Jump to content

Lithium tråden, generell tråd for erfaringer, spørsmål, omtaler, anbefalinger, priser osv osv


Steini

Recommended Posts

Problemet med for liten DCDC er at med litt forbruk (kjøleskap, autopilot, plotter etc) så er det ikke igjen mye til lading. Jeg monterte først 18A DCDC på min 75A dynamo. Ladet veldig lite da, så oppgraderte for til en 30A DCDC. Bare noe å tenke på før man handler. 

 

S1 kan brukes til å overstyre automatikken i laderen. Jeg koblet aldri opp den, sensingen på spenning var godt nok til å få den til å starte/stoppe lading etter om motor var av eller på.

Link to post
Share on other sites

Litt etter hvert bygger man noe erfaring med LiFePo4 batterier. Det ser kapasitetsmessig veldig bra ut. Og vil jo aldeles og slett ikke tilbake til bly. Men at det er mer komplisert og mere styr kommer man ikke bort fra. Jeg går ut i fra DIY anlegg ut i fra celler. Et opplest og vedtatt prinsipp med disse er at de ikke skal stå fulladet (eller aller helst under 80%) over "lengre tid". "Lengre tid" er mitt uttrykk for hva jeg oppfatter fra det jeg har lest. Hva det egentlig betyr av tid er jeg ganske i tvil om. Vet ikke om man snakker om 2 måneder, en uke eller 3 dager. Uansett virker det som om det blant etablerte litium-brukere er ganske stor respekt for dette. Folk setter gjerne ladespenninger rundt 3.4-3.5V/celle (13,6-14V/batteri) eller lavere av redsel for høy og lang lading. Dette har ogå vært mitt utgangspunkt. Man mister noe kapasitet på topp, men om man vet at man trenger full kapasitet i nærmestefremtid, kan man jo justere opp. (Om man har laderegulatorer hvor dette enkelt kan gjøres). Slikt slipper man altså med blybatterier.

 

 

Jeg har brukt båten 6 ukers tid under dette regimet. I forbindelse med oppgradering til litium fant jeg ut at jeg også ville rydde litt opp i solcelleanlegget. Det var et sammensurium av forskjellige paneler inn på en enkelt MPPT regulator uten avanserte monitoreringsmuligheter. Det var opplagt at det var lite optimalt, men det leverte da brukbart med strøm. Nå tar jo litium til seg energi mye lettere enn bly, så for å utnytte kapasiteten til batteriene bedre, ble det kjøpt inn 5 nye MPPT fra Victron. Det kostet noen båtlapper, men litium anlegg er, når man går mesteperten av veien, dyrt.

De fleste solcellepanelene sitter på bimini-og salongtak, et stykke unna batteriene. Ledning fra hver regulator lot seg plassmessig inn i gamle ledningsbunter og kanaler ikke gjøre. Så det ble en busbar for 4 regulatorer, med felles 6mm2 ledninger til batteriene.

 

 

Oppgraderingen av solcellene var en skuffelse. Solcellene ga ikke så mye mer enn før. Panelene er spredt, så alle får ikke optimalt med lys på en gang. Så det var litt vanskelig å vite helt hvor bra det burde ha vært. Men så var det en dag vi lå i havn med mye sol og jeg kunne se at jeg burde hatt relativt mye mer strøm enn det som var. Regulatorene ble forsøksvis skrudd opp til 14.4V. Da ble det liv i leiren. Strømmen mye mer enn doblet seg. Hvorfor i all verden? 
Regulatorene hadde stått på 13,6V, betydelig mer enn de ca 13,2V som batteriet lå på. Det burde gi god lading. Og 14,4V tør man etter det man har lest slett ikke ha stående fra regulatorene. 

