Jump to content

Fra skrot til Runabout alá Gatsby


classic fiberglass

Recommended Posts

:headbang::headbang: Er litt forb.. på meg selv, den ordinære stasjonære pc´n brøt sammen, alt av lagrede bilder av 13´foteren og andre bilder lot seg ikke redde, lærepenge! Nå blir det ekstern harddisk eller brenning til cd/dvd.

Er oppe og går igjen i løpet av et par dager, håper og legge ut nye bilder av prosjektet, for min egen og kanskje andres inspirasjon, NÅ må vel våren snart komme, var på søndagstur til Grimstad idag. Skal jo bo et skoleår i gjestehavna, viste jentene mine ""Båtboplassen"

Der var det kaldt som.., så "Perlen" lå med burkaen på, er det ikke på tide og låre den?

Mvh TA

Link to post
Share on other sites

:crazy::crazy::crazy: Full tørnings!

Den hvite på Qxl har jeg tipset en trivelig bekjent om, han var vel egentlig klar over den, vil ikke legge meg ut med ham (han er større enn meg) Takk for tipset, håper han kan vinne den krigen. MEN den hvite rekkesekseren er :yesnod::cool: ... nei, nå må jeg komme meg ut i garasjen og bygge båt, ellers så havner jeg på dypt vann (madammen hadde :diving: drukna meg), trur eg.

Har kjøpt noen heftige Mercury deksler på E.. har snart et deksel for hver ukedag, .. :blush::lol:

Mvh TA

Link to post
Share on other sites

Vedr. hardisken din...har du snakket med firma som redder innholdet av defekte PC`er?

Mye kan reddes vil jeg tro..., men du har jo noen bilder i basen her også..

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Hei Vikers

Har levert pc´n til han som bygde den for meg, han hadde problemer med å redde bildene, så for å slippe å vente lenger så satte han den opp på nytt, har mistet alt, men det er som du sier en mengde bilder her i tråden min, det ligger også en del på 2 minnekort til kameraet, jeg får begynne på scratch med "ny" maskin, kan da se om jeg kan få laget et system likt det Wicma har, orden i mapper etc, han rev seg i håret når han så vilken "orden" jeg hadde. :smiley:

Mvh TA

Link to post
Share on other sites

Hvordan ble det med ratt? Hvis du fortsatt er på leting så fant jeg et skikelig billig og litt tøfft et her på Finn ville kanskje tatt vekk ringen til hornet, men er ikke sikker på hvordan det er laget.. også prisen da : 0,0020 båtpenge!!!! :eek:

 

Erik

Redigert av majali (see edit history)

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Stilig! Men har kjøpt et fint ratt på Ebay, kommer vel i posten om en to tre uker., det er i følge selger kun prøvemontert en gang.

Har lagt ut et bilde lenger bak i tråden, rattet er fra Wilcox-Crittenden, det følger med komplett opplegg, snekke til wirestyring, så det blir klassisk 60-talls styring også :smiley:

Mvh TA

Link to post
Share on other sites

SKIBSPLAST 13´RUNABOAT PROSJEKT 24/4-06

 

Bilde

 

Ting tar utrolig lang tid, båt har stort sett vært båt, i allefall mine egen, har pusset reparert og jobbet med 3 andre båter som ikke er mine egne,

men familiens, (familie har man, venner velger man) den var litt stygg..

Har gjort litt siden sist her sees dekk design, alt ligger løst men i riktig posisjon, vil ikke lime ned før det er nøyaktig tilpasset på babord side, og ikke minst helt likt på begge sider.

 

Bilde

 

Velger å bruke acryl i 5mm tykkelse som skal kuttes i biter og legges i mellom for å få riktig natebredde alle veier.

Alt skal lages nøyaktig slik at det kan skrues rett på plass uten og dille med ytterligere tilpasning.

Wicma og Dospen har overtalt meg til å benytte epoksy :blush: , men som mange vet så er jeg så allergisk at de står for limingen :smiley:

det skal bare være selve limejobben igjen når de skal til og montere delene sammen. Bruker store skiver for å skru delene på plass uten å skvise vekk limet.

