Jump to content

Windy 8000 - fra sånn passe til litt bedre


HiWard

Recommended Posts

For noen dager siden kom lanternemasta i retur etter å ha vært på reparasjon hos @Komodo

62D27773-9A2A-44C2-BD06-B24E7A8409A5.jpeg.f6d1d0651fd9423bc45abb5f6a377b15.jpeg
Flott arbeid må jeg si, den ser nå mer solid ut enn ny.

C086D9DF-AF43-4E6A-B4BC-24AF1BCBCAE2.jpeg.add0e6139dbaeb2f6ebe58f618c9627f.jpeg

Blir veldig fint å få denne på plass igjen. Nå må jeg bare bestemme meg for om det nye signalhornet skal festes der det gamle sto, dvs opp ned under den plata til lanternen, eller om det skal monteres rett vei over lanterna.

Link to post
Share on other sites

  • 5 uker senere...

Vinterens syssler går videre. Jeg fikk omsider demotert trimsylindrene. Prøvde først med en billig "pin wrench", men den var fullstendig ubrukelig til oppgaven med å skru ut endelokket. Bestillte derfor en kraftigere utgave på amazon med 1/2" feste til latmannsarm fra Biltema. Spente sylinderen fast i en skrustikke og jobben var gjort på 5 minutter.

788C6C23-C535-4393-9960-C68C8CFD7281.jpeg.30ccd59d6622d0f02636e3ead2515625.jpeg
Bilde av verktøyet til høyre i bildet. Det er vintig at latmannsarmen monteres på samme side som sylinderhuset ellers sklir det ut av hullene på lokket.

 

Når stemplene var demontert fant jeg hvertfall en grunn til at sylinderen ikke holder trykket.

B177FC66-6B01-4178-99BC-6007BC095393.jpeg.3b2e883f6d2b8abeaf9c26873b3f8fb6.jpeg

Det var rester av boss og spon i sylinderen også, så her er det på høy tid med en overhaling.

Link to post
Share on other sites

I forbindelse med utbedring av det elektriske anlegget skal jeg montere ny hovedstrømbryter samt en topol-bryter til ankervinsj og baugpropell.

 

I den anledning har jeg også fått prøve meg på litt enkel glassfiberreperasjon da det var en hel del hull i bryterpanelet.08713859-9C0E-456F-895F-9FB6D450A3AA.jpeg.2c5264500051f45f13ee4084de9ed9b7.jpeg

Det store hullet skal gjenbrukes og et nytt hull borres på høyre side.

 

Først slipte jeg ned til glassfiber rundt hullene og blandet et sparkel av Biltema laminating epoxy (25-2134) og milroglassballonger (25-2130).

1EAD6E93-5B6D-4BE9-B118-13C199534F58.jpeg.1a464e9bda75ceafabca21110f441ca5.jpeg

 

Etter herding pusset jeg lett over med grovt papir før jeg la på et tjukt lag med Fiberfix gelcoatspackel i fargen 1029 "benhvit".

8828BD15-A3E0-43A8-B7C0-7EC8BFE34D6F.jpeg.0d3ed3a441b6c4a77ef73e5bf4e0c511.jpeg

 

Etter litt våtsliping med 240, 400 og 1200 ble ikke resultatet så aller verst. Dette skal ikke stå fremme til allmenn beskuelse, så jeg var ikke så kritisk til egen innsats. Fargematchen er ikke den beste, så jeg må på jakt etter den riktige fargen.

7F376F95-992C-424D-8AB9-DD7D4AE57427.jpeg.88d44d44464cab88a84707ced37e5258.jpeg

 

Så var det bare å bore nye hull etter malen til strømbryterne og montere. Slik ser det ut nå og jeg er ganske fornøyd med resultatet.

D6A15E23-CFE1-443F-8B5D-245FE491C021.jpeg.1ceacbded3037734f66d6153f55d3560.jpeg

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Den siste uken har gradestokken vært over null flere ganger, noe som har medført et par lengre økter i båten hvor jeg etter hvert begynner å få det elektriske på stell. Jeg jobber ut fra et "skjema" jeg har tegnet, det er ikke syntaktisk korrekt for elanlegg, men jeg liker denne måten å fremstille anlegget på da det viser bedre hva som er koblet til hva og hvor.

skjema.png.964b5edac2a6b7a85160a1919eeccc72.png

I tillegg til å bytte ut hovedstrømbryter og montere to-polt bryter til baugpropell og ankervinsj, har jeg montert et sikringspanel fremme ved pantry hvor alt som hører til der er koblet til. Tidligere var hvert apparat koblet direkte på batteri, noe som medførte lange trekk med kabler av ymse kvalitet og egnethet, jordingspunkter plukket hist og her etter hva som var mest beleilig i øyeblikket og veldig mange kabelsko på batteripolene.