 

 

Tankene gikk til de 6mm2 ledningene til batteriene. Større hadde det ikke vært plass til gjennom 5 - 5,5m kriker og kroker, hull og ledningsbunter.  Jeg hadde tidligere målt null spenningsforskjell fra batteriene til regulator-busen. Men det blir jo bare tull og urelevant, når man ikke definerer en strømstyrke som skal gå der. 10-11m gir dessverre ca 0,5V spenningstap på 15A, og det forklarer jo mye. Først da spenningen ble satt opp til 14,4V ble det et ordentlig 
ladetrykk på batteriene.

 

 

Så da kan vel regulatorspenningen bare stå slik? Kanskje ikke.... For med lav ladestrøm blir spenningstapet mye mindre. Ladespenningen som når frem til batteriene blir høyere. Noe som igjen kan føre til overlading over "lengre tid"?

Så da må jeg vel bare være litt mer barnevakt for batteriene, og justere regulatorene litt etter batterienes ladestatus?

 

 

Noen sier kanskje at jeg MÅ installere tykkere kabler. Men 10mm2 gir ca 0,4V tap. Hmmm, det skal heftige greier til for å komme ned i neglgibelt spenningstap. 

 

Det som er OK er at jeg i alle fall har regulatorer som er lette å spenningsjustere via Bluetooth.

LiFePo4 lading.jpg

Link to post
Share on other sites

Fantino skrev 15 minutter siden:

Den riktige (og sikkert slitsomme og uaktuelle..) løsningen er vel å få MPPT regulatorene så nær batteriene som mulig. Gjelder egentlig alle batteriladere som ikke har ekstern sense.

Ja, det er så sant som det er sagt. Men om det er avstand mellom batterier og regulatorer, så kan man velge mellom pest eller kolera. Enten lange ledninger mellom solceller og regulatorer eller lange ledninger mellom batteri og regulatorer.

Link to post
Share on other sites

En grei oversikt for LiFePO4:

224070632_LiFePO4charging.png.7d143a2d4dab876a679c65f2c4aea10b.png

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Lucky Strike skrev 1 time siden:

Ja, det er så sant som det er sagt. Men om det er avstand mellom batterier og regulatorer, så kan man velge mellom pest eller kolera. Enten lange ledninger mellom solceller og regulatorer eller lange ledninger mellom batteri og regulatorer.

 

Du har som oftest en langt høyere spenning inn på regulator enn ut fra den.

P=U*I 

Det vil si at man også har langt lavere strøm inn til regulator enn ut.

Derfor ønsker man regulator så nærme batteri som mulig.

Bedre å ha 10m kabel med 40-80V enn med 14.4V 

 

Vedr høy spenning på lifepo4, så har jeg lest ett sted at man ikke skal "lagre" dem på høy spenning, og den jeg leste det av tolket "lagring" som 2-3mnd og oppover.

Det jeg lurer litt på, er hvor mye man mister på å lagre dem på høy spenning. Kutter man levetiden fra 17år til 10år, eller 17år til 16.5år... Jeg har ingen anelse.

 

 

 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Dreuf, jeg er med på at dersom man klarer den ideelle installasjon, så kan litium være litt lettere å være barnevakt for :smiley:.

 

Mht oppbevaring ved høy spenning, så oppfatter jeg det slik at det visstnok går ut over kapasiteten i tillegg til antall sykluser tilgjengelig. 

Link to post
Share on other sites

Dreuf skrev 59 minutter siden:

 

Du har som oftest en langt høyere spenning inn på regulator enn ut fra den.

P=U*I 

Det vil si at man også har langt lavere strøm inn til regulator enn ut.

Derfor ønsker man regulator så nærme batteri som mulig.

Bedre å ha 10m kabel med 40-80V enn med 14.4V 

 

Vedr høy spenning på lifepo4, så har jeg lest ett sted at man ikke skal "lagre" dem på høy spenning, og den jeg leste det av tolket "lagring" som 2-3mnd og oppover.

Det jeg lurer litt på, er hvor mye man mister på å lagre dem på høy spenning. Kutter man levetiden fra 17år til 10år, eller 17år til 16.5år... Jeg har ingen anelse.

