Jump to content

Er Drev så skummelt som "alle" sier? Erfaringer fra dere som har /har hatt drev


Thomas_h

Recommended Posts

Som eier av helt ny båt med påhengere, så er tiden inne for å leite etter neste båt. 😄😁😇 Jeg brukte ca 10 år på å velge den jeg har nå, så må starte i god tid. 

 

Med 29fots båt med 2x225 påhengere bruker jeg LITT drivstoff. Har reist 800nm på ca 2 mnd og brukt ca 2600liter. 🤑🥵😵

 

Ser på Nord Star 33+ som en mulig kandidat til neste båt, men denne leveres f.eks med D6-440 DPI drev.

 

Er drev så farlig som alle sier? Kommer jeg til å bruke 40 000 på drevet i året? Hva bør jeg forvente av vedlikeholdskostnadder på en slik båt? 

 

Alternativet er aksling, men jeg finner ikke så stort utvalg. Det er jo Viknes og Skilsø, men ikke helt forelsket enda. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Hei.

Sikkert veldig forskjellige erfaringer her inne. Selv har eg DPS drev på en liten diesel så ikke direkte sammenlignbart kanskje, men det er kjørt 550 timer uten problem. Overlegent i forhold til påhengs / aksling når det gjelder manuvrering etter min erfaring. Skifter selv olje hver sesong og belg annethvert år. 

Veit ikke om du har lest denne men hvis ikke så er den relevant :-) https://www.batmagasinet.no/allerbm-bm-bladarkiv-finnes/test-drev-eller-strak-aksel/660435

Link to post
Share on other sites

tnlu skrev 2 minutter siden:

Vet ikke om du har lest denne

 

Takker for svar. 

 

Leste den i går 😄 

 

Jeg tror ikke jeg har møtt en som sier de anbefaler drev, selv om jeg vil ha det for manøvering, støy og forbruk. Vil helst ha 2 stk med joystik, men vet at det ikke skjer med mindre viking-bingo slår til. 😃

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Thomas_h skrev 40 minutter siden:

Ser på Nord Star 33+ som en mulig kandidat til neste båt, men denne leveres f.eks med D6-440 DPI drev.

Jeg har forrige versjon av denne, Nord Star 32, med D6-440 dpi.

Det er absolutt ikke noe som skulle tilsi så høye driftskostnader som du nevner.

DPI-drevet er i motsetning til dph og de forrige drevene, ment å vare vesentlig lenger.

Link to post
Share on other sites

Trond123 skrev 7 minutter siden:

Det er absolutt ikke noe som skulle tilsi så høye driftskostnader som du nevner

 

Takker for svar.

Det er bra det er 3 stk med drev som ikke har hatt negative erfaringer. 😄

 

Har du noe estimat for hvilken kostnader du har hatt, eller forventer å få? 

 

Er du ellers fornøyd med Nord Star?

Link to post
Share on other sites

Min båt er bare 1,5 år og gått et par hundre timer. Foreløpig har jeg bare hatt den årlige servicen. DPI har 200 timer/ 12mnd serviceintervall.

 

Gjorde noen innvendige endringer på min båt i forhold til standard. La til ekstra skap, strømuttak, endringer på dashbordet, osv.

Ja, jeg har bare positive ting å si om Nord Star. Både importør/forhandler og verftet har vært helt super de få gangene jeg har måttet få nye deler på garanti, både med NS32 og min forrige båt, NS28.

Sjøegenskapene er helt fantastiske.

Redigert av Trond123 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Trond123 skrev 10 minutter siden:

Sjøegenskapene er helt fantastiske

 

Så bra å høre, gikk rundt lista 2 ganger i sommer så trenger litt bedre skråg om ungene skal være med.

 

Jeg får komme tilbake å plukke ideer om båten når/hvis det blir noe av. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Trond123 skrev 3 minutter siden:

Har du flere spørsmål om Nord Star 32/33, kan du gjerne ta kontakt

 

Takker for det. Kommer gjerne tilbake til deg på pm. Jeg håper vi klarer oss med det vi har i 3år eller mer, men som jeg nevnte over bruker jeg lang tid på planlegging. 😄

Link to post
Share on other sites

kjeros skrev 1 minutt siden:

Bytter olje på drevene årlig og belger annet hvert år.

 

Så bra å høre. Gjør du dette selv? Eller må/bør det gjøres på verksted? Kanskje forskjell på alder på båten? 

 

Hva er ca pris på en belgskifte og service? Hvis det er lov å spørre?

 

Link to post
Share on other sites

Litt off topic, men jeg har venner med engelske biler som ikke anbefaler å ha det med mindre man kan tåle heftige verkstedregninger...

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Jakob T skrev 2 minutter siden:

 dei som ikkje har dei som har mest problemer med det-:smiley:

 Det var derfor jeg startet denne tråden. Nå har jeg 4 som ikke har hatt problemer med drev, så får jeg anta at alle andre ikke er enig. 😄😉🤣

 

 

Grand Banks jr skrev 1 minutt siden:

Litt off topic, men jeg har venner med engelske biler som ikke anbefaler å ha det med mindre man kan tåle heftige verkstedregninger...

Så jeg bør ikke kjøpe en båt med engelsk drev? 🤣

 

Jeg er ikke veldig "dreven" i skruing på motorer, og i tillegg så har vi ikke så mye tid til overs så jeg må regne med at alt av motor/drev service blir tatt på verksted.

