Jump to content

Lithium tråden, generell tråd for erfaringer, spørsmål, omtaler, anbefalinger, priser osv osv


Steini

Recommended Posts

Ja, derfor ligger det mye mer informasjon i BMS som en får via app evt, enn det en finner ut ved å måle spenning på et bly/syre batteri. Spenningsmåling blir bare en grovsjekk uansett og vil feks aldri kunne fortelle om batteriet har fått støt under transport og dermed er kandidat for innvendig brudd for å ta ett banalt eksempel. Det kjekke med Lithium er jo også at 30% SOC er helt kurant lagringstilstand.

Link to post
Share on other sites

On 10/31/2021 at 2:14 PM, Komodo said:

Hmm, 183 dollar for en pakke på 320Ah, det frister! Men hvordan er det å få dem til Norge? Og hvordan er kvaliteten på disse cellene? Noe av det som har fått meg til å tenke på elbil batterier er at det antagelig er en streng kvalitetskontroll når de velger produsent av celler. 

 

Lenger ned på siden dukket disse opp. 80 usd for 4 celler...

Denne er nok for god til å være sann. Se tilbakemeldingene fra kjøpere:

Quote

ATTENTION This seller does not deliver orders. Does not respond to messages and does not return CASH from orders. ALIEXPRESS ended the dispute without my receiving my order. NO MONEY NO ORDER Complaint delivered to the Police. SELLER IS NOT SERIOUS 25 Oct 2021 23:25

Quote

The seller uses a false tracking website. Nothing is sent then claims the batteries were delivered. Waste of time and dispute in process. This is nothing but fraud. Money paid, nothing received. Tracking said the package was delivered but it is just a trick. Seller refuses refund, dispute is in progress... 06 Nov 2021 15:47

Kjøpte selv 8x310Ah samt 500A BMS fra AliExpress i vår. Betalte 1500 USD levert på døra. Batteriene har fungert upåklagelig og har den annonserte kapasiteten.

Link to post
Share on other sites

Min erfaring er at om man shopper på det billigste så er sjansen stor for å bli skuffet. Ser noen på YT som har betalt ned mot 50-60usd pr celle for 280Ah og at de leverer. Men så fort en vanlig kjøper fra samme sted så får man skadede eller underpresterende celler.

 

Skal man ha 3-600Ah litium så blir det en del penger uansett.. Så kan være greit å betale noen tusenlapper ekstra og kjøpe fra en "trygg" leverandør. 

 

Diysolarforum.com er ganske oppdaterte på varene til de forskjellige leverandørene.

 

Dessverre har prisene på både litium og frakt steget mye siden i fjor vår. 

 

Vedr ferdig bygde kontra det å bygge selv så er det jo gøy å få til ting selv. På YT ligger det også mange skrekk eksempel på hva som er inni disse ferdige batteriene.. Det kan være så ymse når man shopper i den nedre del av prisrangen..

 

Jeg vet at mine batterier har tilpasset størrelse på kabler helt fra cellene og forbi BMS.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Retningslinjer, ja.
Det er helt sikkert nyttig med rydding og noe opp- og forklarende, og gjerne  også fullstendig guiding fra "offisiell" hold, hvis de kan.
Men alminnelige retningslinjer bør nok være både merke-uavhengig, ikke minst omfattende, og teknisk åpen.

F.eks. går det ikke an at "Sjøfartsdirektoratet" står bak reklame og tekniske anbefalinger, som så virker optisk reglementerende, men som så hovedsakelig er salgforsterkende i markedet for produktene av bare én gjenkjennelig produsent der importøren fremstilles som erfaren, mens det finnes en lang rekke produsenter som tilbyr liknende eller helt andre produkter og ikke får mulighet for å uttale seg.

Skal altså både vanlig folk og verksteder forstå hvordan tekniske løsninger
kan både være trygge og brukes fordelaktig til "noe",
da må en utdype både dette og alternativene til forskjellige situasjoner.

Det finnes mye en kan si med lite. Men skal det være reglementerende
da bør det bli mye mer omfattende, og som sagt være helt nøytral.