 

 

 

 

 

 

 

Selv om en gjerne har vanlige ‘12V’ paneler som ligger på 17-20V er det gevinst her ja, også fordi hvert panel har egen kabel frem til regulator (iflg tegning), men det viktigste er at regulator greier å operere med korrekt batterispenning og det oppnås med å få den nærme batteriet. Men så var det det praktiske da. Å krype rundt og trekke kabler i båten er ikke min favorittsport heller 😁

 

Har lest en del om testing av Lithiumceller ift levetid og det er ganske tydelig at lagring ved høy SOC gir mest reduksjon i sykluser. Slik jeg forstår det dannes det ‘dendritter’/opphopning av Lithium rundt elektrode som reduserer kapasiteten. De varer dog lenge uansett, og en må nesten ha et system som gjør hele kapasiteten tilgjengelig _når_ en trenger den da. Hvor lenge ‘lagring’ er er et tricky spørsmål.. Slik jeg ser det er liggetid vs brukstid på en fritidsbåt gjerne gjerne 80/20 i beste fall, eller 95/5 for mange. Da blir vel egentlig det meste av tida lagring samme hvordan en snur på det? Ser en litt til elbil er mange av de (de fleste/alle?) nå laget med en buffer i topp/bunn, dvs bruker har ikke tilgang til hele batterikapasiteten. Og i min instruksjonsbok står det feks at ved daglig lading anbefales det å stoppe på 85%, som vil være rundt 80% av bruttokapasiteten av batteriet. Så automatikk som lar batteriet sykles i passe SOC intervall mens en ikke bruker båten og lader fullt til fredag ettermiddag må jo være optimalt? 😇😎

Link to post
Share on other sites

Aha, tenkte når jeg så targa at det var flere paneler inn på samme regulator.

På min båt ble det en del bedre når jeg kobler de 2 panelene som lå ved siden av hverandre i serie. Da fikk jeg opp inngangsspenning og effekten gikk opp. 

 

__

 

Bobilen jeg nå har bruker jo ikke strøm, alt går på gass og 280Ah lithium ble litt overkill.. 

IMG_20220606_102508.jpg.c498e07148015a721a669f2f46a2976b.jpg

 

Forøvrig så langt veldig fornøyd med JK BMS. Den holder batteriet fortsatt i balanse.

 

I håp om å få brukt litt strøm så skal denne monteres ved siden av:

16554429977092872633389342265013.jpg.3635b2f1ff65e73ddbb4b46bebb42bb7.jpg

 

Tror den kom på ca 2000,- fra Kinaland og jeg så en ganske bra review på YouTube av den. Kommer aldri til å trekke 2kW, skal brukes til Nespresso maskin og kanskje airfryer.

Link to post
Share on other sites

Dreuf skrev for 5 timer siden:

Aha, tenkte når jeg så targa at det var flere paneler inn på samme regulator.

På min båt ble det en del bedre når jeg kobler de 2 panelene som lå ved siden av hverandre i serie. Da fikk jeg opp inngangsspenning og effekten gikk opp. 

 

__

 

Bobilen jeg nå har bruker jo ikke strøm, alt går på gass og 280Ah lithium ble litt overkill.. 

IMG_20220606_102508.jpg.c498e07148015a721a669f2f46a2976b.jpg

 

Forøvrig så langt veldig fornøyd med JK BMS. Den holder batteriet fortsatt i balanse.

 

I håp om å få brukt litt strøm så skal denne monteres ved siden av:

16554429977092872633389342265013.jpg.3635b2f1ff65e73ddbb4b46bebb42bb7.jpg

 

Tror den kom på ca 2000,- fra Kinaland og jeg så en ganske bra review på YouTube av den. Kommer aldri til å trekke 2kW, skal brukes til Nespresso maskin og kanskje airfryer.

