Jump to content

Er Drev så skummelt som "alle" sier? Erfaringer fra dere som har /har hatt drev


Thomas_h

Recommended Posts

Og vedrørende at drev kan være følsomt for skader/havari hvis man ikke følger med og vedlikeholder så tenk på hvis du hadde hatt en båt med aksling og ikke gadd å sjekke om smøringen av akslingen fungerte. Da vil den gå varm og masse problemer kan oppstå. Skifter man ikke girolje og filter så kan girkassa bli unødvendig slitt. Er motor og gir gammel kan det være nødvendig å rette opp motor og aksling for ellers kan lager etc bli slitt og du får vibrasjoner og nedsatt effekt. Glemmer du å lufte "Volvo-kondomen" om våren kan du også få varmegang i aksel.

 

Moralen må være at skal man ha båt så sørg for riktig vedlikehold. Aksling har mindre problemer generelt enn drev, men drev fungerer veldig bra for veldig mange.

Link to post
Share on other sites

@Gabi med de 9 budene der så er ikke akkurat drev "tut-og kjør" lengre, selv om mange av de triksene sikkert er lurt for alle båtene. 

 

Når det gjelder giret, så er de nye dpi drevene helt stille når det går inn og ut av gir. Folk som er vandt med kon har utfordringer med å vite om  de er i gir eller ikke. Samme jeg har på påhengerene. 

 

Sjekk av propellene hos winrace er det bare for hub? De gjør vel andre optimaliseringer også?

 

Når det gjelder sjekk av drevolje synest jeg det er rart at det ikke er mulig innenifra? (Eller på vannet). Ips har vist den muligheten. De henger rett under båten, men burde bare vært et tynt peilerør for å trekke ut noen dråper for sjekk. Men men. 

 

Så lenge alt dette blir gjort på ca en uke, så er det vel for så vidt greit. Min sesong varer hele året. Å kunne gå ut i havet alle de flotte høst og vinterdagene kan vi ikke gå glipp av.

Fiske i juleferien og dykkingen er også best midt på vinteren. Krystall-klart vann for det meste. 😁

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Det var vel Roald Amundsen som sa noe sånt som at hvis man forbereder seg skikkelig, planlegger og gjør forarbeidet, så har man flaks. Gjør man det ikke, får man uflaks. På samme måte har folk som tar vare på utstyret en tendens til å være heldige med det. Oljeskift, vedlikehold etter boka og ikke minst vettug kjøring gjør at du kan lykkes med hekkaggregatene. Aksling tolererer mindre samvittighetsfullt båthold, og koster ofte mindre å reparere (men ikke alltid). Men som det ble sagt over. Tåler du et drevhavari er oppsidene mange. «Lykke» til!

Link to post
Share on other sites

Når man komprimerer gearkasse, klemflenser, propellaksling og cutlesslager til en kompakt enhet og attpåtil henger den under vann på yttersiden av båten da får man noe som er sårbart.

Er avskåret fra det meste av service or reparasjon på enhet så lenge båten ligger på vannet.

Desto viktigere å følge opp vedlikehold, ikke minst å være føre var med preventivt vedlikehold.

Beste måten å kutte kostnader på er å kunne gjøre vedlikehold selv.

 

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jens_P skrev 15 minutter siden:

Krav fra forsikring. Ingen erstatning dersom drev stjeles i vinteropplag. 

 

Der er det nok forskjell på selskapene...

Jeg hadde drev på min forrige båt...

Gjensidige hadde ikke krav til at det skulle fjernes under vinteropplag...

Alt som var fastskrudd til båten ble dekket...

Ang fastskrudd...hadde en 540 bigg ride tidligere....der ble av alle ting vindskjermen avskrudd og stjålet...ble selvfølgelig også dekket...

Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev for 1 time siden:

Gjensidige hadde ikke krav til at det skulle fjernes under vinteropplag...

Du har rett. Er kun krav til at det skal være boltet fast til båten.

Har Gjensidige og var ikke klar over dette. :smiley:

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg ser de alle fleste sette bort jobben med å demontere og montere drevet høsten og våren og de fleste marinaene har oppbevaring på vinter. Det går vel noen timer og utgifter til det også. Hvor mye?

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Jens_P skrev for 3 timer siden:

Når man komprimerer gearkasse, klemflenser, propellaksling og cutlesslager til en kompakt enhet og attpåtil henger den under vann på yttersiden av båten da får man noe som er sårbart.

:yesnod: Jeg liker ikke tanken på at gearkassa er støpt i aluminium og henger i vannet bak båten. Men for all del, drev har sine fordeler. Skulle jeg hatt en båt hvor det er naturlig med drev, så måtte jeg jo gått for det. For båter i størrelsen 28-30 fot + holder jeg en knapp på aksel, men det har også med det å gjøre at vi sjeldent har behov for høy marsjfart. 