:fishing:
Jørg
 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Joerg Becker skrev for 2 timer siden:

Retningslinjer, ja.
Det er helt sikkert nyttig med rydding og noe opp- og forklarende, og gjerne  også fullstendig guiding fra "offisiell" hold, hvis de kan.
Men alminnelige retningslinjer bør nok være både merke-uavhengig, ikke minst omfattende, og teknisk åpen.

F.eks. går det ikke an at "Sjøfartsdirektoratet" står bak reklame og tekniske anbefalinger, som så virker optisk reglementerende, men som så hovedsakelig er salgforsterkende i markedet for produktene av bare én gjenkjennelig produsent der importøren fremstilles som erfaren, mens det finnes en lang rekke produsenter som tilbyr liknende eller helt andre produkter og ikke får mulighet for å uttale seg.

Skal altså både vanlig folk og verksteder forstå hvordan tekniske løsninger
kan både være trygge og brukes fordelaktig til "noe",
da må en utdype både dette og alternativene til forskjellige situasjoner.

Det finnes mye en kan si med lite. Men skal det være reglementerende
da bør det bli mye mer omfattende, og som sagt være helt nøytral.

:fishing:
Jørg
 

Veldig bra poeng, Jørg. Retningslinjene her er jo rene Vicron reklamen. Det finnes jo flere andre gode produsenter av kraftelektronikk også.

Link to post
Share on other sites

Interessant tråd. Jeg vurderer å kjøpe lithium men lurer på hvordan man gjør med startbatteri. Det kan vel ikke være lithium?

 

Opplegget mitt i dag er 3 x 115 Ah bly/syre til forbruk og ett 115 Ah bly/syre til start. Alle er relativt nye Sønnakbatterier.

 

Kan jeg feks bare bytte ut de 3 forbruksbatteriene med lithiumbatterier? Beholde lader og ladeopplegg som det er i dag?

 

 

Link to post
Share on other sites

wpk skrev for 1 time siden:

Interessant tråd. Jeg vurderer å kjøpe lithium men lurer på hvordan man gjør med startbatteri. Det kan vel ikke være lithium?

 

......

 

Kan jeg feks bare bytte ut de 3 forbruksbatteriene med lithiumbatterier? Beholde lader og ladeopplegg som det er i dag?

 

 

- Startbatteriet
Om du ønsker også den som Litium da bør du kikke etter et som er beregnet for det.
Farco importerer en type Winston batterier som har denne egenskap.
Om det er verdt dette er en annen sak, fordi billig er det ikke og fordelene er marginalt for de fleste når dette batteriet brukes kun til start.
Men noen ønsker jo å kjøre hele systemet på samme kjemi, da er det nok greit.

Jeg pleier fortsatt å anbefale det samme som produsentene,
dvs. å bruke Litium på forbruk og å ha blybasert på start.
I tillegg en ladestrømfordeler som ikke kan koble ut, da blir det trygg denne veien.

- Ladeopplegg.
Landstrømlader.
Du kan nok konsentrere deg på blybatteriet du bruker.
Ellers er det avhengig av hva du ønsker.
Rask og 100% lading = alle ladespenninger ovenfor 13,9V
og lik/mindre det blybatteriet tåler.
Vedlikehold kan være 13,5V som er spenningen de fleste Litium tåler
og som også kan anbefales for de fleste blybatterier unntatt AGM som bør få 13,3V som vedlikeholdspenning over lang tid.
Ingen regel er forandret der.

Dynamo.
Her må.... du sjekke på sted, fordi ingen kan underskrive på avstand om du har en dynamo som tåler last og kjøling som den trenger.
Kan du ikke bedømme dette selv,
da er det anbefalt å hente noen inn som kan dette med sikkerhet og som kan foreta nødvendige målinger.
Det går rask, og er eneste veien for å være trygg,
med mindre du bruker ekstern regulering som i tillegg tillater ekstern temperaturovervåkning og justeringer som må til for å kunne påvirke dette.

