Jump to content

Lithium tråden, generell tråd for erfaringer, spørsmål, omtaler, anbefalinger, priser osv osv


Steini

Recommended Posts

Vet ikke. Nok i massevis til å starte Yanmar'n hver gang i hvert fall.

 

Batterier fra Eleo er ikke butikkvarer, tror jeg, det var en løsning som leverandøren i Norge tok fram. Ikke avskrekkende dyrt når først vekten skulle ned. 

 

Generelt anbefales ikke Lithium som startbatteri, det er vel først og fremst BMS som er begrensningen på strømuttak. 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Nå var det vel 4x100ah det var snakk om, selv om et av bildene viste et batteri på 300ah. Fremdeles er 80 usd ekstremt billig for 400ah LiFePo4. Men du kan jo betale vmed kredittkort eller Paypal, da har do jo garanti mot svindel.  Ikke betal med bankkort (debitkort).

Redigert av Vestkystseiler (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
21 minutes ago, Code0 said:

Er det samme virkningsgrad, eller kan man faktisk få ut 100 Ah?

Du skal kunne få ut 100Ah før bms kutter. Har selv vært nede på 10% på banken i følge Victron måleren. Har ikke testet helt til den kutter.

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Link to post
Share on other sites

Og så var det vekten, da. Et 100Ah blybatteri veier fort opp mot 30kg mens et 100Ah Litium batteri kan veie rundt 10kg, begge med omtrent de samme fysiske målene.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Screenshot_20210822-203332.jpg.7c525f73a32e9ea412df9fbee2095038.jpg

Dette er 105Ah lifepo4 celler ved siden av ett gylling 110-115Ah gel batteri. Ganske mye mindre.

 

Du kan bruke 100% av ett lifepo4 batteri, men for å beholde balansen anbefaler jeg å stoppe tidligere. Jeg bruker batteriet mitt mellom 12v og 13.8v for å holde det i balanse. Da mister jeg 5Ah i hver ende på ett 280Ah batteri.. (i praksis tror jeg aldri at jeg var under 13V i fjor sommer..)

Link to post
Share on other sites

Dreuf skrev 1 time siden:

Jeg bruker batteriet mitt mellom 12v og 13.8v

Hvordan stopper du ladingen før det er fullt om du går for motor? Jeg har satt inn Lithium i våres, med en måler for batteristatus. Da ser jeg på appen at det nærmer seg fullt, men går jeg for motor så går jo dynamoen rundt. Tok ut 2x 140 Ah, hver 42 kg.. satt inn 3x 100 Ah, veide de ikke. Viste seg at det ene AGM batteriet var gåent, forklarer vel delvis hvorfor jeg ikke var happy i fjor.

Redigert av Code0 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har en DCDC lader fra Victron så da kan jeg styre verdiene på når dynamo lader og ikke.. Har satt den opp til å lade til 13.8V også regulere ned (float) til 13.5V.

Bakdelen er at det lader en del tregere.

 

Jeg tok ut 3x Haze Gel 110Ah batterier med totalvekt på 97.5kg. Og erstattet med 280Ah lithium på 25kg.. 

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Jeg har satt discharge floor til 1 %

Tail current 2.5%

Peukert exponent til 1.00 ( victron sier 1.05)

Charge efficency factor til 99 %

 

Har brukt dem ned til 0 prosent et par ganger. Ikke noe problem. (Stopp før dem skrur seg av,da blir det litt styr)

 

Er på andre sesongen med 4 x lifepo4 skanbatt. 2x100ah og 2x125ah  alt I parallel.

 

Lades kun på solceller til 13.8v. Etter 25 min. settes float til 13.4v.

En gang i måneden (cirka) lades batteriene til 14.2v. Etter 2 timer settes float til 13.5v.

Link to post
Share on other sites

Tappet banken helt ned ved et uhell for fire dager siden (100Ah forbruksbank), merket ingenting før inverteren stoppet da jeg duppet under 10V. Har til gode å skaffe shunt, derav bilde fra mppt.

 

Oppsettet mitt er ikke det dyreste (6000kr), så jeg gir litt blanke for å skaffe praktisk erfaring til den dagen jeg ender opp med en større bank. 

Erfaringen sålangt er helt suveren sammenlignet med bly, spesielt på dager der batteriene nesten er fulle, og jeg får et par timer med sol.

Screenshot_20220523-001241.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Tenker å poste om et problem på et par tråder der det er Lithium-folk. Jeg har to Overkill Solar 120A BMS på 2 batterier. Lurer på om flere har denne. Jeg har problem med appen og kommunikasjonen. Litt merkelig, hvis jeg prøver å koble til appen mens det er netto utladning fra batteri, så kobles appen fra med en gang det er blitt bluetooth kontakt. Dersom det er positiv lading til batteri, eller nøytralt, så funker appen som den skal. Batteriene har selvfølgelig spenning innen normalområde. Jeg hørte på et internasjonalt forum at noen hadde hørt om problemstillingen, men vedkommende kunne ikke huske løsningen. 

Link to post
Share on other sites

Kjære Lithium-entusiaster, Jeg tillater meg å spørre om noe som har blitt besvart mange ganger før, men med ulike svar.. 

oppgradering til lithium og dynamo.

Jeg har 3X 64ah agm til forbruk i dag, tenker å erstatte disse med ett 150ah lithium, da agm- batteriene er syke og må byttes. 

Jeg har sett på dette batteriet: https://www.multicom.no/ontario-128v-150ah-lifepo4-lithium-batteri/cat-p/c/p1500014229

 

jeg har en yanmar 8yse ( det var 8 hk i 1979) med en Hitachi dynamo på 35 amp. På dynamoen står det regulator built in.

jeg har ett skillerele mellom start og forbruksbatteri som prioriterer startbatteriet(agm).

 

kan jeg bare bytte ut forbruksbanken min til lithium, eller må jeg fjerne skillerele og sette in dc-dc-lader?

hadde vært deilig å slippe å bruke 3000 ekstra på dc-dc:) 

 

lithiumbatteriet har jo bms med blåtann, slik at jeg kan jo se hvor mye dynamo gir, men hvis noen sitter med kunnskapen, så kan jeg jo like gjerne kjøpe dc-dc med en gang.

9D1711A8-CD49-4814-BD58-0FABCF9ACEAE.jpeg

519266EF-83FA-47EC-A3C0-4ED3DE76B67F.jpeg

Link to post
Share on other sites

Jeg har lest ett sted at DCDC bør være mindre enn dynamostørrelse (mener det var 30-50% eller 50-70%).

 

Om du kobler dynamo til startbatt og videre til lithium er det viktig at dynamo lader mer enn DCDC, ellers vil du oppleve at dynamo bare leverer 20A til startbatt og DCDC leverer 30A til lithium. Resultatet er flatt startbatteri.. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...