Jump to content

Windy 8000 - fra sånn passe til litt bedre


HiWard

Recommended Posts

HiWard skrev 45 minutter siden:

Ja, jeg har noen skjema fra Windy. De er ikke så detaljerte, men bra nok til å finne ut hva som er hva når du sitter der med spaghettien foran deg. Hva trenger du?

Egentlig hadde jeg satt pris på alt du har, da jeg ikke har noe, og tidligere eier har forsøkt seg på noen krumspring. Mest interessert i skjema over kabelstokkene som forsvinner rundt i skroget.

Link to post
Share on other sites

De av dere som har fulgt tråden, husker kanskje at jeg hadde problemer med at det kom regnvann inn gjennom luftekanalene til motorrommet. I dag var tiden kommet for å gjøre noe med det. Jeg pillet ut gammel tettemasse og påførte generøse mengder svart Tec7 i alle skjøter.

6E8C72D6-847C-4709-BC8D-4D11B22A7174.jpeg.56dab367d82b9949969ef24cb8f181fd.jpeg
 

Denne siden manglet den ene stussen. Jeg kappet en bit med (hvitt) ventilasjonsrør fra Biltema, klippet den opp og rullet den sammen slik at den passer i hullet.

23440417-ABA4-4982-9820-A9161E60C2E2.jpeg.c5e7cdcb48baea05d8a94cf88d2beabb.jpeg

 

På grunn av lekkasjen har det kommet vann inn bak skrogisolasjonen i motorrommet. Denne luktet surt og det var råte på baksiden. Jeg fjernet derfor denne, pusset, vasket med aceton og festet ny isolasjon (også fra Biltema).

 

Styrbord side, denne var verst.

E6CA9E0C-9FF5-4512-93EA-8CA78226BBC8.jpeg.3bc5604d106cf3e77ddb45d638695bf1.jpeg


Babord side, denne var egentlig ikke så ille.

5F5B32B4-4745-4BC7-9DD7-963C10113008.jpeg.3611d92ecfebf993c4e968c9cbbb9a7d.jpeg

Link to post
Share on other sites

I dag fikk jeg byttet skroggjennomføringer til Trudesign. De gamle var ikke så ille, men det man vet, det vet man. Her handler det om å etablere et utgangspunkt for videre vedlikehold.

 

Gamle skroggjennomføringer boret ut med hullsag og pusset bort bunnstoff.

F4C70996-3BE2-4B4B-A02F-9324AF35A6D9.jpeg.112d8d76493bf7fe68606b3ad061a002.jpeg

 

Prøvemontering før liming med Sikaflex 291i

92EB7DF3-301E-4771-BC3A-352B8A9BB91C.jpeg.379a9ad508335610ab324b8f32e3f20d.jpeg

 

Ferdig limt. Litt griseri ble det, men slikt ser ingen under vann.

59D4104A-804A-44BD-9FC2-954F1DE0C91C.jpeg


Alt i alt var dette relativt grei skuring med mye god info på nett. Nå blir det å bytte slangene til toalettet i løpet av helga.

Redigert av HiWard (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det nærmer seg utsett, bare noen uker igjen nå. Desto større grunn til å henge i for å komme i mål med alt jeg har på gjøremålslista før båten settes på vannet.

 

Etter å ha montert nye skroggjennomføringer sist helg, var turen kommet til å bytte slangene til toalettet. Båten har ikke septiktank, så her var det egentlig bare å løsne de gamle slangene, trekke dem ut og sette inn nye. Har satt inn svanehalser på både inntak og utløp nå, det var det ikke tidligere, selv om slangene gikk under vannlinja.

6AAA6255-13A4-4986-B4EE-993D242C0F5F.jpeg.16773f2d74e84ac26c0a23753779c442.jpeg

 

A65E6AEA-0E23-438D-A3C7-54A201D26DC4.jpeg.f1dfb366056e1a85dfab4274517d1da7.jpeg

Slanger og slangeklemmer ble kjøpt på slangeportalen.no (Hydroscand). Virker solid og var ikke så stiv å jobbe med. Det finnes sikkert billigere alternativer, men mitt inntrykk er at det er Hydroscand som gjelder om man vil ha kvalitet og jeg akter ikke å gjøre denne jobben igjen på en stund. Trengte 3m av hver slange.

