerens kjørestil osv., men selv ser jeg på 10-15 år gamle drev som snart utskiftningsklare.

Mulig jeg overdriver, men slik tenker jeg ut fra egne erfaringer. De er dyre, men regner man det inn over 10-15mår så er det etter min mening helt overkommelig i forhold til størrelse båt osv. en påhengsmotor og for så vidt innboardmotor regner man vel til gjengjeld ca 20-25 år leverid på. Noen klarer å holde de gående «evig», mens andre må bytte allerede etter 12-15 år med litt uflaks eller det skyldes gjerne dårlig bruksmønster/vedlikehold.

 

Oppsummert kan man kanskje si at jo større båt jo mer kostnad å ha båten. Men jeg vil si det koster en del mer med to innboardmotorer enn to outboards. Men på forbruket er outboard ganske mye dyrere, så det har nok med kjøremønster å gjøre hva som lønner seg mest. Må likevel si at samtlige båter med innboard har lavere tyngdepunkt og jeg opplever innboard som bedre og tyngre i sjøen. En outboardbåt er ofte litt lettere. Men på sportsbåter som gjør over 50 knop er outboard en selvfølge. Komfortbåter og cruising er det på store båter like greit med diesel innboard. På båter under 30 fot kan det fungere fint med outboard også, selv om de ofte glir litt lettere og mer «stutte» i sjøenog spinner lettere i sving. Uten at forskjellene er så voldsomt store, synes jeg de ofte kan merkes. En innboard D6 diesel veier jo gjerne 7-800kg, mens en outboard v8 300hk mercury veier 220-250kg?

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Lingefan skrev for 3 timer siden:

men selv ser jeg på 10-15 år gamle drev som snart utskiftningsklare.

Det er jo en ærlig sak. Selv så har jeg aldri hatt nyere drev enn 10 år gammelt.  Som du skriver så har nok kjørestil/bruk, vedlikehold og ikke minst gangtid også mye å si. Drevene jeg har i dag er 20 år gamle, men bare ca 750 timer gangtid. Med godt vedlikehold og vettig bruk så mener jeg det er mange timer igjen på disse;) Det blir som med resten av båten, etterhvert som tiden går blir godt vedlikehold viktigere enn alder.

Link to post
Share on other sites

Ikke for å fyre oppunder da... :crazy:

 

drevknekk.jpg.d30932309c5bf21020b51b12b6f94100.jpg

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Ja dette var en ok tråd å lese og den blir lang hvis TS skal vente i 3 år med å bytte båt. Kanskje vi har elmotorer og propeller på "taket" etterhvert også. Snakkes litt om manøvrering her og som en sier, strak aksel og trøster i baug og hekk, uansett det må trenes og trenes. De gamle hurtigrutene la til overalt kun med en propell og ved å kaste anker i baug for å lirke seg til kai. Kun en digresjon. 

Link to post
Share on other sites

Teerex skrev for 4 timer siden:

Ikke for å fyre oppunder da... :crazy:

 

drevknekk.jpg.d30932309c5bf21020b51b12b6f94100.jpg

Hva som har skjedd her da? 2 dråper vann i belgen og frostsprengning i Juli?😁

 

Martine29 skrev 59 minutter siden:

Ja dette var en ok tråd å lese og den blir lang hvis TS skal vente i 3 år med å bytte båt. Kanskje vi har elmotorer og propeller på "taket" etterhvert også.

 

Ja, beklager jeg er litt treg til å ta avgjørelser så må begynne modningen og sortering tidlig.

 

Men jeg regner ikke med denne tråden lever i 3 år, men gjerne fyll på for dere som synest den er ubalansert eller mangler noe.

 

Jeg begynte ca 10 år før båten jeg har nå, og endte opp med å lese mine egne innlegg 9år senere, hadde glemt at jeg hadde skrevet dem selv. Jeg synest selvsagt det var veldig fornuftig det som stod der. 😉

Link to post
Share on other sites

Etter å ha lest igjennom denne tråden, mener jeg å ha ett slags svar til TS.

 

JA, drev er "skumle saker", det er alt for mye "dersom du gjør ditt og datt", går det stort sett greit. 