 

Til sammen har jeg nok fjernet 10 meter med ukruant kabel. Fant også tre kabler som var koblet til 12V i ene enden og ingenting i andre enden, ikke bra. Deilig å få orden på dette, ledningene er nå også merket med etiketter som forteller hva som er i andre enden.

 

Planen videre er å gå løs på sikringspanelet ved styreposisjon, gå over sikringer, koblinger og ledninger, samt bytte ut noen litt vel overfylte distribusjonsblokker. Dernest montere nytt signalhorn og lanterne i lanternemasta som @Komodo reparerte på mesterlig vis. Den passet perfekt i de gamle skruehullene.

 

Satser på å komme med noen bilder etter hvert, det blir fortsatt tidlig mørkt, spesielt under presenningen.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Fikk knipset noen bilder i dag. Mye er gjort og mye gjenstår fremdeles. 
52526EF4-1F25-41C0-B20B-3577B77A1B61.jpeg.70c3b144b54b550a68fd6681b2d810be.jpeg

Shunt med blåtann montert på anterspeilet.

 

C94A368A-D849-4E23-9B9F-4CAF3CB6287F.jpeg.ec96b5716b48dd011a7b26e7a6bce542.jpeg

DC-DC-lader og batterilader fra Victron (også med blåtann) erstatter en Ladac dobbel batterilader som sto der fra før. Ladacen havner nok på finn.

 

FB0343B9-B92F-4E80-B08D-FA14F4983E14.jpeg.ce66ceb0cb98c836b430e06e39c9013c.jpeg

Lagde meg en liten monteringsplate formet etter skroget. Litt råflott med 18mm eikefiner kanskje, men jeg hadde en bit til overs som i tillegg var såpeimpregnert 🙄 Her skal jeg montere en distribusjonsblokk, sikringsholdere og solenoiden til ankervinsjen.

Link to post
Share on other sites

HiWard skrev On 23.12.2021 at 12.50:

Etter herding pusset jeg lett over med grovt papir før jeg la på et tjukt lag med Fiberfix gelcoatspackel i fargen 1029 "benhvit".

8828BD15-A3E0-43A8-B7C0-7EC8BFE34D6F.jpeg.0d3ed3a441b6c4a77ef73e5bf4e0c511.jpeg

 

Etter litt våtsliping med 240, 400 og 1200 ble ikke resultatet så aller verst. Dette skal ikke stå fremme til allmenn beskuelse, så jeg var ikke så kritisk til egen innsats. Fargematchen er ikke den beste, så jeg må på jakt etter den riktige fargen.

7F376F95-992C-424D-8AB9-DD7D4AE57427.jpeg.88d44d44464cab88a84707ced37e5258.jpeg

 

Oppdater oss hvis du finner en sparkel i riktig farge! Jeg er på jakt etter det samme på min 8600, mye småskader i gelcoaten som jeg gjerne skulle fiksa. Tros vi har samme farge. 

Link to post
Share on other sites

Kanalkapteinen skrev 21 minutter siden:

Oppdater oss hvis du finner en sparkel i riktig farge! Jeg er på jakt etter det samme på min 8600, mye småskader i gelcoaten som jeg gjerne skulle fiksa. Tros vi har samme farge. 

Jeg tror jeg nå har fått riktig. Kontaktet Siddisplast og forklarte problemet med at jeg tilsynelatende hadde riktig fargekode, men at fargen var for brun. De kunne fortelle at det finnes en fargekode 10290 som skal være riktig til min båt. Kjøpte et repsett av dem, men har ikke testet det enda, så kan ikke si sikkert at det ble riktig denne gangen.

Link to post
Share on other sites

Byttet solenoide i dag etter at jeg klarte å ødelegge den gamle. Se egen tråd og bilde under.

899E2F81-513C-4C65-99A4-10D761660B61.jpeg.6ef84c45c889ba02c5500eef0218484d.jpeg

 

Bilde av resultat etter rydding i kabelsalat fra batteriet. Ikke så vakkert, men funksjonelt og ikke minst kjent tilstand.

C4589A93-C03C-4D6B-A27D-3EAF5B39C4A9.jpeg.98ed56b3a54dbd318c6e85c07302850b.jpeg

 

Fikk byttet ut distribusjonsblokkene i sikringsboksen, så er det å gå løs på resten av kablingen inni der som er neste steg.