 

 

Bilde

 

Sett forfra, det er 3 ulike sorter mahogny, på båten, nemlig Kahya, Honduras og Sapelli, som egentlig ikke er mahogny, men hører til mahognyfamilien i følge en "Mahognyprofessor"

Gleder meg til 1. mai da er konfirmasjon og diverse uten om sportslige aktiviteter (eksamen etc.)

over. Skal bo i garasjen i minst hele Mai!! SKAL bli ferdig til BP Sørlandstreffet :cool:

Mvh TA

Link to post
Share on other sites

...SKAL bli ferdig til BP Sørlandstreffet :cool:

Oj - den var ny. Ihvertfall har ikke jeg registrert en såpass konkret målsetting tidligere. Er du nå sikker på at det er klokt å gå ut med en så konkret ferdigstillelsedato? Uten å nevne navn, har andre brent seg på treffdeltagelse med prosjekter tidligere... :blush: Men lekkert ser det ut til å bli. Jeg skjønner ikke hvor dere tar fingerferdighetene fra. Kunnskap og teori kan man alltids lese seg til, men ut over det, er man stort sett overlatt til de tommeltottene man er født med. Æ blir no' imponert! :cheers:
Link to post
Share on other sites

SKIBSPLAST 13´RUNABOAT PROSJEKT 25/4-06

 

Pusser og finjusterer innramminger rundt fremre cockpiter,

stor opprydding i garasjen, har fått en nabo med ny innkjøpt båt,

nemlig en Tyfon antageligvis, den er på 15 fot, eier er medlem

Frank Sabel, en stilig linjelekker sak.

Skal være produsert i Kristiansand, antakeligvis i 1959!

Det er trivelig å kunne låne ut plass til en sympatisk kar med

samme brennende interesse for gamle småbåter i plast :yesnod:

Vi ljuger aldri så lite, og utveksler erfaringer.

 

Bilde

 

Oversiktsbilde.

 

Bilde

 

Sjekk hekken på denne..Tyfon 1959 modell.

 

Bilde

 

Må klemme på 2 av (3) Brooklands skjermer, samt noe annet

innkjøpt ting og tang, gir en enorm inspirasjon!

 

Bilde

 

Slik blir den originale turtelleren plassert - skal bygges sammen med hornet.

 

Bilde

 

Sett fra bakre førerposisjon.

 

Bilde

 

En stabel cowlinger, 2 stk fulgte med 2 innkjøpte motorer, en 71 mod.

og en 69 mod. Kun et deksel er meget bra,(69 mod 500ss)

(billig fra Ebay!) det andre ble noe dyrt.. ikke fint, de som blir til

overs blir vel lampeskjermer kanskje :rolleyes::lol:

 

Bilde

 

Original 1971 mod frondeksel til venstre, original frontdeksel

(62-63 mod cirka) stilig!

 

Bilde

 

Denne kommer snart.. gambler på at den passer min motor

(cirka 54-59 mod)

HVIS dette passer så blir det helrestaurert HVIT Mercury...

HEFTIG synes jeg.

Vel og merke neste år.

 

Bilde

 

Denne er vel snart på vei, fra en 68 modell, stilig med den alubøylen

på toppen, var vel slik ned til begynnelsen av 60 tallet.

Redigert av classic fiberglass (see edit history)

Mvh TA

Link to post
Share on other sites

Har det vært uoffisiell kicking i garagen i dag, montro? Det aner meg at det kanskje har vært mer framtidsvyer og ljuging enn jobbing... Lite er så inspirerende som å legge på framtidige deler og fantasere litt om hvordan det blir etter hvert. Må unne seg noen slike dager også. Du har ikke vurdert å lage et eget museum for motorene etter hvert da? Leste i et henværende båtblad om et museum i Sverige (Eller var det Finland) hvor en hel låvevegg var dekorert med pinlig restaurerte klassikere fra tidlig 1900-tall og oppover. Der hadde det vært moro og lagt en tur innom en gang! Regnet noe mer på overhaling av 500'en, eller? Bestilt deler?

Link to post
Share on other sites

Det har ikke vært kicking idag faktisk, men storopprydding og en krevende pussejobb for hånd, og litt barnslig "pålegging" av biter, det er som du sier viktig å ta an litt ud.

Det museet høres unektelig spennende ut, den nye "ekstra" hobbyen kan bli gamle motorer..

Frank Sabel har kjøpt den hvite rekkesekseren som Bastard tipset om lenger oppe i tråden.