 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 2 timer siden:

holder jeg en knapp på aksel, men det har også med det å gjøre at vi sjeldent har behov for høy marsjfart

 

Jeg har ikke behov for høy marsjfart selv. Nå er selvsagt "høy fart" forskjellig hos de fleste. 8kn hos noen og 50 hos andre. 😁

 

På transportetapper er det greit med 25kn for meg, ellers tar de f.eks 50nm til hytten så forferdelig lang tid for ungene (1+4). Hun minste har max grense på 2 timer om gangen.

 

Men jeg velger gjerne en aksel-båt, men det er som mange har nevnt alt ikke altids "drømmebåten" leveres med aksel, og da må pro/con's settes opp mellom de forskjellige valgene. 

 

Jeg har i hverfall blitt en del klokere i denne tråden. 

 

Det jeg tolker ut fra denne tråden så langt er at service må følges, og konsekvensene hvis det ikke gjøres er større med drev enn med aksel. 

 

Jeg har vel konkludert at hvis det blir drev så blir det ikke fra 19-pilogbue med tvilsom historikk, men et DPI drev som er nyere enn 3 år. Nå kom de først for 1-2 år siden. 

 

En forhandler jeg snakket med sa med 800 timer på drevet, så burde du legge nok penger i kjøps-budsjettet til å bytte drev.

(Bare å putte 125kr på børsen

🐖🌕👈 for hver time dere bruker drevet) 

 

 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Thomas_h skrev 2 minutter siden:

 

 

En forhandler jeg snakket med sa med 800 timer på drevet, så burde du legge nok penger i kjøps-budsjettet til å bytte drev.

(Bare å putte 125kr på børsen

🐖🌕👈 for hver time dere bruker drevet) 

 

 

 

 

 

 

Har vært nevnt før, og er noe som synes i mange annonser på Finn, med nytt drev etter omtrent 700timer.

Har forøvrig en kollega med 2stk drev fra ca litt opp på 2 tusen tallet, som var ferdig med feriepengene før ferien startet, da det ene drevev ga han problemer. For ordens skyld, har ikke egne erfaringer med drev, og kommer neppe til å få det heller.... 

Link to post
Share on other sites

Et drev bør i de fleste tilfeller funke uten trøbbel i 10-15 år, selv med relativt høy belastning.

Mange drev fra 90-tallet funker fortsatt fint. Kanskje flest Volvo Penta men også en del Mercruiser.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

PiperBill skrev for 11 timer siden:

Jeg ser de alle fleste sette bort jobben med å demontere og montere drevet høsten og våren og de fleste marinaene har oppbevaring på vinter. Det går vel noen timer og utgifter til det også. Hvor mye?

På Bravo drevene brukte jeg ca 15min, pr drev, fra jeg sto klar til å begynne å skru til det var av. Volvo drev brukte jeg ca 20-30min pr drev. Montering ca dobbelt så lang tid. Oppbevarte hjemme, så vet ikke hva marinaer tar for dette. Men ser noen krever helt "syke priser" for demontering/montering.

Link to post
Share on other sites

Eg har hatt både aksel og drev. Drevet (og båten) me nylig kjøpte er frå 2001, og har gått 1350 timer. Eg hadde aldri turt å ta sjansen på å kjøpe dette hvis det ikkje var for at me kalkulerte inn 100k i budsjettet til bytte av drev når det blir nødvendig. Så me fant ein båt som kosta 100k under budsjettet vårt, og dermed kan me kose oss uten for mange bekymringer.

Hvis ein ser bort frå det økonomiske så må eg virkelig sei at eg syns det å gå frå aksel til drev var ein heilt fantastisk oppgradering. 🙂

Redigert av Vestlandssong (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vestlandssong skrev 21 minutter siden:

heilt fantastisk oppgradering. 🙂

Kjekt å høre. Får håpe det holder mange timer til. 

 

Hva tenker folk er viktigst å se på nå når bruktbåt (med drev) skal handles; Antall timer, eller antall år? Altså nyere båt med høyt timetall, eller eldre båt med lite timetall? (gitt at båten ellers er identisk)

 

Det er vel umulig å si kanskje? 

Redigert av Thomas_h (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ut fra hva jeg har forstått så er det viktig å se på hvordan drevet er kjørt også.

 

F.eks er drevet akkurat stort nok for den gitte båten mtp vekt på båten, eller er det plenty stort nok? Jeg har forstått at det går en ca grense på 4 tonn båt per drev. Noe som sikkert kan være forskjellig fra drev modell til drev modell. 

 

Har båten gått hovedsaklig i rolig tempo, eller har det vært brukt i timesvis på høy marsjfart?

 

Hvordan fører selger båten sin? Raskt opp i plan, eller bruker litt tid på å fordele kreftene?