 

 Her er noen eksempler:

 

 

1. De må/bør trykktestes årlig, da litt ålegrass, eller fiskesene kan være nok til at det kommer vann i olja med havari som resultat.

 

2. De må demonteres hvert år for bl.a inspeksjon/skift av belg, hvis denne ryker, sekker båten.

 

3. Man må/bør skifte oljen nesten hvert år, det koster endel kroner, men slurves det her risikerer man havari.

 

 

Dette er bare tre eksempler som dreveiere nevner som viktige faktorer for at ett drev skal holde sånn nogenlune. Allikevel nevnes 10-15 års som forventet levetid.

 

En ting er hvis man kjøper splitter ny båt, da har man noen år med garanti/reklamasjonsrett, dessuten har man 100%  kontroll på dette med trykktesting, oljeskift, varmkjøring før belstning o.s.v.

 

Bruktkjøpt drevbåt....."grøss", særlig hvis man må strekke egen økonomi for å idetheletatt få råd til den brukte drømmebåten, noe man ofte gjør.

 

Da vil ett drevhavari være nokså krise, det er ikke alle forunt å ha ca 100 000,- liggende "å slenge" til å henge på ett nytt drev, når en nylig har brukt kanskje 1 mill. ++ på drømmebåten.

 

 

Så, har man penger og nerver nok, er ikke drev noe problem.

Ved korrekt vedlikehold holder de ganske lenge, og ryker det, er det bare å sette på nytt.

 

Er man i "grenseland" økonomisk og en avbrutt ferietur fører til en lang depresjon (slik det ville gjort for meg😉) velger man påhenger eller akselbåt.

 

 

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

nomen skrev for 1 time siden:

Er man i "grenseland" økonomisk og en avbrutt ferietur fører til en lang depresjon (slik det ville gjort for meg😉) velger man påhenger eller akselbåt.

 

Jeg endte jo med 29" båt med påhenger nå, så det svarer på hva jeg valgte etter sist gjennomgang. 

 

Men jeg er litt redd at øyeblikkskosten med bensin ødelegger litt for turer i hverdagen. Men ønsker ikke hive 100 000-lapper for å spare 1000 lapper på bensin. :-) 

 

Grunnen for at jeg nå ser på Drev vs Aksel er at jeg tror vi trenger ca 3-4 fot lengre båt (:lol::giggle::clap:), og da ser jeg ikke påhenger som realistisk lengre. Selv om det finnes 35" med påhengere så blir det med 4.5 liter per nm i med-vind, så da er det helt utelukket. 

 

Lingefan skrev for 13 timer siden:

Må likevel si at samtlige båter med innboard har lavere tyngdepunkt og jeg opplever innboard som bedre og tyngre i sjøen. En outboardbåt er ofte litt lettere. .... På båter under 30 fot kan det fungere fint med outboard også, selv om de ofte glir litt lettere og mer «stutte» i sjøenog spinner lettere i sving..... En innboard D6 diesel veier jo gjerne 7-800kg, mens en outboard v8 300hk mercury veier 220-250kg?

I tillegg som Lingefan nevner skaper 550kg med påhengere høyt og langt bak noe utfordringer i dårlig vær. 

Selv om båten er en påhengerbåt, så er Lettvekten (MLC) ca 4500 kg, som er mer enn enkelte 28-29" båter med innbordsmotor.

 

Nå skal vi selvsagt ikke trekke inn politikk her, og at noen ønsker å hive på flere avgifter på Farget Diesel også. :-)  

 

Martine29 skrev for 3 timer siden:

 Kanskje vi har elmotorer og propeller på "taket" etterhvert også. 

 

Jeg glemte å kommentere el. motor; jeg tror det er helt OK for båter som går i ca 5 kn (deplasement fart), men tviler sterkt på at noen finner på et batteri som klarer å holde en båt i plan i ca 100-150nm per lading. (Stavanger til Kristiansand er 133nm, og er et relevant strekk for oss) 

 

Så når jeg og fruen skal over på snegl-båt segmentet:cool:, er jeg helt klar for el-båt, men det er noen år til. 

 

EDIT: Glemte at Hybrid løsning i lav fart hadde vært kjekt, men det blir nok for dyrt for oss når det kommer. 

 

Redigert av Thomas_h (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...