Skikkelig gøy, jeg tipsa ham selv om jeg så klart kunne tenkt meg den ja.. nevnte det for madammen, ...videre kommentarer overflødige :blush:

Når det gjelder 500 motoren så ligger selve blokka (powerheaden) i deler, skal heloverhales til vinteren, velger å ta powerheaden fra 69 modellen og flytte den over på "din" motor, eh.. stamme.

69 mod. motoren har rast gearkasse og forøvrig lang stamme, det er sjeldent med kort stamme, er fornøyd med at jeg fikk handlet en av deg.

Gambler på at motoren vil gå greit og totaloverhaler til vinteren igjen, skal bestille pakningsett og rep. sett forgassere etc.

Redigert av classic fiberglass (see edit history)

Mvh TA

Link to post
Share on other sites

Er du nå sikker på at det er klokt å gå ut med en så konkret ferdigstillelsedato?

:eek:

Det er som et kjempe ekko :lol::lol::lol: ,

Skal ikke nevne navn, men et stk bad ( skulle være ferdig på 4 uker ) og diverse soverom til ungene :wink:

 

Stå på så blir du ferdig med båten til treffet, i allefall sånn nogenlunde :lol:

Det er jo ikke så mye arbeid som gjenstår, bare kutte litt lister her og der, lime litt og fikse 500 hundren.

Spol fort frem til 1 mai

:sailing:

Link to post
Share on other sites

Vi prates på Sørlandsstreffet, fei for din egen dør, hvordan går det med PLENCRUISEREN??

Er det fire år nå :confused: Bommet grovt på badet, gjorde ALT selv, ble strøkent og stort (KOBLET ikke det elektriske) VENT og SE, SKAL TIL BP TREFFET MED BÅTEN! :flag::cheers:

Redigert av classic fiberglass (see edit history)

Mvh TA

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

SKIBSPLAST 13´RUNABOATPROSJEKT 8/5- 06

 

Bilde

 

Dårlige bilder, er ikke helt fortrolig med nytt krympeprogram..

Dekket er nå ferdig festet med skruer og klar til liming, det er jo rene puslespillet, skru av, lime skru på. Alt skal deretter plugges med 10mm plugger.

 

 

Bilde

 

Skal bruke flere slike store skiver og muligens noen lekter, for å få et jevnest

mulig trykk mot underlaget ved liming.

 

Bilde

 

Gleder meg, føler at jeg er et skritt nærmere "Coelanisering".

 

Bilde

 

"Panser" type litt langt :smiley: , det er meninga at jeg skal være klar også

med bakre bakker etc. i løpet av uka. Motoren skal også til pers i løpet av en ukes tid!

Mvh TA

Link to post
Share on other sites

*Sikle*... Har du noen planer for innsiden av skroget etter hvert? Det stikker seg liksom litt ut på det første bildet hvor det er så synlig. De rå skrogsidene står litt i kontrast til finishen forøvrig, kan man si, på en måte, liksom. Blir spennende å høre hvordan det går med motor. Da pålegger jeg deg å legge ut en -.wav fil så vi får litt gromlyd å høre på. I signaturen din er det f.eks. fint å legge ut en permanent link til litt gromlyd, slik Walter_S har gjort. Gjerne opptak av kjøring på land (Selvfølgelig med kjøling). Ekstra rå lyd når man kjører på land :cool:.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Takk Baatsman :smiley: Innvendig så ser det litt kjedelig ut, er enig i det, har malt med en beige farge er det vel, skal ha et strøk til da blir det ikke så værst, men det blir nok aktuellt og lage noen trallverk dørker slik som jeg har i storesøstera "Miss Daisy", (nesten det eneste som er bra i det interiøret i tillegg til noe annet.)

Jeg må jo ha litt og flikke på til neste vinter også, så det må bli da evnt. :smiley: (Optimist)

Gromlyd ja.. Er ikke så bevandret i å legge ut slikt, men jeg ble skikkelig gira når du sendte meg det opptaket av den Merc´n RÅTT! Har et videokamera så jeg må vel filme litt, og så få hjelp til å publisere det ja :yesnod:

PS! Fant en 500 motor på Ebay med lyd!, gjett om jeg har spilt av den et uttall ganger, madammen rister bare på hodet og slår seg på panna omtent, hihi. :lol:

Redigert av classic fiberglass (see edit history)

Mvh TA

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...