DD5247E0-6640-4A36-9955-1197B5B0B811.jpeg.f75a51cf2cfa130fe529c6bacce23d60.jpeg

Redigert av HiWard (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I dag fikk jeg montert trimsylindrene etter demontering og bytte av o-ringer. Må innrømme at jeg er spent på om dette holder tett. Det finner jeg ut når drevet er montert og batteriene er tilbake i båten…

318EB35E-060A-49BC-9266-F79500501061.jpeg.1703efc8510c94bdb8688bce2608ff05.jpeg

Den ene hydraulikkslangen var lei å få på og en stund der trodde jeg at jeg hadde klart å strippe gjengene i sylinderen 😱 Det hadde jeg heldigvis ikke og med litt tålmodighetskrem gikk det til slutt. Pusset bort litt rur og dritt når jeg likevel holdt på der. Resten tar jeg med syre før stoffing.

 

Det ble også tid til å bytte hydraulikkslangene til trimplanene. Kurant jobb som tok en drøy time. Fylte opp dekslene med Tec7 og fjerner overskytende når det har herdet. Før- og etterbilde under.

0CC2A084-F276-4E70-87AB-3D58FF6F8F0D.jpeg.8f9ebd1cd943ecb97514de0a89e981f2.jpeg

A649E5B7-A49E-49DD-9268-4E1D2EB5AE0A.jpeg.1c912c214dbcf2b43db86a4b54f84040.jpeg

 

Til sist fikk jeg byttet anode på baugpropellen. Strengt tatt mer vedlikehold enn utbedring, men fort gjort å glemme.

674692EE-CE5D-4B07-BD4E-10CC8BB1C508.jpeg.5ff20a2e342d7ade193350a9f7467e09.jpeg

 

Da jeg kom hjem fra opplagstomta på ettermiddagen ble det jommen tid til å bytte filter, pakninger og glødetråd på Wallas kokeapparatet også.

AA182B7E-6821-4F8A-9110-1740395406F2.jpeg.84a79e3ed16b20b5515a34e95bc60e69.jpeg

Kjøpte et servicekit på finn med alle deler og gode instruksjoner. Kappet og avmantlet friskt kobber på alle ledninger også, så blir det å teste så snart jeg får kjøpt inn ny fritidsparafin. Aner ikke hvor gammel den som står i båten er.

Link to post
Share on other sites

HiWard skrev On 19.2.2022 at 22.36:

I dag fikk jeg montert trimsylindrene etter demontering og bytte av o-ringer. Må innrømme at jeg er spent på om dette holder tett. Det finner jeg ut når drevet er montert og batteriene er tilbake i båten…

318EB35E-060A-49BC-9266-F79500501061.jpeg.1703efc8510c94bdb8688bce2608ff05.jpeg

Den ene hydraulikkslangen var lei å få på og en stund der trodde jeg at jeg hadde klart å strippe gjengene i sylinderen 😱 Det hadde jeg heldigvis ikke og med litt tålmodighetskrem gikk det til slutt. Pusset bort litt rur og dritt når jeg likevel holdt på der. Resten tar jeg med syre før stoffing.

 

Det ble også tid til å bytte hydraulikkslangene til trimplanene. Kurant jobb som tok en drøy time. Fylte opp dekslene med Tec7 og fjerner overskytende når det har herdet. Før- og etterbilde under.

0CC2A084-F276-4E70-87AB-3D58FF6F8F0D.jpeg.8f9ebd1cd943ecb97514de0a89e981f2.jpeg

A649E5B7-A49E-49DD-9268-4E1D2EB5AE0A.jpeg.1c912c214dbcf2b43db86a4b54f84040.jpeg

 

Til sist fikk jeg byttet anode på baugpropellen. Strengt tatt mer vedlikehold enn utbedring, men fort gjort å glemme.

674692EE-CE5D-4B07-BD4E-10CC8BB1C508.jpeg.5ff20a2e342d7ade193350a9f7467e09.jpeg

 

Da jeg kom hjem fra opplagstomta på ettermiddagen ble det jommen tid til å bytte filter, pakninger og glødetråd på Wallas kokeapparatet også.

AA182B7E-6821-4F8A-9110-1740395406F2.jpeg.84a79e3ed16b20b5515a34e95bc60e69.jpeg

Kjøpte et servicekit på finn med alle deler og gode instruksjoner. Kappet og avmantlet friskt kobber på alle ledninger også, så blir det å teste så snart jeg får kjøpt inn ny fritidsparafin. Aner ikke hvor gammel den som står i båten er.

 

Hvilke Wallas-modell er dette? Min kunne også trengt en service..

Link to post
Share on other sites

Torsen67 skrev for 2 timer siden:

 

Hvilke Wallas-modell er dette? Min kunne også trengt en service..