Alt er mulig, mye er bedre enn original, noen ganger kan alt få være som det er,
men ingen kan svare på det uten fysisk sjekk på sted.
...igrunn ikke en gang når det er såkalt identiske båter når man ser det riktig.

Min mening, du får nok flere.
:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Jeg har nettopp byttet ut forbruksbanken, 24v, med 4 stk 12v 120Ah 700A peak (link)

Disse er koblet som 24v, og har då 240Ah, og bør ha 1400A som peak.

Hadde håpt de kunne brukes på hekkthruster SE80, 24v, men batteriene kobler ut, uten at propell starter.

SE80 er 4,4kw som er 184A, de oppgir CCA må være min 300A, men batterier som tåler peak på 1400A går ikke.

Link to post
Share on other sites

wpk skrev 36 minutter siden:

Takk for god info Jørg. Da satser jeg på å beholde blybatteriet på start og bytte til lithium forbruksbank. Jeg har en ny dobbelinstallasjon med VP motorer og dynamoer så det burde være greit med lading.
Da vet hva jeg har å gjøre i vinter! 

Med Mitsubishi 115A dynamo som står på VP D-serie (ikke D3) bør det gå greit. Makspower.no har testet denne en del og mener den er veldig robust da den regulerer seg effektivt ned på temperatur. Har selv erfart det ifm ombygging i en kjenning sin båt. En annen tanke, Ref innlegg over - er å beholde noe bly til egen bank for thruster(e) og kun kjøre forbruk fra Lithium. 

Link to post
Share on other sites

Teori og praksis, ofte et forskjell.
 

wpk skrev 41 minutter siden:

Takk for god info Jørg. Da satser jeg på å beholde blybatteriet på start og bytte til lithium forbruksbank. Jeg har en ny dobbelinstallasjon med VP motorer og dynamoer så det burde være greit med lading.

2 dynamoer som arbeider mot 300Ah kan gå greit.

Budskapet herfra er allikevel:
Sjekk på sted, under verste forhold.
Verste forhold er tomgang/lav turtall og lading på tomme batterier og all forbruk slått på.
Verste forhold er også når en motor svikter og all last går til bare 1 dynamo.
Med Valeo 60 blir det i hvert fall et stor spørsmålstegn,
for i nøden roper de fleste etter mor og far, men husker ikke å koble ut forbruksbanken.

Glem "kanskje, men "sjekk".

:seeya:
Jørg


 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Kjelli skrev 59 minutter siden:

Jeg har nettopp byttet ut forbruksbanken, 24v, med 4 stk 12v 120Ah 700A peak (link)

Disse er koblet som 24v, og har då 240Ah, og bør ha 1400A som peak.

Hadde håpt de kunne brukes på hekkthruster SE80, 24v, men batteriene kobler ut, uten at propell starter.

SE80 er 4,4kw som er 184A, de oppgir CCA må være min 300A, men batterier som tåler peak på 1400A går ikke.

...skal tåle... spørs er om alt du antar stemmer i praksis.
Jeg har sett på trustere som ikke var koblet inn mens koblingene var direkte kortsluttet etter sikringen. Trusteren kan være fast eller skadet. Batterier kan være skadet, BMS er gjerne den store vinneren fordi er forholdsvis ofte synderen ingen tenker på, osv.

Det enkleste er å måle strømopptak til trusteren, så hva batteriene leverer, hver.
Leser jeg salgsinformasjonene riktig da skal den kunne levere 100A, eller 150A "kontinuerlig i maks 5 minutter", eller 400A i 3 sekunder, eller 700A peak.  :crazy:

Altså, spør du meg da ville jeg kalkulere med ekte 100A per, evt. med 150 hvis du kan være sikker på at belastningen ikke overstiger 2 minutter.
Men å bruke teorien ut er i praksis alltid feil.

Skjer utkoblingen for rask kan man bruke et oscilloskop, med 2 eller 4 krets kan man se om de kobler ut samtidig eller først en og så den andre.

Uansett er jeg enig, når du egentlig kan dra den rund med et lommelykt
bør allerede 2x 150 eller 400A være nok.
Kanskje du burde høre med Tommy først, han er jo ganske så behjelpelig.