 

Ellers fikk jeg gjort en del forefallende som å bytte lukepakninger til motorrom, montere batteribankene (LiFePo4 forbruk og blysyre start) og sette inn Wallas kokeapparatet som har fått nye pakninger og et strøk Hammerite.

 

Det siste jeg rakk før sola gikk ned, var å gå over (halve) drevet og akterspeilet med saltsyre.

7B262BD9-241B-4EC2-A80F-FEADC0123F29.jpeg.341a9cee60da63ee6a7ffac03d04e668.jpeg

 

Vannet er ikke skrudd på der jeg har båten, så løsningen ble en 25-litersdunk med vann hjemmefra og en Ryobi batteridrevet, la oss kalle det, mellomtrykksspyler.

76532E74-A221-471C-8356-2196DDADFE88.jpeg.d068801d5e72d9a281ef3a4ff0f7fa35.jpeg

 

Dette opplegget fungerer fint til enkel vask også.

 

Jeg oppdaget noen små skader i gelcoat på akterspeilet, har en egen tråd på det her: 

Litt irriterende med slikt som dukker opp like før utsett, jeg hadde ikke tenkt å ta for meg skroget før til høsten, men disse sårene bør nok i det minste sparkles.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
HiWard skrev On 11/19/2021 at 21.44:

I dag kom den nye kalesjen fra Agder Kalesje. Malnummeret stod i den gamle kalesjen, så dette bør være en god match. Gikk for navy blue som forhåpentligvis matcher den blå stripa på skroget.

30BD83C0-8149-417D-AE82-DBB1C05E2EFB.jpeg.684517e77213785eb4eadc8dec1064a6.jpeg

Gleder meg til å teste passform så snart vinterpresenningen er tatt av.

 

Et nærbilde for å få et bedre inntrykk av fargen.

D7D307DE-41E1-4CA5-BD7B-12213BD9EE72.jpeg.3a594ab17cd448bc5374178bbe948066.jpeg

Førsteinntrykket er veldig bra mtp kvalitet på tekstil og arbeid. Denne er litt tjukkere og stivere enn den gamle kalesjen fra 2008, som best kan beskrives som et dusjforheng.

D404E788-6A60-4382-85D0-BFC6EFC50707.jpeg.f0b4b4428acd9fe21a392a9b0dd4e8f3.jpeg

Ikke spesielt tilhenger av fargen heller som var blass og gulhvit.

Flott tråd med mye godt arbeid! Den kalesjen, hvor mye lettere ble lommeboken om jeg kan spørre? 😄

Link to post
Share on other sites

Sist helg ble det stoffet og polert under fenderlist. Ett strøk Jotun Supreme i fargen grå ble lagt på det svarte som var der fra tidligere.

72CE1B24-6A87-49E9-92C5-158BA8AE4D2A.jpeg.ddb612de350e68baf7470d30beff2434.jpeg

Ny teleskopstige for anledningen da den forrige ble stjålet fra båten 😔

 

Når det kommer til polering, er jeg selvlært og på ingen måte ekspert i faget. Jeg kjøpte meg en relativt ekstravagant, batteridrevet DA-maskin fra Flex som jeg virkelig er fornøyd med. Batteriene rekker til ca en skrogside hver og jeg kan lade på marinaen.

 

Fremgangsmåten ble som følger:

1. Jotun Marine Rubbing på ullpute.

2 Jotun Marine Polish på medium skumpute (Biltema rosa).

3. Collinite 870 Liquid Cleaner Wax på myk skumpute (Biltema svart).

 

Det tok sin tid og jeg vurderer å teste ut Meguiars One Step Compound neste gang for å kutte fra tre til to steg. Latskapen lenge leve 🙄

 

Uansett, resultatet er jeg ganske fornøyd med.

35CCF451-0874-41E6-909A-AD939E1D78C5.jpeg.c2985bf3d2b7a988b6db8a5966c83538.jpeg

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Med båten på vannet har jeg omsider kommet i gang med litt arbeid oppi båten.
 