Det er en Wallas Safeflame 1000 skulle jeg mene. Har ikke testet etter serviceenda , men det var enkelt med de medfølgende instruksjonene. Kjøpte servicekitet på finn.no

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Så var turen kommet til bryterpanelet og sikringsboksen. Her har jeg byttet en del ødelagte brytere, fikset noen loddinger og koblet en ledning som var brutt i en kontakt. Er godt fornøyd med at jeg fant brytere som var nærmest identiske med de originale.

BE980F1F-2390-436B-9CDC-063702DE0550.jpeg.963d0f256695257bc3a2a90c45fb4bda.jpeg

Fint å kunne sitte på jobben med dette (etter arbeidstid selvsagt).

93B5D9AF-A524-4432-AEB0-C2482F9B5533.jpeg.3d10dd6f04440ffe0574ec21035d6660.jpeg

Avskrekkende ved første blikk, men jeg har heldigvis original dokumentasjon på det meste av det elektriske.

 

Jeg kjøpte nye releer til montering i sikringsskapet. Jeg vet ikke om det trengs, men det er slitedeler som koster lite.

4FE7983E-F3C5-4E68-8408-1FDDC10513C4.jpeg.7ed24c2beb793b44097edcf2bec6f27a.jpeg

Releene går til en septikpumpe (som ikke eksisterer), bilgpumpe, ferskvannspumpe og kjølekompressor.

 

Sikringsskapet forøvrig var i en sørgelig forfatning. Flere ledninger bare ramlet ut av kabelsko når jeg tok på dem, ikke bra. Jeg kappet til rent kobber og monterte nye kabelsko med nyerhvervet kabelskotang, kabelkutter og avmantler fra Knipex. Litt dyrt, men veldig bra i bruk. Gikk for kabelsko fra Abiko som, i motsetning til Biltema, passer i riktig dimensjon i kabelskotangen.

B06C6BF7-D320-488C-A072-BEF1ED7E0559.jpeg.ef8d2bcdd7e80aaa80efdd8f547ce93c.jpeg

Grøss…

 

Når dette monteres til uka, er jeg ferdig med alt elektrisk som ikke innebærer å rive ned takkledning i kabinen. Det får vente.

 

På sikt kommer jeg nok til å gå til innkjøp av et nytt bryterpanel og sikringsskap.

 

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Jeg sa en ting, men gjorde noe annet… Sikringsboksen skulle i utgangspunktet ikke byttes nå, men jeg synes ting var såpass stusselig at jeg bestemte meg for å bytte hele greia først som sist.

 

Jeg byttet ut distribusjonsblokker og automatsikringer med en integrert fordelings- og sikringsboks med bladsikringer. Dette reduserer antall ledninger og koblinger betraktelig, noe som igjen (kan) reduserer spenningsfall.

 

Ny boks med gjennomføringsnipler og sikringsholder på DIN-skinne.

FD67A5B4-4F13-4337-8B4C-8E41337E1644.jpeg.d47e8032fd1c69bef01d8046aa397ff7.jpeg
 

Ferdig koblet et par timer senere.

779B34B2-8503-4BC7-8D51-EE0C63020F28.jpeg.21bcfe1d613b9572d979d6decb9e25f1.jpeg

Redigert av HiWard (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I går fikk jeg koblet opp bryterpanelet og sikringsboksen. Nå gjenstår det litt testing for å verifisere at det viktigste (pluss kjøleboks) fungerer som det skal.

9B7429EB-F33A-4CA7-B5E1-80D9FA3B1E56.jpeg.1ac73523accff2716921732c7d18bba5.jpeg

Jeg har tettet en del gamle hull og montert uttak for USB og 12V.

 

Holmen Brygge Motor har i mellomtiden byttet manifoil og riser på begge sider, samt nye tennplugger.

FB67EA47-848F-4389-8A80-D01A43152635.jpeg.7ae1c83ac37842d2e75244c932a6d330.jpeg
 

0BB88B70-97AF-45B9-BE3F-20E9BB92B4DD.jpeg.56502bb7fcbb51c685625a4498036d13.jpeg

Originaldeler byttet på autorisert VP-verksted gir 2års garanti på arbeidet, dette var en viltig grunn til at jeg ikke gjorde arbeidet selv denne gangen.


Jeg planlegger en motorvask etter hvert, samt at dørken i motorrommet skal få en skikkelig vask og et par strøk 2k polyuretan. Det er imidlertid ikke prioritet mens båten står på land. 
 

Neste steg er bytte av skroggjennomføringer og slanger til toalett. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...