Airfryer trekker vel ganske så mye den. Min som er lik denne, trekker opp til 2200W

https://www.elkjop.no/product/hjem-rengjoring-og-kjokkenutstyr/kjokkenapparater/frityrkokere-og-air-fryer/philips-airfryer-xxl-premium-hd986790/154108#specifications

 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Kan dette stemme, at det er 53% igjen ved den lave spenningen, ligger i hjemmehavn, kjøleboksen går (ikke akkurat nå..) Har ikke koplet til landstrøm, ønsker å ‘lære’ den nye batteriovervåkeren hvor stor banken er. Har alle litiumbatterier BMS som beskytter / kutter forbruk ved faretruende lav spenning? Har 300 Ah batteribank, som jeg har lagt inn i batteriovervåkeren. Trodde At ved så lav spenning nærmer banken seg tom..

CE35A160-53D4-4049-B472-65F269E13777.jpeg

4ACBD997-A017-4ACF-906E-22DA9412CE2A.png

Redigert av Code0 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Å utføre denne kan hjelpe noe på feilaktig avlesning med lavt forbruk:

 

3CD3E316-049E-40C2-BAC2-721CBE7170CB.jpeg.4f6c24cf8ba104bda706e0f72a45608e.jpeg

Oppløsningen på strømmåling er oppgitt til +/- 0.1A.

 

Dersom monitor har vært brukt med blybatterier tidligere og det eneste som er endret er bankens størrelse lønner det seg nok å gå gjennom manualen og sette anbefalte verdier for Lithium: https://www.victronenergy.com/upload/documents/Manual-SmartShunt-EN.pdf

Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...

Fikk som nevnt i annen ttåd gang i batteriet.

Men nå går det i dvale etter kort tid, sjøl om den er satt til 15300 sek, som vel var løsningen på det problemet.

Det blir å stående 2 stringer i oppsrtt sjøl om jeg prøver endre til 4.

Alt annet endre seg når jeg skriver nye parameter inn.

Er det noe jeg glemmer ut her på oppsett?

Ser å den ble noe ute av balanse under lading. Får kanskje lage tilkobling av balanse kort.

 

Hva mener du om dette @Dreuf

 

Screenshot_2023-02-18-14-39-15-93_f89e2b5b019766820adc0c9448dea3af.jpg

Screenshot_2023-02-18-14-39-30-88_f89e2b5b019766820adc0c9448dea3af.jpg

Screenshot_2023-02-18-14-39-41-40_f89e2b5b019766820adc0c9448dea3af.jpg

Screenshot_2023-02-18-14-40-06-75_f89e2b5b019766820adc0c9448dea3af.jpg

Screenshot_2023-02-18-14-33-32-86_f89e2b5b019766820adc0c9448dea3af.jpg

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Innstillingene ser bra ut.

Jeg synes 14.6 er høyt, men som "siste skanse" om alle andre stopper å lade tidligere så er det greit.

 

Ville først sjekket balansen med ett multimeter, at det ikke er dårlig kontakt ett sted for BMS.

Og om du har såpass ubalanse så ville jeg kjørt en balansering eller tilkoblet balansekortet.

Link to post
Share on other sites

Men ser du på første bilde over, så står det batteristringer 2. Dette skulle vel være 4 eller?

Får ikke endret dette samme hva.

Å så går den også i sleep mode, sjøl med de 15300. 

 

Tenker det skal få stå å passe seg sjøl en uke når jeg er på jobb. Er det ennå mye ubalanse, så får jeg prøve en nye topping av hver celle samt kanskje på med balansekortet.

 

Husker ikke om lader i båt er satt til 14,2 eller 14,4, men er ikke oppe på 14,6.

Har jo dcdc lader og smart landstrøms lader. Så begge er satt til sikker maks.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

 

Men ser du på dette bilde @Dreuf

Så er vel noe gale med de 2 strenger.

å balansestrøm, hva er det å hva skal den stå på?

å balansebryter i bunn, den er ikke mulig å aktivere heller.

Screenshot_2023-02-18-15-35-31-34_f89e2b5b019766820adc0c9448dea3af.jpg

Redigert av Okkaby (see edit history)

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...