Først ut er å bytte dørken i oppbevaringsrommet under dekk. Plata var morken og jeg mistenkte at det ikke så veldig bra ut under der. Det viste seg å stemme.

D046E7B6-2460-44C2-AAE5-9908649D9B7C.jpeg.2589e35372be30ddddc50afd6ecfda89.jpeg

Reparasjonen til venstre er etter en dustefeil jeg gjorde da jeg skule sage ut dørkplata med sirkelsag 🙄

 

Her var det bare å gå på med støvsuger, surfex hd avfetting og oppvaskkost. Når det så sånn noenlunde ut, pusset jeg med 60-papir før acetonvask. Deretter la jeg et strøk tokomponent epoxymaling. Resultatet ble bra synes jeg.

55D92150-1AE5-47C2-8CE3-3BCA1E45FC1B.jpeg.910e4bfd0d0a5816f704f41659e18692.jpeg

 

CF3DA1D0-BCC5-41ED-B5CA-9F40EA658229.jpeg.2b29ed3fb847815f935d8f8fe29eefc6.jpeg


Det var fortsatt litt igjen av dagen, så da fikk teaken på badeplattformen en kur med Respect teak clean steg 1 og 2. Om to døgn kan den oljes om det er tørt.

0A19A10F-36D5-4D81-A7A7-77F3746AD8D3.jpeg.37bba1bce827551719bf65a5ec2becc2.jpeg

Link to post
Share on other sites

Flott arbeide! Kjenner jeg gjerne skulle hatt samme gnisten. Men etter to laaange kvelder i trangt motorrom for å skifte skroggjennomføring så er motivasjonen på bunnpunktet 😁 Forresten en ting å sjekke på gammel båt: Det meste så bra ut hos meg men en nippel hadde kraftig saltutslag. Den ble satt på transferlista og det viste seg å være i grevens tid.. Må ha oppstått et eller annen elektrolytisk fenomen i gjengepartiet, evt så er denne nippelen av feil materialkvalitet. Va sikkert ikke mer enn 0.5 mm messing igjen, og resten rød kjeks. Resterende komponenter hadde blank messing innvendig.

 

 

1424AA27-0BBF-40BF-A649-48333F2C2715.jpeg

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg tenker stadig at man skulle vært slangemenneske eller fått disp til barnearbeid ved arbeid på fritidsbåt under dekk. Hele kroppen er støl og verker etter endt arbeidsøkt. Heldigvis har jeg investert i knebeskyttere, noe jeg burde gjort for lenge siden.

 

Jeg byttet skroggjennomføringer og slanger preventivt tidligere i våres, til høsten blir det å støpe igjen tre gjennomføringer til diverse ubrukte ekkolodd og fartsmålere. Ser ut som du fikk byttet dine i grevens tid.

Link to post
Share on other sites

Fantino skrev 19 minutter siden:

Flott arbeide! Kjenner jeg gjerne skulle hatt samme gnisten. Men etter to laaange kvelder i trangt motorrom for å skifte skroggjennomføring så er motivasjonen på bunnpunktet 😁

Disse jobbene må deles opp i passe biter, ellers brenner man fort ut på motivasjon ja. Gjøremålslista er lang og man rekker vel neppe å komme helt til enden før tidligere gjøremål må gjøres på nytt :worry: Lærer man seg å akseptere det blir båtlivet lettere er min erfaring.

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg tenker trikset er å lære hva man kan la skure og hva som ikke bør gjøre det 😁

 

Nå har jeg endelig fått på plass ventil for enkel konservering og evt syrevask også. Men måtte jaggu grovt verktøy til 😁


 

 

(Og alle skroggjennomføringer er bondet sammen og har stor ekstra anode. Svakhetene skyldes nok kontinuerlig bruk av landstrøm uten skilletrafo i 2 år - ikke i mitt eie da).