 

I går kom jeg på en annen fordel med drev kontra aksling: Det er mye lettere å prøvekjøre ulike propeller for å finne den som er optimal. Samme med å bytte en ødelagt propell. Kan enkelt byttes mens båt ligger på vann. Det er ikke så enkelt med fast aksling...

 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Grand Banks jr skrev 1 minutt siden:

Kan enkelt byttes mens båt ligger på vann. Det er ikke så enkelt med fast aksling...

Hvordan gjøres dette i praksis? hva hvis det er badeplatform? 

 

Jeg skal potensielt bytte propeller på båten jeg har i dag (påhengere), men er redd for å miste propeller og alt av deler på sjøen. 

 

Tenkte å ta en presening under begge motorene og feste den i båsen for så ligge på magen på bryggen å skifte. Samme med drev?  

 

 

Link to post
Share on other sites

Thomas_h skrev 15 minutter siden:

Hvordan gjøres dette i praksis? hva hvis det er badeplatform? 


Avhenger nok av båten og hvor langt badepatformen stikker utenfr drevene.

Jeg opplevde ødelagt vulk (Windy 37 Grand Mistral - 2 x DPH drev) på en propell på en ferietur i Danmark en gang.

Oppsto rundt klokken 12, på vei til Rødvig på Sjelland. Tok fram iPad’en, fant nærmeste VP verksted (Køge), ringte og bestite nye propeller. De var klare for henting 09:00 dagen etter. Kom fra Göteborg. Tiltet drevene helt opp og skiftet fint fra badeplatformen.

Redigert av Bonus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Å bytte propell fra badeplattform er teoretisk mulig og noen kan vise til gode erfaringer, men du kan få et problem om de sitter fast. Man klarer nok ikke å trekke propellen rett ut fra akslingen om du ligger på badeplattformen.
En annen mulighet er å gå inn på grunt vann og hoppe i vannet. Da er det enkelt.

Man bør uansett ikke gjøre dette før man har skaffet seg litt erfaring med propell bytte på land først.

Sushi

Link to post
Share on other sites

Thomas_h skrev 49 minutter siden:

Hvordan gjøres dette i praksis? hva hvis det er badeplatform? 

 

Jeg skal potensielt bytte propeller på båten jeg har i dag (påhengere), men er redd for å miste propeller og alt av deler på sjøen. 

 

Tenkte å ta en presening under begge motorene og feste den i båsen for så ligge på magen på bryggen å skifte. Samme med drev? 

 

Ja, det fungerer fint med presenning. Stram den opp slik at den blir formet som en "pose" der deler vil skli mot midten. Det er smart å ha en slik "plukke arm" for å plukke opp det som evt faller ned.

Da jeg var 14 år så byttet jeg duo prop på en Cleopatra 34 ved å ligge på badeplatformen. Vi hadde bakket båten inn på en sandstrand der det var slik hvit sand og relativt rolig vann. Da kunne jeg dykket ned for å finne deler hvis jeg mistet noen. Men det slapp jeg :smiley:

 

Nabobåten min hadde kjørt i stykker et sett duo prop tidligere i år, og han trodde båten måtte opp på land etc. Vi ble enige om bytte mens båten lå på vannet, og det var litt skummelt da det er svart saulebunn under. Slik mudder. Så vi snudde båten i båsen (flytebrygge) og hadde drev inn mot flytebryggen. Så hang han opp presenning under båten. Sikkert 3 x 2 meter eller slikt, der den hang som en håv under drevet. Han byttet og gjorde alt selv mens jeg så på. Gikk greit fort og problemfritt. Mistet ingen ting. Med påhengsmotor er det nok ennå lettere da alt kan være over vannet. Med drevet så er jo hele propellene under vannet. Men ikke mer enn at det gikk greit å strekke seg ned ved å ligge på magen på flytebryggen.

 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Thomas_h skrev 1 time siden:

Hvordan gjøres dette i praksis? hva hvis det er badeplatform? 

 

Bonus skrev 46 minutter siden:

Avhenger nok av båten og hvor langt badepatformen stikker utenfr drevene.

Jeg opplevde ødelagt vulk (Windy 37 Grand Mistral - 2 x DPH drev) på en propell på en ferietur i Danmark en gang.

Oppsto rundt klokken 12, på vei til Rødvig på Sjelland. Tok fram iPad’en, fant nærmeste VP verksted (Køge), ringte og bestite nye propeller. De var klare for henting 09:00 dagen etter. Kom fra Göteborg. Tiltet drevene helt opp og skiftet fint fra badeplatformen.

 

Som jeg skrev i mitt innlegg; kommer man til fra badeplatformen, så går det fint å skifte propeller på drev. Jeg har selv gjort det flere ganger (ikke bare den ene gangen på ferie).

 

Et tilleggspoeng med det innlegget var å markere at det er lurt å velge fabrikater / løsninger der det er lett å få tak i reservedeler (eks. propeller). Med båt er det ikke OM ting går i stykker, kun NÅR :giggle:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...