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Kjelli skrev for 3 timer siden:

SE80 er 4,4kw som er 184A, de oppgir CCA må være min 300A, 

Her er du nok en smule feilinformert.

 

image.png.66b59718397f0416658f0d84942d5f45.png

 

Lagt til:

4400W/10,5V=419A

Med det sagt er jeg usikker på om 4400W er tilført eller avgitt effekt. Det oppgir de ikke, men jeg regner med at det er tilført. 

 

Og når det er sagt; 550A CCA er ikke tilstrekkelig etter min mening. Den verdien bør dobles.

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja, 550A CCA er nok alt for lite i praksis. Bør ha over 1000A CCA ved vanlige blybatterier. Motoren har jo en startstrøm som er en del høyere enn driftsstrøm. Så lithium BMS vil nok kutte ut på startstrømmen om ikke BMS er veldig kraftig dimensjonert. Små forskjeller i batteriene gjør at batterier i parallell, ikke nødvendigvis får lik strømtrekk ved så høye strømmer (små forskjeller i indre resistans i batteriene).

Link to post
Share on other sites

Bårdp skrev 21 minutter siden:

Jeg har vurdert det slik at skal jeg over på Litium batterier i min båt med en SP75 som jeg har målt trekker mer en 500A må jeg installere to batterier med 300 A BSM i parallell for å være på den sikre siden. Da snakker vi om 300 A kontinuerlig. 

Det skulle vært interresert om noen hadde info, eller kunne foreta en "vitenskapelig"/korrekt måling av startstrømmen på disse thrusrer-motorene. Ideelt skulle vel ikke startstrømmen overstige total kontinuerlig strøm BMS kan ta. Peak-verdiene BMS kan ta stoler jeg ikke helt på...

Link to post
Share on other sites

Jeg har en eldre sidepower 4hk.

Den trekker 375A maks/start men roer seg fort ned til ~260A i drift. Drives av en lithium pakke med 250A BMS (600A peak).

Dette er målt med tangampermeter, victron shunt og bms shunt.

Oppstarten er så rask at det er sjelden Victron og BMS får det med seg. 

 

Kanskje det kan være en ide for de som ønsker å drifte thruster på lithium å montere en softstart?

Start strømmen kan jo være opptil 3x oppgitt effekt..

I elektroteknikk AC lærer vi at oppgitt effekt er avgitt effekt, men vet ikke om thruster produsentene følger dette.

 

Redigert av Dreuf (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En må huske på at et litiumbatteri holder spenningen langt bedre under belastning en et vanlig blybatteri og derfor vil strømtrekket til trøsteren bli større når en går over til litiumbatteri. Trøsteren er bygget for max 2 min kontinuerlig bruk og da bør batterisystemet samsvare med det. Med et helt marginalt opplegg vet en jo aldri når det vil kutte ut og legge skuta spenningsløs. Om en i tillegg skal parallellkoble to batterier må en jo også ta høyde for at det kan være en viss forskjell på batterienes indre motstand og dimensjonere litt ekstra opp av den grunn.

Jeg har vurdert å kjøpe to slike batterier for og erstatte det 220 At blybatteriet jeg har i dag.

https://www.aliexpress.com/item/1005003449351420.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.3c3b414bYlVtaM&algo_pvid=79ea43b4-0e6f-4ab3-90ea-054262c7c2ac&algo_exp_id=79ea43b4-0e6f-4ab3-90ea-054262c7c2ac-5&pdp_ext_f={"sku_id"%3A"12000025840222532"}

Link to post
Share on other sites

Bårdp skrev 2 minutter siden:

Nei ikke med en slik last. Derimot vil både effekten og strømmen bli større. Vi snakker jo her om en seriemagnetisert DC motor med kvadratisk last.

Her var det mange fremmedord som jeg må lese meg opp på, takk!

 

Jeg snakket med en i sidepower som sa at de hadde flere tilfeller av brente motorer for folk som hadde montert lithium på thruster... Kan det ha noe sammenheng med dette?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...