Link to post
Share on other sites

Thomas_h skrev 7 minutter siden:

 

Så bra å høre. Gjør du dette selv? Eller må/bør det gjøres på verksted? Kanskje forskjell på alder på båten? 

 

Hva er ca pris på en belgskifte og service? Hvis det er lov å spørre?

 

 

Mine tall:

2,5 liter gearolje pr. drev = ca. 500,-

Belgsett koster ca 900,- pr.drev.

Jeg gjorde jobben selv på min forrige båt. 

De siste årene har jeg satt bort dette.

mvh kjeros
-
Medlem av KNBF, Oslofjordens Friluftsråd, SXK og Totalmedlem RS

Link to post
Share on other sites

@Thomas_h, jeg har ingen erfaring med drev selv. Bare fra å hjelpe venner med drev, og høre på deres historier. Skal man sette bort den jobben så kostr det gjerne en del. (Men ikke 40000/ år i gjennomsnitt) Men dette gjelder eldre drev enn du snakker om å anskaffe så de problemene er nok ikke relevante for deg, så jeg vil ikke forstyrre din tråd med slike erfaringer.

Det eneste er vel at med drev skal man være forsiktig med å gå inn på ukjente grunne plasser (sammenliknet med en båt med kjøl og aksling) (en kamerat lagde tulipan av en duoprop i år på et grunt sted han er kjent. var litt for lavt lavvann...)  og at man generelt skal være forsiktig med ålegress, tau og fiskescene. Får man tau, ålegress eller fiskescene i propellen er vel gjengs oppfatning at båten bør løftes på land og simringer undersøkes snarest. Dette kan sikkert @Bitteliten avkrefte eller bekrefte. Mulig det er et overdrevet problem.

Når det gjelder drivstofføkonomi, fart og manøvrering er drev i egen klasse.

Ellers leser jeg denne tråden med interesse :thumbsup:

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Første båt var med VP 290 DP drev. Nåværende, som er den andre, er med fast aksling. Og dette er på ingen måte tilfeldig. 

 

Så lenge alt er nytt er til og med drev uproblematisk. Men om du ikke bytter til nytt hele tiden vil det eldes og da kommer problemene. 

 

En kompis sverget til drevbåt, men ønsket samtidig at båten skulle være operativ hele året. Dette løste han med å ha et ekstra drev stående slik at han kunne bytte til et overhalt drev når det ble problemer. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Ser man olje på vannet bak drevet er det naturlig at man sjekker det. 
 

på mitt drev var olja grå på høsten. Nedre del ble åpnet opp for inspesjon. Ingen skade. 
 

vi må ikke glemme at vi stort sett leser om problemene på dette forumet. Er veldig få som ber om hjelp når alt fungerer 😉 Og det gjør det jo for de aller fleste….

Link to post
Share on other sites

Brigg skrev 13 minutter siden:

 

En kompis sverget til drevbåt, men ønsket samtidig at båten skulle være operativ hele året. Dette løste han med å ha et ekstra drev stående slik at han kunne bytte til et overhalt drev når det ble problemer

 

Høres ut som en god løsning, spesielt for de som er i næring. Men det er vel fort noen 100 båtlapper for et drev?

 

Ellers liker jeg nye(ere) ting, da jeg er belastet med uflaks. Jeg har heller ny bil og betaler noen 1000 ekstra i mnd fast, enn å tasse rundt i en eldre bil og hele tiden tenke "hva skjer nå". Jeg vet ikke enda om det blir med meg over i båt-verden, men det er godt mulig. 

 

Hvor går grensen for når et drev blir "eldre"? 5år? 10år?

Jeg lå ved sidenav en fyr med bravo drev, og han byttet hvert 8-10år til nytt, for da unngikk han problemer. 

Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev 4 minutter siden:

 

vi må ikke glemme at vi stort sett leser om problemene på dette forumet. Er veldig få som ber om hjelp når alt fungerer 😉 Og det gjør det jo for de aller fleste….

 

Helt enig og det er selvsagt det positive jeg ønsker å høre mer om her, uten at det blir ensidig.

 

Det er som du sier bare det negative som kommer frem til vanlig.

 

Fant ingen tråd som het "i dag skjedde det ikke noe gale med drevet mitt". 😄🤣

 

Men det virker fortsatt som at de som har gått over til aksling ofte har en horror-story med drev, og jeg ønsker ikke være med i den klubben. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Er på 12 sesong nå med drev, Mercruiser og liten dieselmotor.

Eneste jeg har å utsette på dette er at det gror rur på det meste  av drevet.

Er en mengde kriker og kroker som gjør det et sted mellom krevende og umulig å få det rent ved opplag.

Kjølevannsinntak i drev har også en tendens til å gro igjen, så dette må renses et par ganger på ettersommer og høst.

Bytte av belger og slanger på mitt Mercruiser-drev er et vedlikehold som jeg ikke hadde på strak aksel. Trangt og knotete å gjøre selv.

 

Ellers har drev vært en uproblematisk og behagelig opplevelse.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Det du sparer i bensin, forsvinner i drev, deler og vedlikehold på raskere dieselbåter

 

om vi snakker treg sliter holder de ofte lenger, men regn levetid til 10-15 år før du må skifte drevet. (og motor?) :) 

Jeg har ingen i vennekrets med båt, som ikke alle har vært utsatt for 6 siffra regning på drevbåten sin, gjelder også de med d6. 

de som har abslutt minst problemer med drevbåt har vært på goldfish 21/22 med v6 og v8, lett båt, bensin, ikke mye moment

Redigert av andersb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...