52CF118B-427A-4453-BD87-C76AF72A2AB4.jpeg

7B445D85-13C8-4F5C-9C03-D2F2151E8F96.jpeg

Link to post
Share on other sites

Fantino skrev 4 minutter siden:

Ja, jeg tenker trikset er å lære hva man kan la skure og hva som ikke bør gjøre det 😁

 

Nå har jeg endelig fått på plass ventil for enkel konservering og evt syrevask også. Men måtte jaggu grovt verktøy til 😁


 

 

(Og alle skroggjennomføringer er bondet sammen og har stor ekstra anode. Svakhetene skyldes nok kontinuerlig bruk av landstrøm uten skilletrafo i 2 år - ikke i mitt eie da).

52CF118B-427A-4453-BD87-C76AF72A2AB4.jpeg

7B445D85-13C8-4F5C-9C03-D2F2151E8F96.jpeg

Ser rimelig strøkent ut i motorrommet ditt.

 

Jeg hadde egentlig ambisjoner om å vaske og male i motorrommet også. Det har nok ikke har blitt gjort på de 14 årene som har gått siden motoren ble byttet. Men jeg kommer rett og slett ikke til, ref ønsket om slangemenneske eller små barnehender, så jeg får bare vaske så godt det lar seg gjøre og si meg fornøyd med det. Motoren skal også få en liten vask og litt flekkmaling her og der etter hvert. En ting av gangen...

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

I dag fikk jeg byttet ut den gamle Pioneer bilstereoen med en spiller fra Fusion. Denne har langt bedre rekkevidde på blåtann og det er nok det eneste denne blir brukt til.

45947DE4-E6D4-450B-964E-BD2A25AC71C8.jpeg.ed8ce46a9271b65dd8731797fe88f391.jpegPlasseringen er i kabinen, men det går greit.

 

Jeg fikk også byttet to høyttalere fra Boss som var blitt nettopp det (boss altså). Siden båten er benhvit og alle marinehøyttalere enten hvit eller svart, gikk jeg for svart for å bryte mer med båtens farge.

417D399E-ECDD-4259-A152-0388FD3EED01.jpeg.d08e6b607c61b8e7946c53327d70154f.jpeg

Jeg registrerer at 40 år gamle meg valgte bort både sportsgrill og blinkende led-lys, noe 18 år gamle meg garantert hadde gått for i mine bilstereodager 🙄

Redigert av HiWard (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Svart (redigert)

Jeg tenkte å bruke noen ettermiddager fremover på å tette en del gamle skruehull mm som drar ned kvalitetsinntrykket i cockpit. De tre største hullene er såpass store og/eller dype at jeg legger to lag fibermatte mettet med epoxy på baksiden før jeg fyller igjen med epoxysparkel etterfulgt av gelcoat (forhåpentligvis) i båtens originalfarge.

 

9BFDF303-317A-4B05-92EB-67AB71F71571.jpeg
Øverste hull er etter det gamle indikatorpanelet til batteriladeren. Her er det støpt inn "spikerslag" i finer, ca 12mm dypt. De to nederste hullene stammer fra en tidligere eier som i stedet for å bytte to defekte brytere til vindusviskerne, valgte å montere to nye parallellt med de gamle 🙄


5982BA63-168D-4683-9820-DC7EC33DFB88.jpeg.0c9fc06c289bff3b5d87457f9d9ec9c3.jpeg

Fibermatter med epoxy. Når dette er tørt fyller jeg hullene med epoxysparkel.

 

Redigert av HiWard (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I dag har jeg frest opp og sparklet gamle skruehull.
CFF08CC7-930B-4B0C-88C4-6732D5B97AA8.jpeg.31cdc660fe22df7f4c454b7df54b9c44.jpegDenne freseforsatsen fra Dremel passer også på Bosch sin 12V rettsliper. Jeg synes det er en grei måte å fjerne gelcoat ned til glassfiber med jevn dybde. 

C6C7C307-4338-45DD-9AE1-5AF25C1D32D3.jpeg.026fc292139c2b8bd912b59ef3798646.jpeg

Hullene ble fylt med west system epoxy iblandet 403. Når dette har herdet, skal jeg frese over det igjen og legge gelcoat over.

16A7E617-C4E6-4C23-8383-645CBAFD7ADA.jpeg.2291d9f5c20881e23bbed6dc20bdbf71.jpeg

Link to post
Share on other sites

HiWard skrev 17 minutter siden:

I dag har jeg frest opp og sparklet gamle skruehull.
CFF08CC7-930B-4B0C-88C4-6732D5B97AA8.jpeg.31cdc660fe22df7f4c454b7df54b9c44.jpegDenne freseforsatsen fra Dremel passer også på Bosch sin 12V rettsliper. Jeg synes det er en grei måte å fjerne gelcoat ned til glassfiber med jevn dybde. 

 

Den der så jo rett og slett helt genial ut! Setter den på "må ha" lista :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 1 time siden:

 

Den der så jo rett og slett helt genial ut! Setter den på "må ha" lista :thumbsup:

Ja, den gjorde jobben med å fjerne gelcoat ned til glassfiber mye lettere. Bare å sette i fresestiften, justere høyden (ca 1mm i mitt tilfelle, tatt på øyemål) og kjøre på middels høyt turtall.
 

Den krever at det er litt plass rundt hullet, de kunne gjerne laget den mindre til mitt bruk, men likevel et meget nyttig verktøy etter min mening.

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Hi Hiward

my Name is Norman and I'm from Switzerland. I am Fan and a proud owner  of an beautiful Windy 8000 too. I really enjoy reading about your work and progress on your Boat. 

I'm working on a refit of my baby too, and i can agree to some electrical issues. They are similar to yours.

You wrote about an original electrical wiring plan. May I kindly ask you for a copy? You can pm me for my Email.

If you are interested, i can send you some pictures of my refit. 

Best regards, keep on working the Boat is more than woth ist

IMG_0606 (002).jpg

Link to post
Share on other sites

Norman_2 skrev 53 minutter siden:

Hi Hiward

my Name is Norman and I'm from Switzerland. I am Fan and a proud owner  of an beautiful Windy 8000 too. I really enjoy reading about your work and progress on your Boat. 

I'm working on a refit of my baby too, and i can agree to some electrical issues. They are similar to yours.

You wrote about an original electrical wiring plan. May I kindly ask you for a copy? You can pm me for my Email.

If you are interested, i can send you some pictures of my refit. 

Best regards, keep on working the Boat is more than woth ist

IMG_0606 (002).jpg

That’s a very nice-looking boat you have. As I understand it, quite a few of these were sold in Switzerland and Germany as well, including my boat which was build number 106. I’ll gladly share the schematics.

Link to post
Share on other sites

Norman_2 skrev for 18 timer siden:

Hi Hiward

my Name is Norman and I'm from Switzerland. I am Fan and a proud owner  of an beautiful Windy 8000 too. I really enjoy reading about your work and progress on your Boat. 

I'm working on a refit of my baby too, and i can agree to some electrical issues. They are similar to yours.

You wrote about an original electrical wiring plan. May I kindly ask you for a copy? You can pm me for my Email.

If you are interested, i can send you some pictures of my refit. 

Best regards, keep on working the Boat is more than woth ist

IMG_0606 (002).jpg

 

Beautiful boat, @Norman_2!! Welcome to the forum :) 
Will you be starting your own project-thread here about this refit? Please?

@HiWard Utrolig pent arbeid du gjør, moro å følge med på. Dette er nok drømmebåten min den dagen det blir rom for en båt nummer to i husholdningen!  

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Link to post
Share on other sites

Takk for det @Kanalkapteinen, det betyr mye når det kommer fra deg som har lagt ned så mye arbeid i din Windy 8600. Gammal Windy er litt som en farfar man er glad i, men som må holdes under oppsyn og følges opp jevnlig.

 

Det har vært stille i tråden en stund, men det står plenty på lista når bare våren melder sin ankomst:

- Ny varmtvannsbereder

- Gjennomgang av bensintank og tilførsel

- Motorvask og flekkmaling

- Fikse den irriterende regnvannlekkasjen fra luftinntaket

- Montering av ny kartplotter inspirert av denne løsningen jeg fant på finn (takk/beklager til opphavsmann/-kvinne)

17A446AC-360E-4055-9687-C7C9B79CD171.jpeg.7939b4683a2368e797d559e3ed638b09.jpeg

62A534D2-E76B-43C3-B969-ADBC807E8111.jpeg.a563280c7f51cf92e2c1ec81b41c19bb.jpeg

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...